CMD idd.
En het commando is "powercfg -h off"
En Slaapstand en Hibernate zijn twee verschillende dingen.
Sleep is dat je PC nog half aan staat. Alle koelers vallen uit, HDD's gaan stil staan, CPU doet nagenoeg niks meer, maar RAM blijft power houden.
Zodra je dan weer inschakelt, komt hij meteen terug waar je was.
Nadeel is dat wanneer je stroom uitvalt, je PC in essentie gewoon gecrashed is, want windows is niet afgesloten. Z'n status wordt alleen bevroren.
Hibernate is wanneer de inhoud van het geheugen volledig naar de harddisk wordt gedumpt (hiberfil.sys), waarna je PC daadwerkelijk helemaal uitvalt.
Zet je m daar na weer aan, loopt hij z'n hele opstartprocedure door, behalve dat je applicaties direct terug geladen worden in RAM vanuit de Hibernation-file.
Valt de stroom ondertussen uit, dan is er niks aan de hand want je PC heeft zichzelf al netjes afgesloten tot een volledige power-off stand.
De status van je PC is dan opgeslagen op non-volatile-storage (c.q. een harddisk) waar vandaan de status terug geladen kan worden.
Trouwens, Hibernate staat standaard niet eens in het menu als je een Desktop-PC hebt.
Die zal je zelf uitdrukkelijk beschikbaar moeten maken (zodat het bij Start->Afsluiten komt te staan)
De hiberfil.sys wordt wel altijd aangemaakt, for some strange reason. Die kan je dus met bovengenoemd commando weg krijgen. De hele Hibernation functie wordt dan als geheel uitgezet en opgeruimd.
Richh schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:00:
Zelf heb ik de pagefile uitstaan, de swapfile voor slaapstand heb eveneens uit staan. Met zo'n sloot RAM is dat ook niet echt nodig.
Waar draai je trouwens Windows 7 op zo'n machine? Zonde, imo, zeker als je een SSD erbij hebt. Ga eens snel Windows 10 installeren

Ik zou sterk adviseren tegen volledige uitschakeling van Swap.
Er zijn nogsteeds applicaties die eisen dat er een (kleine) hoeveelheid Swap aanwezig is. Met 32GB aan RAM zou ik zeggen, maak er lekker 512MB Swap van ofzo.
En waarom is Windows 7 zonde? Sommige mensen hebben een hekel aan Windows 10.
Iets met de phone-home functies die er in zitten en vervelend zijn om er uit te prutsen.
Of gewoon de algehele layout vervelend vinden. Configuratiescherm die minder toelaat e.d.
[
Voor 44% gewijzigd door
McKaamos op 27-09-2015 15:11
]