• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-03 16:27
Beste,

Mijn notebook, een Acer Aspire V3-771 vertoont onder Windows 8.1 een kwaaltje. Dit kwaaltje heb ik eens eerder gezien onder verschillende Linux distro's en was daar gelukkig wel te verhelpen.

Het probleem is dat mijn harde schijf willekeurig een tik geluid geeft, dit heeft te maken met de energiebesparing ofzo waardoor de load en unload cycle count in een rap tempo oplopen. Via Google wordt er beweert dat hierdoor de schijf veel sneller slijt en wordt daarom is het misschien maar beter om deze functie uit te zetten. Mijn desktop pc had bijna exact hetzelfde probleem, daar zit een WD Green in maar hier op mijn notebook met Windows 8.1 erop lijkt het probleem niet permanent weg te gaan.

Ik heb met CrystalDiskInfo het probleem tijdelijk kunnen oplossen todat ik mijn notebook helemaal afsluit, dan reseten de instellingen zich weer en begint het probleem weer. Wanneer ik CrystalDiskInfo weer open en de instelling wijzig dan werkt weer eventjes todat ik natuurlijk de notebook weer uitschakel.

Nou is mijn vraag, is het mogelijk dat ik dit permanent kan maken, zodat ik het tijdens het opstarten van de machine die nare functie uitzet? Dit werkte in sommige Linux distro's immers ook met hdparm of is het toch maar verstandig om het zo te laten zoals het nu is? De SMART waarden van Load/Unload Cycle Count gaan hierdoor wel rap omhoog, op het moment dat ik dit typ staat die waarde op 10894. Het gaat hem hier om een SeaGate schijf, een ST500LT012-9WS142 wel te verstaan. Is het echt erg voor de harde schijf dat deze op den duur zo'n hoge Load/Unload Cycle Count heeft?

Anoniem: 15758

Met WDIDLE3.EXE kun je de timer verhogen van 8 naar 200 seconden (max 300). Maar 200 zou prima zijn.

Maar 11.000 load cycles is prima hoor. Je schijf is rated voor 300.000 tot 600.000 load cycles. Maar bij 24/7 gebruik kan dit flink oplopen. Dus je kunt de timer wat verhogen.

Headparking is een enorm nuttige feature die de leeskop beschermt tegen trillingen en vibraties en schokken zoals het stoten van je laptop. Uitschakelen is niet erg verstandig. Daarnaast wordt je schijf er iets zuiniger van omdat de permanente magneet die de leeskop automatisch parkeert zodra de schijf stroom verliest, niet langer overwonnen hoeft te worden. Bij desktopschijven scheelt dit zo'n 0,4 watt. Bij notebookschijven die maar 0.5 tot 0.9 watt verbruiken zal dit lager zijn. Maar voor een laptop helpen alle beetjes.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee