Toon posts:

Geen beeld bij opstarten met 2e ddr geinstalleerd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Mijn 5jaar oude systeem hapert een beetje. Bij het opstarten met 2 DDR3 sticks erin krijg ik geen beeld, fans en lampjes gaan wel aan. Geen piepjes. Als ik er 1 uithaal start die wel op met beeld. Dit is recent, want het systeem heeft altijd gewerkt met 2x4 gb erin gezet. Een tijd geleden begon ik BSOD's te krijgen, volgens de melding memory related.
Na een tijdje starte de hele pc niet meer op.
Omdat 1 van de 2 sticks stuk was (als die erin zat starte het systeem sowieso niet.) en die andere volgens memtest 1348 errors opleverde heb ik nieuwe besteld, weer corsairs, dit keer vengeance LP, weer 2x4. Compitable volgens het internet met mijn Asrock 870 extreme 3 2.0 mobo.
Probleem is nog steeds hetzelfde, systeem werkt alleen met 1 stick. Dus uitgesloten dat het aan het geheugen ligt volgens mij.
Verder krijg ik geen beeld meer met HDMI aangesloten, deed die eerst wel.

Nu weet ik dus niet of het moederbord stuk is, of dat de videokaart stuk is. Duidelijk lijkt me wel dat er in relatie tot het geheugen een conflict is.
Maar wat moet ik vervangen of kan ik repareren? Ik heb geprobeerd te googlen op het probleem, en de troubleshooter gelezen, maar ik kom er zelf niet uit.
Ik heb geen reserve videokaart of mobo liggen, dus kan het daar niet echt mee testen..

Ik hoop dat iemand me op het goede pad kan wijzen..

systeem:
Moederbord: asrock 870 extreme 3 2.0
CPU: AMD Phenom II X4 965
Geheugen: Corsair Vengeance LP 8gb (2x4)
GPU: AMD radeon 5880
voeding: Sharkoon wpm500 (500w)

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Werkt het systeem wel als je er maar 1 module in hebt zitten ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het systeem werkt alleen met 1 module. Heb met de nieuwe module erin nog geen BSOD gehad, dus dat lijkt opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Vanoachtend weer dezelfde gein. Zwart beeld, 3x gereset en toen kreeg ik weer beeld. Ik snap er echt geen hout van, en ben genegen om morgen een nieuw moederbord en GPU te bestellen.
Zijn er nog tests die ik kan draaien om te kijken wat er kapot zou kunnen zijn?

• richardve1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10-2021
Het klinkt meer als of een kapotte geheugenmodule of een kapot geheugen slot.
Doe is een memtest.

Verwijderd

Ik zou eerst eens in http://tweakers.net/categorie/47/moederborden/aanbod/ kijken en daar een moederbordje vandaan halen. Heb toch sterk het idee dat daar het probleem ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest uiteraard al gedaan, geen errors. Wat ik niet snap is dat de memtest zegt dat ie ram op 200 mhz loopt, en ddr3-400 terwijl dat toch echt ddr3-1600 is? En dus op 800mhz zou moeten draaien?
Overigens maakt het niet uit of ik slot 1 & 3 gebruik of 2 & 4, het werkt in beide gevallen maar met 1 stick.

En zonet liep ie ook elke keer vast als ik probeerde in de bios te komen, dus ik denk dat het een nieuw moederbord wordt :/

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
De handleiding zegt dat je memory slot A1 en B1 moet gebruiken of A2 en B2.
[instructies] Zie bladzijde 15 in pdf
[layout] zie bladzijde 11 in pdf
ftp://europe.asrock.com/manual/870%20Extreme3.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat bedoelde ik met 1&3.. (4 op een rij, wit 1 blauw 2 wit 3 blauw 4.) Het maakt niet uit of ik wit of blauw gebruikt, met 2 sticks doet ie het niet.
Had ik al gezegd dat ik soms ook geen beeld krijg bij het opstarten als mijn externe harde schijf nog op de USB aangesloten zit? Want dat is dus zo.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 13:02 ]

• donderdraak
Dr.Debug starten met mem stick 1 - daarna
Dr.Debug starten met mem stick 2 ?

• donderdraak
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:59:
Had ik al gezegd dat ik soms ook geen beeld krijg bij het opstarten als mijn externe harde schijf nog op de USB aangesloten zit? Want dat is dus zo.
Hoe lang heb je dit systeem? Ik zie dat de bepaalde hardware vanaf 2010~2011 verkrijgbaar was.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de GPU is van 2010. Het systeem is 3 jaar geleden gebouwd, dus meeste onderdelen zullen wel 2010/11 zijn aangezien het toen niet het hipste van het hipste was.

Maar het is gefixet! Dank u allen. Het lag er natuurlijk aan dat de EUFI niet up to date was.. Ik dacht van wel, maar ben toch maar eens gaan checken. Stom van mezelf. :/
Nu draait ie met 2 sticks, weliswaar niet op 1600 maar op 1333 maar dat ligt er denk ik aan dat die phenom II x4 niet meer aankan..
Pagina: 1