Toon posts:

Bookshelf speakers, bomen, en een heel groot bos

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi alemaal,

Niet al te lang geleden ben ik begonnen met mijn audio-setup een flinke upgrade te geven. Voorheen was het een setje Swans M10 speakers, rechtstreeks aan een laptopje gehangen, voor de nodige deuntjes. Maar het gemak van een dedicated systeem, en niet langer op kamers zitten, vroeg toch om wat verbeteringen.

Nu staat hier ondertussen een pro-ject debut iii (met dank aan de vinylcollectie van mijn schoonvader) en een pioneer SA-608 receiver (45 watts per channel into 8Ω ).

Ik mis nog een enkel component (of eigenlijk, twee stuks..) degelijke speakers. Na het nodige rondkijken ben ik in ieder geval de volgende tegengekomen:
- Dali Zensor 3
- Wharfedale 220
- Monitor Audio Bronze 2
- B&W 685 s2 (beetje buiten budget... )

De setup staat in de woonkamer, onder de TV. Ik woon niet heel groot, en zit op ongeveer 2.5-4 meter van de speakers af, maar ik wil graag in de hele woonkamer goed geluid. De woonkamer is ongeveer 7*5 meter. Het is relatief nieuwbouw, dus een ietsjes hoger plafond. Mijn zitplek is afhankelijk van of ik voor de TV zit, of (achter mijn laptop) aan de eettafel. Dat laatste is waar ik meestal te vinden ben, en de swans trekken dat niet.

Het hoofddeel van het gebruik zal muziek zijn, jazz (fusion), blues, rock, metal (Opeth..), klassiek, en accoustisch gitaar (Paco de Lucia, Al di Meola, Michael Hedges) En zo af en toe een film of wat games, hoewel ik voor dat laatste meestal een goede headset pak. Ik ben niet een bass-fanaat, en wil graag de buren nog te vriend houden, hoewel de geluidsisolatie tot nu toe uitstekend blijkt. Natuurgetrouwe presentatie gaat bij mij boven zo hard mogelijk.

De speakers moeten op een kastje komen te staan onder de TV, er is geen plek voor floorstands helaas. Ze komen ook ongeveer 1.20m van elkaar af te staan; het kastje is 40cm hoog. Niet ideal, maar ik moet het ermee doen.

En dan nog de twee laatste criteria:
- Budget is tot ongeveer 400 euro, maar met de juiste overtuiging zit daar nog wel wat rek in.
- Ze moeten in wit verkrijgbaar zijn (eis van mijn partner :X )

Hebben jullie enige suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2015 17:08 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 09:53
Hoe heb je die vier bekeken? Rondje op Internet met criteria in de hand? Als dat niet het geval is dan is het heel simpel, beluisteren ! Speakers zijn geen dingen die ik op het Internet zou bestellen, tenzij je al weet in welke hoek je zit qua voorkeur. (En ook dan is beluisteren aan te bevelen. Allereerst omdat het gewoon leuk is, maar daarnaast omdat je misschien net met een afwijkende editie zit. Maar in het algemeen zal de klant nog wel enigszins typerend zijn.)

Probeer bij een luistersessie ook om een beetje in de buurt te komen van wat je zelf al hebt. Zoals een vergelijkbare receiver. Neem wat discs mee waar je speakers goed mee kunt testen en dan ... veel plezier.
Bij mij was het echt een gevalletje, diverse winkels af (soms ook snel weer uit omdat ik niet fatsoenlijk kon luisteren) en na diverse setjes kwam dat ene setje (laatste exemplaren), halverwege maar tegen de verkoper gezegd: "regel het administratieve deel alvast maar, ik zit hier nog even. ;) ".

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Topicstarter
Deze vier heb ik slechts bekenen, en niet beluisterd. Zo ben ik ook aan mijn Swans M10 gekomen. Reviews lezen, en uiteindelijk tot de conclusie komen dat als zoveel mensen ze goed vinden, ze niet echt heel erg tegen kunnen vallen. Al heel wat jaren ben ik gelukkig met die swans, maar ze zijn echt te klein voor de woonkamer.

Eens kijken of er in de buurt van Nijmegen wat winkels zijn die het nodige op voorraad hebben en een degelijke luisterkamer. Een vergelijkbare receiver zal mogelijk wat lastig zijn. Ik heb nog niet goed genoeg naar hem geluisterd om te weten wat voor geluid er precies uit komt, maar ze schijnen nogal neutraal te zijn. (Wederom, Internet is my friend... )

Ik zie het een beetje als het kopen van een eerste motorfiets, auto, bureaustoel, muziekinstrument, koffiezetapparaat... pas na veel ervaring kun je goed zeggen wat je wil, en wat je niet bevalt. Het kost de nodige verfijning om dingen goed onder woorden te kunnen brengen, en verschillen op te merken. Je komt eerst niet verder dan "ja dit bevalt" of "nee, dit bevalt niet". Om de hoeveelheid "nee" te reduceren grijp ik zelf snel naar reviews van anderen, en algemene aanbevelingen. Maar dat is mogelijk niet de beste route naar een goed stel speakers.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 09:53
Dat is nu juist de reden om te gaan luisteren. Mensen die al weet ik hoe lang bezig zijn kunnen het misschien zo, maar met termen als neutraal of warm kom ik niet veel verder. Dat blijft relatief. Ik dacht in het begin ook van 'ik wil neutraal, eerlijk, ... ' maar uiteindelijk ben ik toch niet bij monitoren uit gekomen. Zeker met de eerste paar is het gewoon echt luisteren.

Wat jouw uitspraken betreffende auto, bureaustoel, .. betreft, op zich zit daar wel iets in. Een koffiezetapparaat kan al wat makkelijker zo worden gekocht. Maar je hoeft echt niet tig aan te schaffen en pas daarna te weten wat je wil. Je moet gewoon een aantal in een winkel beluisteren, dan krijg je al snel bepaalde indrukken. Bij sommige zaken is het ook nog mogelijk om één of twee setjes voor een paar dagen op proef te nemen (maar met jouw budget zal dat niet gaan).

Maar goed, echt, ga naar wat winkels en veel plezier. :)

De CSL/OT kroeg !

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:24
http://www.whathifi.com/wharfedale/diamond-220/review
http://www.whathifi.com/monitor-audio/bronze-2/review

Zal de wharefedale speakers wel willen horen, ze krijgen goede recensies, en het lijkt me veel waar voor je geld. Ik vind zelf de klank van monitor audio ook goed, tussen klipsch en B&W in...

De versterker kan na 30 jaar wel wat onderhoud gebruiken, contractreiniging, afstellen en caps. Handig om wat geld daarvoor opzij te leggen. De versterker klinkt daarna weer een stuk beter en is betrouwbaarder.

[ Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 26-09-2015 13:01 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zoals jij het verwoordt heb ik het idee dat je vermoed dat de verschillen in luidsprekers slechts marginaal zijn en enkel de 'geoefende' luisteraars te horen. Niets is minder waar, de verschillen in karakter tussen verschillende luidsprekers zal nagenoeg iedereen horen! (bij schakelen tussen luidsprekers)
Welke voorkeur je vervolgens hebt is niet afhankelijk van wat men gemiddeld vindt, maar van wat jij vindt.
In de basis zijn al die luidsprekers goede luidsprekers, het verschil ertussen is van jou afhankelijk.
Ofwel, de klank maakt je niet veel uit (er komt nu eenmaal overal gewoon geluid uit) en je gaat voor de mooiste (is an sich ook niks mis mee). Ofwel je moet naar de winkel om ze te beluisteren en de keuze maken op basis van het geluid.

Life is not about specs, it is about joy!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De verschillen in klank van verschillende merken/type speakers zijn erg groot. En smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon prachtig vindt klinken, klinkt in jouw oren misschien wel vreselijk. Hier past maar één zinnig advies zoals hierboven ook al is aangegeven: gaan luisteren. Ga met een stapeltje cd's met muziek die je goed kent naar de winkel en neem hier even de tijd voor. Speakers kopen op basis van specs, reviews of advies van anderen is altijd een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:18:
Deze vier heb ik slechts bekenen, en niet beluisterd. Zo ben ik ook aan mijn Swans M10 gekomen. Reviews lezen, en uiteindelijk tot de conclusie komen dat als zoveel mensen ze goed vinden, ze niet echt heel erg tegen kunnen vallen. Al heel wat jaren ben ik gelukkig met die swans, maar ze zijn echt te klein voor de woonkamer.

Eens kijken of er in de buurt van Nijmegen wat winkels zijn die het nodige op voorraad hebben en een degelijke luisterkamer. Een vergelijkbare receiver zal mogelijk wat lastig zijn. Ik heb nog niet goed genoeg naar hem geluisterd om te weten wat voor geluid er precies uit komt, maar ze schijnen nogal neutraal te zijn. (Wederom, Internet is my friend... )

Ik zie het een beetje als het kopen van een eerste motorfiets, auto, bureaustoel, muziekinstrument, koffiezetapparaat... pas na veel ervaring kun je goed zeggen wat je wil, en wat je niet bevalt. Het kost de nodige verfijning om dingen goed onder woorden te kunnen brengen, en verschillen op te merken. Je komt eerst niet verder dan "ja dit bevalt" of "nee, dit bevalt niet". Om de hoeveelheid "nee" te reduceren grijp ik zelf snel naar reviews van anderen, en algemene aanbevelingen. Maar dat is mogelijk niet de beste route naar een goed stel speakers.
Ik zat een beetje in hetzelfde geval. Maar door alle reviews zie je om den duur door het bos de bomen niet meer. Ik ben zodoende beginnen inlezen waarop je kan letten (aanwezige bass, zuiverheid, neutraliteit of klank van de speaker, soundstage edm.). Op basis daarvan reviews gaan lezen en dan kan je lezen dat de B&W685S2 erg warme speakers zijn (hebben standaard een warme klank) en hebben redelijk veel bass. De CM5S2 werd dan weer gelauwerd om zijn heldere hoge tonen en neutralere klank maar de bass was te weinig aanwezig.

Op basis daarvan ben ik gaan luisteren, eerst even met besef welke speaker op stond en dan "blind". Ik vond de CM reeks qua klank veel beter en de bass aanwezig genoeg voor mijn smaak maar kan iedereen zeker en vast de B&W685S2 aanbevelen net zoals de 683 (heeft iets meer soundstage en meer aanwezigheid dan de 685). De 684 en 686 vind ik maar niets. Heb uiteindelijk de CM5S2 gekocht (na lang twijfelen tussen de 683, 685 en CM5 en CM8). Doorslag was eigenlijk dat zuilen bij mij niet genoeg ruimte hebben en ik graag eens naar klassieke muziek luister. Dan mag het wat neutraler. Doe je dat niet vaak, ga dan gerust voor de 685. Heb in de winkel 10% korting gekregen dus zeker de moeite om deze niet online te kopen maar even een verdeler binnen te stappen ;-)

Andere merken heb ik eigenlijk niet beluisterd. Was erg tevreden met wat ik hoorde zodus.

EDIT: als je weinig ruimte hebt, kijk dan goed uit ofdat je een bassreflex langs voor of langs achter hebt. Bij de 600 reeks is dat langs voren, bij de CM reeks langs achteren, dwz dat je wat plaats moet laten tussen muur en achterkant speaker (wat altijd wel goed is maar in dit geval echt noodzakelijk). De Dali Zensor heeft ook een bassreflex langs achteren terwijl de Monitor Audio Bronze 2 dit aan de voorkant heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwenau op 28-09-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:36
Wat ik heb gemerkt met speakers (en receivers), ze krijgen bijna altijd een goed oordeel. Vaak omdat ze in hun prijsklasse goed presteren, of omdat ze in het algemeen gewoon goed presteren. Menig speaker zal dan ook best goed zijn, maar kan qua sound wel of niet je ding zijn. En dan zul je moeten gaan luisteren.
De een zal A fijner vinden klinken en de ander B, terwijl ze allebei goed beoordeeld zijn.
Nadeel wat je in een winkel nog wel eens kan hebben, is dat een luistersessie nog niet helemaal 'eerlijk' is.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb hier 2x Yamaha NS-333. Gaan lekker hard, vol geluid. Bass valt tegen, maar daar heb ik mijn Jamo Sub 210 voor :P . Samen met mijn Yamaha VX-379 een perfecte 2.1 set voor bij mijn pc (slaapkamer).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gwenau schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:37:

EDIT: als je weinig ruimte hebt, kijk dan goed uit ofdat je een bassreflex langs voor of langs achter hebt. Bij de 600 reeks is dat langs voren, bij de CM reeks langs achteren, dwz dat je wat plaats moet laten tussen muur en achterkant speaker (wat altijd wel goed is maar in dit geval echt noodzakelijk). De Dali Zensor heeft ook een bassreflex langs achteren terwijl de Monitor Audio Bronze 2 dit aan de voorkant heeft.
Goed punt!, Mijn Swans setje heeft een bassreflex aan beide kanten. Maar als er grotere speakers komen te staan zullen ze redelijk dicht bij de muur komen te staan. (minder dan 10 cm) Ik ga de types die je noemt zeker mee nemen in een beschouwing. Hoewel, die 683 zijn wat gorot voor boekenplakspeakertjes...

Nu nog even een degelijk CDtje branden (lossless), en een paar LP's uitzoeken om mee te nemen.

Het heeft gelukkig geen haast... hartelijk bedankt voor de uitgebreide antwoorden heren/dames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:17:
[...]

Goed punt!, Mijn Swans setje heeft een bassreflex aan beide kanten. Maar als er grotere speakers komen te staan zullen ze redelijk dicht bij de muur komen te staan. (minder dan 10 cm) Ik ga de types die je noemt zeker mee nemen in een beschouwing. Hoewel, die 683 zijn wat gorot voor boekenplakspeakertjes...

Nu nog even een degelijk CDtje branden (lossless), en een paar LP's uitzoeken om mee te nemen.

Het heeft gelukkig geen haast... hartelijk bedankt voor de uitgebreide antwoorden heren/dames.
Ja voor de 683 zul je al een stevig boekenrek nodig hebben ;) Stond er ook maar bij omdat ik aan het afwijken was in mijn uitleg. CM8 zijn ook geen bookshelf speakers fyi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-10 17:40

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ze dicht tegen de muur komen te staan dan zou ik ook kijken aan bas poort aan de voorkant. Zelf nog setje CM1 op MP staan, maar of deze lekker spelen zo dicht tegen de muur. Vraag het me af.

Als je gaat luisteren in winkels. Geef dan ook aan dat ze dicht tegen de muur aan komen te staan. Wellicht kan men hier rekening mee houden met het luisteren. Dus ook dicht tegen muur aan plaatsen. Dan krijg je al beetje een indruk.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem. Of is het luxe hobby. Heb Veel geprobeerd en beluisterd. Heb veel verschillende Elac speakers gehad. Heb nu SVS speakers heb daar de bookshelfs gehad van de prime en ultra serie. Heb ook de center van beide gehad. Heb nu de svs prime satellieten in een 5.1.2 setup.
ze zijn voor hun grote heel goed. Maar er spelen voor mij veel dingen mee. Ik zoek dus ook speakers die een zekere punch geven meer output bij film en tegelijkertijd bij muziek goed detail weergeven met name in het midden gebied. Ik gebruik bij alles de subwoofer. Vloerstaande speakers heb ik geen ruimte voor.

Ik twijfel tussen de B&W 685 S2 en de Monitor Audio Bronze 2. Beide spreken mij erg aan. Maar hun center speaker van beide series is ook belangrijk omdat ik namelijk 17 cm ruimte onder de tv heb passen ze er mooi onder.

Dinsdag ga ze beluisteren. Ben erg benieuwd welke dat het gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:45
Je zou ook de Teufel Ultima 20 Mk2 mee kunnen nemen. In het Wit verkrijgbaar en ruim in je budget (200e zonder korting). Optie om ze 8 weken thuis te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 10:21

mvz

muziek verslaafde

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:52:
Ik zit met hetzelfde probleem. Of is het luxe hobby. Heb Veel geprobeerd en beluisterd. Heb veel verschillende Elac speakers gehad. Heb nu SVS speakers heb daar de bookshelfs gehad van de prime en ultra serie. Heb ook de center van beide gehad. Heb nu de svs prime satellieten in een 5.1.2 setup.
ze zijn voor hun grote heel goed. Maar er spelen voor mij veel dingen mee. Ik zoek dus ook speakers die een zekere punch geven meer output bij film en tegelijkertijd bij muziek goed detail weergeven met name in het midden gebied. Ik gebruik bij alles de subwoofer. Vloerstaande speakers heb ik geen ruimte voor.

Ik twijfel tussen de B&W 685 S2 en de Monitor Audio Bronze 2. Beide spreken mij erg aan. Maar hun center speaker van beide series is ook belangrijk omdat ik namelijk 17 cm ruimte onder de tv heb passen ze er mooi onder.

Dinsdag ga ze beluisteren. Ben erg benieuwd welke dat het gaat worden
Oud topic, I know. :)
Waar ik benieuwd naar ben, je geeft aan de SVS ultra/prime bookshelfs gehad te hebben.
Miste je bij die speakers de punch? omdat je nu toch voor iets anders blijk te gaan.
Vele fora bejubelen die SVS speakers, wat was jou mening over die speakers?

Dit vraag ik omdat ik zelf op het punt sta voor SVS te gaan. :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1