Krachtstroommotortjes en rook

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06
Ik had een partijtje 1,1kW krachtstroommotoren gekocht, en die wilde ik uiteraard net testen. Voor krachtstroom zou ik eerst een stopcontact moeten aanleggen, op dezelfde groep op het fornuis ofzo, dus ik wilde het eerst op 230v testen. Nu vraag ik me alleen af:

Ik testte het eerst een motor die eerst in ster gestaan had. Ik zette 230 op één winding, met nog bruggetjes voor het sterpunt niet weggehaald. Er kwam alleen een klein beetje rook uit, dus ik stekker eruit, sterpunt weg, en nog eens. Nu kwam er geen rook meer uit, maar ik vond wel dat de motor vrij snel handwarm werd (niet heet, maar ik heb hem ook niet lang laten draaien, misschien 2 minuten).

Nu had ik ook nog een tweede motor, niets aangesloten behalve 230v over één winding (W1 en W2). Alleen, daar kwam ook een beetje rook uit?

Ik had trouwens nog geen condensator, ik speelde zelf voor aanloopcondensator door direct nadat ik de stekker erin had de as een rondje te draaien. Daarna liepen ze prima aan.

Maar wat gebeurt er, waarom er wat rook uit kwam? De buitenkant was toen nog niet eens ook maar een beetje opgewarmd. Of zou het gewoon iets mechanisch zijn, omdat ze even stilgestaan hebben? Dat er vuil in zat?

Het zijn gewone 230/400 1,1kW 1500 toeren motoren.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:59
Rook of stof? Rook het ook verbrand?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het antwoord ligt naar alle waarschijnlijkheid in een woord in je eerste zin, namelijk krachtstroommotoren. En wel motoren van 1,1 kW. Doorgaans zijn dit driefasenmotoren en die lopen gewoon niet vanzelf aan op één fase. Sluit je hem wel als zodanig aan dan verbrandt hij doordat hij stil blijft staan in luttele seconden. Ze kunnen wel op één fase lopen, maar dat is een verhaal apart. Namelijk met een aanloopcondensator. Desgewenst kan ik daar later wel even op terug komen, maar ik moet nu weg, er staan mensen op me te wachten.

Edit:
Weer thuisgekomen zie ik dat anderen deze uitleg al op zich hebben genomen. Prima, ik heb daar eigenlijk weinig meer aan toe te voegen. inderdaad kun je direct na inschakelen volstaan met even een duwtje in willekeurige richting. Bezwaar daarvan is dat je daarmee verdraaid vlug moet zijn, anders verbrandt hij alsnog.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 26-09-2015 22:45 ]

• marcop23
Ik heb het net nog een keer geprobeerd, en ik zal zeggen, het was gewoon iets doms. Ik dacht, op één winding 230v en dan de as een rondje draaien zodat die op gang komt moet werken, maar dat was dus fout gedacht. Ik heb de motor nu, met die metaaltjes, écht in driehoek gezet en 230v over 2 van de 3 klemmen gezet zoals ook op deze wiki:
Wikipedia: Steinmetzschakeling

Dan de as een draaitje geven, en hij draait gewoon veel sneller dan eerst, er komt een mooi koelwindje langs en onbelast wordt de motor nauwelijks warm, ook niet na 20 min.

Ik heb misschien wat isolatie verdampt nu, maar hopelijk was het niet al te veel. Hij werkt in ieder geval nog wel.

Trouwens, de spanning over de klemmen was nu 229V op waar de netspanning zat (redelijk logisch), 205v op een andere en 180v op de andere. Is misschien wel wat laag, maar met een belasting dat als vliegwiel werkt is het verschil misschien kleiner?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik hoor je niet spreken over de toch wel essentiële condensator in je verhaal?

• marcop23
Het is puur als test, in plaats van een aanloopcondensator om hem aan te laten lopen (die daarna toch afgeschakeld wordt) geef ik zelf een zetje aan de as. Dat werkt ook prima, alleen moet je hem dus niet langer dan heel even stil laten staan.

Overigens draaide de motor wel zoals ik hem in de TS had aangesloten, alleen niet snel genoeg. Het het 'rook' had ook wel een geurtje, dus ik denk niet dat dat erg goed was voor die motor.

[ Voor 28% gewijzigd door marcop23 op 26-09-2015 20:16 ]

• Osiris
  • Niet online
Hmm, ergens wel bijzonder dat 'ie 't überhaupt doet zonder condensator..

Wat ik zo lees over die Steinmetzschakeling is de condensator bedoeld om een fase-verschil tussen de twee actieve polen te genereren, zodat je tenminste enigszins een draaiend magnetisch veld krijgt.. En zonder condensator krijg je dat op één fase als 't goed is niet, dus zou 'ie éigenlijk ook niet moeten draaien?

Of is wellicht 't zetje van de 50 Hz al voldoende.. Maar dat kan geen vermogen leveren dunkt me..?

• marcop23
Een driefasenmotor op één fase kan sowieso iets minder vermogen leveren (2/3e), dus mijn 1,1kW motor kan nog 730W (1 pk) mechanisch vermogen leveren. Ook is het aanloopkoppel laag, wat een probleem is bij dingen die niet echt onbelast aanlopen.

Maar, ook op die wiki:
Daarom wordt één statorwikkeling als aanloopwikkeling gebruikt, waarbij de extra condensator zorgt voor de vereiste faseverschuiving. Na aanloop kan de condensator eventueel afgeschakeld worden (aanloopcondensator), of in bedrijf blijven (bedrijfscondensator).
Eenmaal op gang 'helpt' die condensator niet meer, de motor zorgt zelf voor het draaiveld omdat deze al draait.

• Osiris
  • Niet online
Ah, overheengelezen, excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Osiris schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 20:20:
Hmm, ergens wel bijzonder dat 'ie 't überhaupt doet zonder condensator..

Wat ik zo lees over die Steinmetzschakeling is de condensator bedoeld om een fase-verschil tussen de twee actieve polen te genereren, zodat je tenminste enigszins een draaiend magnetisch veld krijgt.. En zonder condensator krijg je dat op één fase als 't goed is niet, dus zou 'ie éigenlijk ook niet moeten draaien?

Of is wellicht 't zetje van de 50 Hz al voldoende.. Maar dat kan geen vermogen leveren dunkt me..?
Een kleine 3f motor loopt in een richting als je maar 1 fase hebt aangesloten ;) maar heeft amper kracht.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is deels waar, immers je spreekt al over een kleine motor, in het geval van TS over een motor van 1,1 kW en dat is per fase slechts 0,36 kW en dat is inderdaad maar heel weinig vermogen.

Dat amper kracht is natuurlijk maar betrekkelijk, want dat is niet het zelfde vermogen. Als je genoeg hebt aan halve snelheid heb je al twee keer zoveel kracht enz., uiteindelijk kun je met een zeer langzaam toerental, dus met een grote vertraging met een gering vermogen toch een flinke kracht ontwikkelen. Waarschijnlijk realiseer je je dit ook wel, daarom dit even terzijde. Maar verwar dus kracht en vermogen niet met elkaar, want het zijn verschillende begrippen.

Maar dat hij slechts in één richting kan draaien is beslist niet waar. Wellicht bedoel je dat ook niet zo, toch voor de duidelijkheid,met de keuze van hoofdwikkeling en daarmee de aanloopcondensator op de andere of enkel de condensator op de andere wikkeling kun je gewoon de draairichting kiezen. Om een voorbeeld te noemen, het wordt alom toegepast in wasmachines en droogtrommels. Zo'n keuzeschakelaar voor de richting is dan ook een heel gewoon artikel.
Pagina: 1