Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednasr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik hoop dat ik het in de goede categorie plaats. Het lijkt alsof er niemand met hetvolgende probleem is, maar dat kan ik me niet indenken.

Ik heb een aantal camera's met infrarood opgehangen t.h.v. een systeemplafond (met van die kleine gaatjes). Nu is het beeld 's nachts echt heel erg wazig / overbelicht. Zodra de camera naar beneden gaat (dus verticaal naar benden) wordt het beeld beter.

Schuin naar het plafond of direct op het plafond is allemaal geen probleem. Een afstand van minimaal 15 cm van het plafond is nodig om het nachtzicht te laten werken, maar het is al geen hoog plafond. Enig idee hoe dit zou kunnen? Ik vermoed het systeemplafond, door die kleine gaatjes, dat het licht gereflecteerd wordt, iemand daar ervaring mee?

Wat zijn de mogelijke oplossingen?
- Camera lager zetten willen we eigenlijk niet, omdat het plafond al niet heel hoog is (+/- 2,30 m)
- Soort kap over de camera aan de bovenkant
- Plafondplaten schilderen / plamuren zodat die kleine gaatjes dicht zijn

Ik ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft en/of goede tips heeft zonder dat het hele plafond geschilderd moet worden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 23:19
Kun je de focus niet aanpassen. Lijkt dat hij de focus van de lens verkeerd heeft staan.
Vaak kun je dat aanpassen door aan de lens of een ring daaromheen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednasr
Dat zou een goed idee zijn, daar had ik nog niet aan gedacht.
Maar, zou dat het probleem oplossen dat hij bijna helemaal wit wordt (van de reflectie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Een dergelijke camera zal wel een autofocus hebben en proberen te focussen op het lichte plafond. Kapje over de camera kun je makkelijk even testen met stukje karton.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sandurtjuh schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:51:
Schuin naar het plafond of direct op het plafond is allemaal geen probleem. Een afstand van minimaal 15 cm van het plafond is nodig om het nachtzicht te laten werken, maar het is al geen hoog plafond. Enig idee hoe dit zou kunnen? Ik vermoed het systeemplafond, door die kleine gaatjes, dat het licht gereflecteerd wordt, iemand daar ervaring mee?
Kan je dit even schematisch tekenen want ik kan je niet volgen in je uitleg =^p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednasr
Het mooie is dat het plafond niet in beeld is. Ze hangen schuin naar beneden.

De 2 moeilijk zichtbare beelden zijn camera's die in de hoek hangen (zo'n 4 cm van de kant en plafond af).
De camera met de zwarte auto hangt op zo'n 20 cm van het plafond en hoek af (doet het al beter, maar nog niet optimaal).

Dus hoe verder verwijderd van het systeemplafond, hoe beter het nachtzicht is.

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/gdzsstfuh/camera_blurry.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door rednasr op 25-09-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:19
Dergelijke camera's zenden toch een infrarood signaal uit om de omgeving te 'verlichten'? Is het dan niet zo dat het plafond teveel infrarood weerkaatst als de camera te dichtbij hangt?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hmmm, flares door de reflecties zouden kunnen. In dat geval: "zonnekapje" maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednasr
Ja, dat is wat ik denk inderdaad, maar hoe zou ik dat kunnen oplossen.
Zou een kapje over de camera kunnen werken?

Edit: ah, jij komt ook met zoiets. Gewoon met een stuk karton zou moeten lukken denk je?

[ Voor 28% gewijzigd door rednasr op 25-09-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
sandurtjuh schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:16:
Ja, dat is wat ik denk inderdaad, maar hoe zou ik dat kunnen oplossen.
Zou een kapje over de camera kunnen werken?

Edit: ah, jij komt ook met zoiets. Gewoon met een stuk karton zou moeten lukken denk je?
Plafond zwart verven ;)

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
IR led's van de camera uitschakelen en een of meerdere losse IR schijnwerpers ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednasr
IR led's uitschakelen hebben we ook aan gedacht, helaas kan dat niet bij deze modellen (of ik heb het nog niet gevonden...). Anders was dat zeker een goede oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
sandurtjuh schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:23:
IR led's uitschakelen hebben we ook aan gedacht, helaas kan dat niet bij deze modellen (of ik heb het nog niet gevonden...). Anders was dat zeker een goede oplossing!
Je hoeft overigens niet het kapje over de lens van de camera te doen hoor. Het beste is als het infrarood signaal niet eens op het plafond komt. Dat doe je door de infrarood lamp deels af te dekken.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednasr
Oke, dankjewel alvast voor de reacties.
We gaan de volgende oplossingen proberen:

- Kapje over camera (bovenzijde)
- Afplakken IR leds (bovenzijde)

Indien dit allemaal niet werkt, is de laatste optie wellicht om de camera open te maken en te zorgen dat de leds / IR Cut het niet meer doen en aparte IR spots op te hangen.

Ik hoop dat er iets ook maar gaat werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar als je de IR leds gaat blokeren of uitschakelen werkt je camera niet meer naar behoren met weinig licht. Tenzij dat geen probleem is, zou ik gewoon een kapje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zou het kunnen dat een andere IR-led/camera in je lens schijnt - al dan niet indirect?
Pagina: 1