• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Het probleem en wat ik geprobeerd heb.

Sinds een aantal maanden heb ik last van blauwe schermen en met windows 10 werd het steeds erger. Inmiddels heb ik iedere foutmelding op het blauwe scherm wel voorbij zien komen. Van service_manager_exception tot critical_structure_corruption, het is steeds wat anders.

Vooral bij het spelen van een game en het open hebben van video's in de browser op de achtergrond is gegarandeerd een blauw scherm, zo had ik van de week tot drie keer toe een blauw scherm tijdens het kijken van één lange podcast.

Ik heb virusscanners gedraaid, niets. Windows 7/10 opnieuw geïnstalleerd, niets. Verouderde drivers opgespeurd en verwijderd, niets. Onnodige programma's verwijderd, niets. CCleaner losgelaten, niets. Drivers van de Asus website geïnstalleerd, niets. BIOS geupdate, niets. scannow gedaan, maar dan kunnen de back up bestanden niet gevonden worden (ook de online versie niet). De SSD en HDD gecontroleerd op fouten, niets.

Het enige waar ik ook maar iets van een indicatie van krijg is door de memtest. Hier staat meteen al een melding in de zin van: "er zijn fouten gedetecteerd, neem contact op met de fabrikant". Ook na het opstarten krijg ik dan nog een melding dat er fouten zijn gevonden in de tests. In combinatie van games spelen met video's in Chrome doet het me sterk vermoeden dat de RAM er geen zin meer in heeft.

Eerst dacht ik dat het door het geheugen op de videokaart (R9 280x) kwam doordat ik daarmee ook zat te spelen met clocks omdat er in game artifacten werden vertoond. Dat is inmiddels verholpen, maar nu loopt de PC dus steeds vaker zomaar vast. En daar ben ik nu wel klaar mee, ik hoop met nieuw geheugen deze problemen eens en voor altijd op te lossen.

Advies voor nieuwe geheugen.

Nou is het lang geleden dat ik mijn PC heb gebouwd en ik heb dan ook totaal geen idee meer waar geheugen aan moet voldoen. Mijn moederbord is een Asus P8Z77 V maar ik weet dus niet wat voor soort DDR of wat voor snelheid (1333, 1600, 2400) het moederbord aankan, en of het überhaupt veel uitmaakt.

Momenteel heb ik dit geheugen waar de fouten mee voorkomen: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het hierboven beschreven probleem en/of me kan adviseren over nieuw intern geheugen. Hulp word zeer gewaardeerd.

• rubeuhh
  • Laatst online: 13:06
memtest86 draaien is inderdaad het enigste wat je kan doen. Probeer ook eens 1 vd 2 latjes eruit te halen.
mocht blijken dat je ram stuk is, contact opnemen met corsair, dan moet je het kapotte ramlatje terugsturen en krijg je hier een nieuw voor

[ Voor 23% gewijzigd door rubeuhh op 27-09-2015 16:56 ]

• SN4K3
Ik kom er trouwens ook net pas achter dat mijn geheugen 1600 is, maar dat het in de BIOS altijd al op 1333 stond. Maakt dat uit? Edit: Op 1600 stond er tijdens de test nog even: "er zijn nog geen problemen gevonden" maar of dat toeval is weet ik niet, na 3 seconden vond die al fouten dus dat maakt ook geen verschil.

Bedankt voor de tips trouwens, ik zal straks kijken wat er gebeurt met 1 latje per keer. Ik had er ook nog niet aan gedacht om via garantie een vervanging te regelen, dat kost me weer wat minder. :)

[ Voor 23% gewijzigd door SN4K3 op 27-09-2015 17:08 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Als beide latjes, apart getest, fouten geven dan is het waarschijnlijk incompatibiliteit. Als slechts 1 latje een fout geeft, dan is een defect RAM latje het meest waarschijnlijk (maar zullen ze beide terug moeten bij een RMA).

Als het incompatibiliteit is, dan zou je misschien nog wat kunnen proberen door handmatig de geheugenspanning iets(!) te verhogen in de BIOS.

• rubeuhh
vanaalten schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:29:
Als beide latjes, apart getest, fouten geven dan is het waarschijnlijk incompatibiliteit. Als slechts 1 latje een fout geeft, dan is een defect RAM latje het meest waarschijnlijk (maar zullen ze beide terug moeten bij een RMA).

Als het incompatibiliteit is, dan zou je misschien nog wat kunnen proberen door handmatig de geheugenspanning iets(!) te verhogen in de BIOS.
Ik heb toen ik 1 kapot ramlatje van Corsair had, er slechts 1 moeten terug kopen en ik had ook de 2x4 gb set.

• SN4K3
Nou, gelukkig is het niet het moederbord of de geheugen slots.

Ik heb net 1 latje getest, geen fouten in beide slots. Toen nummer 2 in beide slots en in beide slots de "fouten in de hardware" melding. Ik denk dat het dus vrijwel zeker aan het tweede latje ligt.

Ik zal met het goede latje verdergaan en kijken of de blauwe schermen wegblijven, ondertussen zal ik opzoeken hoe ik een RMA kan regelen. Dat gaat eerst via de webshop neem ik aan? Als ik beide latjes op moet sturen dan kan ik net zo goed een nieuw setje kopen, want zonder kan ik niet als de PC dan niet werkt. Volgens mij had ik dit RAM setje bij Azerty gekocht samen met de rest van de PC, toen ik een muis RMA'de deden ze ook niet moeilijk dus ik hoop dat ik enkel de defecte lat op hoef te sturen.

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp en tips mensen.

• rubeuhh
account aanmaken op: https://corsair.secure.force.com . Daarna inloggen en ticket aanmaken en kiezen voor RMA. De rest zal wel lukken denk ik :)

• SN4K3
rubeuhh schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:08:
account aanmaken op: https://corsair.secure.force.com . Daarna inloggen en ticket aanmaken en kiezen voor RMA. De rest zal wel lukken denk ik :)
Ik heb een account aangemaakt en kan de RMA aanvragen, maar ik heb geen creditcard dus de optie om mijn defecte geheugen pas op te sturen als ik nieuwe binnen heb kan al niet en de optie voor "accessory replacement" is niet te kiezen. Met de standaard optie ben ik 3 dagen + verzendtijd kwijt.

Ik zal denk ik eerst Azerty mailen en kijken wat zij zeggen en anders daarna bij Corsair een RMA aanvragen, eventueel kan ik uit een andere PC nog een reepje pakken. :)

Verwijderd

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V/specifications/
Volgens de specs van je moederbord kan ie zonder over te clocken 1600 aan, en met OC tot 2800. Tevens kun je 4x8gb erin stoppen, tot 32 gb.
Ik heb ook 2 kapotte corsairs, RMA aangevraagd, zit tenslotte lifelong guarantee op volgens hun.. Als ik dan 2 nieuwe van hun krijg druk ik die er ook bij. Dan heb ik 16 gb in de pc..

• SN4K3
@Riothippie, Je hebt er toch voor betaald? Als ze defect geraakt zijn en je kan 'nieuw' vervangend geheugen krijgen dan heb je er toch nog wat voor terug gekregen. :)

Oeps, nadat ik mijn RMA aanvraag had verstuurd naar Azerty herinnerde ik mij dat het een order met geheugen was van mijn eerste computer terwijl ik inmiddels al een nieuwere heb. Nu moet ik bij 4Allshop zijn. Ik neem aan dat ze weten of ik dat geheugen bij hun gekocht heb en ze niet de RMA's doen voor andere webshops. :P

Waarom rekenen ze trouwens overal onderzoekskosten (€35 bij 4Allshop), ik krijg er de zenuwen van dat ze kosten in rekening kunnen brengen voor iets waarbij ik op andere resultaten kom. Ik zal het straks via Corsair zelf aanvragen en dan wacht ik af wat er gebeurt.

- Latere toevoeging. De RMA bij Corsair gedaan, in hun verzend instructies staat dat ik beide reepjes gewoon goed verpakt op moet sturen. Gelukkig is het ook gewoon een Nederlands adres en niet een buitenlands adres waar ik bang voor was.

[ Voor 30% gewijzigd door SN4K3 op 28-09-2015 08:53 ]

• SN4K3
*Update*

Vorige week een ticket ingediend bij Corsair, dag daarna opgestuurd, een week lang stond het op approved (had geen Track and Trace), inmiddels staat het op shipped wat betekent dat ze het binnen hebben gekregen en hebben getest. Vandaag is een nieuw setje RAM binnen gekomen, getest en geen fouten. Bedankt Corsair. . ;)

[ Voor 33% gewijzigd door SN4K3 op 08-10-2015 21:07 ]

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
wel goede service ,dus geen fouten meer probleem opgelost? :)

• SN4K3
Geen fouten meer in de memtest en geen blauwe schermen of vastlopers meer, want dat was tot voor kort echt een drama geworden. Top oplossing door Corsair dus. ;)
Pagina: 1