PC voor schoonmoeder

Pagina: 1
Acties:

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 12:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Schoonmoeder blij maken dat luidruchtige trage (oude) PC wordt vervangen. Ze kijkt Youtube en home-video's, browset, (simpele) fotobewerking, muziek afspelen, office. Niks bijzonders dus, maar wel een actieve gebruikster.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen belemmerend budget. Ik verwacht tegen de EUR 400 te komen en hoef tot EUR 500 geen nieuwe toestemming te vragen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor is goed (groot, recent vervangen, toetsenbord en muis zijn ook pas vernieuwd, geluidboxjes voldoen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast die niet loeit (door ventilator) bij het opstarten. Aparte grafische kaart is overbodig: ze speelt geen spelletjes oid. Ik denk aan SSD; 250GB is genoeg, ik heb wel HDD's liggen en ze gebruiken externe schijven voor backups en foto-archieven. PC moet tijdje meegaan, dus mag iets duurder zijn als dat verwachte levensduur goed doet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Was vroeger AMD-fan en be-quiet voedingen. Maar heb zo lang geen PC meer samengesteld...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Staat eigenlijk al hierboven.

Ga je overklokken?
nop

Wat verwacht je van ons?[i]
Obv een BBG heb ik onderstaande samengesteld. Moederbord was inmiddels een v2. Lijkt me prima (hoeft niet altijd pre te zijn) Vragen:
  • Welk alternatieven (merken) zijn er voor de geheugenreepjes? G.Skill was voor mij onbekend.
  • Welke voeding (de Antec uit de BBG of be-quiet) zou je me adviseren. Prijsverschil is fors. Is Be quiet! zo minder?
  • Welke SSD is geschikt voor deze desktop. Er zijn tegenwoordig ook die insteekkaartjes, moet ik daar ook naar kijken? Of helemaal ervan af zien en nog een HDD kopen?
  • De BBG veroudert langzaam maar gestaag. Nog adviezen omdat er weer betere keuzes zijn?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 84,95€ 84,95
1MSI A78M-E45 V2€ 58,-€ 58,-
1Fractal Design Core 1100€ 31,95€ 31,95
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 50,95€ 50,95
1Antec VPF Series 350W€ 51,-€ 51,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 98,27€ 98,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,02

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

G,Skill is prima spul. Kingston heeft ook wel wat passends, als je dat toch meer vertrouwt.
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX324C11SR/8 bijvoorbeeld

Wat betreft de voedingen, zou ik eerder de beQuiet nemen dan de Antec, maar dat is puur persoonlijke voorkeur. Qua kwaliteit ontloopt het elkaar niet.
Je rekent wel een zwaardere voeding van Antec trouwens, dus dat is in ieder geval een deel van het prijsverschil.

De SSD's maken weinig uit, er zijn geen SSD's die niet geschikt zijn voor desktops.
Op prijs/prestatie zou ik zeker voor de Crucial gaan. Nauwelijks verschil met Samsung maar wel goedkoper.
Die losse M.2 insteekkaartjes zijn leuk en aardig, maar prijstechnisch nog niet interessant voor een budget build. Het gekozen moederbord heeft er ook geen slot voor, dus je hebt er in deze setup sowieso niets aan ;)
HDD kopen is een overweging. Ligt er vooral aan hoeveel opslagruimte je denkt nodig te hebben. Als het budget het toelaat, zou ik echter wel een SSD als bootdisk gebruiken en de HDD puur voor bulk opslag.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kijk voor je schoonmoeder eens naar een intel nuc.
Klein, stil, zuinig en behoorlijk rap

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5i3RYH€ 269,05€ 269,05
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/8€ 49,95€ 49,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 98,27€ 98,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,27

Je kan eventueel ook voor een i5 gaan pricewatch: Intel NUC Kit NUC5i5RYH
of de low profile uitvoering met een pricewatch: Crucial MX200 M.2 80mm 250GB

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5i5RYK€ 361,95€ 361,95
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/8€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX200 M.2 80mm 250GB€ 103,-€ 103,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,90

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ook leuk idd, brid.

Eventuele goedkopere alternatieven zijn er ook nog, zoals:

Gigabyte Brix. (okay, 3 euro, wauw :P maar wel zelfde CPU als eerste NUC)
pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXi3-5010

n andere Brix met een zwakkere CPU
pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXI3-4010

Zotac ZBox met n AMD A8:
pricewatch: Zotac ZBOX nano AQ02

Edit:
grootste nadeel aan die ultracompacte alles-in-1 machientjes vindt ik het gebrek aan upgrade mogelijkheden.
Als het een one-shot-deal gaat zijn, en nooit meer echt ge-upgrade zal worden, dan is het een perfecte oplossing.
Als er later b.v. nog een nieuwe GPU bij geprikt moet gaan worden omdat schoonmams toch wel heel erg verslaafd begint te raken aan Sims4 oid, dan ben je screwed.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2015 13:32 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

oooeh die BRIX zien er ook goed uit, erg mooi dat zwart

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

brid schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 13:30:
oooeh die BRIX zien er ook goed uit, erg mooi dat zwart
Totally agree :)
En er is ook nog sexy-in-white, onder de naam van MSI Cubi :)
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=msi+cubi

Helaas zijn die prijstechnisch minder interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2015 13:34 ]

• Bolukan
Leuk die kleine dingen. (Maar) ze heeft ruimte zat voor een PC-kast, dus ik ben niet overtuigd. Zeker als ze toch wil dat ik de DVDROM overzet, kom ik er niet mee uit.

Qua voeding is deze Antec nu courant. Dat zou een eerlijkere prijsvergelijking geven:
1Antec VP350P€ 39,-€ 39,-

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Is een leuke laptop niet een beter idee?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Bolukan
Nop, dat is duurder. Ze heeft een eigen 'werkplek' waar ze toch gaat zitten met bijbehorend groot beeldscherm en 'pa' heeft al een laptop.

Ik zie trouwens Windows licenties voor EUR 80 a 100, maar op paar plekken ook van EUR 40 (downloads). Is er wat mis met die laatste?

[ Voor 33% gewijzigd door Bolukan op 26-09-2015 14:14 ]

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Bolukan schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:03:
Leuk die kleine dingen. (Maar) ze heeft ruimte zat voor een PC-kast, dus ik ben niet overtuigd. Zeker als ze toch wil dat ik de DVDROM overzet, kom ik er niet mee uit.
Je kan ook gewoon een externe DVD-brander nemen.
Bijvoorbeeld de Samsung SE-208GB (filter)

DVD drives hoef je tegenwoordig niet meer in elke PC te stoppen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bolukan schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:03:

Qua voeding is deze Antec nu courant. Dat zou een eerlijkere prijsvergelijking geven:
1Antec VP350P€ 39,-€ 39,-
Nadeel is dat deze voeding niet 80+ certified is en de andere twee wel.
Dat betekent dat deze voeding niet (altijd) 80% of meer efficient is in het omzetten van stopcontact naar lagere voltages.
Elke wat, bij 24/7 gebruik, kost ongeveer 2 euro per jaar. Ik zou sterk een van de andere twee overwegen iig.
Bolukan schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:12:
Nop, dat is duurder. Ze heeft een eigen 'werkplek' waar ze toch gaat zitten met bijbehorend groot beeldscherm en 'pa' heeft al een laptop.

Ik zie trouwens Windows licenties voor EUR 80 a 100, maar op paar plekken ook van EUR 40 (downloads). Is er wat mis met die laatste?
Doe eens een voorbeeld waar het 40 euro is dan?
De enige manier die ik ken om goedkoop aan een Windows license te komen, is door student te zijn of te werken voor een onderwijs instelling. Dan kan je via diverse kanalen (o.a. Slim en Surfspot) aan educational licenses komen voor b.v. 15 euro per license.
Voor de rest van de mensen kost een license gewoon het volle pond.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2015 14:55 ]

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 18:29
Op het moment kun je ergens goedkoop een windows 7 licentie op de kop tikken en deze upgraden naar windows 10. Dat is ook een idee.

• Bolukan
Ik doelde ook op een Windows 7 of 8.1 versie om die dan te upgraden naar Windows 10. Er zijn meerdere opties, maar dit is er een:
EUR 25 voor W7
EUR 40 voor W8.1 Pro

[ Voor 17% gewijzigd door Bolukan op 26-09-2015 23:54 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat zijn OEM licenses. Die mogen volgens mij helemaal niet los worden verkocht.
Er zal allicht niks mee gebeuren, maar die zijn alleen maar voor gebruik door gecertificeerde systeembouwers.
Plus, je krijgt er geen installatiemedia bij (c.q. geen DVD of USB stick) dus die zal je dan zelf moeten regelen.

Pagina: 1