Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwghost
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-03 19:57
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel net afgestuurd en zoekende naar een baan.
Alleen vind ik het moeilijk om te bepalen hoe en wat met lonen/voorwaarden/uitdagingen etc.
Zoals iedere starter is het moeilijk om dit in te schatten, omdat je gewoon nog geen ervaringen ermee hebt.
Dus ik hoop een beetje kennis en informatie/tips op kunnen doen van jullie.
(ik weet google maar wil graag jullie ervaringen horen ! )

Ook lastig punt is, ik kan nergens iets vinden met mijn opleiding : mechatronica (hbo)
Natuurkunde, werktuigbouwkunde en electrotechniek kun je wel vinden maar mechatronica nooit in rijtje.

Is dit op gelijke niveau met de bovengenoemde opleidingen wat betreft inkomen?
Wat zijn dingen waarbij je met solicitaties op moet letten ?
Wat zijn absolute do's en don't ?
Doordat ik best wel breed ben opgeleid en al enige werkervaring heb opgedaan,
hoe moet ik omgaan met loonsbepaling ? (zie hieronder)

Tot nu toe heb ik de volgende dingen behaald :
  • Opleiding (hbo)
  • Minor nanotechnology
  • naast mijn opleiding mechatronica heb ik bijna alle vakken van technische natuurkunde gevolgd
  • Verder heb ik al 2 jaar onderzoek gedaan
    1. 1 jaar afstudeerwerk fundamenteel onderzoek bij en in cleanroom.
    2. 1 jaar fulltime betaald in gebeid van nanotechnology.
  • Daarnaast nog een jaar parttime werkervaring bij een bedrijf op gebied van mecahtronica.
  • Als laatste heb ik nog mijn eigen bedrijf(je) ernaast met een webshop.
Bij voorbaat dank,

pwghost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
pwghost schreef op maandag 28 september 2015 @ 01:04:
Wat zijn dingen waarbij je met solicitaties op moet letten ?
Wat zijn absolute do's en don't ?
Het internet staat vol met algemene sollicitatietips. Via Google kan je er genoeg vinden lijkt mij.
Doordat ik best wel breed ben opgeleid en al enige werkervaring heb opgedaan,
hoe moet ik omgaan met loonsbepaling ? (zie hieronder)
Je bent starter, dat betekend dat je geheel afhankelijk bent van wat er geboden wordt. Zo gaat dat althans bij de meeste starters. Mocht je eventueel twijfelen aan het bod dan kan je altijd nog op zoek gaan op internet naar een salariskompas of uiteraard het topic hierover op Tweakers.

Tenzij je in een heel erge nichemarkt zit of iets heel bijzonders kan heb je als starter weinig te eisen. Maar op dit punt is werkervaring opdoen belangrijker dan de hoogte van je salaris. Je kan altijd na een paar jaar weer opnieuw solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 13:26
Lijkt me een opleiding waar je bij een bedrijf als ASML wel iets mee kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Als starter is er maar 1 ding wat belangrijk is: werk vinden en dat vasthouden.
Pas als je een fatsoenlijke baan hebt, bij voorkeur in elk geval nog op niveau (dus in jouw geval HBO-niveau), kun je kieskeurig gaan worden over zaken als vakinhoud en/of voorwaarden.

Dus negeer alles op het vlak van loon en voorwaarden, en zorg eerst maar eens dat je uberhaupt ergens wordt aangenomen en jezelf kunt bewijzen.

Het klinkt even heel grof en hard, maar momenteel met tijdelijke contracten voor 2 jaar is het wel erg dichtbij de werkelijkheid. Hoi-doei, tenzij je er echt bovenuit steekt en jezelf bewijst. Met de enorme hoeveelheid werkloze schoolverlaters momenteel, evenals 50+, ben je gewoon een gevalletje 13-in-een-dozijn totdat je een paar jaar werkervaring hebt met een leuk CV.

Wees trouwens ook voorzichtig met de enorme valkuilen die je al opschrijft en ongetwijfeld in een sollicitatie naar voren komen. Nu staat er iets moois, maar het kan ook als volgt gelezen worden:
Technische natuurkunde niet afgemaakt, jaar gewerkt en alweer weg ging/geen verlenging kreeg binnen nanotechnologie. 1 jaartje mechantronica en alweer weg/geen verlenging/op zoek naar iets anders.
3x een "wilt zich niet binden/weet niet wat ie wil/is niet goed genoeg" punt. Zeg niet dat het zo is, wel hoe het zou kunnen overkomen, met betrekking tot je instelling.
Even grof hiervan uit gegaan, ik ben bang dat wij je hiermee niet eens op gesprek zouden laten komen, vanuit het oogpunt dat er niet genoeg betrouwbaarheid is dat je minstens de tijdelijke contracten van 2 jaar zult uitzitten ;( .

Bedoel het niet aanvallend, maar vooral als bewustwording. Ben je daar heel van bewust, dat je mogelijk jezelf echt zal moeten verkopen danwel verdedigen en kunnen uitleggen hoe dit in elkaar zit. Zoals ik zei, naast jouw CV liggen nog 12 anderen. Gooi daar nu ook al vragen of eisen bij kwa loon of andere vorm van invulling, en het wordt heel makkelijk om juist iemand anders te kiezen voor de vacature.

[ Voor 51% gewijzigd door Xanaroth op 28-09-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhitik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01-2023
Toen ik in 2009 op zoek was naar een baan heb ik via de website www.loonwijzer.nl een aantal soortgelijke beroepen gecheckt. Daarvan het gemiddelde salaris als uitgangspunt genomen. Ook heb ik aan een paar (school)vrienden gevraagd wat zij verdienen.

Toen ik eenmaal in de 2e ronde van de sollicitatie was boden ze me iets (200 euro) onder het gemiddelde salaris. Ik heb toen gezegd dat ik eigenlijk iets meer had verwacht en uitgelegd waarom (loonwijzer + vrienden die ongeveer hetzelfde doen). Ze gingen toen redelijk snel akkoord met mijn 'tegenbod'.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit topic bevat vragen waar met wat Google-werk prima achter te komen is. Ook op GoT staan er al verschillende topics die je verder kunnen helpen. Daarom sluit ik dit topic. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.