Prijsontwikkeling laptops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

De prestaties van mijn huidige laptop gaan achteruit, zodoende ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe laptop.

Nu heb ik mij verbaasd over de huidige prijzen. vorig jaar december heb ik voor mijn moeder een 17 inch laptop met full hd scherm gekocht voor 529 euro, als ik dit nu weer wil doen ben ik tenminste 200 euro meer kwijt voor ook resterend gelijkwaardige specificaties.

Waardoor is de prijs nu hoger dan 3/4 jaar geleden? is dit tijdelijk kan ik beter een maandje wachten oid of moet ik er gewoon mee leren leven?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit niks? : pricewatch: Asus X555LA-DM1677T

[edit] wel 15.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, en als de prestaties achteruit gaan, even Windows opnieuw installeren?
[/flauw]
Je bedoelt waarschijnlijk dat de software van nu te zwaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39
groggy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:32:
Beste tweakers,

De prestaties van mijn huidige laptop gaan achteruit, zodoende ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe laptop.

Nu heb ik mij verbaasd over de huidige prijzen. vorig jaar december heb ik voor mijn moeder een 17 inch laptop met full hd scherm gekocht voor 529 euro, als ik dit nu weer wil doen ben ik tenminste 200 euro meer kwijt voor ook resterend gelijkwaardige specificaties.

Waardoor is de prijs nu hoger dan 3/4 jaar geleden? is dit tijdelijk kan ik beter een maandje wachten oid of moet ik er gewoon mee leren leven?

alvast bedankt
Dollarkoers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:37:
Oh ja, en als de prestaties achteruit gaan, even Windows opnieuw installeren?
[/flauw]
Je bedoelt waarschijnlijk dat de software van nu te zwaar wordt?
software wordt te zwaar en de laptop begint kuren te krijgen.
die verschilt nog geen 5% met eind 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:06
Heeft gewoon te maken met het aanbod van bepaalde modellen. Fabrikanten gaan niet voor elk model een opvolger op de markt zetten. Zou ook wel makkelijk zijn om te vermelden welke laptop je nu hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
mad-dog schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:42:
Heeft gewoon te maken met het aanbod van bepaalde modellen. Fabrikanten gaan niet voor elk model een opvolger op de markt zetten. Zou ook wel makkelijk zijn om te vermelden welke laptop je nu hebt
Ik heb dit topic niet geopend om advies te krijgen voor een laptop. maar is bedoeld om mij te laten informeren wat de oorzaak is van het prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
groggy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:44:
[...]

Ik heb dit topic niet geopend om advies te krijgen voor een laptop. maar is bedoeld om mij te laten informeren wat de oorzaak is van het prijsverschil
Zonder te weten of je appels met peren vergelijkt (oud model vs nieuwe modellen) is het onmogelijk dat verschil te verklaren.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
zoek de goedkoopste 17inch laptop met een fullhd scherm 6 gb intern geheugen, A8 processor en kijk wat ze er nu voor vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
groggy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:51:
zoek de goedkoopste 17inch laptop met een fullhd scherm 6 gb intern geheugen, A8 processor en kijk wat ze er nu voor vragen
Nogmaals... Wat heb je nu....

Overigens..
Een A8 valt meestal binnen het budget/middensegment. Weinig fabrikanten die daar een full HD scherm in gaan bouwen. Het Is denk ik voordeliger een 1600x900 aan te schaffen en er zelf een ander scherm inbouwt.

[ Voor 29% gewijzigd door mad-dog op 25-09-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39
groggy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:41:
[...]

software wordt te zwaar en de laptop begint kuren te krijgen.
[...]

die verschilt nog geen 5% met eind 2014
1,24 (30 nov 2014) t.o.v 1.12 is geen 5%...

En dan de overige marktzaken, zoals bijvoorbeeld uitlopend model, verwachting nieuw model. Stunten voor de kerst bedenk het maar en dan eventueel ook nog inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Ik gok dat de opkomst van tablets er mee te maken heeft... Net zoals de CPU-snelheid van laptops amper nog vooruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
mad-dog schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:52:
[...]

Nogmaals... Wat heb je nu....
Hij is niet geinteresseerd in de oorzaak waarom zijn laptop nu traag is of goedbedoelde adviezen wat je daaraan kunt doen :X

Waarom is een laptop nu duurder ? Dollar koers, wat een gek ervoor geeft ? Minder concurrentie ?
Het kan simpelweg het geval zijn dat dat hele goedkope model wat eerder te koop was is uitverkocht
en dat er geen opvolger op de markt is gebracht, misschien omdat er toch niet genoeg aan verdiend werd.

De tijd van het jaar kan er zeker ook toe doen. Wacht eens tot de kerst en kijk dan nog eens. :9

[ Voor 7% gewijzigd door peterpv op 25-09-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
peterpv schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:55:
[...]

Hij is niet geinteresseerd in de oorzaak waarom zijn laptop nu traag is of goedbedoelde adviezen wat je daaraan kunt doen :X

Waarom is een laptop nu duurder ? Dollar koers, wat een gek ervoor geeft ? Minder concurrentie ?
Het kan simpelweg het geval zijn dat dat hele goedkope model wat eerder te koop was is uitverkocht
en dat er geen opvolger op de markt is gebracht, misschien omdat er toch niet genoeg aan verdiend werd.
Dan kan ie beter lekker in de stront zakken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
Niet alle tweakers tweaken ;( ;( ;( ;( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Dan kan je beter naar het Shopping Forum

Er is herhaaldelijk gevraagd naar de productnaam van je laptop.
Als je geen concreet voorbeeld wilt geven dan houdt het natuurlijk op.

[ Voor 23% gewijzigd door Ketho op 25-09-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
Wat een vriendelijkheid

Deze laptop heb ik nu
pricewatch: Acer Aspire S3-951-2634G52iss

Deze laptop heb ik in december voor mijn moeder gekocht
pricewatch: HP Pavilion 17-f083nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 22:35
De nieuwe Pavilion 17 kost inderdaad meer dan 700 euro maar heeft dan ook wel 12 GB geheugen, ipv 6 in de laptop die je voor je moeder gekocht hebt.

Verder is het algemeen bekend dat de prijzen tegenwoordig te hoog zijn voor wat je er voor terugkrijgt, teruggekoppeld aan het verleden. Zoveel verandert er ook niet meer, dus je kan sowieso wel langer doen met een laptop dan vroeger. Iedereen is enorm enthousiast over Skylake maar voor zover ik het gezien heb is het niet zo'n vooruitgang vergeleken met Broadwell of Haswell. Echter wel genoeg reden om er weer grof geld voor te betalen :P.

Eventueel zullen de prijzen wel wat dalen als Skylake gemeengoed wordt en zul je nog wel ergens een goedkopere Broadwell op de kop kunnen tikken. Het is echter zo dat de koers momenteel heel erg klote staat voor de euro en bedrijven profiteren daar graag van om de prijzen nog veel meer dan die correctie te verhogen. Zeker aangezien alles al duurder is in Europa dan in de VS.

Er is echter weinig aan te doen. Wil je goede specificaties en een FHD-scherm, zul je wellicht moeten overwegen om toch die 200 euro extra uit te geven. Voor dat geld krijg je dan ook wel een prima basislaptop.

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
peterpv schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:55:
[...]

De tijd van het jaar kan er zeker ook toe doen. Wacht eens tot de kerst en kijk dan nog eens. :9
Nee maar het is wel belangrijk om te weten.. WAAROM? Omdat de laptop specs nu wel hoger en beter zijn dan de laptop die hij toen der tijd gekocht heeft voor zijn moeder

Een kort maar simpel voorbeeld waarom we moeten weten wat voor laptop het is om nav dat te beoordelen waarom de prijzen anders lijken:
Bijv 4gb ram, ddr2 of ddr3? toendertijd misschien ddr2 nu ddr3.
Bijv cpu, i3 1st gen 2ghz of een i3 4th gen 2ghz?
Bijv gpu, 1gb van een 560m (noem maar iets hoor) of een 1gb van een 660

Kan zijn dat de specs gelijk lijken maar dat er toch een groot verschil in zit, dat verklaart de prijzen.
DUS dan hebben we het toch nodig om de prijs te verklaren waar het de topic starter om gaat toch??

Dit aangezien er weinig verandert in de prijzen maar wel degelijk in de diepgaandere specs. Laptops van nu zijn vrijwel 99% zeker beter dan die van een jaar of een paar jaar terug, hoewel sommige getalletjes gelijk lijken te zijn.

@groggy, jij zegt wel tegen deze beste mensen: wat een vriendelijkheid.. Maar deze mensen proberen je serieus te helpen naar een antwoord, hun vragen bedoelen ze niet slecht maar om juist verder te komen.
Vriendelijkheid wordt ook van jou geëist

[ Voor 14% gewijzigd door LopendeVogel op 25-09-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
JeroenC schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:23:
[...]

@groggy, jij zegt wel tegen deze beste mensen: wat een vriendelijkheid.. Maar deze mensen proberen je serieus te helpen naar een antwoord, hun vragen bedoelen ze niet slecht maar om juist verder te komen.
Vriendelijkheid wordt ook van jou geëist
Ik ben dankbaar voor de hulp en bedankt voor alle reacties. Maar mijn vraag is niet direct bedoeld om mij naar een juiste aankoop te leiden.
Het verbaast mij dat je tegenwoordig geen laptop meer kan krijgen met een 17 inch full HD scherm voor rond de 500 Euro. Niet eens een keus met een beperkte processor oid, gewoon geen aanbod volgens de pricewatch. Terwijl dit vorig jaar wel kon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
groggy schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:03:
[...]
Het verbaast mij dat je tegenwoordig geen laptop meer kan krijgen met een 17 inch full HD scherm voor rond de 500 Euro. Niet eens een keus met een beperkte processor oid, gewoon geen aanbod volgens de pricewatch. Terwijl dit vorig jaar wel kon...
Onder de 700 euro zijn ze inderdaad vrijwel allemaal 1600x900, pas daarboven krijg je 1920x1080
http://tweakers.net/categ...1DJR0lHJBBisZWuiZKNXW1gIA

Misschien zijn de 1600x900 panelen nu veel goedkoper om te produceren :?

[ Voor 16% gewijzigd door Ketho op 25-09-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
[...]

Ik ben dankbaar voor de hulp en bedankt voor alle reacties. Maar mijn vraag is niet direct bedoeld om mij naar een juiste aankoop te leiden.
Hmm ik vermoed zelf dat het met vraag en aanbod te maken heeft, kan me geen andere reden bedenken.
Wellicht dat ze te snel met full hd in laptop gekomen zijn en er later achterkwamen dat ze dit beter voor de ''premium'' modellen kunnen laten.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

Dit forum heet 'laptop aankoopadvies'.
En je post hier niet voor aankoopadvies, huh?

Hoi!

• groggy
  • Niet online
EWK schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:26:
[...]

Dit forum heet 'laptop aankoopadvies'.
En je post hier niet voor aankoopadvies, huh?
Ik kom zeer zeker voor aankoopadvies. Ik wilde mij laten informeren over de oorzaak dat er tegenwoordig geen HD 17 inch laptops meer verkrijgbaar zijn voor rond de 500 euro. Op basis van de reden kan ik mijn aankoop doen of uitstellen.

Bedankt allemaal voor de reacties. Op basis van de reacties ga in een aankoop overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Er zijn een aantal redenen:

1) de dollarkoers
2) er zijn weinig fabrikanten die een 17 inch maken voor 510 euro of minder (800 15 inch versus 320 17 inch, het wordt steeds meer tablet etc.
3) voor zo'n laptop fullhd voor 500 euro heb je ook een relatief goedkope chip nodig, anders wordt het te duur
4) er zijn maar weinig mensen bereid om te betalen voor een fullhd scherm in deze prijsklasse. Dat betekent namelijk dat de rest knudde is, toetsenbord, processor, netwerkkaart, accu etc. Bovendien zal het merendeel van de kopers van zo'n bakbeest aanzienlijk ouder zijn dan gemiddeld en niet eens weten dat er zoiets bestaat als fullhd. De markt is dus klein.
5) waarschijnlijk is er toen net een fabrikant geweest die dacht dat er vraag was naar fullhd met een a8 processor en nu niet meer.
6) je hebt de laptop gekocht in december. Dan moeten sommige winkels hun voorraad kwijt ivm telling van de voorraad in het nieuwe jaar en het halen van targets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De goedkoopste laptop met een 1080 scherm kost 599. Dat scheelt dus helemaal niet zo veel.
En die laptop is veel beter als die laptop van een paar jaar geleden. Een i3 ipv een a8 bijvoorbeeld.
pricewatch: Acer Aspire E5-772-39HR
Dus waar het allemaal vandaan komt dat het veel duurder is, en dat er niets te vinden is voor ongeveer de prijs van die hp, snap ik niet zo goed. Deze is 70 duurder als de hp, maar dan heb je wel een intel processor, die ontzettend veel sneller is als een a8.
70 euro vind ik wel meevallen.
Waarom de laptops nu volgens mij duurder zijn: Zoals al gezegd, de dollarkoers is erg slecht nu, en tablets zijn veel populairder. Laptops zijn on the way out. Tablets is the new way.
Ze gaan nu gewoon focussen op tablets, laptops worden steeds minder gemaakt, waardoor ze duurder worden.
Maar als je een aantal jaar met een laptop wil doen, is het waarschijnlijk slim om iets meer uit te geven, en voor een i5 met 8gb te gaan, en een ssd/sshd. Vooral die ssd/sshd is een aanrader, dat scheelt echt ontzettend veel. Dan kan je wat langer vooruit.
Zoals deze 2:
pricewatch: Medion Akoya P7639 (30018592/30018593)
pricewatch: Acer Aspire E5-772-50DK
Beide i5's, met ssd's, en 8gb geheugen 17 inch of meer en 1920x1080. En niet eens zo veel duurder als iets zonder ssd, en met een i3. De medion is grafisch een stuk beter, en zal ook niet al te zware games goed kunnen draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 22:35
Ik mag hopen dat laptops helemaal niet 'in the way out' zijn! Ik wil over een paar jaar opnieuw een laptop kunnen kopen en geen tablet :/

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
[...]

17" laptops verkopen niet. Daarom brengt bijna geen een fabrikant ze nog uit. Je betaalt meer omdat er minder vraag naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit--- nevermind

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 11:54 ]

Pagina: 1