Toon posts:

Multimedia PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaat om PC voor de komende 5 jaar. Voor de familie: normaal huis-, tuin- en keukengebruik (email, internet, huiswerk, etc.). Voor mezelf ook nog: bewerken en beheren fotoverzameling en af en toe een filmpje monteren in Full HD (1080p)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 700 euro max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, scherm en muis heb ik nog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD, geen aparte grafische kaart nodig (wordt nauwelijks op gegamed), wel kant-en-klare PC, dus niet zelf in elkaar zetten

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Al flink wat lopen zoeken en keuze beperkt zich nu tot deze twee PC's:
Compustunt Premium 3, 710 euro: http://www.compustunt.nl/premium3
Afuture Workstation 300, 580 euro: https://www.afuture.nl/productview.php?productID=4512800

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille machine is pré, PC staat in huiskamer.
Geen OS nodig, Windows zet ik er zelf op.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zit te dubben welke van de twee machines de beste koop is. De Compustunt zal absoluut aan mijn eisen voldoen, maar is ook 130 euro duurder. Ik vraag mij af of het prijsverschil dat waard is en of ik het verschil merk in het gebruik.

Belangrijkste verschillen:
- Compustunt heeft betere processor: i5 4690 vs i5 4460 bij Afuture. De 4690 scoort een 7,3 (CPU Boss performance index) en de 4460 een 6,8. Ga je een dergelijk verschil in processor merken?
- Compustunt: grotere schijf: 2 TB vs 1 TB Afuture (voor mij niet belangrijk, heb nog schijf liggen om er zelf bij te schroeven)
- Geheugen Compustunt 16 GB vs Afuture 8 GB (eenvoudig later bij te pluggen uiteraard)

Heb videomontage test gedaan op laptop met 8 GB en AMD A10 processor (ook CPU Boss performance score 6,8) en dat liep prima. Lijkt er dus op dat Afuture specs lijken te voldoen aan mijn eisen. Ik vraag mij af of ik verschil in processor ga merken (nu en in de toekomst) om het prijsverschil te rechtvaardigen. Kan ook zijn dat rest van de onderdelen kwalitatief verschillen.

Graag jullie advies.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Cpu ga je niet merken en 16 GB is momenteel nog behoorlijke overkill. Wellicht is dat over 5 jaar anders, maar tegen die tijd kun je voor een paar tientjes bijprikken.
Ik zou in ieder geval voor jouw gebruik de 130 euro prijsverschil niet kunnen rechtvaardigen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je snelle reactie en duidelijke advies. Het wordt de Afuture dan.

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Misschien kun je een systeem naar keuze in elkaar knutselen, ik mag geen reclamemaken maar bij Dragoncomputers kan dat volgensmij wel....

Verwijderd

Prebuild pc's hebben meestal een matige voeding aan boord. Later uitbreiden met een videokaart kan dan al een probleem worden omdat er te weinig vermogen is of omdat er aansluitingen niet aanwezig zijn.
De genoemde systemen zijn gebouwd op een H81 bord. Deze zijn uitgerust met 2 geheugenbanken. Wordt er nu 1x8gb gemonteerd om de mogelijkheid van later uitbreiden open te houden, dan kan niet gebruik gemaakt worden van dualchannel. Met aparte grafische kaart is dat geen probleem, bij gebruik van de igpu wordt het allemaal wel wat trager.
Mij advies zou zijn onderstaand voorstel te bestellen en laten monteren bij Afuture, Azerty of wat er nog meer aan shops op het www aanwezig zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 214,80€ 214,80
1ASRock B150M Pro4€ 84,49€ 84,49
1Cooler Master Silencio 352€ 56,23€ 56,23
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 56,95€ 56,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,79

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken, maar is voor mij nog een stap te ver om alles zelf bij elkaar te zoeken. Ik ben uiteindelijk voor Afuture gegaan. Die zijn zelfs zo vriendelijk om morgen eentje met spoed voor mij in elkaar te schroeven, want ze waren door hun voorraad heen.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 20:31 ]

Pagina: 1