Beste twaekers! Toch maar even een Topic aan wagen; ben op zoek naar een stille CPU koeler voor de HTPC. Ben er denk ik bijna uit, zou hier graag nog even wat feedback op krijgen, voordat ik ga bestellen.
Recent een nieuwe behuizing aangeschaft, hierin nog de 'oude' CPU koeler Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zitten. Systeem is nu stil, maar bij minimaal omgevingsgeluid produceert deze nog een licht gezoem van de CPU fan. Tijd om één en ander wat stiller te maken
Huidig systeem
Gebruik
Gebruik de HTPC met name voor films, series (50%). Daarnaast muziek via Spotify, Youtube (30%). En verder casual gamen (20%). Al wil ik het game gedeelte nog gaan uitbreiden met een GTX970 zodat ik ook fatsoenlijk kan gamen.
Qua belasting kun je dus stellen, hoofdzakelijk laag, gemiddeld. Met in de toekomst mogelijk zwaardere belasting door gamen.
Eisen
Belangrijkste speerpunt is zo laag mogelijke geluidsproductie. De koeling in de (relatief grote) behuizing zit goed.
Qua ruimte ben ik niet gelimiteerd. Moederbord heeft een horizontale oriëntatie en ik kan genoeg de hoogte in.
Wil qua kosten niet echt een limiet stellen, al is sub €50,= wel wenselijk.
Opties
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar: Thermalright True Spirit 140 Power
Met alternatieven:
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Cooler Master Hyper 212 EVO
Noctua NH-U14S
Research
Ben hierin afgegaan op:
Tweakers - test
Buurman - test
Vergelijkingsgrafiek via GoT
Vragen
Voor bestelling nog paar onduidelijkheden:
Recent een nieuwe behuizing aangeschaft, hierin nog de 'oude' CPU koeler Scythe Big Shuriken 2 Rev. B zitten. Systeem is nu stil, maar bij minimaal omgevingsgeluid produceert deze nog een licht gezoem van de CPU fan. Tijd om één en ander wat stiller te maken
Huidig systeem
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A10-7800 Boxed | € 128,01 | € 128,01 |
1 | MSI A88XM-E45 | € 0,- | € 0,- |
1 | Creative Sound Blaster Z (retail) | € 78,14 | € 78,14 |
1 | Aerocool DS Cube Black Edition Closed | € 68,96 | € 68,96 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 33,95 | € 33,95 |
1 | Noctua NF-A14 PWM, 140mm | € 17,95 | € 17,95 |
1 | Logitech All-in-One Keyboard TK820 | € 69,95 | € 69,95 |
3 | Microsoft Xbox One Wireless Controller Zwart + Cable for Windows | € 42,95 | € 128,85 |
1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 50,95 | € 50,95 |
1 | Sony HT-RT5 | € 753,33 | € 753,33 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial MX100 128GB | € 89,90 | € 89,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.419,99 |
Gebruik
Gebruik de HTPC met name voor films, series (50%). Daarnaast muziek via Spotify, Youtube (30%). En verder casual gamen (20%). Al wil ik het game gedeelte nog gaan uitbreiden met een GTX970 zodat ik ook fatsoenlijk kan gamen.
Qua belasting kun je dus stellen, hoofdzakelijk laag, gemiddeld. Met in de toekomst mogelijk zwaardere belasting door gamen.
Eisen
Belangrijkste speerpunt is zo laag mogelijke geluidsproductie. De koeling in de (relatief grote) behuizing zit goed.
Qua ruimte ben ik niet gelimiteerd. Moederbord heeft een horizontale oriëntatie en ik kan genoeg de hoogte in.
Wil qua kosten niet echt een limiet stellen, al is sub €50,= wel wenselijk.
Opties
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar: Thermalright True Spirit 140 Power
Met alternatieven:
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Cooler Master Hyper 212 EVO
Noctua NH-U14S
Research
Ben hierin afgegaan op:
Tweakers - test
Buurman - test
Vergelijkingsgrafiek via GoT
Vragen
Voor bestelling nog paar onduidelijkheden:
- Wordt me nog niet echt duidelijk; is de mugen PCHG nou niet PWM, en draait deze altijd op 800 rpm? Dan legt deze het qua geluidsproductie / koeling bij hoge belasting toch altijd af tegen de andere opties?
- Misschien nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien?
- De Thermalright 140 Power is volgens 2 testen de stilste, dit lijkt me dan de beste keuze, niet?
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV