Waarom maakt m'n laptop meer herrie bij windows 10?

Pagina: 1
Acties:

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:20
Ik heb sinds vandaag windows 7 geupgrade naar 10 en daarna een schone installatie gedaan van windows 10. Ik merk nu dat de ventilator van mijn laptop harder draait en maakt herrie. Bij windows 7 had ik dit niet, zou het door windows 10 komen? En wat kan ik er aan doen? Er staat namelijk al een coolerpad onder de laptop.

Laptop gegevens:

CPU: Intel Core i3 350M

RAM: 4 GB

De CPU is nu 80 graden

En de CPU Virtualisatie is uitgeschakeld zie ik nu in Speccy.

Ik heb zelf niet zoveel verstand van computers, dus heb er helaas verder niet zoveel ervaring mee.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zit de laptop vol met stof? 80°C voor een i3 is behoorlijk warm, idle neem ik aan.
Misschien kan je bij iemand met wat meer computervaardigheden en handigheid de koelpasta laten vervangen en de koeler stofvrij maken. Daarmee kom je volgens mij al een heel eind.

Theoretisch gezien kan het wel dat Windows 10 meer CPU gebruikt, door andere configuratie van drivers en/of andere programma's. Normaal is het echter niet dat het een duidelijk merkbaar effect heeft op de temperatuur van je CPU.

Wat is je CPU-gebruik idle?

[ Voor 11% gewijzigd door Mavamaarten op 26-09-2015 22:59 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Eric_1993
:*)
Mavamaarten schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:59:
Zit de laptop vol met stof? 80°C voor een i3 is behoorlijk warm, idle neem ik aan.
Misschien kan je bij iemand met wat meer computervaardigheden en handigheid de koelpasta laten vervangen en de koeler stofvrij maken. Daarmee kom je volgens mij al een heel eind.

Theoretisch gezien kan het wel dat Windows 10 meer CPU gebruikt, door andere configuratie van drivers en/of andere programma's. Normaal is het echter niet dat het een duidelijk merkbaar effect heeft op de temperatuur van je CPU.

Wat is je CPU-gebruik idle?
Ik heb de laptop sinds januari 2011, en sindsdien heb ik het eigenlijk nooit opengemaakt om het schoon te maken, omdat ik een laptop riskanter vind dan een desktop. Maar kan ik hier dus uit halen dat windows 10 meer CPU gebruikt dan windows 7? Want fijn is dat namelijk niet, als de ventilator de hele tijd zit te draaien.

CPU gebruik is ongeveer 65%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonYunus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:02
Is je CPU gebruik 65% terwijl je niks aan het doen bent? Want dat lijkt me nogal hoog.
Ik doe een paar lichte programma's op mijn pc en ik heb 3% CPU gebruik (ik heb wel een i5 4690k, maar dan nog). Ik heb trouwens ook Windows 10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

65% terwijl je niks aan het doen bent?! Dat is echt abnormaal. Dat heeft niks met "Windows 10" op zich te maken, maar dat is echt gewoon een fout ergens. Kan je een screenshot posten van welke processen er zoveel CPU gebruiken?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Schroef het plaatje aan de achterkant los waarachter de koelvin zit (bij de lucht-uitstroom). Zit daar geen plaatje, dan zul je de gehele achterkant los moeten halen. Als je dat sinds 2011 nog niet hebt gedaan, dan kun je er bijna vergif op innemen dat je koel-element helemaal vol met stofnesten zit waardoor de luchtstroom ernstig wordt beperkt. Dan is het gewoon een kwestie van stofnesten verwijderen (stofzuiger!) en plaatje/achterkant weer terug plaatsen. Zoiets moet je eigenlijk elke 2 jaar wel even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Leuke ideeën hierboven, maar natuurlijk heeft dat wel met het besturingssyteem te maken.
Alsof de hardware precies kapot gaat en vol stof komt te zitten als je er een nieuw besturingssyteem opzet :?

Er kan incompatible hardware zijn, of een verkeerde missende driver zijn geïnstalleerd waardoor het os niet goed kan werken.

Ga eerst eens na welk process zo actief is, en zoek dan op wat dat process precies is.

Zet in ieder geval even de virusscanners uit en evt andere malware checks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik heb het probleem met de ventilatoren opgelost. Heb de drivers opnieuw geinstalleerd en de pc opnieuw opgestart, en nu is het verholpen. Echter heb ik nu een ander probleem. Ik krijg Simcity 2013 niet gespeeld op de laptop. Ik krijg een zwart scherm. Weet iemand hoe dat zou komen?

Wat ik heb geprobeerd:

- Windows opnieuw opgestart.

- Simcity verwijderd, opnieuw geinstalleerd

- Videokaart drivers gecontroleerd, zijn up to date.

Ik heb Windows 10 Home 64-bit

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2m3n4m1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Eric_1993 op 27-09-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Eric_1993 schreef op zondag 27 september 2015 @ 21:43:
Ik heb het probleem met de ventilatoren opgelost. Heb de drivers opnieuw geinstalleerd en de pc opnieuw opgestart, en nu is het verholpen. Echter heb ik nu een ander probleem. Ik krijg Simcity 2013 niet gespeeld op de laptop. Ik krijg een zwart scherm. Weet iemand hoe dat zou komen?

Wat ik heb geprobeerd:

- Windows opnieuw opgestart.

- Simcity verwijderd, opnieuw geinstalleerd

- Videokaart drivers gecontroleerd, zijn up to date.

Ik heb Windows 10 Home 64-bit

[afbeelding]
Heeft iemand echt geen oplossing hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beetje googlen, dan krijg je genoeg ideeen.

Dit haal ik even uit de eerste link die ik voorgeschoteld kreeg

Just FYI, I upgraded to windows 10. Installed simcity 4 deluxe from steam. To make it run, I had to go to C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe and set compatability for windows xp sp3. I also run with the following switches: -CustomResolution:enabled -r1920x1080x32 -CPUCount:1 -d:DirectX -f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Reepje schreef op maandag 28 september 2015 @ 18:21:
Beetje googlen, dan krijg je genoeg ideeen.

Dit haal ik even uit de eerste link die ik voorgeschoteld kreeg

Just FYI, I upgraded to windows 10. Installed simcity 4 deluxe from steam. To make it run, I had to go to C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\SimCity 4 Deluxe\Apps\SimCity 4.exe and set compatability for windows xp sp3. I also run with the following switches: -CustomResolution:enabled -r1920x1080x32 -CPUCount:1 -d:DirectX -f
Het gaat hierbij om Simcity 5 (2013), die download je via Origin en niet via Steam. Dus helaas heb ik ook geen mappen wat bij jou uitleg staat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 20:33

TheVMaster

Moderator WOS
Helaas voldoet jou topic (nog) niet aan de eisen die wij op Tweakers stellen.

Ik mis het volgende :
  • Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd om je probleem opgelost te krijgen?
  • Welke oplossingen heb je (via de zoekmachines) gevonden en waarom voldoen deze niet?
Kijk even goed in het beleid, wat er nu precies verwacht wordt van een goede topicstart en vul je topicstart aan...

Het is hier namelijk op GoT de bedoeling dat je eerst zelf op zoek gaat naar een oplossing voor je probleem alvorens je hiervoor een topic aanmaakt. We zijn namelijk geen Helpdesk...

Dus als jij even laat zien dat je zelf ook inzet hebt getoond, zijn je mede-Tweakerts ook vast wel genegen om mee te denken.. O-)
Pagina: 1