2 GS-1900 switches, twee vlans over een kabel ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1961
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-08 15:17
Ik heb twee zyxel gs-1900 switches, een 24 en een 8 ports
Op beide switches heb ik drie vlans: vlan 1 (default) , vlan 4 en vlan 6

Ik zoek nu een manier om beide switches met een kabel te verbinden, zodanig dat vlan4 verkeer dat op switch 1 binnenkomt netjes beschikbaar is op de vlan ports voor vlan4 op switch 2

Ik heb port 5 als tagged port in beide vlans gezet op beide switches, en die ports verbonden met een kabel. Mijn begrip is dat verkeer dat uit vlan 4 komt met tag vlan4 de port verlaat en dan zo op switch 2 aankomt.

Guess what ? Het werkt niet. Wat doe ik fout ?
Ik heb ook al zitten spelen met port 5 als vlan trunk, maar dat doet ook niet wat ik verwacht...

Suggesties ? Iets vergeten te vermelden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Beide poortjes op trunk of beide poortjes op een vast vlan zou gewoon moeten werken... Zeker geen errors in je configuratie?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1961
Double check:
Switch 1: port 5 Untagged in vlan 4, untagged in vlan 1, untagged in vlan 6
Switch 2: port 5 Untagged in vlan 4, untagged in vlan 1, untagged in vlan 6

In het port scherm van het vlan menu
Switch 1: Port 5: PVID 1, accepted type all, ingress filtering disabled, vlan trunk enable
Switch 2: Port 5: PVID 1, accepted type all, ingress filtering disabled, vlan trunk enable

Ik heb wel vlan 1 ook op dezelfde port staan, ook untagged

Wat mis ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1961
kleine update: ik heb nu zowel tagged als untagged port 5 geprobeerd. geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe heb je de óverige poorten (waar je devices aanzitten) geconfigureerd? Dat mis ik enigszins in je verhaal.. Dunno natuurlijk of daar 't probleem zit, maar toch :+

• timt1961
Goed om te checken in ieder geval
Switch 1:
Port 1 vlan 1 untagged, excluded in 4, excluded in 6, PVID 1
Port 2,3,4 vlan 1 forbidden, untagged in 4, forbidden in 6, PVID 4
Port 5 vlan 1 forbidden, untagged in 4, forbidden in 6, PVID 1 Trunk
Port 6-24 vlan 1 untagged, forbidden in 4, untagged in 6, PVID 6

Switch 2
Port 1,2,3 vlan 1 untagged, excluded in 4, excluded in 6, PVID 1
Port 4 vlan 1 forbidden , untagged in 4, forbidden in 6, PVID 4
Port 5 vlan 1 forbidden untagged in 4, forbidden in 6 PVID 1 Trunk
Port 6,7,8 vlan 1 forbidden forbidden in 4, untagged in 6 PVID 1

Ik zit even te puzzellen op die PVID. Mijn begrip is dat untagged verkeer dat op een poort met PVID 4 binnen komt getagged word met die PVID Alle verkeer op port 5 switch 2 zou dus een tag voor vlan 1 krijgen ?

De vraag is wat de tag is voor uitgaand verkeer op 5: heeft het een tag ? Zo ja, als ik port 5 als trunk in alle vlans heb zitten, hoe bepaald hij welke tag dat is. ? Hoe kan ik dat bekijken ?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38
timt1961 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:08:
Ik zit even te puzzellen op die PVID. Mijn begrip is dat untagged verkeer dat op een poort met PVID 4 binnen komt getagged word met die PVID Alle verkeer op port 5 switch 2 zou dus een tag voor vlan 1 krijgen ?
Al het untagged verkeer ja.

En hier breng je meteen je eigen configuratiefout aan het licht; je hebt aan beide zijden poort 5 in VLAN 4 untagged met een PVID van 1.

Verkeer dat op VLAN 4 zit gaat via die poort untagged naar buiten, waarna het aan de andere kant VLAN 1 op gaat wegens een gebrek aan tag.

Je moet je VLAN 4 taggen aan beide zijden.
Zo ja, als ik port 5 als trunk in alle vlans heb zitten, hoe bepaald hij welke tag dat is. ? Hoe kan ik dat bekijken ?
De bedoeling is dat het verkeer [b]of][/of] tagged binnenkomt op een poort, dan kan het met diezelfde tag poort 5 uit, of de PVID op een poort zorgt voor een VLAN tag zodra verkeer de switch binnenkomt.

Het enige dat je op een poort nog kunt regelen is welke VLAN tags je toelaat, en of je frames eventueel untagged voor je ze naar buiten stuurt.

• timt1961
Goeie spot ! bedankt!

Ok.. even geexperimenteerd:
Switch 1: Port 5 vlan 4, tagged gezet (nog steeds trunk, nog steeds PVID 1)
Switch 2: Port 5 vlan 4, tagged gezet (nog steeds trunk, nog steeds PVID 1)

De tv ontvanger (IPTV van xs4all, misschien is dat relevant) hangt op switch 2 port 2, die is ook tagged, PVID4,
Helaas bij opstarten nog steeds de melding dat hij geen verbinding krijgt met het netwerk.

Ports lijken allemaal goed te zijn, dus dat is het ook niet.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je IPTV van XS4ALL hebt met een Fritz!Box, kún je ook 'routed mode' gebruiken. Dan hoef je niet te hannessen met VLAN's.

Kwestie van je profiel niet op "XS4ALL IPTV" instellen, maar op "XS4ALL" (of de glasvezel-variant daarvan, iig zonder "IPTV"). Tevens je settopbox even uit en weer aanzetten en dan zóu het moeten werken.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38
Gezien de plannen van KPN & co. is routed mode inderdaad aan te raden.

En anders zou ik je IPTV-poort (sw2p2) untaggen (met PVID nog steeds op 4), die STB verwacht dan weer een untagged netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timt1961
Sorry voor de late reply, na de stroomstoring van dit weekend is het hier een tikje druk geweest, en heb ik niet veel kunnen doen.

Ik zal me eens verdiepen in die routed mode; klinkt wel alsof dat de problemen voor wat betreft IPTV gaat oplossen. Ik wil echter wel in de toekomst het gast verkeer weg hebben van mijn eigen servers, dus dat vlan verhaal moet ik toch dieper in graven vrees ik.

In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe !

En nu heb ik diep schaamrood op mijn kaken. :( . de tweede switch was verkeerd aangesloten, met de verbindingskabel op port 7 in plaats van 5. (Al die grijze kabels lijken ook op elkaar... )
Kabel verplaats en zo waar, alles werkt. Stom dat ik dat niet eerst gechecked heb.. Ik ga maar eens investeren in een labelmaker.

Even ter samenvatting:
Op beide switches port 5 tagged in beide vlans zetten, port 5 in trunked mode.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!

[ Voor 34% gewijzigd door timt1961 op 30-09-2015 18:40 ]

Pagina: 1