PC valt uit zichzelf uit en start opnieuw op

Pagina: 1
Acties:

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-01 19:25
Ik heb vandaag meerdere keren gehad dat mijn pc spontaan uitvalt en daarna uitzelf weer opstart. Dit gebeurde tot nu toe in een spel, maar wel at random. Soms in het hoofdmenu, soms halverwege een game. Dit gebeurde tot nu toe bij de Rainbow Six beta en World of tanks ( enige wat ik heb gespeeld. )

Ik heb geen idee wat dit veroorzaakt en op internet kan ook geen eenduidig antwoord hierop vinden, daarnaast weet ik ook niet zo goed wat ik moet checken. Ik ben zelf het volgende tegen komen bij het checken van de foutcode.

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2015-09-27T15:19:29.972030600Z" />
<EventRecordID>213412</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Jeffrey-PC</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">278</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0xfffffa800bae8010</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0xfffff88007c56420</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0xffffffffc000009a</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x4</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Bugcode 278 zou met de display driver te maken hebben, dus heb via DDU mijn drivers eraf gehaald en de nieuwste geinstalleerd en dit mocht niet baten. Daarnaast wordt er ook over de PSU gesproken, maar deze is voldoende krachtig om mijn setup aan te sturen, daarnaast draait het enkele jaren/maanden vlekkeloos.

Mijn pc specs is als volgt :
Intel I7 -2600k
ASRock Z68 Extreme3 Gen3
MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
WD Blue WD5000AAKX, 500GB
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Cooler Master Silent Pro M700

Mocht iemand ideeën hebben of een oplossing hoor ik het graag.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voedingen worden na verloop van tijd ook minder dus het zou zomaar kunnen maar niks is uitgesloten.

Wat heb je de laatste tijd verandert aan je systeem? Zowel hardwarematig als softwarematig

https://discord.com/invite/tweakers

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je zal ook geen eenduidig antwoordt vinden op een probleem dat meerdere oorzaken kan hebben. :p

Ik zou als eerste opnieuw opstarten bij een BSOD uitzetten, dan kun je zien of de PC opnieuw opstart door een BSOD of iets anders.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jantje 2
Ik heb denk ik 3-5 maanden geleden de GTX 970 in mijn pc gestopt en nooit problemen gehad met iets eigenlijk. Het gebeurt sinds vandaag zonder enige aanleiding. Softwarematig is er niets aangepast, ook niets is overclocked of dergelijke.

Enige manier om je voeding te testen of die nog goed werkt zonder een andere te proberen ( heb geen voedingen over )
-The_Mask- schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:43:
Je zal ook geen eenduidig antwoordt vinden op een probleem dat meerdere oorzaken kan hebben. :p

Ik zou als eerste opnieuw opstarten bij een BSOD uitzetten, dan kun je zien of de PC opnieuw opstart door een BSOD of iets anders.
The mask, wat bedoel je precies met bij opnieuw opstarten BSOD uitzetten? Ik krijg momenteel geen BSOD of dergelijke, ik krijg een zwartscherm en daarna reboot hij de boot automatisch. ( de log die ik gepost hebt, is opgevraagd via event en dan gebeurtenissenlogboek weergeven )

Ik heb net geprobeerd om World of tanks nog eens op te starten nadat mijn pc enkele uren heeft uitgestaan, maar hij gaat al nat op het hoofdmenu zonder dat ik maar iets begin. Ik test hem nu ff door op bureaublad te laten om te zien of het alleen tijdens " gebruik " is

Tempraturen nagekeken van CPU en GPU en die zijn allemaal normaal beide rond de 40 graden.

Edit : Nu heb ik wel het gevoel dat mijn DVDrom kapot is, of niet helemaal goed meer werkt. Als ik een cdtje erin stop maakt dat ding een herrie van hier naar tokio en leest hij de cds meestal niet, pas na heel vaak proberen. Het lijkt met sterk dat dit problemen veroorzaakt maar het zou kunnen? Heb deze nog niet los gehaald namelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door jantje 2 op 27-09-2015 21:17 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
jantje 2 schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:54:

The mask, wat bedoel je precies met bij opnieuw opstarten BSOD uitzetten?
http://www.ccboot.com/disable-auto-restart.htm
Ik krijg momenteel geen BSOD of dergelijke,
Soms zie je ze niet omdat de PC nogal snel opnieuw opstart.

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
-The_Mask- schreef op zondag 27 september 2015 @ 21:53:
[...]

http://www.ccboot.com/disable-auto-restart.htm

[...]

Soms zie je ze niet omdat de PC nogal snel opnieuw opstart.
Ok, heb de optie uitgezet, als ik de BSOD krijg zal ik hiervan proberen een print te maken.

Heb tevens mijn PC nu ongeveer een uurtje of 4 laten idlen op het bureaublad, met daarbij temps van CPU, M/B, en GPU. geen rare dingen gezien alles was steady rond de 30-40 graden.

Momenteel is het probleem alleen bij opstarten/spelen van verschillende games.

[ Voor 6% gewijzigd door jantje 2 op 28-09-2015 11:05 ]

• jantje 2
Ik heb vandaag wat testjes gedraaid met hoofdmenus om te kijken of het probleem zich nog voor doet. Ik heb ongeveer 40 minuten het hoofdscherm van Company of Heroes open gehad en geen problemen gehad ( gisteren zelfs een potje van 30 minuten gespeeld ) Daarna World of tanks opgestart en na 33 minuten klapte hij er weer uit.

Het lijkt net of je beeldscherm in energiebesparing modus gaat, lampje gaat van blauw naar oranje, maar de pc blijft wel aanstaan( zo klinkt het ) alle fans ed. blijven gewoon doordraaien en er komt ook geen BSOD of dergelijke in beeld, zelfs niet na de wijzigingen van the mask.

• SN4K3
  • Laatst online: 05-01-2025
Kun je in de instellingen kijken naar je energie instellingen? Zet de slaapstand van je PC en Monitor op "Nooit" en de energie mode op normaal of op performance. Als je software hebt voor je monitor zoals Powernap kun je dat misschien ook uitzetten.

Verder lijkt het spontaan uitvallen van je PC mij iets voor een kapotte voeding, maar wat dat betreft ben ik geen expert. ;)

• -The_Mask-
  • Niet online
Als het systeem uitvalt zou het idd de voeding kunnen zijn, maar volgens mij valt het systeem niet uit, maar loopt zijn PC vast aan de beschrijving te zien.

Niet helemaal goed werkende videokaart lijkt het meest logische. Al de videokaart eens een beetje onderklokt?

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 28-09-2015 21:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
Ik heb voor de zekerheid de meest grafische game op mijn pc gedraaid, The witcher 3. Eerst ongeveer 45 min op het hoofdmenu en daarna ongeveer 2 uur ingame laten draaien met denk ik 20 minuten speeltijd.

Hierbij is hij nooit uitgevallen, het lijkt me dan ook sterk dat mijn grafische kaart het probleem is. Alle grafieken in Afterburner waren een rechte lijn ( geen spikes of hick ups ) en max temperatuur was 65* graden.

Zelfs even gekeken wat er gebeurd bij lang idlen in game, dan gaat me beeldscherm in slaapmodus ( zoals gebruikelijk is ) en na even de muis bewegen wordt die weer normaal wakker.

Ik neem dat wanneer mijn pc uitvalt doordat de voeding een storing geeft of dergelijke dat mijn fans er ook mee moeten stoppen doordat er geen stroom meer wordt geleverd, maar dit is het niet geval. Bij het uitvallen merk je niets aan me pc, die blijft doordraaien zoals die daarvoor ook gedaan heeft. Echter krijg ik geen beeld meer terug op mijn scherm. ( dit is dan wel naar jouw wijzigingen, the mask. In eerste instantie rebooten hij me systeem uit zichzelf dat deed hij nu dus niet )

[ Voor 30% gewijzigd door jantje 2 op 28-09-2015 23:55 ]

• jantje 2
SN4K3 schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:07:
Kun je in de instellingen kijken naar je energie instellingen? Zet de slaapstand van je PC en Monitor op "Nooit" en de energie mode op normaal of op performance. Als je software hebt voor je monitor zoals Powernap kun je dat misschien ook uitzetten.

Verder lijkt het spontaan uitvallen van je PC mij iets voor een kapotte voeding, maar wat dat betreft ben ik geen expert. ;)
Instellingen staan op 10 minuten voor beeldscherm, en nooit voor slaapstand en andere op gebalanceerd. Hierin zit het probleem in ieder geval niet. Dat heb ik net met mijn Witcher 3 sessie iig ontkracht.

• -The_Mask-
  • Niet online
jantje 2 schreef op maandag 28 september 2015 @ 23:52:
Hierbij is hij nooit uitgevallen, het lijkt me dan ook sterk dat mijn grafische kaart het probleem is. Alle grafieken in Afterburner waren een rechte lijn ( geen spikes of hick ups ) en max temperatuur was 65* graden.
Het is toch echt typisch voor een videokaart, spikes, hick-ups, of temp heeft hier echter niks mee te maken.

Dus zou je de videokaart eens kunnen onderklokken?

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 00:51:
[...]

Het is toch echt typisch voor een videokaart, spikes, hick-ups, of temp heeft hier echter niks mee te maken.

Dus zou je de videokaart eens kunnen onderklokken?
Ik heb gisteren 3 uur achter elkaar de The witcher 3 aangehad waarbij hij niet is uitgevallen. En bij World of tanks een spel van tig jaar geleden viel die binnen 30 minuten al uit. Het is raar dat bij een zwaar spel er niets aan de hand is en bij World of tanks wel. Het lijkt mij dan sterk dat het de videokaart is aangezien hij het dan bij alles zou moeten doen lijkt me.

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee nu lijkt het mij zelfs nog meer op de videokaart. Bij een lichtere belasting gaat de boostklokfrequentie van de GPU namelijk hoger, als dit dan te hoog is voor de GPU kun je dit krijgen. Bij een zware belasting blijft de frequentie lager om binnen een bepaalde temperatuur en TDP te blijven.

Dus schroef de frequentie eens terug of beperk het TDP eens een stuk. Werkt het dan wel goed, is heel simpel in te stellen, dan is het 99% zeker dat het de videokaart is.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 29-09-2015 10:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:12:
Nee nu lijkt het mij zelfs nog meer op de videokaart. Bij een lichtere belasting gaat de boostklokfrequentie van de GPU namelijk hoger, als dit dan te hoog is voor de GPU kun je dit krijgen. Bij een zware belasting blijft de frequentie lager om binnen een bepaalde temperatuur en TDP te blijven.

Dus schroef de frequentie eens terug of beperk het TDP eens een stuk. Werkt het dan wel goed, is heel simpel in te stellen, dan is het 99% zeker dat het de videokaart is.
Ik heb ook nog mijn oude GTX 570 liggen, ik kan ook die erin steken om te kijken of het opgelost is. of denk je dat het beter is om de kaart iets terug te klokken? ( ik neem aan dat dit via afterburner gedaan kan worden, heb ik namelijk nog nooit gedaan :+ )

Dit kan ook dan zomaar van de één op andere dag gebeuren nadat hij eigenlijk altijd goed gewerkt heeft?

Mocht de videokaart het probleem veroorzaken betekent dit dan ook dat deze defect is? Anders moet ik hem binnen de garantie nog zien om te ruilen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jantje 2 op 29-09-2015 10:54 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
jantje 2 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:53:
[...]

Ik heb ook nog mijn oude GTX 570 liggen, ik kan ook die erin steken om te kijken of het opgelost is. of denk je dat het beter is om de kaart iets terug te klokken? ( ik neem aan dat dit via afterburner gedaan kan worden, heb ik namelijk nog nooit gedaan :+ )
Beste is gewoon terug klokken, daarna kun je ook altijd nog de GTX 570 erin testen, beter dubbel getest dan helemaal niet getest. :p

Kan idd via Afterburner. Je kan bijvoorbeeld eerst alleen de powerlimiet verlagen en dan weer gamen om te kijken of het probleem weg is. Werkt dan niet zet je hem maar weer normaal en dan schroef je bijvoorbeeld de spanning op met bijvoorbeeld 0,15V/150mV en test je opnieuw. Werkt dan ook niet zet je die ook weer standaard en zet je de GPU frequentie lager en test je weer opnieuw. Werkt het allemaal niet dan horen we het wel weer. :p
Mocht de videokaart het probleem veroorzaken betekent dit dan ook dat deze defect is? Anders moet ik hem binnen de garantie nog zien om te ruilen ;)
Ja dan is die in principe niet helemaal goed nee.

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
-The_Mask- schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:00:
[...]

Beste is gewoon terug klokken, daarna kun je ook altijd nog de GTX 570 erin testen, beter dubbel getest dan helemaal niet getest. :p

Kan idd via Afterburner. Je kan bijvoorbeeld eerst alleen de powerlimiet verlagen en dan weer gamen om te kijken of het probleem weg is. Werkt dan niet zet je hem maar weer normaal en dan schroef je bijvoorbeeld de spanning op met bijvoorbeeld 0,15V/150mV en test je opnieuw. Werkt dan ook niet zet je die ook weer standaard en zet je de GPU frequentie lager en test je weer opnieuw. Werkt het allemaal niet dan horen we het wel weer. :p

[...]

Ja dan is die in principe niet helemaal goed nee.
Ok bedankt zover, ik ga vanavond na het werk even aan de slag met de waardes en kijken of dat het probleem gaat oplossen!

• jantje 2
IK heb gisteren een aantal testjes gedraaid. Allereerst heb ik zonder enige wijzigingen wat spellen gespeeld om te zien of het probleem nog aanwezig was.

tweeënhalf uur Rainbow six Siege open gehad en was niets aan de hand. Daarna ongeveer en uur World of Tanks gespeeld niets aan de hand. Daarna heb ik het hoofdmenu een uur open gehad en is die weer uitgevallen.

Op basis hiervan heb ik de spanning op de grafische kaart verlaagd naar 95%, opende het hoofdmenu en hij viel weer uit. Daarna heb ik de alle clocksnelheden met 50 mhz verlaagd en stroom naar 95% gezet en hetzelfde probleem deed zich voor op het hoofdmenu een crash.

Nu had ik wat op internet nog rond gezocht en mensen die in WoT een soortgelijke crash hebben, horen ook een soort soundloop in de achtergrond, als ik mijn geluid harder zet hoor ik dat ook volgens mij. Ik weet niet of ik dat bij eerdere crashes ook heb gehad.

Ik zal vanavond denk ik maar me grafische kaart wisselen naar de GTX 570, om te kijken of dat het oplost. Want het aanpassen van de waardes lijkt niet geholpen te hebben.

• jantje 2
Ik heb gisteren mijn grafische kaart gewisseld naar de 570 en de heel de avond World of tanks en Rainbow six gedaan, geen enkele crash gehad. Het lijkt er dus op dat het inderdaad mijn GTX 970 is die het probleem veroorzaakt.

Ik test in iedergeval nog één dag met de 570 en wil van het weekend de 970 er weer in doen om te kijken of het probleem zich dan weer voordoet. Mocht dit zo zijn dan is het denk ik wel duidelijk.

Alleen de vraag is nu hoe verder, betekent dit dan zoals the mask eerder aangaf dat deze defect is en als ik een nieuwe onder garantie aanvraag dat hij het wel gaat doen. Of heeft het met de 970 ansich te maken?

• -The_Mask-
  • Niet online
jantje 2 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:02:
Op basis hiervan heb ik de spanning op de grafische kaart verlaagd naar 95%, opende het hoofdmenu en hij viel weer uit.
Spanning verhogen, niet verlagen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
-The_Mask- schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:10:
[...]

Spanning verhogen, niet verlagen. ;)
Oh :+ het power limiet moet ik dus verhogen...naja ik wissel van het weekend toch me kaart weer om dus zal ik dat nog ff proberen mocht het probleem nog bestaan. verhogen met 5% zou voldoende moeten zijn dan? Core voltage hoef ik niets mee te doen? Dit staat standaard ook uit.

• -The_Mask-
  • Niet online
jantje 2 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:15:
[...]

Oh :+ het power limiet moet ik dus verhogen...
Nee verlagen. :p
verhogen met 5% zou voldoende moeten zijn dan?
Spanning gaat in mV(millivolt) of V(volt) en niet met procenten. Verhoog het iets van 100mV (0,1V)

AMD Nieuwsdiscussie

• jantje 2
-The_Mask- schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 11:52:
[...]
Nee verlagen. :p

[...]
Spanning gaat in mV(millivolt) of V(volt) en niet met procenten. Verhoog het iets van 100mV (0,1V)
Maar dat kan ik niet in afterburner. het power limiet staat standaard op 100% dus dat heb ik verlaagd naar 95%. Het core voltage gaat wel met volts, die is standaard gelocked. Die moet ik unlocken en daanra verhogen met 0,1V als ik het nu goed begrijp:)
Pagina: 1