Dual Boot Win10 en Win10 probleem na update

Pagina: 1
Acties:

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een dual boot configuratie gemaakt van een Win8.1 die geupgrade is naar Win10 (C:) en een schone Win10 op D: Twee keer een geactiveerde Win10 op de PC dus.
Dit werkte tot voor kort prima. Via het metro-style dualboot menu kon ik wisselen van de een naar de ander.
Nu zijn er vanmorgen op de C: versie diverse Windows-updates uitgevoerd. Waarschijnlijk ook iets in het boot systeem. Als ik nu het boot menu opstart en ik wil naar de schone Win10 op D: gaan dan werkt dat niet meer: Hij zegt.
Automatisch herstel voorbereiden
Probleem vaststellen op de computer
Kies opnieuw opstarten (herhaalt bovenstaande riedel) of geavanceerde opties. Deze geeft de optie kies ander besturingssysteem. Daarmee lukt het wel de C: versie op te starten, maar de schone versie blijft in deze lus en ik weet niet meer hoe ik de schone versie kan bereiken.
(Heb ook Opstart Herstel geprobeerd. Een logbestand in system32\logfiles\srt\srttrail.txt, zegt opstartherstel niet compatibel met deze versie van Windows. Dat komt ws. doordat de C: versie geupdate is en de D: versie nog niet)

Iemand dit al meegemaakt? Wellicht een oplossing?

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien werkt dit?

In de safeboot naar command kun je een boel zelf doen trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Thanx Agent-X. BoYans.net is een redelijk onbekend stukje werk maar ziet er veelbelovend uit. Ik ga me hier verder in verdiepen, ook of het betrouwbaar is voordat ik het op mijn HDD loslaat, en laat wel weten hoe het heeft uitgepakt. Heb zelf al met de laatste versie van EasyBCD (laatste beta versie 2.3) geprobeerd, maar die kon het vooralsnog niet oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Helaas, eigenlijk is dit visualBCD/Dual boot repair een piece of crap. Van de verschillende versie klopt de benodigde .Net info niet. Zo hebben ze allemaal versie 3.5 nodig terwijl geschreven wordt dat 2.0 of 4.0 voldoende zou zijn. En voor Windows 8 en 10 wordt de oudste versie uit 2010 aanbevolen? Toen bestond Windows 8 nog niet eens.En dual boot 10+10 dan maar geprobeerd op de laatste versie: Melding: geen Vista of Win7 gedetecteerd. Afgebroken.
We puzzelen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Ik heb op een oude (MBR) test pc 2x Windows 10 geinstalleerd. Dat kan zonder activatie. Om te testen.
Nadat ik de eerste had bijgewerkt met alle updates, blijkt dat KB3081455 de boosdoener te zijn. Daarna was optie 2 in het bootmenu verdwenen en stond er 2x optie 1 in het bootmenu. Gelukkig kon met EasyBCD 2.3 de tweede win10 weer worden toegevoegd. Daarna was het een probleem om de dubbele entry van optie 1 te verwijderen. Dat lukte pas nadat op beide WIn10's via BCDEDIT de displayorder was veranderd. Alleen in een versie werkte niet, het moest echt in beide versies worden aangepast.

Op de UEFI PC lukte het overigens gisteren ook om de niet toegankelijke Win10 toe te voegen met EasyBCD, alleen wilde die niet opstarten. Error huppelupup.

Conclusie: De automatische updates, waaronder KB3081455,van Win10 veroorzaken tal van ellendes in dual boot systemen. Zeker in 10+10 systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Opgelost op de UEFI PC:
De orignele boot entry kwam dus met het riedeltje Automatisch herstel voorbereiden,Probleem vaststellen op de computer. Een Add Entry in EasyBCD 2.3 en die dan opstarten resulteerde in een foute opstart: Kan digitale handtekening van c:\windows\system32\drivers\aswvmm.sys niet controleren. Dit blijkt een Avast bestand te zijn. Ik had Avast (vs 2233) in de 2e Win10 geïnstalleerd, niet in de eerste. Dit bestand verwijderd, en daarna loopt hij vast op andere Avast bestanden. Vervolgens vanuit een werkende Windows, bij de tweede Win10 Avast map en Avast drivers-bestanden gerenamed. En bingo. Hij startte nu op vanuit de toegevoegde Boot entry. Daar Avast officieel verwijderd, en hij startte ook op vanuit de originele boot entry.

Overigens had ik op mijn test-pc (zie vorige entry) geen Avast. Maar het blijkt dus dat én KB3081455 problemen maakt in het bootmenu én Avast daarna niet meer als valide wordt geschouwd....
Uiteraard werd op de nu weer toegankelijke Win10 wederom de KB3081455 uitgevoerd. En nu ging wel alles zonder problemen. Misschien omdat nu wel beide Win10's in de dualboot zijn bijgewerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Goed opgelost :)
Mooi dat je het hier post zodat anderen er wat aan hebben.

Ik heb een dualboot met Win7/Win8 en heb zonder problemen Win8 naar Win10 geupdate.
Ooit wel eens problemen gehad met de toen voor mij nieuwe UEFI bios waar iets met de harde schijfen niet lekker ging.

Je berichten lezen wat prettiger wanneer je af en toe een keer (of 2) op enter drukt 8)
Pagina: 1