Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is mijn voeding te slecht?

Pagina: 1
Acties:

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb 2 maand geleden ongeveer mijn hele PC vernieuwd. Ik heb zonder problemen League of Legends en zelfs Dying Light kunnen spelen een paar keer. Maar de laatste 3 keer dat ik LoL speelde "crashte" mijn PC. Het beeld loopt dan vast en het geluid soms ook, niks werkt meer en de enige manier om de PC uit/reset te krijgen is door de knop 5 seconden in te houden zodat hij uitschakelt.

Nou denk ik dus zelf dat het aan mijn voeding ligt, aangezien die 5 jaar oud is oid, ook al zou hij net mijn wattage aan moeten kunnen. Het enige waar ik nog over twijfel wat ook de oorzaak kan zijn is dat ik soms een aantal keer een error krijg van: "Nvidia Kernel Mode Driver xxx.xx has stopped responding and has recovered". Maar deze error kreeg ik vandaag niet, en toch crashte hij toen ik 10 minuten LoL aan het spelen was.

Dit is mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 70,95€ 70,95
1ASRock FM2A88M Extreme4+€ 62,95€ 62,95
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Xitac X-gear X-Blade CXB28K (ATX, 400W, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1BenQ G2220HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,50€ 28,50
1Crucial CT102464BA160B€ 38,95€ 38,95
1Recom RC-PE550Plus Power Engine 550 Watt Plus€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 175,73€ 175,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,03

Wat denken jullie, tijd voor een nieuwe voeding, of kan het ook aan iets anders liggen?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Het zou ook kunnen helpen om de drivers een totaal te clearen met DDU en daarna nieuwe drivers erop te zetten.

Maar de PSU zul je toch ooit moeten gaan vervangen, is niet heel best wat er nu in zit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:32
Moeilijk te zeggen. Waarom zou de voeding defect zijn? Puur om reden dat het niet de beste is of beter gezegd 1 van de minder goede?

Puur kijkend naar de Error lijkt het erop alsof je drivers niet goed zijn dit zou betekenen: alles verwijderen van je nvidia drivers en vervolgens een stable versie installeren ( dus geen beta iets ).
Dit kan uiteraard ook veroorzaakt worden door je PSU ( voeding ) of een slecht werkende chipset drivers.. Maar puur kijkend naar het begin zou ik denken aan de nvidia drivers.

Dus verwijder alles van nvidia (drivers etc etc ), installeer een stable driver versie.
Probleem niet opgelost? Doe dit hetzelfde maar dan voor je chipset drivers
2 mogelijke en gratis oplossingen :)
Nog niet goed? Check je PSU, maar goed puur kijkend naar de klacht zou ik niet direct de PSU als boosdoener aanwijzen, het kan uiteraard indien die onstabiel draait dat je GPU klappen krijgt van de PSU. Maar dat is de laatste stap waar ik naar zou kijken.

Zelf heb ik ongeveer hetzelfde systeem gedraaid maar dan met een i7 2600 en de bijbehorende chipset van gigabyte.
Voeding? antec 450w (4 jaar oud ong). Problemen? zero, nada, noppes.
Errors? Ja hoor: liep een overclock op de GPU die zorgde voor bluescreens, bij de geringste overclock kreeg ik meldingen als: stuurpogramma reageert niet meer of een bluescreen.
Oftewel ook een software gerelateerd is.

[ Voor 17% gewijzigd door LopendeVogel op 25-09-2015 19:17 ]

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:57
Je kan ook nog even je temperatuur in de gaten houden. Misschien wordt je systeem wel gewoon te warm. Na een tijdje gamen wordt je systeem natuurlijk wel iets warmer.

don't mind me

• Larkinzzz
JeroenF schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:03:
Je kan ook nog even je temperatuur in de gaten houden. Misschien wordt je systeem wel gewoon te warm. Na een tijdje gamen wordt je systeem natuurlijk wel iets warmer.
Temperatuur is het probleem niet, zelfs toen ik Dying Light speelde bleef alles ver binnen de maxima.

EDIT: heb de nvidia drivers opnieuw geinstalleerd, ga nu een potje LoL spelen, denk niet dat het iets verhelpt though.

[ Voor 13% gewijzigd door Larkinzzz op 25-09-2015 20:34 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die voeding is ruk, gebruik de zoekfunctie.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Larkinzzz
Lip schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:34:
Die voeding is ruk, gebruik de zoekfunctie.
Het is niet meer de beste voeding nee, maar hij zou in principe mijn wattage aan moeten kunnen. Daarom vind ik het zonde om een nieuwe te kopen als het nog niet hoeft voorlopig.

Heb net 1 potje LoL gespeeld en hij is dit keer niet gecrasht, zal dit weekend wat vaker spelen om te kijken of het probleem zich nog voor doet. :9

Verwijderd

Het is geen geweldige voeding, maar wat jij omschrijft, is niet een voedingsprobleem.
Wat ik begrijp, blijft hij wel lopen, maar komt hij vast te zitten?
Als je voeding het niet meer trekt, valt het gewoon helemaal uit. Dus dan gaat hij daadwerkelijk uit.
Hele rare setup heb je daar trouwens...Amd quad, met 780? Bottlecks maak jij je niet druk om? :P
Wat zijn de temperaturen? Overclocks? En zoals al gezegd is, even drivers verwijderen met ddu, en opnieuw installeren (geen beta)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 21:44 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 23:39

Zenix

BOE!

Ik zie twee voedingen in je lijstje welke gebruik je nu dan? Voeding met kast en de Recom? Het zou best wel kunnen komen door voeding. Dat de PC blijft draaien wil niet zeggen dat het niet aan de voeding ligt, door schommelingen in voltage kunnen andere onderdelen ook gewoon vastlopen.

[ Voor 72% gewijzigd door Zenix op 25-09-2015 21:48 ]

Verwijderd

Ik zeur ook graag over voedingen, maar wat hij omschrijft, is geen voedingsprobleem.
Je pc loopt niet half vast, en je geluid gaat zeker niet verder, als je voeding er mee kapt.
Dan valt je pc gewoon uit. Gelijk. Zonder bluescreen, en zonder waarschuwing. Gaat gewoon uit.
Ik gok dat hij de recom gebruikt. 400W voeding, en een 780 gaat niet werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 21:50 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dus voeding probleem, bezwijkt gewoon onder belasting. Lees anders de TS door vh grote voedingen topic.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Nee, want dan valt je pc uit.
Dan gaat hij niet verder. En hij zegt zelfs dat het geluid soms nog verder gaat.
Nog nooit gehoord van een voeding die het niet trekt, en gewoon verder gaat. Als je voeding het niet trekt, is het afgelopen, en gaat de pc uit.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 21:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of zorgt ervoor dat je videokaart/driver crasht vanwege te weinig stroom, geen beeld meer geeft, maar de rest van het systeem wel doorloopt.

Zo heel raar is een vermoeden van een defecte voeding dus niet.

• Larkinzzz
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 21:42:
Het is geen geweldige voeding, maar wat jij omschrijft, is niet een voedingsprobleem.
Wat ik begrijp, blijft hij wel lopen, maar komt hij vast te zitten?
Als je voeding het niet meer trekt, valt het gewoon helemaal uit. Dus dan gaat hij daadwerkelijk uit.
Hele rare setup heb je daar trouwens...Amd quad, met 780? Bottlecks maak jij je niet druk om? :P
Wat zijn de temperaturen? Overclocks? En zoals al gezegd is, even drivers verwijderen met ddu, en opnieuw installeren (geen beta)
Setup is tijdelijk om een jaar te overbruggen naar Skylake, heb nu geen geld meer :P

Aan de discussie is het zo te zien moeilijk te beoordelen of het aan de voeding ligt of niet. Volgensmij liep hij 1x helemaal vast maar ook 1x dat het beeld vast liep maar mijn youtube muziek door bleef spelen. :?

EDIT: heb niks overclocked trouwens

Verwijderd

Wanneer gebeurt het meestal? Gewoon in windows, of in games?
TERW_DAN schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:00:
Of zorgt ervoor dat je videokaart/driver crasht vanwege te weinig stroom, geen beeld meer geeft, maar de rest van het systeem wel doorloopt.

Oke, het zou kunnen, maar als dat gebeurt storten de spanningen meestal in, en trekt je processor het bijvoorbeeld ook niet meer, en gaat de pc dus gewoon uit. Of de voeding gaat in de beveiliging, en gaat de pc ook uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 22:03 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-11 23:39

Zenix

BOE!

TERW_DAN schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:00:

Inderdaad dit lijkt op een zogenaamd crossload probleem. Dit komt vaker voor bij slechte voedingen met een group design.

Verwijderd

Het kan inderdaad zijn dat die beveiligingen niet zo geweldig zijn, en hij daardoor niet uit gaat.

• Larkinzzz
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 22:03:
Wanneer gebeurt het meestal? Gewoon in windows, of in games?

[...]

Oke, het zou kunnen, maar als dat gebeurt storten de spanningen meestal in, en trekt je processor het bijvoorbeeld ook niet meer, en gaat de pc dus gewoon uit. Of de voeding gaat in de beveiliging, en gaat de pc ook uit.
Is alleen nog maar in games gecrasht. Nooit terwijl ik alleen zat te internetten.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Ik zou in iedergeval je voeding vervangen, de 550Watt( werkelijk 400watt ofz ) die je voeding hoort te leveren.

zoizo wordt er met een grafische kaart minimaal een 500wat voeding aangeraden ( van een redelijke kwaliteit )

om het maar even in jip&janneke taal uit te leggen:

probleem bij goedkope voedingen is dat als deze boven de 80% belast worden ( met grafische kaart) je een rimpel krijgt in je gelijkspanning.
de voeding kan de spanning niet mooi gelijk houden( wat wel van belang is om een stabiel systeem te houden)
550 W = niet 550W 12 V

deze wordt verdeeld.

+3.3 V / +5 V / +12 V1 / +12 V2 / +5 VSB / -12 V (op respectievelijk)
13 A / 13 A / 16 A / 20 A / 2 A / 0.3 A

je videokaart zal met gewone 2D toepassingen( internet , normaal in windows) amper vermogen opnemen, maar met grafische taken ( zoals games) gaat dit al gauw naar de 250W : 12V =20,5A ( fabrikant afhankelijk) .
dit heeft invloed op je gehele vermogen.

Al koop je maar een MS-Tech 850Watt voeding. ( 40 euro ) dan is je systeem al beter af.
zelfs voor een Jaar overbrugging zou ik TOCH een andere voeding er in zetten.

je hebt er niet alleen nu last van, het is ook nog is funest voor je componenten.

Wat denk je dat z'n voeding voor invloed heeft op je processor?

als je een processor gaat overklokken dan heeft ieder 0,1Volt + - al invloed op de stabiliteit van je systeem.
reken maar uit wat dat met je systeem doet tijdens het gamen.

• Larkinzzz
Nou zette ik mijn PC aan vanmiddag en kreeg ik alsnog weer dit type error: http://roger.dilsner.com/.../crappy_nvidia_driver.png

terwijl ik gister mijn nvidia drivers opnieuw heb geinstalleerd. Maar mijn PC is gister niet meer gecrasht terwijl ik meerdere games LoL heb gespeeld.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
frankym schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:01:
Al koop je maar een MS-Tech 850Watt voeding. ( 40 euro ) dan is je systeem al beter af.
Dit is onder alle omstandigheden een slecht advies, of de voeding hier nou het probleem is of niet. Waarom? Omdat een goede voeding waar je makkelijk 10 jaar mee doet, maar een paar euro duurder is (de overbekende Antec VPF).

• Larkinzzz
Oké, volgende crash: speelde net Dying Light, ineens wordt mijn scherm zwart: "no cable connected". Na 3 seconden heb ik weer beeld en krijg ik de error: "Dying Light has stopped working, a problem caused the program to stop working correctly."

Videokaart: 38 graden Celcius
CPU: 56 graden Celcius

EDIT: wat mij ook ineens op valt is dat als ik naar temperatuur van mijn CPU kijk in Speccy en HWMonitor dan lijkt het alsof die sensor stuk is. In idle springt hij steeds heen en weer tussen 54 en 77 Celcius (Speccy) / 53 en 89 Celcius (HWMonitor). Toen ik net Dying Light speelde zat de temperatuur volgens Speccy tussen de 62 en 101 Celcius en bij HWMonitor tussen de 61 en 98 Celcius. Ik heb een AMD Athlon X4 860K die gloednieuw is, niet overgeclockt en er zit een CM Hyper 212 EVO op...

Terwijl ik dit typ op mijn laptop springt hij in idle bij Speccy ineens naar 97 graden celcius en bij HWMonitor naar 96 graden celcius. Lijkt me toch dat dit nooit kan kloppen 8)7

[ Voor 65% gewijzigd door Larkinzzz op 26-09-2015 14:59 ]

• frankym
br00ky schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:18:
[...]

Dit is onder alle omstandigheden een slecht advies, of de voeding hier nou het probleem is of niet. Waarom? Omdat een goede voeding waar je makkelijk 10 jaar mee doet, maar een paar euro duurder is (de overbekende Antec VPF).
Ik zeg niet dat hij de ms-tech moet nemen. Maar dat het iig beter ie dan zijn eigen voeding.

Uiteraard zou ik ook voor een betere voeding gaan.

-------
Als je temp naar 97graden gaat, heb je dan wel (minimaal)koelpasta gebruikt?

Kan ook met je voeding te maken hebben.

Ook dat met je kabel ( disconnected) kan met je voeding temaken hebben.
Of dat deze even geen power kreeg.
Je videokaart krijgt een aparte 12V van je voeding,

Hoe heb je deze btw aangesloten?

Heb je deze met 4pinnen of 6 of 8 aangesloten?

Verwijderd

Een recom is een stuk beter als een mstech hoor.
En zeg dan niet dat een mstech beter is, dat geeft mensen de verkeerde ideen.
Mstech is echte rommel, recom is toch wel een stuk beter. (blijft niet geweldig, daar niet van)
Zoek eerst maar eens reviews op, voordat je allerlei rare oordelen doet.
En je videokaart aansluiten met 4 pinnen? Wat? Hoe kom je daar nou weer bij?
Een 780 sluit je niet aan met molex. Kan misschien een verloopstukje tussen zitten, maar je videokaart aansluiten met 4 pinnen bestaat al jaren niet meer.

Bij amd zijn vaak de temperaturen raar, en klopt vaak niets van. Bij amd overdrive, klopt het wel goed. Dus misschien dat even downloaden.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2015 17:08 ]

• Larkinzzz
frankym schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:52:
[...]

Als je temp naar 97graden gaat, heb je dan wel (minimaal)koelpasta gebruikt?

Kan ook met je voeding te maken hebben.

Ook dat met je kabel ( disconnected) kan met je voeding temaken hebben.
Of dat deze even geen power kreeg.
Je videokaart krijgt een aparte 12V van je voeding,

Hoe heb je deze btw aangesloten?

Heb je deze met 4pinnen of 6 of 8 aangesloten?
Mijn PC is in elkaar gezet bij een computerzaak van een goede vriend, die koelpasta is sowieso goed aangebracht.

Maar het is toch sowieso onmogelijk dat een CPU om de 10 seconden 20 graden celcius verspringt 8)7 lijkt me dat die sensor niet goed is oid.

En videokaart is gewoon aangesloten met een 8 + 6+2

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarom ga je niet terug naar die computerzaak van je goede vriend, en laat je hun het lekker uitzoeken?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
frankym schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:01:
Ik zou in iedergeval je voeding vervangen, de 550Watt( werkelijk 400watt ofz ) die je voeding hoort te leveren.
De Recom Power Engine RC-PE550Plus zou gewoon 550W moeten kunnen leveren bij kamertemperatuur. De voeding is gebaseerd op Andysons B-series platform, een cost-down versie van de F-series. Best wel low-end maar kan iig het beloofde vermogen leveren.
zoizo wordt er met een grafische kaart minimaal een 500wat voeding aangeraden ( van een redelijke kwaliteit )
Nee de videokaart neemt maximaal zo'n 250W, dus hij heeft genoeg aan een high-end 400W voeding.
probleem bij goedkope voedingen is dat als deze boven de 80% belast worden ( met grafische kaart) je een rimpel krijgt in je gelijkspanning.
Ook weer onzin, als je wisselspanning omzet naar gelijkspanning met een switching power supply ontstaat altijd ripple, ongeacht de belasting.
Dat is wel heel dom advies, die voeding kan waarschijnlijk nog niet eens 400W stabiel leveren. En 40 euro betalen voor een verschrikkelijk slechte 400W voeding is natuurlijk vrij dom, voor diezelfde 40 euro kun je ook een fatsoenlijke budget voeding van 400W halen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Larkinzzz
Hele weekend gewoon kunnen gamen nadat ik de Nvidia drivers helemaal opnieuw heb geinstalleerd. Nu speelde ik vanmiddag een potje League of Legends en crashte hij weer, dit is wat er gebeurde:

1: Beeld wordt zwart (no cable connected), muziek blijft wel afspelen
2: Na 5 seconden heb ik weer heel kort beeld waarbij ik op mijn bureaublad zit (LoL nog wel draaiend)
3: Na 2 seconden weer zwart beeld en nu crashte ook de muziek (dus de hele pc), zeg maar dat je zo'n soort geluid hoort YouTube: Computer Crash sound

Nou weet ik dus nog steeds niet of mijn voeding het probleem is of mijn videokaart.

Daarnaast dus ook nog dat mijn CPU temperatuur non-stop 25 graden Celsius verspringt (kapotte sensor?)

Dus wat nu? hoe zouden jullie dit probleem aanpakken?

• Larkinzzz
double post foutje*

[ Voor 96% gewijzigd door Larkinzzz op 28-09-2015 17:29 ]

• frankym
-The_Mask- schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:02:
[...]

De Recom Power Engine RC-PE550Plus zou gewoon 550W moeten kunnen leveren bij kamertemperatuur. De voeding is gebaseerd op Andysons B-series platform, een cost-down versie van de F-series. Best wel low-end maar kan iig het beloofde vermogen leveren.

[...]
Nee de videokaart neemt maximaal zo'n 250W, dus hij heeft genoeg aan een high-end 400W voeding.

[...]

Ook weer onzin, als je wisselspanning omzet naar gelijkspanning met een switching power supply ontstaat altijd ripple, ongeacht de belasting.

[...]

Dat is wel heel dom advies, die voeding kan waarschijnlijk nog niet eens 400W stabiel leveren. En 40 euro betalen voor een verschrikkelijk slechte 400W voeding is natuurlijk vrij dom, voor diezelfde 40 euro kun je ook een fatsoenlijke budget voeding van 400W halen.
Mask, jij bent de specialist, je hebt hellemaal gelijk.

i

• frankym
Larkinzzz : je zou het allemaal moeten uitsluiten of laten uitsluiten (waar je de pc hebt gekocht)

ik blijf van mening dat het aan je voeding zou kunnen liggen, van iemand anders een voeding te lenen en dan te testen.

dat je temperatuur zoveel afwijkt is wel vreemd . lijkt toch echt of je koeler er niet goed opzit, of er te veel/ weinig koelpasta op zit.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als de temperatuur van de CPU heel snel wisselt betekend dit juist dat de koeler goed gemonteerd zit. De warmte kan namelijk heel erg snel afgevoerd worden waardoor de temperatuur na een zware belasting weer heel snel terug naar de lage waarde kan gaan. Als de koeler slecht gemonteerd zat of bijvoorbeeld vol stof dan wordt de temperatuur niet meer snel laag en blijft die constant hoog.

Wat betreft de voeding. Je kunt sowieso de voeding openen en de condensators controleren. In budget voedingen, ook bij Recom, zie je vaak matige condensators die een vrij beperkte levensduur hebben. Condensators zijn vaak het onderdeel in de voeding welke het eerst het begeven. Voor het controleren van de voeding moet je de voeding uit de PC halen, vanzelfsprekend uit het stopcontact en dan kun je hem openen en controleren op lekkende condensators. Eventueel een paar foto's van de binnenkant van de voeding hier plaatsen kan ook.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1