Hoe groot moet de swapfile nu zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railrunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:23
Ik ben een gebouwde pc aan het inrichten met Windows 7 Pro en daar zit 32 Gb geheugen in.
Een Skylake systeem voor games met de 980ti videokaart.

Nu ziet Windows 7 Pro dus de gehele 32 Gb maar maakt nu ook een enorme swapfile aan
zo te zien van 32 gb en dat is wel erg fors, heeft ie dit wel nodig ?

Als ik hem ga verkleinen wat is dan ongeveer de groote die zinnig is in dit systeem met deze
hoeveelheid intern geheugen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 16:48
Ofwel evenveel als de ram. Ofwel niets maar dan kan je niet langer hybernate gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In princiepe zul je weinig pagefile nodig hebben. Stel hem in met een min en max waarde. Minimaal 400MB en max op 16GB ofzo. Dan zoekt ie het zelf wel uit.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zou max. 32 GB instellen zodat je toch in slaapstand kan als het nodig is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railrunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:23
Bedank,

Ik heb de slaapstand geheel uitgeschakeld want die gebruik ik ook niet en dus ook
die mega hibernate file is weg.

middels cms > powercfg /hibernate off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

middels cms > powercfg /hibernate off

Moet dit niet cmd zijn?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Zelf heb ik de pagefile uitstaan, de swapfile voor slaapstand heb eveneens uit staan. Met zo'n sloot RAM is dat ook niet echt nodig.

Waar draai je trouwens Windows 7 op zo'n machine? Zonde, imo, zeker als je een SSD erbij hebt. Ga eens snel Windows 10 installeren :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

CMD idd.
En het commando is "powercfg -h off" ;)

En Slaapstand en Hibernate zijn twee verschillende dingen.

Sleep is dat je PC nog half aan staat. Alle koelers vallen uit, HDD's gaan stil staan, CPU doet nagenoeg niks meer, maar RAM blijft power houden.
Zodra je dan weer inschakelt, komt hij meteen terug waar je was.
Nadeel is dat wanneer je stroom uitvalt, je PC in essentie gewoon gecrashed is, want windows is niet afgesloten. Z'n status wordt alleen bevroren.

Hibernate is wanneer de inhoud van het geheugen volledig naar de harddisk wordt gedumpt (hiberfil.sys), waarna je PC daadwerkelijk helemaal uitvalt.
Zet je m daar na weer aan, loopt hij z'n hele opstartprocedure door, behalve dat je applicaties direct terug geladen worden in RAM vanuit de Hibernation-file.
Valt de stroom ondertussen uit, dan is er niks aan de hand want je PC heeft zichzelf al netjes afgesloten tot een volledige power-off stand.
De status van je PC is dan opgeslagen op non-volatile-storage (c.q. een harddisk) waar vandaan de status terug geladen kan worden.

Trouwens, Hibernate staat standaard niet eens in het menu als je een Desktop-PC hebt.
Die zal je zelf uitdrukkelijk beschikbaar moeten maken (zodat het bij Start->Afsluiten komt te staan)
De hiberfil.sys wordt wel altijd aangemaakt, for some strange reason. Die kan je dus met bovengenoemd commando weg krijgen. De hele Hibernation functie wordt dan als geheel uitgezet en opgeruimd.
Richh schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:00:
Zelf heb ik de pagefile uitstaan, de swapfile voor slaapstand heb eveneens uit staan. Met zo'n sloot RAM is dat ook niet echt nodig.

Waar draai je trouwens Windows 7 op zo'n machine? Zonde, imo, zeker als je een SSD erbij hebt. Ga eens snel Windows 10 installeren :P
Ik zou sterk adviseren tegen volledige uitschakeling van Swap.
Er zijn nogsteeds applicaties die eisen dat er een (kleine) hoeveelheid Swap aanwezig is. Met 32GB aan RAM zou ik zeggen, maak er lekker 512MB Swap van ofzo.

En waarom is Windows 7 zonde? Sommige mensen hebben een hekel aan Windows 10.
Iets met de phone-home functies die er in zitten en vervelend zijn om er uit te prutsen.
Of gewoon de algehele layout vervelend vinden. Configuratiescherm die minder toelaat e.d.

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 27-09-2015 15:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt :) Het voordeel van Sleep is dan ook dat het veel sneller is dan Hibernate. Als je niet van alles open hebt staan is afsluiten eigenlijk net zo goed.

Ik heb Hibernate ook volledig uitgezet, wat mij betreft voegt het niet genoeg toe om de kosten qua resources te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
McKaamos schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:02:Ik zou sterk adviseren tegen volledige uitschakeling van Swap.
Er zijn nogsteeds applicaties die eisen dat er een (kleine) hoeveelheid Swap aanwezig is. Met 32GB aan RAM zou ik zeggen, maak er lekker 512MB Swap van ofzo.

En waarom is Windows 7 zonde? Sommige mensen hebben een hekel aan Windows 10.
Iets met de phone-home functies die er in zitten en vervelend zijn om er uit te prutsen.
Of gewoon de algehele layout vervelend vinden. Configuratiescherm die minder toelaat e.d.
Ik doe het al 3 jaar zo, eigenlijk nooit last van gehad. Eigenlijk is het sowieso overgewaaid van toen ik nog een 64GB SSD had, inmiddels kan ik 'm op mijn 480GB-SSD ook wel weer aanzetten trouwens :P

Windows 10 start bijvoorbeeld een stuk sneller op en is veel meer voorbereid op SSD's en andere nieuwe hardware. TS heeft een GTX980Ti, waarschijnlijk om te gamen, wil je DX12 gaan gebruiken dan zal je toch over moeten.
Draai het eens om: waarom zou je het niet doen? Bij de installatie kreeg ik gewoon een lijst met vinkjes die ik binnen een minuut had uitgeschakeld. De layout komt eigenlijk 95% overeen met Windows 7...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:14:
Draai het eens om: waarom zou je het niet doen? Bij de installatie kreeg ik gewoon een lijst met vinkjes die ik binnen een minuut had uitgeschakeld. De layout komt eigenlijk 95% overeen met Windows 7...
Die vinkjes zijn niet het hele verhaal, dat is nu juist het probleem. Al moet gezegd worden dat ze via een update ook Telemetry in oudere Windowsversies gerommeld hebben, maar die zijn tenminste handmatig weer weg te werken.

Zelf vind ik de search in Windows 8 bijvoorbeeld een stuk prettiger dan in 10. Dat verschil is me meer waard dan DX12 en complementaire spyware :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Richh schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:14:
[...]

Ik doe het al 3 jaar zo, eigenlijk nooit last van gehad. Eigenlijk is het sowieso overgewaaid van toen ik nog een 64GB SSD had, inmiddels kan ik 'm op mijn 480GB-SSD ook wel weer aanzetten trouwens :P

Windows 10 start bijvoorbeeld een stuk sneller op en is veel meer voorbereid op SSD's en andere nieuwe hardware. TS heeft een GTX980Ti, waarschijnlijk om te gamen, wil je DX12 gaan gebruiken dan zal je toch over moeten.
Die vinkjes zijn niet alles ;) Er zit onderhuids nog veel meer in WIndows 10 wat je niet uit kan schakelen daar mee.
Er loopt hier op GoT als t goed is ook wel een topic over wat er nu allemaal extra getweakt kan worden.
En Win10 heb ik al mee gewerkt, maar ik vindt t een te grote overstap. Te veel spullen die te diep weg gestopt zijn, waar ik juist graag snel bij wil kunnen.

Eitherway, to each his own.
Ja er zijn voordelen aan Win10, er zijn voordelen aan Win7. Ligt er maar net aan wat voor jou zinnig is.
Ik kan de keus voor Win7 in ieder geval goed begrijpen.

En wat betreft de Swap, true, je loopt er lang niet altijd tegenaan. Maar je zal maar net zo'n applicatie te pakken hebben. Ik laat t liever aan staan. 512MB kan ik wel missen :)
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:13:
Klopt :) Het voordeel van Sleep is dan ook dat het veel sneller is dan Hibernate. Als je niet van alles open hebt staan is afsluiten eigenlijk net zo goed.

Ik heb Hibernate ook volledig uitgezet, wat mij betreft voegt het niet genoeg toe om de kosten qua resources te verantwoorden.
Yup, inderdaad.
Sleep is sneller omdat je PC niet écht uit staat.
Maar ik vindt t geen goede optie als je je PC voor langere tijd stil wil laten staan. Bijvoorbeeld als je gaat slapen of naar je werk moet.
Ik hibernate juist altijd omdat een powerdipje-while-away dan geen effect heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 27-09-2015 15:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 27 september 2015 @ 15:19:
Yup, inderdaad.
Sleep is sneller omdat je PC niet écht uit staat.
Maar ik vindt t geen goede optie als je je PC voor langere tijd stil wil laten staan. Bijvoorbeeld als je gaat slapen of naar je werk moet.
Ik hibernate juist altijd omdat een powerdipje-while-away dan geen effect heeft.
Dan zet ik hem gewoon uit :) Een verse reboot kan geen kwaad en het is voor de veiligheid ook beter, uiteraard wel afhankelijk van hoe je dat geregeld hebt. Geen 'powerdip' die dan kwaad doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit wordt niet veel meer dan een opsomtopic van 'ik heb dit gedaan' en 'ik heb dat gedaan'. Verder heeft dit ook niets met Overclocking & Tweaking te maken. Om die redenen gaat het topic dicht, maar eerst antwoord op de oorspronkelijke twee vragen in de TS:
32 gb en dat is wel erg fors, heeft ie dit wel nodig ?
Nee.
Als ik hem ga verkleinen wat is dan ongeveer de groote die zinnig is
Minder dan 32GB maar niet nul.

Afgezien daarvan moet je helemaal zelf weten hoeveel schijfruimte je kan/wil missen voor de swapfile. Als een te lage waarde ooit problemen geeft kom je daar vanzelf achter en dan verhoog je het iets, simpel.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.