Toon posts:

Overstap van AMD naar i5 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hai! heb een vraag: kan ik mijn CPU vervangen met een intel i5 (ik speel voornamelijk MMO's die echter single thread core vereisen waar AMD meer focus legt op Multi thread dus vandaar de overstap naar een intel) en is het ook mogelijk om tevens de GPU te vervangen met een nvidea of.. mm
AMD FX-4100 Quad-Core
CPU Measured Speed 3.59 GHz [Turbo: 3.71 GHz]
Motherboard 970 Extreme3
Memory 8GB
Video Card Tested Radeon HD 7770
Hard Drive Tested SAMSUNG HD103UJ (1 TB)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 15:17 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je een ander mobo koopt wel. Een i5 op een AM3+ plankje plaatsen gaat hem niet worden.

Een Nvidia kaart kan ook, maar imo zijn die in geen enkele prijsklasse beter in prijs/prestatie dan AMD.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u wel! Ik vroeg mij dusdanig af welke motherboard u mij aanraad? Ik zat al te kijken en ik ben in principe opzoek naar een moederbord en i5 cpu (natuurlijk die compatible zijn) maar zoveel keus dus wellicht dat u mij op weg kunt helpen met een gespecificeerde cpu en moederbord.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-02 12:21
RobinHood schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:18:
Een Nvidia kaart kan ook, maar imo zijn die in geen enkele prijsklasse beter in prijs/prestatie dan AMD.
Behalve het stroomverbruik en warmteproductie :)

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:34:
Dank u wel! Ik vroeg mij dusdanig af welke motherboard u mij aanraad? Ik zat al te kijken en ik ben in principe opzoek naar een moederbord en i5 cpu (natuurlijk die compatible zijn) maar zoveel keus dus wellicht dat u mij op weg kunt helpen met een gespecificeerde cpu en moederbord.
Een populair setje is pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: ASRock B85M Pro4

CPU spreekt wel voor zichzelf, mobo is gewoon een goed ding, kan nog wel goedkoper, maar dan lever je toch wel erg veel in.
Gamebuster schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:35:
[...]

Behalve het stroomverbruik en warmteproductie :)
Ja, alsof dat veel uitmaakt?

http://www.techpowerup.co...SI/GTX_950_Gaming/28.html laat zien hoe schokkend het verschil is:
Een R9 280 verbruikt ingame wel 30w meer dan een GTX960, snel 3 extra fans en een 1kw voeding kopen! :+

Kijk, het 80w verschil tussen R9 290 en GTX970, daarover kun je nog eens vallen, al hoef je in de praktijk eigenlijk ook geen zwaardere voeding voor de R9 290/390 te kopen dan dat je voor een GTX970 koopt, allebei kunnen op een goede 450w.

Overigens is dat ook pas vanaf Maxwell 2, vorige generatie was Nvidia net zo slurper als AMD, en daarvoor was AMD vaak wat zuiniger, en rond de HD5000 serie veel zuiniger.

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:41:
[...]

Een populair setje is pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: ASRock B85M Pro4

CPU spreekt wel voor zichzelf, mobo is gewoon een goed ding, kan nog wel goedkoper, maar dan lever je toch wel erg veel in.
Hartelijk dank voor uw advies!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Hou je eens aan die mooie template die je kreeg toen je het topic opende. Dat maakt het voor ons een stuk makkelijk :)

Het upgradesetje dat RobinHood voorstelde is een prima keus.

Verder zou het ook geen kwaad kunnen om de videokaart te upgraden. De 7770 komt een hoop kracht tekort.

Informaticus of vakkundig Googler?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19
Wat je vergeten bent is om aan te geven wat je budget is om te upgraden.
Naar een I5 kan altijd maar dan hang je aan een ander moederbord.

Een andere AMD processor op je moederbord kan goedkoper zijn.

72 euro pricewatch: AMD Athlon X4 860K Tray
130 euro pricewatch: AMD FX-4350

Verwijderd

D-dark schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:37:

Dat zijn niet eens upgrades. Dan blijf je met een zwakke amd quad zitten.
Jij zegt, upgrade van amd quad, naar amd quad met een 200 hogere klok. Daar ga je echt nooit niets van merken. Dat maakt totaal geen verschil.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
...

Dat kan goedkoper zijn ja, maar de TS zoekt naar een processor met betere singlecore prestaties. Vandaar dat een i5 upgrade hier besproken wordt en geen AMD upgrade.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 14:46

Zenix

BOE!

Die eerste past niet eens op dat moederbord, dat is FM2, TS heeft een AM3 socket.
Een FX-6300 zou dan een beter upgrade zijn als je kijkt naar de CPU.

Maar een grotere sprong maak je inderdaad alleen maar door over te stappen naar Intel helaas..

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 27-09-2015 18:11 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19
Mijn fout. Dacht dat ik AM3 geselecteerd had in de pricewatch.

Om in zijn algemeenheid te reageren. Een overstap van AMD naar Intel en vice versa is altijd mogelijk mits het moederbord vervangen wordt. Een moederbord moeten kopen is wel een extra aanslag op het budget dat ook aan andere zaken besteed kan worden.

Zonder te weten wat er aan besteed mag worden en waar de traagheid zich uit mogen we een cpu upgrade van de huidige socket niet uitsluiten.

[ Voor 83% gewijzigd door D-dark op 27-09-2015 19:40 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ook een FX-6300 heeft slechte singlecore prestaties, volgens mij is het, wil zou TS bij AMD willen blijven, een beter idee om een oude x4 965 te kopen en die flink over te clocken, Phenom II heeft immers hogere IPC. Maar, ook dat is al snel een doodlopende weg: Het mobo van TS is ongeschikt voor overclocks.

Overigens kunnen veel MMO's prima op een i3, scheelt ook leuk wat geld.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als je een nieuw mobo koopt moet je ook weer een nieuwe licentie voor je OS aan vragen...weer 100 euro. (mits het OEM is, bij Retail is dat niet).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1