Pinnetjes op serial connector router solderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Hoi,

Ik ben van plan pinnetjes te solderen op een gebrickte router. Het gaat om vier pinnetjes op de gaatjes voor de connector rechtsonder zoals op onderstaande foto.

Ik ben een behoorlijke beginner wat dit soort dingen betreft. Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cJ9NQ2O.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:28
Het niet moeilijker maken dan het is :)

Printplaat netjes uit de behuizing halen en er een pinheader op solderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.goldmine-elec-products.com/images/G16938B.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37
Voor jou toepassing gewoon even een tutorial kijken zoals deze van EEVblog. Daarin wordt alles wel besproken voor wat je wil doen:
Eventueel deel 1: YouTube: EEVblog #180 - Soldering Tutorial Part 1 - Tools

Deel 2: YouTube: EEVblog #183 - Soldering Tutorial Part 2

Deel 3 is al veel te geavanceerd.

PS. let ook niet teveel op zijn hardware vereisten in deel 1. Voor jouw doel is een simpel soldeerboutje goed genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 27-09-2015 13:34 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

En let ook even op of je die aansluiting direct aan je seriële poort kunt hangen of dat je moet level converten. RS-232 (de seriële poort op je pc) werkt met spanningen tussen -25V en +25V (maximaal, meestal zitten ze rond de +/-12V). Zo'n header in een apparaat is vaak TTL, afhankelijk van de gebruikte voedingsspanning voor de microcontroller heb je het dan over 0V tot 3,3V of 5V.
Met een MAX-232 en een paar condensatortjes ben je er al, zie bijvoorbeeld https://www.sparkfun.com/tutorials/215.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:37
Ik heb dit zelf ook al eens eerder gedaan en toen gewoon een USB > RS232 TTL d.m.v. een PL2303HX chip gebruikt. Die dingetjes zijn volop op ebay te vinden. Dan kan je via een programma als Putty direct een seriële verbinding maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25
Wat hoop je te bereiken? Als hij daadwerkelijk gebrickt is gaat er ook geen software naar de uart kijken.

Dan zul je met jtag aan de slag moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
jeroen3 schreef op zondag 27 september 2015 @ 21:32:
Wat hoop je te bereiken? Als hij daadwerkelijk gebrickt is gaat er ook geen software naar de uart kijken.

Dan zul je met jtag aan de slag moeten.
Waarschijnlijk is het OS gebrickt, niet de bootloader. Sommige bootloaders hebben geen ingebouwde webserver en luisteren ook niet voor een TFTP push, maar kan je wel via de UART wat op laten halen via TFTP of anders via XMODEM softloaden. Los daar van is het natuurlijk wel handig om ook meteen JTAG mee te pakken, want als je ook geen bootloader meer hebt is dat wel een eis (of je moet de flashrom er af halen en in een programmer stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Heel simpel eigenlijk. Ik had op mijn router direct draden gesoldeerd.

Qua communicatie is het belangrijk dat je TTL gebruikt (3,3Vdc-5Vdc).
Ik zelf had de router verbonden met de RX en TX en GND pin met mijn Arduino Uno (ingebouwde 5Vdc TTL->USB).
De reset pin en ground van de Arduino verbonden zodat de chip uitgeschakeld is en de lijn niet bezet houd van de router.
Vervolgens met TFTP server en de Arduino suite's Seriele monitor gebruikt om te flashen.
Krijg je niks te zien, dan kan je proberen de TX en RX om te wisselen.

Nu een gelukkige gebruiker van een OpenWRT router.

Edit:
Router ook een keer gebrickt bij een firmware update die tijdens het uploaden onderbroken werd.
Hiermee heb ik de router ook weer gefixt. De router bleef rebooten gelukkig kon ik na een paar keer proberen de reboot onderbreken en in upload modus geraken. En zo opnieuw de firmware er op geflashed.
Sindsdien geen problemen meer.

[ Voor 28% gewijzigd door uname -r op 27-09-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54

Onbekend

...

Je geeft aan dat je een beginner bent. Als solderen wat lastig is (met het ground-vlak in de buurt), kan je misschien de pinnetjes ook vast klemmen door de pinnetjes te verbuigen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Ik geloof niet dat dat voldoende contact zal maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:25
Er is een speciaal type connector die juist op die wijze contact maakt. Maar vaak zijn daarvoor ook de gaatjes net iets uit het midden geschoven.
Als je verlengde headers hebt is het zeker mogelijk als je ze vastklemt. Maar dan moet je er niet aan zitten als je het gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon solderen. even 1 pinnetje aantippen met soldeer zodat die op zijn plek blijft zitten en dan eerst met de andere pinnen beginnend alle pinnen met de bout en soldeer erbij vertinnen.

En fout wat bij het solderen veel wordt gemaakt is een druppel tin op de punt van de bout nemen en dan dat bij de te solderen object houden.Dat werkt niet goed.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

CurlyMo schreef op zondag 27 september 2015 @ 21:05:
Ik heb dit zelf ook al eens eerder gedaan en toen gewoon een USB > RS232 TTL d.m.v. een PL2303HX chip gebruikt. Die dingetjes zijn volop op ebay te vinden. Dan kan je via een programma als Putty direct een seriële verbinding maken.
PL2303HX zou ik afraden, pak een CH340 of FTDI.

PL2303HX hebben versie die niet meer ondersteunt word en die dumpen ze overal, de PL2303HX rev A is end of life. Geeft problemen door soms te crashen en drivers worden niet meer ondersteunt, al is voor de laatste wel trucje voor gevonden.

Dus als je PL2303HX rev D kan krijgen dan is het goed, maar de Rev. A wil je eigenlijk niet. Maar vaak word dat er niet bij vermeld welke rev het is, staat er alelen pl2303HX. Op ebay krijg je vaak de rev A.

http://www.prolific.com.t...uct.aspx?p_id=225&pcid=41
" NOTE:
Windows 8/8.1/10 are NOT supported in PL-2303HXA and PL-2303X EOL chip versions."
"

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Dank voor de goede tips! Hier kan ik verder mee. Solderen moet wel lukken.
somers1234 schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:01:

Printplaat netjes uit de behuizing halen en er een pinheader op solderen.

[afbeelding]
Waar kan ik deze goedkoop per stuk krijgen? Op aliexpress vind ik ze alleen in batch..
Waarschijnlijk is het OS gebrickt, niet de bootloader. Sommige bootloaders hebben geen ingebouwde webserver en luisteren ook niet voor een TFTP push, maar kan je wel via de UART wat op laten halen via TFTP of anders via XMODEM softloaden. Los daar van is het natuurlijk wel handig om ook meteen JTAG mee te pakken, want als je ook geen bootloader meer hebt is dat wel een eis (of je moet de flashrom er af halen en in een programmer stoppen).
Ik denk idd dat het OS gebrickt is, niet de bootloader. De switch werkt nog wel namelijk, alle ledjes lijken normaal te werken, dus hij is niet volledig gebrickt.
mad_max234 schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:48:
[...]

PL2303HX zou ik afraden, pak een CH340 of FTDI.

PL2303HX hebben versie die niet meer ondersteunt word en die dumpen ze overal, de PL2303HX rev A is end of life. Geeft problemen door soms te crashen en drivers worden niet meer ondersteunt, al is voor de laatste wel trucje voor gevonden.

Dus als je PL2303HX rev D kan krijgen dan is het goed, maar de Rev. A wil je eigenlijk niet. Maar vaak word dat er niet bij vermeld welke rev het is, staat er alelen pl2303HX. Op ebay krijg je vaak de rev A.

http://www.prolific.com.t...uct.aspx?p_id=225&pcid=41
" NOTE:
Windows 8/8.1/10 are NOT supported in PL-2303HXA and PL-2303X EOL chip versions."
"
Qua USB > TTL kom ik ook pl2303ta chips tegen. Zijn die wel ok?

[ Voor 94% gewijzigd door reynard80 op 28-09-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

reynard80 schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:29:
Dank voor de goede tips! Hier kan ik verder mee. Solderen moet wel lukken.

[...]

Waar kan ik deze goedkoop per stuk krijgen? Op aliexpress vind ik ze alleen in batch..
De lokale elektronica winkel verkoopt ze per strip

Of onlin:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=234

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1