Ik heb een i7, 8gb DDR3 RAM, GTX 970 & een 1TB WD Green. Ik heb het idee dat de harde schijf een bottleneck is aangezien die vrij vaak boven 90% is. Ligt dit aan het model(Green, Black, Blue) of aan het idee dat het een HDD en geen SSD is?
Uhm, dit is wel een beetje summier...
Wat zijn de omstandigheden waarin dat gebeurt?
Welk besturingssysteem heb je?
Hoe meet je de hardeschijf belasting?
Zonder info kan er ook geen gefundeerd antwoord worden gegeven
Dat het een HDD is helpt niet, maar dat het ook nog een trager model HDD is al helemaal niet. WD Green schijven zijn ideaal om je hoeveelheid storage goedkoop uit te breiden, maar het zijn geen snelheidsmonsters. Snellere schijven zijn er dus wel, maar het verschil met een SSD is zo groot dat geen enkele schijf daar tegenop kan.
Tesla Model Y RWD (2024)
Windows 10 als mijn OS met 1 VM draaiend van Windows 10. Gemeten via task manager.McKaamos schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:49:
Uhm, dit is wel een beetje summier...
Nee, maar ik vraag me af als ik een WD Black had genomen of ik dit probleem dan niet had.--MeAngry-- schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:49:
Dat het een HDD is helpt niet, maar dat het ook nog een trager model HDD is al helemaal niet. WD Green schijven zijn ideaal om je hoeveelheid storage goedkoop uit te breiden, maar het zijn geen snelheidsmonsters. Snellere schijven zijn er dus wel, maar het verschil met een SSD is zo groot dat geen enkele schijf daar tegenop kan.
En de omstandigheden?---Roel--- schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:14:
[...]
Windows 10 als mijn OS met 1 VM draaiend van Windows 10. Gemeten via task manager.
C.q. wat doe je op dat moment? Wat draait er allemaal, afgezien van die VM?
Best kans dat je het ook had met een WD black. We hebben tot op heden geen idee wat er eventueel een oorzaak kan zijn.---Roel--- schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:14:
[...]
Nee, maar ik vraag me af als ik een WD Black had genomen of ik dit probleem dan niet had.
[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 27-09-2015 14:31 ]
Afgaande op de info die de TS gegeven heeft, kijkt hij vooral naar het HDD gebruik in de task manager van Windows. Die zal met een HDD veel sneller op 100% zitten omdat (kort door de bocht gezien) het aantal IOPS dat een HDD haalt veel lager ligt dan van een SSD. Een schijf met een hoger aantal rotaties (bijvoorbeeld een WD Black) haalt een hoger aantal IOPS dan de schijf die de TS nu heeft, maar dat verschil valt in het niet bij een SSD.
Wordt je systeem nu gebottlenecked door de HDD? Ja daar kun je 99% zeker van zijn, ongeacht wat je doet is je HDD van al je componenten verreweg het langzaamste onderdeel. Zeker als je ziet dat deze regelmatig 100% belast wordt. Beter wordt het voornamelijk door een SSD. In mindere mate door een snellere HDD.
Een uitzondering die ik kan bedenken is dat je te weinig RAM gebruikt voor de taak die je probeert uit te voeren. Als je programma's samen meer dan 8GB RAM vereisen is dat een bottleneck die de last op de HDD vergroot. Maar afgaande van je info lijkt dat het probleem niet te zijn.
Wordt je systeem nu gebottlenecked door de HDD? Ja daar kun je 99% zeker van zijn, ongeacht wat je doet is je HDD van al je componenten verreweg het langzaamste onderdeel. Zeker als je ziet dat deze regelmatig 100% belast wordt. Beter wordt het voornamelijk door een SSD. In mindere mate door een snellere HDD.
Een uitzondering die ik kan bedenken is dat je te weinig RAM gebruikt voor de taak die je probeert uit te voeren. Als je programma's samen meer dan 8GB RAM vereisen is dat een bottleneck die de last op de HDD vergroot. Maar afgaande van je info lijkt dat het probleem niet te zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-09-2015 15:57 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
MS Edge meestal en hooguit staat er een game open maar dat is zelden.McKaamos schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:31:
[...]
En de omstandigheden?
C.q. wat doe je op dat moment? Wat draait er allemaal, afgezien van die VM?
[...]
Best kans dat je het ook had met een WD black. We hebben tot op heden geen idee wat er eventueel een oorzaak kan zijn.
Ik dacht dat 8GB RAM genoeg was maar dat betwijfel ik. Ik wil namelijk in de toekomst video's renderen maar ik denk dat de RAM toch een kleine bottleneck is, en de harde schijf een behoorlijk grote bottleneck. Ik denk dat video's encoderen op een SSD aanzienlijk sneller gaat.--MeAngry-- schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:55:
Afgaande op de info die de TS gegeven heeft, kijkt hij vooral naar het HDD gebruik in de task manager van Windows. Die zal met een HDD veel sneller op 100% zitten omdat (kort door de bocht gezien) het aantal IOPS dat een HDD haalt veel lager ligt dan van een SSD. Een schijf met een hoger aantal rotaties (bijvoorbeeld een WD Black) haalt een hoger aantal IOPS dan de schijf die de TS nu heeft, maar dat verschil valt in het niet bij een SSD.
Dus een game, een browser en een vm open, met een wd green en 8GB ram...
Dat had je zelf ook kunnen voorspellen. Met een beetje pech is je mem load zo hoog dat je primaire OS én je vm gaan swappen..
Koop een SSd als OS schijf en draai je vm vanaf de green en las het ff kan je ram uitbreiden.
Dat had je zelf ook kunnen voorspellen. Met een beetje pech is je mem load zo hoog dat je primaire OS én je vm gaan swappen..
Koop een SSd als OS schijf en draai je vm vanaf de green en las het ff kan je ram uitbreiden.
Pagina: 1