• Hydragon1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 13:09
Hallo allemaal,

Na vier weken is mijn Gigabyte R9 290 OC Windforce eindelijk terug van RMA na aanleiding van een BIOS error code '1 lange piep, 3 korte piepjes'.
Maar de RMA dienst heeft de R9 290 2 keer getest en er is niks mis mee :/ dus de enige oorzaak die ik me nog kan bedenken is een defect in het moederbord wat ervoor zorgt dat ik die BIOS error krijg.
Dat is echter niet het enige probleem,i k kan de BIOS ook niet updaten want als ik dat doe dan ziet het er zo uit: https://www.dropbox.com/s...823_20_41_49_Pro.jpg?dl=0

En zo ziet het eruit als ik de muis een paar keer beweeg: https://www.dropbox.com/s...823_20_42_02_Pro.jpg?dl=0

Kortom, als ik de BIOS update kan ik er niks meer mee dus ik zit vast op versie 2301.
Dit lijkt me ook niet normaal dus waarschijnlijk is er iets mis met mijn moederbord, dus ik neem aan dat ik het moederbord voor RMA op moet sturen?
Maar dan is er nog een probleem, ik heb een OEM Windows 10 versie dus die is onbruikbaar als ik eventueel een nieuw moederbord opgestuurd krijg of als ik een nieuwe moet kopen dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.

Kan iemand mij helpen?

Mvg,

Hydragon1

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37
Hydragon1 schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:23:
Dit lijkt me ook niet normaal dus waarschijnlijk is er iets mis met mijn moederbord, dus ik neem aan dat ik het moederbord voor RMA op moet sturen? Maar dan is er nog een probleem, ik heb een OEM Windows 10 versie dus die is onbruikbaar als ik eventueel een nieuw moederbord opgestuurd krijg of als ik een nieuwe moet kopen dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.
Als je moederbord defect is mag je deze gewoon vervangen:
Q. Kan het moederbord van een computer met een OEM Windows-besturingssysteem worden geüpgraded en dezelfde licentie behouden? Wat is de regel als het moederbord vanwege een defect moest worden vervangen?
A. Over het algemeen kan een eindgebruiker alle hardwareonderdelen van een computer upgraden of vervangen, behalve het moederbord, met behoud van de licentie voor de originele Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware. Als het moederbord is geüpgraded of vervangen om andere redenen dan een defect, is er in feite een nieuwe computer gemaakt. Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware kan niet naar de nieuwe computer worden overgedragen; er is een licentie voor de nieuwe besturingssysteemsoftware nodig. Als het moederbord werd vervangen omdat dit defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.

De reden voor deze licentieregel houdt met name verband met de Microsoft-softwarelicentievoorwaarden en de ondersteuning van de software zoals gedekt door die voorwaarden. De Microsoft-softwarelicentievoorwaarden zijn gebruiksrechten die door de computerfabrikant aan de eindgebruiker zijn verleend, en houden alleen verband met de rechten voor die specifieke software die op die specifieke computer is geïnstalleerd. De systeembouwer is verplicht om de software op de originele computer te ondersteunen. Microsoft begrijpt dat eindgebruikers hun computer na verloop van tijd met andere onderdelen upgraden, en heeft daarom een basisonderdeel nodig dat "overblijft" om de originele computer te definiëren. Aangezien het moederbord de CPU bevat en de "hart en ziel" van de computer is, wordt er in feite een nieuwe pc gemaakt als het moederbord (om andere redenen dan een defect) wordt vervangen. De originele systeembouwer heeft deze nieuwe pc niet gefabriceerd en er kan daarom ook niet van hem worden verlangd dat hij deze nieuwe pc ondersteunt.

Verwijderd

Welke voeding gebruik je?
Heb je het geheugen getest met memtest?

• Hydragon1
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:49:
Welke voeding gebruik je?
Heb je het geheugen getest met memtest?
mijn voeding is de Seasonic M12II Evo 520W en nee ik heb nog geen memtest gebruikt en als ik eerlijk ben heb ik dat nog nooit gebruikt dus ik weet niet hoe het werkt :?

[ Voor 14% gewijzigd door Hydragon1 op 27-09-2015 11:54 ]

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E | MSI RTX 3080 Gaming Z | 64GB RAM @ 3600C16

Verwijderd

Downloaden, op schijfje of usb stick zetten en de pc vanaf dat medium booten.
Paar uur, bij voorkeur een nachtje, laten draaien en kijken of er fouten ontstaan.

• Hydragon1
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:16:
Downloaden, op schijfje of usb stick zetten en de pc vanaf dat medium booten.
Paar uur, bij voorkeur een nachtje, laten draaien en kijken of er fouten ontstaan.
bedankt, ik zal het vannacht laten draaien

Pagina: 1