Toon posts:

[Multi] Soma, by Frictional Games (Amnesia:The Dark Descent)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Soma is een nieuwe game van Frictional Games.

Soma werd gereleased afgelopen dinsdag, 22 September 2015.

Soma is beschikbaar voor Windows, Mac, Linux en Play Station 4.
Te koop via Gog, Steam en de Humble Store. De prijs is zo'n 25-28 Euro nu.

Soma kun je zien als een Science-Fiction game. Of een horror game. Of misschien als een mystery-game ("what the fuck happened ???"). Er zijn monsters, er zijn puzzels. Maar die zijn niet het belangrijkste. Het verhaal zelf ("what the fuck happened ????") is belangrijker. Sommige gamers (met ADD waarschijnlijk) noemen het "another walking-simulator". Misschien omdat je geen lasergun hebt, en geen hordes monsters kan afknallen. Tsja, het is zeker geen shooter. Je moet je hoofd er een beetje bij houden. En als je iets verdachts ziet, kun je beter hard wegrennen.

Soma werd gemaakt door Frictional Games. Die hebben in 2010 ook Amnesia: The Dark Descent gemaakt. Amnesia had zeer goede kritieken. Een echte horror game in een 19e eeuwse setting. Daarna kwam Amnesia: A Machine for Pigs. Maar dat was gemaakt door een andere studio. Afijn, ik was zeer benieuwd wat Frictional Games ons zou geven na Amnesia: The Dark Descent.

Ik heb deze week Soma uitgespeeld. Goede game. Ik heb me prima vermaakt.
Als je wilt weten of Soma iets voor jou is, check dan deze pagina.
Daar staan een aantal "dossiers" uit Pathos-2, een onderzees research-lab. Een beetje in de stijl van Secure Contain Protect. Kijk zeker de twee filmpjes daar. Als de stijl je een beetje bevalt, dan is Soma misschien wat voor je. Ik zou niet random gaan googlen naar play-throughs of game-guides. Verrassing is een belangrijk element. Als je toch iets van de game wilt zien: hier zijn een aantal officiele videos en screenshots.

Hebben anderen Soma al gespeeld ?
Vond je het wat ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het spel gespeeld, en in 8 uur uitgespeeld. Geweldig verhaal, geweldige graphics, geweldig einde ook. Maar 8 uur speeltijd voor €25,- slaat compleet nergens op IMHO. :)

spoiler:
het enige wat mij wel tegenstaat is de AI van de monsters; daar hadden ze wel wat meer aandacht aan mogen besteden

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig, ten minste een ander die het gespeeld heeft.

Ik heb er zelf veel en veel langer over gedaan. 20 Uur of zo. Ik vraag me soms af hoe sommige spelers een spel in de helft van de tijd kunnen spelen dan ik er over doe. Of nog veel sneller. Ik ben geen noob. Ik ben niet bepaald achterlijk. En toch doe ik er altijd veel langer over. Zouden sommige spelers soms tot doel hebben om overal zo snel mogelijk door heen te rauschen ?

Soma's verhaal is niet geheel nieuw. Maar je moet toch wel even opletten als je alles mee wilt krijgen. De tijd nemen om te luisteren naar NPCs, tekst op computers lezen. Soms een beetje nadenken over het verhaal. Ik explore ook altijd alle ruimtes, op zoek naar informatie en clues. Bij interessante games (zoals Soma) is het dat wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb er 25 uur erover gedaan, wel heb ik veel gelezen/geluisterd.
spoiler:
Die einde was wel erg hij is daar helemaal alleen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 15:28

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik wit nu ongeveer ergens halverwege denk ik, maar de laatste week niet veel tijd gehad om het verder te spelen.

Wel heel goed qua sfeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gekocht in de Steam sale en gelijk hooked!

Amnesia nooit uitgespeeld. Was misschien iets te spartaans voor mij. De sf setting van Soma spreekt mij sowieso meer aan.

Het spel is lekker creepy. En het is soms weer rennen geblazen want wapens heb je niet :P
Graphics zijn erg goed, er hangt vooral een lekker sfeertje.

Het verhaal komt al vrij vlug op gang en je weet al vrij snel wat er gebeurd is. Aan één kant wel jammer, aan de andere kant maakt het niet veel uit. Ik zit nu denk ik op de helft en er zullen nog wel wat verrassingen komen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verbaas me er echt over dat deze game hier niet veel meer wordt besproken, zeker omdat er net ook nog een Steam sale is geweest. Wat een sfeer zeg, het doet me echt denken aan de sfeer die Bioshock ook wist neer te zetten.
Audiologs, dingen zoeken, schakelaars omzetten, de stemmen die worden gebruikt, de sfeer. Geweldig hoor, wat een prachtige game! Voor mij nu al een van de beste games die ik heb gespeeld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Deze game opgepikt, staat nu weer in steam sales voor minder dan 10 euro. Het is best een pareltje hoor. Verdient zeker meer aandacht. Zit nu ongeveer aan de helft van het spel denk ik.
Een kwalitatief tussendoortje, in afwachting van Prey :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Tygernoot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16
Sorry een jaar oud topic naar boven te halen, maar na deze onlangs gespeeld te hebben kan ik de reacties hierboven enkel beamen. Wat een sfeer en avontuur!

Maar denk niet dat ik het snel opnieuw zou willen spelen. De voorraad schone onderbroeken ging er snel doorheen, vooral als je in het donker speelt met volume hoog. Wat een beklemmende momenten af en toe zeg... pfoe...

Volgens mij als je dit in VR speelt krijg je nog een hartaanval. Of ben ik nu zo'n groot mietje? :P

spoiler:
Het afschuwelijke kwellende gekrijs van dat monster als je de mainframe router reset hebt in Theta ging echt door merg en been. Fuck, dat zal me nog lang bij blijven. Ben nog nooit zo hard weggerend in een spel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:14

defiant

Moderator General Chat
Ik heb deze game van het weekend uitgespeeld en dit is qua verhaal en SF thema's echt wel een top game, ondanks dat er zeker wel wat op en aan te merken is. Zeker de existentiële kwesties zijn voor een game goed uitgewerkt, hoewel de naïviteit van de protagonist imho iets te geforceerd was om die kwesties extra te benadrukken voor extra drama.
spoiler:
Het feit dat Simon op het laatst nog steeds niet doorheeft dat je alleen kopieën kan maken vond ik persoonlijk ongeloofwaardig, het is een plot device voor de drama climax.

Dit is waarom SF toch een van mijn favoriete genres blijft ook in dit soort games, het zet je toch aan het denken.

Persoonlijk vond ik de typische Frictional Games monsters niet zo heel veel toevoegen, maar dat is denk ik persoonlijk, ik ben niet zo snel onder de indruk van dit soort horror en zulke vijanden worden als snel meer vervelend dan uitdagend/spannend.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1