Upgradeadvies, hoofdzakelijk Moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02-2025

Pheace

The Eviler of Evil

Topicstarter
Ik zoek een?
Moederbord (Upgrade van RAM, eigenlijk) (Zie verder) Ik ben al een tijd aan het zoeken om mijn ram uit te breiden van 8GB naar 16GB maar mijn moederbord kan enkel DDR2 aan en ik heb al 4x2GB, en 4GB sticks zijn bijna niet te vinden en/of onbetaalbaar lijkt het.

Dus nu zit ik te denken in plaats van peperduur RAM te blijven zoeken mogelijk mijn Moederbord te upgraden. Mijn 1090T kan als ik me niet vergis in de meeste AM3, AM3+ moederborden, en dan kan ik ook de stap naar DDR3 maken, wat heel makkelijk via de V&A te doen moet zijn (de ram tenminste)

Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een nieuw moederbord voor mijn systeem (of advies wat ik anders beter kan doen).

Optimaal zou zijn als ik een leuk moederbord op de V&A kan vinden dus ik ben op zoek naar een lijstje met aangeraden moederborden voor mijn 1090T en dan hou ik een oog op de V&A voor die moederborden. Ik heb al wat rondgekeken en dit waren de adviezen die ik tot dusver gevonden heb:

MSI 970 Gaming
ASUS m5A97 R2.0
Gigabyte GA-990FXA-UD3
ASUS Crosshair IV

Helaas zijn veel van de topics hierover zwaar veroudert dus ik wil graag weten of iemand beter advies heeft of opmerkingen heeft over de moederborden die ik al gevonden heb waar ik misschien niks van af weet.

Mogelijk wil ik de CPU nog overklokken dus het moederbord moet dat aan kunnen.

Wat is je budget?
Ik zou graag niet meer dan €150 in totaal uitgeven om mijn systeem naar 16GB DDR3 te krijgen, ik heb nog 8GB DDR3 (2x4GB) over van een ander systeem dus ~ €150 voor Moederbord + 8GB DDR3

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PSU: Seasonic X-650 80+ Gold V2
Moederbord: M4A78 PRO (max DDR2)
CPU: AMD Phenom II X6 1090T (Scythe Mugen 2 Rev. B)
Videkaart: HD7970
1x SSD 2x HDD
2 Monitoren, 1920x1080 en 1680x1050

Extra: Weet iemand toevallig of het waarschijnlijk is dat ik mijn Mugen 2 over kan zetten naar een AM3(+) moederbord met dezelfde instelling die ik al heb? (brackets etc)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Een heel verhaal, maar je vergeet het belangrijkste te vertellen: Waarom?
Welke applicaties draai je waardoor echt 8 GB extra nodig hebt?
Met een 4 slots moederbord heb je 4x4 GB nodig om 16GB te krijgen; wat voor reepjes heb je al?
Het is misschien niet zo relevant meer als vroeger, maar sommige moederborden worden wat kritischer met geheugen als je alle geheugenslots vult. Als je zorgeloos wilt switchen, is het aan te raden bij de Qualified Vendor List voor het geheugen van het beoogde moederbord te blijven.
Ook nog, als je nu bijvoorbeeld al een upgrade Windows 10 draait is een moederbord wissel misschien niet zo handig meer?

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02-2025

Pheace

The Eviler of Evil

Topicstarter
Ik wist dat ik iets vergeten was. Vooral gamen, en dan veel multitasken terwijl er een game aan staat (game op de ene monitor, aantal browsers/programma's op de andere. Ik heb ook regelmatig een VM aanstaan die ~2-4GB gebruikt als ik me niet vergis.

Zoals gezegd heb ik al 4x2GB ram (DDR2) in deze computer zitten momenteel maar upgraden zou me 2GB per nieuwe 4GB DDR stick opleveren en die zijn zeldzaam op de V&A voor zover ik gezien heb en als ze er staan zijn ze veels te duur.

Windows 10 upgrade heb ik al geprobeerd en ben ondertussen weer terug op Windows 8.1 dus dat is geen probleem momenteel.

Zodra ik een nieuw moederbord heb gevonden zal ik zeker de qualified vendor listen in de gaten houden, thanks voor de tip.

[ Voor 20% gewijzigd door Pheace op 27-09-2015 23:32 ]

Verwijderd

Ik heb je en dm gestuurd.
Heb nog 2x2 GB ddr2 liggen die je voor 25 euro kan overnemen als je wil.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:38

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:58:
Ik heb je en dm gestuurd.
Heb nog 2x2 GB ddr2 liggen die je voor 25 euro kan overnemen als je wil.
Volgens mij was de TS toch echt op zoek naar ddr3 (4x4GB of 2x8GB)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Pheace schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:28:
Ik wist dat ik iets vergeten was. Vooral gamen, en dan veel multitasken terwijl er een game aan staat (game op de ene monitor, aantal browsers/programma's op de andere. Ik heb ook regelmatig een VM aanstaan die ~2-4GB gebruikt als ik me niet vergis.

Zoals gezegd heb ik al 4x2GB ram (DDR2) in deze computer zitten momenteel maar upgraden zou me 2GB per nieuwe 4GB DDR stick opleveren en die zijn zeldzaam op de V&A voor zover ik gezien heb en als ze er staan zijn ze veels te duur.

Windows 10 upgrade heb ik al geprobeerd en ben ondertussen weer terug op Windows 8.1 dus dat is geen probleem momenteel.

Zodra ik een nieuw moederbord heb gevonden zal ik zeker de qualified vendor listen in de gaten houden, thanks voor de tip.
Ik heb zelf een X6 met 8 GB DDR2 op een AM2+ bord. Ik zou zelf een wissel pas overwegen als de waarde van Commit op de Performance tab van Task Manager meer dan de helft van de tijd boven de 8GB zou staan, en ik van het swappen echt last had. Anders is het geld en het gedoe het me niet waard. Maar dat is mijn mening ...

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Je hebt aardig wat keuze http://tweakers.net/categ...YGSrG1OkrmFsZIooYmQMHaWgA

Je moet er wel op letten dat het bord echt die 125W aankan, helaas werkt dat filter niet in pricewatch.
Had iets te maken met het aantal fase en vrm's die anders oververhitten.

Dus ff goed checken welke je kiest.

Zie dat een basis setje 2x4Gb ddr2 €120,- kost dus €240 in totaal.
Goedkoop setje DDR3 (pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS4CP4G3D1609DS1S00) €92,- heb je dus een budget van €148 om een bord uit te zoeken _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door brid op 29-09-2015 16:04 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:02
Hij heeft toch 150 voor mobo en ddr3 en niet 250? En hij had al 2x4gb ddr3. Dus een setje van 40/50 euro moet voldoende zijn. En 100 euro voor een nieuwe mobo moet wel lukken.
Pagina: 1