[Invoerkosten] Telefoons besteld op Lightinthebox

Pagina: 1
Acties:

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 18:23
Bij deze een, denk ik, interessante casus.

Ik heb een tijd geleden een ulefone Be touch 2 bij lightinthebox besteld.
Dit was waarschijnlijk een prijsfout, aangezien ik veel minder dan de normale prijs heb betaald. Ook interessant te vermelden is dat een micro sd kaartje stond afgebeeld, maar de omschrijving 100% ulefone be touch 2 was.

Uiteindelijk zijn 2 microsd kaartjes geleverd, ik heb daarover een klacht ingediend, en mij is door litb verzekerd dat ze alsnog de gsm's zouden sturen.

Wat schetst mijn verbasing, nog binnen een week krijg ik van DHL een bericht dat ze een pakket bij LITB hebben opgehaald en het komende week wordt bezorgd (veel sneller dande 4-5 weken levertijd van de fout geleverde microsd kaartjes).

Echter, ik krijg nu ook een sms van DHL of ik ff 101,56 euro wil aftikken.

89,46 euro btw, 12,10 euro admin. kosten.

Best knap, want de totale kosten dieik betaald heb waren 67 euro.

Afgezien daarvan heb ik bij LITB wel invoerrechtenverzekering gekozen, maar twijfel nu wel.

Zie het geld maar van ze te krijgen denk ik dan.

Daarnaast, wat als het weer MicroSD kaartjes zijn? Een gewicht van de zending (de 1e zending van MicroSD kaarten was 10 gram) is niet gegeven.....

Wat zijn mijn opties?

Betalen, hopen dat ik het geld terug krijg en misschien toch weer MicroSD kaarten krijg....of??

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Jij kan bewijzen dat je de telefoons besteld hebt voor 67 euro, ik zou gewoon je paypal screenshot en je litb account etc laten zien een uitleggen dat ongeacht welke waarde ze er aan hangen jij gewoon een product van 67 euro hebt besteld. Noem het maar verschilletje retailprijs en inkoopwaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26-09-2015 02:15 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:01
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 02:14:
Jij kan bewijzen dat je de telefoons besteld hebt voor 67 euro, ik zou gewoon je paypal screenshot en je litb account etc laten zien een uitleggen dat ongeacht welke waarde ze er aan hangen jij gewoon een product van 67 euro hebt besteld. Noem het maar verschilletje retailprijs en inkoopwaarde.
voor zover ik weet maakt het betaalde bedrag bij een contole weinig uit, maar gaat het on de waarde opgegeven op de pakbon ven het pakket en wanneer deze deze niet lijkt te kloppen met de realiteit de geschatte waarde van de inhoud van het pakkket. Anders zou je wel heel makkelijk kunnen frauderen door alles als gift te versturen.

Dat TS voor zover ik kan zien al erg veel mazzel heeft bij het kopen van de producten (2 telefoons + 2 SD kaartjes voor de prijs van 2 SD kaartjes betekend voor zover ik weet niet dat dit voordeel ook aanwezig is bij de invoer / inklaringskosten, daar deze berekend worden over de werkelijke waarde en niet de betaalde waarde.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 26-09-2015 02:36 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kijk dit even aan. Echter, elke tip bedoeld om belasting te ontduiken zal aangepakt worden.

Als je weet dat de waarde van de telefoon een stuk hoger is dan wat je er voor betaald hebt, dan zul je de belasting moeten berekenen voor de werkelijke waarde en die discussie aan moeten gaan als het toch hoger is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TWeaKLeGeND
Belasting wordt niet ontdoken, het gaat om de inkoopwaarde niet om de perceived waarde of marktwaarde.

Hier zijn voor zover ik weet bij kledingmerken zaken over geweest, als budgetmerk een shirt inkoopt bij bedrijf X in india voor 2 dollar en topmerk iets betere kwaliteit laat maken voor 3 dollar dan betalen ze beiden respectievelijk gewoon de invoerkosten over die bedragen, ondanks dat budgetmerk verkoopt voor 10 euro en topmerk voor 50 euro. (weet niet meer zeker hoe het zat, zou moeten googlen dan, dus neem met korreltje zout)

Andersom heb ik ook wel gezien dat er mensen claimen iets voor 300 euro gekocht te hebben (een macbook bijvoorbeeld) dat duidelijk meer 'waard' is en zelfs met facturen van die 300 euro komen aanzetten die dan afgewezen worden.

Wellicht verschil in zakelijk en prive.

Laat het duidelijk zijn dat er een verschil zit tussen belasting ontduiken en belasting ontwijken overigens, met het tweede is niks mis. Het is uiteraard niet mijn bedoeling mensen aan te zetten tot daadwerkelijk frauduleus of onwettig handelen.

OP heeft vanwege de prijs de producten aangeschaft en is zich verder geheel van geen kwaad bewust op het ge(mis)bruik maken van de vriendelijkheid van litb dan.

Het is gewoon eerlijk voorleggen aan de douane (met je bewijsjes) en dan hun oordeel afwachten.

Je grootste probleem en het probleem dat je tegen werkt is namelijk dat litb het toestel nu weer voor een hogere prijs op de site heeft staan en die waarde op het pakket heeft gezet, dus is het aan de douane om te beoordelen of omdat jij het product al eerder toen het goedkoper was gekocht die waarde behoort te blijven gebruiken voor bepaling invoerkosten.

[ Voor 30% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26-09-2015 03:06 ]

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 13:19
Lightinthebox/miniinthebox schrijft in de meeste gevallen de werkelijke waarde (oftewel de waarde van de product te vinden op de website) op het pakket. In dit geval dus 460 dollar wat dus omgerekend een Btw bedrag oplevert van ongeveer 87~89 euro afhankelijk van de wisselkoers. Alleen als je de gespecificeerde factuur bekijkt dan zie je pas eventuele kortingscodes/coupons. Lightinthebox is volgens mij een van de weinige winkels die niet systematisch een lager waarde opschrijft op hun pakket.

Zou gewoon aanspraak maken op de verzekering van litb.

• TWeaKLeGeND
Ohja, die verzekering aanspreken kan ook, en dan hun t maar laten oplossen mbt verkeerd factuurtje bijvoegen.

Ik heb t nog even opgezocht hoe dat zit met inkoopwaardes etc, kijk eens naar al die bedrijven die in het buitenland halve producten kopen en goedkoop invoeren om t vervolgens in europa (hongarije portugal) etc pas af te maken zodat ze de hoge kosten van complete producten niet hoeven te betalen. Niet helemaal relevant, maar interessant om te weten dat die praktijken dus vaak (maar niet altijd) wettig door de beugel gaan.

Voorbeeld waar t niet mocht: goedkoop kleding importeren en in europa pas een nike label erop naaien. Er werd in deze zaak bepaald dat de waarde van het labeltje (royalties en licentierechten) toch al bij invoerwaarde behoren.

Succes, wij zijn benieuwd te horen hoe t precies afloopt.

[ Voor 22% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 26-09-2015 03:03 ]

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je moet je factuur naar DHL sturen om aan te tonen wat je gehele factuurbedrag is geweest, inclusief verzend kosten. Bel ze gewoon op!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
Even DHL Finance bellen, 0433564000. Zij kunnen je wel informatie geven over gewicht en wat er op de factuur staat (alles wordt ingescand). Je kan dan meteen aangeven dat de factuur niet klopt.

• paulus_01
Bedankt voor alle reacties, ik zal zeker even bellen.

Om het e.e.a. nog te verduidelijken - hieronder een samenvatting van hoe de bestelling er uit zag:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/287niiw.jpg

Oftewel, een MicroSD kaart afgebeeld, met verder alle specs van de Ulefone Be Touch 2.

Op een andere site was navraag gedaan en bevestigd dat de telefoon geleverd zou worden.

Het was uiteraard een beetje een gok en ik heb dus ook 2 MicroSD kaarten ontvangen. 75$ voor 2 keer 32GB noname kaartjes is natuurlijk niet normaal (veel te duur), maar voor 2 Ulefones ook niet (veel te goedkoop) - maar dat is de gok en anders is er altijd nog paypal.

Na de ontvangst van de kaartjes contact gezocht met LITB, die gaven excuses en zouden de GSMs (dat werd letterlijk zo bevestigd z.s.m.) sturen.

T info, op de verpakking van MicroSD kaartjes stond als omschrijving 'Cellphone' XD met de waarde erop vermeldt die ik daadwerkelijk betaald heb. Deze waren via PostNL verstuurd.

Nu is dus het pakket dus door DHL opgehaald en ik kan online zien dat de omschrijving weer 'Cellphone' is.

Wat het misschien complexer maakt, er is geen vervangingsorder door LITB in mijn account geplaatst.
Een 100% link naar deze zending heb ik niet per se (althans, kan me voorstellen dat het zo geinterpreteerd wordt).

Daarnaast had ik wel invoerrechten en btw verzekering afgesloten, maar ik heb weinig trek dat LITB dat afwijst, omdat de order niet in hun systeem staat (dat is speculatie van mijn kant, maar met de Chinese webshops weet je nooit - immers zij zouden dan 100+ euro kwijt zijn voor een bestelling van 67 euro en ook nog eens 2 telefoons (hoop ik).

@Gambieter, belastingontduiking is geen enkele sprake van. Ik heb zoiezo 67 euro betaald, dus 100 euro belasting moeten betalen, lijkt me niet helemaal ok....21% maal 67 euro heb ik totaal geen moeite mee en als het daadwerkelijk de telefoons zijn, ga ik ook zeker niet de kosten verhalen op LITB, ondanks de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Omschrijving op de verpakking was "cellphone XD"??

Dan gok ik zomaar dat je opnieuw 2 SD kaartjes opgestuurd hebt gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door LocK_Out op 28-09-2015 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Daar ben ik ook bang voor, zo ff DHL bellen om te vragen wat het gewicht van het pakket is.
Overigens heeft LITB al toegezegd de invoerrechten te betalen.

Ze willen de 67 euro die ik betaald heb voor de telefoons terugstorten en 34 euro aan coupons geven om zo de 101 euro invoerrechten te compenseren.

Ik wil natuurlijk de 101 euro terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
Update - vandaag DHL gebeld - pakket woog bijna 1kg :) Goede hoop op de telefoons dus (of twee bakstenen ;).

Daarop ook maar de douanekosten betaald vandaag en wonder boven wonder stonden ze vandaag al op de stoep!

En ze hebben nu toch de telefoon geleverd. Had het eigenlijk niet verwacht, maar ik moet LITB hier toch wel een compliment maken, hoewel ze denk ik in 1e instantie wel bewust die microSD kaarten hebben geleverd.

Heb nu een ticket lopen voor de invoerrechten.

De telefoon heb ik nog niet in gebruik (ik koop altijd eerst hoesjes, etc), maar ziet er op het oog echt mooi en degelijk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
hah, gefeliciteerd. Had ik never nooit verwacht!

Veel plezier met de "phones"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
Opgepleurd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 00:32:
hah, gefeliciteerd. Had ik never nooit verwacht!

Veel plezier met de "phones"
Thanks, ik ook niet, maar het gewicht dat DHL doorgaf gaf me al een beetje hoop, dus gok maar gewaagd.

Was nog even bang een refurbished exemplaar te krijgen of iets met mankementen, maar de doosjes waren gesealed en zelfs de accu in de teleoon had nog een plakkertje op de polen :D

Werkt tot nu toe goed, nu even kijken hoe de accu het houdt (en of ik btw terugkrijg als beloofd ;))

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2d9v12w.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door paulus_01 op 29-09-2015 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 14:33
Ik ben benieuwd of je de invoerrechten terugkrijgt,
niet omdat je de mazzel hebt gehad en daardoor nog onder de prijs zit maar omdat ik slechte ervaringen heb met litb.
Ik had een claim ingediend die volgens hun is 'uitbetaald' maar ik heb nooit iets ontvangen.
En vervolgens word er gezegd dat het aan je bank ligt en je 45 werkdagen moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
We zullen het zien, als het niet zo is, dan ga ik er niet ellenlang over door.

*knip*

[ Voor 141% gewijzigd door gambieter op 01-10-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 16:46
Al twee keer heb ik invoerrechten moeten betalen voor producten van Lightinthebox (in augustus en september 2015). In je account bij hen kun je dat doorgeven. Printscreen of foto van betaling en de bon invoerrechten online bijvoegen. Klaar. Beide keren had ik de invoerrechten binnen 24 uur terug via PayPal.
Wat mij betreft: uitstekende ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Thanks.

In eerste instantie gaven ze aan dat ik inderdaad voor de verzekering had betaald en ze graag mij de kosten willen vergoeden als ik inderdaad dit zou doorgeven (factuur).
Dit heb ik gedaan, maar nu is het al een paar dagen stil.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:De morele discussie moet men maar elders voeren. Er zijn wat posts weg.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
Zojuist reactie gehad van LITB, de invoerrechten worden teruggestort tot het bedrag van 100% orderwaarde (invoerrechten waren hoger) en het verschil wordt een coupon te besteden bij LITB voor gegeven.
Coupon is al doorgegeven, de terugstorting heb ik ook vertrouwen in.

Thread mag dicht wat mij betreft.

In ieder geval zeer goede ervaring met LITB
Pagina: 1