iemand kennis van testontwerp en testgevallen van software?

Pagina: 1
Acties:
  • 926 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben nieuw hier op dit forum en ik weet ook niet zeker of mijn vraag op de juiste plek staat. (zo niet, mijn excuses hiervoor).
Ik moet voor een opdracht een testonderwerp maken voor een sollicitatie. Ik heb in het verleden een beetje getest maar niet te inhoudelijk, ook heb ik al gekeken op het internet en heb zelf een beetje met notitieblaadjes wezen puzzelen maar ik heb geen idee of ik wel op de juiste manier te werk ga.

Heeft iemand een 'sjabloon'/voorbeeld of iets dergelijks waar ik mijn eigen informatie in verwerken kan? Of een klein begin zodat ik weet hoe ik met de informatie kan starten.

alvast bedankt,

groetjess ;w

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Wat ga je waarmee programmeren?

👑

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga niks programmeren, ik moet alleen een testontwerp maken. Om door de sollicitatie te mogen komen.
Ik weet niet in welke programma ik dit zou moeten doen. Ik ga ervan uit in word of excel want de opdracht geeft geen ander programma aan. De opdracht gaat over rolstoeladministratie en dit moet ik dan mbv dat testonderwerp in kaart brengen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Gewoon dus in Excel een checklist maken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is dus helaas ook de vraag voor mij :| .Ik heb helaas geen voorbeeld ik heb wel een procesflow gemaakt van post-it's. Die moet ik dus in de computer verwerken alleen hoe is mij nog een raadsel...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dus je zoekt een tool om b.v. een State Transition Diagram of Flowdiagram te maken en dergelijke?
Wat dacht je van Microsoft Visio? Of een van de vele alternatieven die daar voor bestaan.

https://www.google.nl/sea...ei=LrQGVu-QI4GAywPzjrfABw

Een van de eerste hits: http://beebom.com/2015/04/visio-alternatives

Voor test ontwerp methodiek, pak er eens een boek TMap Next bij.
Stapels en stapels methoden en trucjes om een uitgebreide set testgevallen te krijgen.

Na het toepassen van een techniek om allerlei testbare situaties uit je diagram te halen, kan je die gaan verwerken in een Excel sheetje met een kolommetje of 4.
- Actie
- Verwachte reactie
- Afvink vakje
- Opmerkingen veld (indien het niet goed ging, ter notitie wat dat dan was)

Edit:
Ik neem aan dat je ergens solliciteert als Test Engineer ofzo? En ze doen een kennistest?

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2015 17:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, ik heb zelf al gekeken op soortgelijke sites alleen het zijn er zoveel, haha.
Ik weet niet wat de juiste is. Ik neem aan dat de opdracht niet te uitgebreid uitgewerkt hoeft te worden, het is eigenlijk om te zien of ik het een beetje begrijp. Tot zover was ik wel gekomen alleen voor de uitwerking weet ik niet precies wat het beste is.Ik heb zelf excel gebruikt misschien dat ik met visio er nog een betere beeld van kan scheppen.

Ik heb gesolliciteerd voor tester en dit is inderdaad een soort kennistest :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2015 17:19 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat is de juiste... tja...
Wat wil je nou precies doen dan? Want je keuze voor een tool is daar nogal van afhankelijk ;)

Voor een testscript, zeker voor een one-off-deal zoals een sollicitatie, is Excel (of een andere spreadsheet applicatie) ruim voldoende.
Het hoeft niet super pretty te zijn, als de inhoud maar klopt. Dikke kans dat je echt geen extra punten krijgt voor kleurtjes en vakjes.

Visio is voor diagrammen. Je zegt zelf al dat het niet uitgebreid uitgewerkt hoeft te worden, dus why bother?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 10:20
Ik ben tester en weet ook een en ander van rolstoelen ;) als je een duw in de juiste richting wilt, stuur dan even een DM!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gaat dat een letterlijke of figuurlijke duw zijn? :P

Ontopic: verdiep je eens in TMAP. Tmap.net is een goede start denk ik :)
Verder vraag ik me af of je in de gaten hebt dat als jij ergens een opdracht moet maken voor een sollicitatie, je de keuzes die je maakt in je testontwerp waarschijnlijk ook zult moeten kunnen onderbouwen tijdens het volgende gesprek. Niet alleen het hoe is belangrijk, ook het waarom :)
Is het een HBO of MBO functie waar je op solliciteert btw?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
@McKaamos ik ga het gewoon in Excel proberen. Heb ook nog niet een testontwerp in een ander programma gemaakt. Ik ga dan aan de slag in Excel en lijkt mij ook niet dat die kleurtjes wat uitmaken of hokjes hihi. Het ziet er wel mooi uit met Visio maar die pijltjes vind ik gelukkig ook weer terug in Excel :). Bedankt voor je hulp!

@The Eagle hahah, geen idee. Gezien ik maar een kort tijdsbestek heb voor deze opdracht vrees is dat ik geen tijd meer heb om me goed in TMAP te verdiepen. Ik hoor en lees wel veel reacties over TMAP en mocht ik door de sollicitatie komen dan ga ik mij daar zeker in verdiepen! Het is een MBO functie..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duidelijk. Hoop dat je als je straks werkt wel verder kijkt dan je neus lang is. Tipje van de sluier: die tmap site heeft ook downloads ;)
Vrezen dat je geen tijd meer hebt om iets te doen is bullshit. 5 minuten kun je altijd wel aan iets besteden. Als je even gekeken had ipv meteen af te serveren had je wellicht gemerkt dat je een hoop tijd kunt bespren en het wiel al uitgevonden was. Ik hoop heel erg voor je dat je die opmerking in je carriere meeneemt. Eerst even zelf zoeken, al besteed je maar 5 minuten. Wordt je een hoop wijzer van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
@The Eagle. Ik ben vanaf 1 uur vanmiddag bezig met dit en gisterenavond ook al want toen kreeg ik de opdracht. Als ik door de bomen het bos niet meer zie dan vraag ik hulp vandaar mijn post. Als ik ergens niet uitkom dan vraag ik, uiteraard na zelf te hebben gezocht.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(jarig!)
Sorry, maar een sollicitatie zul je toch echt zelf tot een goed einde moeten brengen. Je hebt er uiteindelijk alleen maar jezelf mee. Los daarvan mis ik enorm je eigen inzet in dit topic. Je vraagt alleen maar, zonder dat je zelf er mee bezig geweest lijkt te zijn. Als je al niet eens weet waar je zou moeten beginnen voor een sollicitatie, dan solliciteer je misschien op de verkeerde functie.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.