Aansluiten Home Cinema; geen digitale OUT op tv

Pagina: 1
Acties:

• torilion
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-02-2022
Hallo,

Ik wil graag mijn home cinema systeem aansluiten met goede geluidskwaliteit. Nu gebruik ik noodgedwonge de analoge stereo/tulp en dat is wel erg zonde want het is een mooi systeem. Ik hoop dat er een oplossing is.

Het probleem is dat mijn tv (samsung LCD uit ongeveer 2002) geen digitale audio uitgang lijkt te hebben. Ik heb daarop de gewone analoge stereo (tulp) audio uitgang die ik nu gebruik, en verder een hoofdtelefoon uitgang en een pc audio (3.5mm) uitgang. Ook zitten er 3 hdmi porten op.

Op de versterker van de home cinema zitten goede ingangen: digitaal coaxiaal, digitaal optisch/sp-dif en analoog stereo audio/tulp (diverse kanalen aux, vcr, etc). Verder gebruik ik:

1. een decoder via hdmi1; deze heeft een optische digitale out; en
2. een dvd speler via hdmi2; deze heeft optische digitale out en coaxiale digitale out; en
3. google chromecast via hdmi3.

Ik kan door te switchen van kanalen op de versterker digitaal geluid krijgen op optisch voor de decoder en coax voor nu de dvd. Wel irritant is dat dit aan blijft ook als het beeld uitgaat (moet je afzonderlijk uitzetten). Voor de chromecast die uiteraard geen audio uitgang heeft (en die we gebruiken voor netflix) hebben we nu alleen de analoge stereo.

Wie weet een goede oplossing. Is een stereo/tulp naar digitaal converter wat? Ik kan me niet goed voorstellen dat dit echt helpt, maar weet het niet goed. Ik ben benieuwd en vast bedankt voor hulp!

Groet
Roland

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:08
Kan je exact aangeven welke ingangen en uitgangen (pastrough) er op de dvd, decoder, tv en versterker zitten?

Svp ook de types vermelden. (mocht er gegoogled moeten worden)

De loop DVD - decoder - tv kan mogelijk wel werkend gekregen worden via de optische aansluiting en pastrough.

De chromecast wordt iets lastiger om dat netjes te krijgen. Volgens mij hebben tv's uit 2002 nog geen hdmi ARC aansluitingen.

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 26-09-2015 21:31 ]

• torilion
D-dark schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 21:25:
Kan je exact aangeven welke ingangen en uitgangen (pastrough) er op de dvd, decoder, tv en versterker zitten?

Svp ook de types vermelden. (mocht er gegoogled moeten worden)

De loop DVD - decoder - tv kan mogelijk wel werkend gekregen worden via de optische aansluiting en pastrough.

De chromecast wordt iets lastiger om dat netjes te krijgen. Volgens mij hebben tv's uit 2002 nog geen hdmi ARC aansluitingen.
Ik begrijp niet precies welke extra info je vraagt ten opzichte van hetgeen ik in de post al noemde.Toch maar een poging: De tv heeft dus wel hdmi porten (3) en ook stereo audio uit, maar geen digitale audio uit. De decoder heeft hdmi en de dvd heeft 'hdmi uit'. Ze hebben allebei ook digitale audio uit (optisch en codaxiaal op dvd en alleen optisch op decoder). Verder is er in zowel tv, decoder als dvd scart en antenne/cable in en op decoder en dvd ook antenne/cable out. Ik heb alle soorten kabels. Bedankt voor het meedenken. :)

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:18
Type tv? Misschien foto's aansluitingen?

• D-dark
De merken en types van de diverse apparaten en indien mogelijk foto's van de aansluitingen maken het uitzoeken wat gemakkelijker.

Bv de dvd sluit je aan op hdmi (in) van de decoder. Deze gaat via HDMI 2 (out) (pastrough) naar de TV. Verder gaat de optische out van de decoder naar de versterker.

• torilion
Hallo,

De Tv is een samsung LE32R81W. Via deze link is de gebruiksaanwijzing, pagina 6, te zien waarop de aansluitingen staan: http://tv.manualsonline.c...samsung/le32r81w.html?p=6

De decoder is (ziggo) Humax 5300c, zie hier de gebruiksaanwijzing met aansluitingen, ook op pagina 6: https://www.caiway.nl/sit...aanwijzing+IRHD-5300C.pdf

De dvd is Pioneer DVR 545H, zie hier de handleiding met aansluitingen op p.15 http://docs.pioneer.eu/Ma..._manual/?ForceLanguage=nl

De versterker van de home cinema heeft alle ingangen.
Ik hoop dat dit helpt...

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
En nu het type van de versterker nog, dan kunnen we je helpen.
als we niet weten welke versterker je hebt kunnen we je ook niet helpen...

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
torilion schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:13:

De versterker van de home cinema heeft alle ingangen.
Ik hoop dat dit helpt...
De versterker heeft alle ingangen behalve waarschijnlijk HDMI en dat is nu juist de standaard waar alles heen gaat.
Voor wat jij wil heb je een receiver nodig met HDMI. Of een TV met een digitale uitgang, maar dan zal je nog steeds alle apparaten afzonderlijk uit moeten zetten.

Zou een beetje receiver met Dolby of DTS overigens stereo niet prima om moeten kunnen zetten naar surround?

Verwijderd

Je kan een losse hdmi swich halen
Koop er dan een die auto detect welke aan gaat
Op die switch zit vaak een losse spdf aansluiting op voor je versterker

Of je koop een spdf swich alleen je android stick werk er dan niet op

Persoonlijk?
Tv is al oud
Koop een nieuwe 32" de spdf is nu wel standaart zeker bij een smart tv

Ouwe verkopen of in slaapkamer

• D-dark
De handleidingen bekeken en denk dat het vervangen van de televisie door een nieuwer type met optische uitgang voor de receiver de beste oplossing is om alles netjes en met een goede kwaliteit aan de praat te kunnen krijgen.

Dan kan de decoder weg daar in de nieuwere types televisie deze al ingebakken zit. DVB-C.

Een switch kan anders ook wel maar of je android stick daar prettig mee samenwerkt blijft de vraag. Probleem met de meeste switches die ik vind is dat ze geen optische out hebben. (de eerste die ik vind die dat heeft komt meteen op 250 euro uit) Daar kan je wel omheen werken door voor de decoder en de dvd een 2e splitter intezetten (optisch) maar daar schiet je android stick niets mee op. Vind het persoonlijk de kosten van de investeringen niet waard.

Wat betreft de bediening / uitzetten van de verschillende apparaten zou je een logitech harmony afstandsbediening kunnen overwegen.

[ Voor 33% gewijzigd door D-dark op 27-09-2015 17:22 ]

• torilion
centr1no schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:25:
[...]

De versterker heeft alle ingangen behalve waarschijnlijk HDMI en dat is nu juist de standaard waar alles heen gaat.
Voor wat jij wil heb je een receiver nodig met HDMI. Of een TV met een digitale uitgang, maar dan zal je nog steeds alle apparaten afzonderlijk uit moeten zetten.

Zou een beetje receiver met Dolby of DTS overigens stereo niet prima om moeten kunnen zetten naar surround?
Bedankt voor de reacties! De versterker heeft inderdaad alle gebruikelijke audio ingangen bedoelde ik. Inderdaad geen hdmi. Voor de volledigheid de versterker/home cinema is Teufel L220 sw6 + R, zie hier voor de aansluitingen (de versterker zit in de sub): http://www.hifitest.de/te...theater_lt2r_set_1_4604/4

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

DarkSide

theres no place like ::1

[quote]torilion schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:07:
Hallo,

Ik wil graag mijn home cinema systeem aansluiten met goede geluidskwaliteit. Nu gebruik ik noodgedwonge de analoge stereo/tulp en dat is wel erg zonde want het is een mooi systeem. Ik hoop dat er een oplossing is.

Het probleem is dat mijn tv (samsung LCD uit ongeveer 2002) geen digitale audio uitgang lijkt te hebben. Ik heb daarop de gewone analoge stereo (tulp) audio uitgang die ik nu gebruik, en verder een hoofdtelefoon uitgang en een pc audio (3.5mm) uitgang. Ook zitten er 3 hdmi porten op.

Op de versterker van de home cinema zitten goede ingangen: digitaal coaxiaal, digitaal optisch/sp-dif en analoog stereo audio/tulp (diverse kanalen aux, vcr, etc). Verder gebruik ik:

2. een dvd speler via hdmi2; deze heeft optische digitale out en coaxiale digitale out; en

Ik kan door te switchen van kanalen op de versterker digitaal geluid krijgen op optisch voor de decoder en coax voor nu de dvd. Wel irritant is dat dit aan blijft ook als het beeld uitgaat (moet je afzonderlijk uitzetten). Voor de chromecast die uiteraard geen audio uitgang heeft (en die we gebruiken voor netflix) hebben we nu alleen de analoge stereo.

Wie weet een goede oplossing. Is een stereo/tulp naar digitaal converter wat? Ik kan me niet goed voorstellen dat dit echt helpt, maar weet het niet goed. Ik ben benieuwd en vast bedankt voor hulp!

Groet
Roland
[/quote
Van Tulp naar digitaal zal er vast wel iets zijn. Maar waarom zou je. Het blijft een "analoog" signaal en DD 5.1 krijg je er niet uit.

Volgens mij zoek je voornamelijk om beter geluid te krijjgen voor je chromecast.
Deze moet je volgens mij ook rechtstreeks op je versterker aankunnen sluiten.
Dan pakt je versterker het geluid meteen op. En stuurt het via HDMI het beeld door.

Dan zit je alleen met als je naar het journaal op je TV gaat kijken dat dit niet digitaal is.
Neem aan dat je TV geen ARC heeft. Maar volgens mij kan je daar best mee leven.
Anders een x sparen voor een andere TV die wel ARC heeft of Digital out.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• D-dark
DarkSide schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:53:
Hallo,

Groet
Roland
[/quote
Van Tulp naar digitaal zal er vast wel iets zijn. Maar waarom zou je. Het blijft een "analoog" signaal en DD 5.1 krijg je er niet uit.

Volgens mij zoek je voornamelijk om beter geluid te krijjgen voor je chromecast.
Deze moet je volgens mij ook rechtstreeks op je versterker aankunnen sluiten.
Dan pakt je versterker het geluid meteen op. En stuurt het via HDMI het beeld door.

Dan zit je alleen met als je naar het journaal op je TV gaat kijken dat dit niet digitaal is.
Chromecast op die versterker aansluiten is onmogelijk.
Vraag mij nu af wat er goedkoper en toekomstbestendiger is.

1 TV vervangen.
2 Versterker vervangen door een nieuwer type en daar alles op aansluiten.

Verwijderd

alle bronnen op dit apparaat:
http://www.hdmikabelshop....d-met-extra-audio-uitgang

Dan via HDMI out naar de tv en Digital audio uit naar de versterker.

Om probleem met uitzetten van de apparaten op te lossen zou je nog een programmeerbare afstandsbediening kunnen kopen zoals Logitech harmony

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:41
DarkSide schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:53:
Let er wel op dat ARC ook niet altijd surround geluid ondersteunt, dus het beste is voor een TV met aparte digitale uitgang te gaan (of je bij de aankoop heel goed te informeren).

[ Voor 0% gewijzigd door luukske op 27-09-2015 23:08 . Reden: Typefout ]

Pagina: 1