Glasvezel te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 17:24
Hallo allen,

Bij de renovatie van mijn woonkamer kwam ik er achter dat de glasvezel kabel die mijn woning in komt defect is. Er komt een oranje kabel de woning in met 2 flinterdunne sprietjes er in. Deze sprietjes zaten oorspronkelijk op een modem aangesloten, nu echter niet meer.

Het oranje deel wat de woning in komt is nog ongeveer 20 cm lang, binnen deze kabel zijn de sprietjes nog heel. Ik heb gelezen dat glasvezel te 'lassen' is door een monteur, maar ook als het te lassen deel nog slechts 20cm is?

Bedankt.

Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Of het kan kom je achter op het moment dat je je provider hiervan op de hoogte stelt.

Hoe moeten wij hier precies antwoord op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
Bel naar je glasvezelprovider en die lost het op voor je. Zelf hoor je hier niet aan te zitten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:49
Provider contacteren en deze zal de benodigde procedures starten.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Je kan het niet oplossen met een kroonsteentje. Dat is zeker.

Voor lassen heb je wel werkruimte nodig, kan zijn dat ze nieuw moeten trekken. En dat kan in de kosten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:29
Met een beetje geluk is 20cm nog voldoende om de kabel opnieuw af te monteren.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Bedankt voor de snelle reacties.

Op het moment zijn we nog geen glasvezel gebruikers. Enkel de verbinding is aanwezig in de woning. Een provider bellen zit er dus niet in.

Wel zou ik het graag gerepareerd willen hebben mochten we het in de toekomst willen gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:18
glaerox schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:17:
Bedankt voor de snelle reacties.

Op het moment zijn we nog geen glasvezel gebruikers. Enkel de verbinding is aanwezig in de woning. Een provider bellen zit er dus niet in.

Wel zou ik het graag gerepareerd willen hebben mochten we het in de toekomst willen gebruiken
Ach dan zou ik het lekker laten zitten, je kan het wel nu (laten) repareren maar het heeft geen nut als je het toch niet gebruikt.
Laat het gewoon lekker zo zitten en wanneer je een provider etc gevonden hebt regel je het op dat moment. De kans op zo'n moment dat het gratis is, is ook vele malen groter.
Stel je schakelt nu iemand in die het voor jan lul ( lees: je doet er toch niks mee ) komt maken dan zullen de kosten leuk oplopen.

Meestal met dit soort kabels wordt er rekening gehouden met schade, de kans is dus aanwezig dat er ergens onder de grond oid nog een stukje opgerold is die ze zo door kunnen trekken de woning in.

Maar goed totaal niet interessant aangezien je er nu toch niks mee wilt doen, laat het lekker liggen nogmaals totdat je ook glasvezel wilt gaan gebruiken dan is het meestal pakkie an voor de provider :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0mcd
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-12-2023
Bij een eerste aanvraag van glasvezel komt 9 van de 10 keer een monteur om de eerste installatie te doen, dat is in ieder geval bij ons het geval (kpn/telfort/xs4all). Geef het wel van te voren aan just to be sure. Glasvezelkabels kunnen sowieso verlengd worden met een koppelstuk, er zal dus geen nieuwe kabel getrokken hoeven te worden.

Geen man over boord dus, ik verwacht niet dat dit je iets gaat kosten en het kan gefixt worden wanneer je glasvezel aanvraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:03
Met 20 cm is glas nog prima te lassen.
Ik doe het nog met 10 maar dat is krap.

Lekker laten liggen en probleem voor provider.
Die doen het in massa namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
Bedankt voor jullie reacties. Ik leg de kabel achter de plint en berg het aansluitpunt op.

Ik heb het nog even nagemeten. De oranje kabel is 16cm. Hier komen een groene en blauwe spriet uit. De blauwe is nog maar 16.5cm, de groene nog wel 30.

Bij het eventueel aanvragen van een glasvezel abbonement leg ik de situatie wel uit en hoop ik dat ze het kunnen repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
Reggefiber legt op enige diepte voor de buitengevel een lus voor wat reserve lengte als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:54
Herstel kosten voor koper bij defect door woning eigenaar/huurder zijn €200 excl btw voor zowel cm als zm voor glas zal het wel ongeveer het zelfde kosten.

Reggefiber zelf legt altijd wat extra meters voor het huis of onder de kruipruimte. In mijn kruipruimte ligt nog wel een meter of 5/6 extra.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan-man op 25-09-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
Jan-man schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:45:
Herstel kosten voor koper bij defect door woning eigenaar/huurder zijn €200 excl btw voor zowel cm als zm voor glas zal het wel ongeveer het zelfde kosten.[...]
Dat kan nog wel eens tegenvallen. De monteur die hier een half uur heeft lopen niksen, omdat ik alles al had gedaan, gaf aan dat hij die ochtend nog bij een geval was geweest die zelf had lopen kutten met die kabel en apparatuur, waardoor ze zowel de FTU als de kabel opnieuw mochten aanbrengen. Kosten die ze wilden verhalen was zo tegen de 1000E, werd mij verteld. Geen idee of ze dat echt lukt, maar daar zijn ze absoluut niet blij mee. Overigens als je er net komt huren zou ik gewoon een melding maken bij de eigenaar van het huis en bij de netwerkeigenaar (zeer waarschijnlijk reggefiber). Als je het huis hebt gekocht zou ik gewoon even wachten op wat een eventuele provider voor je wil regelen. Eventueel kan je reggefiber nog even bellen of ze het willen oplossen. Een losse kabel lijkt me ook niet echt ideaal. Als er daardoor nog meer schade ontstaat kunnen ze wel eens meer kwijt zijn dan ze zouden willen. Lijkt me wel overigens afhankelijk van de provider of ze het zonder kosten doen. Nu laten doen door iemand anders dan een provider of de netwerkeigenaar zou ik in zo'n geval niet doen en zelf doen is denk ik uitgesloten.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 25-09-2015 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9741

Rukapul schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:18:
Reggefiber legt op enige diepte voor de buitengevel een lus voor wat reserve lengte als het goed is :)
Reggefiber is de oplossing inderdaad , heb dit ook wel eens gehad en kwamen langs en hop opgelost binnen 15 a 20 min dus even bellen misschien...

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Caelorum schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:57:
[...]

Dat kan nog wel eens tegenvallen. De monteur die hier een half uur heeft lopen niksen, omdat ik alles al had gedaan, gaf aan dat hij die ochtend nog bij een geval was geweest die zelf had lopen kutten met die kabel en apparatuur, waardoor ze zowel de FTU als de kabel opnieuw mochten aanbrengen. Kosten die ze wilden verhalen was zo tegen de 1000E, werd mij verteld. Geen idee of ze dat echt lukt, maar daar zijn ze absoluut niet blij mee. Overigens als je er net komt huren zou ik gewoon een melding maken bij de eigenaar van het huis en bij de netwerkeigenaar (zeer waarschijnlijk reggefiber). Als je het huis hebt gekocht zou ik gewoon even wachten op wat een eventuele provider voor je wil regelen. Lijkt me wel afhankelijk van de provider of ze het zonder kosten doen. Nu laten doen door iemand anders dan een provider zou ik in zo'n geval niet doen en zelf doen is denk ik uitgesloten.
Muahh €1000 is wel heel overdreven. Het zal maximaal tussen de €400 en €600 zijn. Mits het aangetoond kan worden dat je het zelf hebt veroorzaakt. Maar een installatiemonteur van glasvezel wil het ook nog wel eens kosteloos repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
rolandos582 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:59:
[...] Muahh €1000 is wel heel overdreven. Het zal maximaal tussen de €400 en €600 zijn. Mits het aangetoond kan worden dat je het zelf hebt veroorzaakt. Maar een installatiemonteur van glasvezel wil het ook nog wel eens kosteloos repareren.
1000E leek mij ook wat veel. In dit geval waren ze dat overigens absoluut niet van plan het kosteloos te doen. Dat was duidelijk aan de toon en het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Caelorum schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:01:
[...]

1000E leek mij ook wat veel. In dit geval waren ze dat overigens absoluut niet van plan het kosteloos te doen. Dat was duidelijk aan de toon en het verhaal.
Ja als je zelf gaat lopen kloten met FTU/kabel, dan kan zo'n monteur dat zo zien en dan gaat hij dat niet zomaar even herstellen inderdaad. Meestal komt er dan een speciale ploeg die dat gaat doen, die jongens zijn niet goedkoop en daarom kost het meestal tussen de €400 en €600 in mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:54
Caelorum schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:57:
[...]

Dat kan nog wel eens tegenvallen. De monteur die hier een half uur heeft lopen niksen, omdat ik alles al had gedaan, gaf aan dat hij die ochtend nog bij een geval was geweest die zelf had lopen kutten met die kabel en apparatuur, waardoor ze zowel de FTU als de kabel opnieuw mochten aanbrengen. Kosten die ze wilden verhalen was zo tegen de 1000E, werd mij verteld. Geen idee of ze dat echt lukt, maar daar zijn ze absoluut niet blij mee. Overigens als je er net komt huren zou ik gewoon een melding maken bij de eigenaar van het huis en bij de netwerkeigenaar (zeer waarschijnlijk reggefiber). Als je het huis hebt gekocht zou ik gewoon even wachten op wat een eventuele provider voor je wil regelen. Eventueel kan je reggefiber nog even bellen of ze het willen oplossen. Een losse kabel lijkt me ook niet echt ideaal. Als er daardoor nog meer schade ontstaat kunnen ze wel eens meer kwijt zijn dan ze zouden willen. Lijkt me wel overigens afhankelijk van de provider of ze het zonder kosten doen. Nu laten doen door iemand anders dan een provider of de netwerkeigenaar zou ik in zo'n geval niet doen en zelf doen is denk ik uitgesloten.
Dan hebben ze een nieuwe kabel hebben moeten trekken wss ? Als er nog lengte over is en ze kunnen het lassen is het een half uurtje werk. Moeten ze echter gaan graven en nieuwe kabel gaan trekken ja dan ga je al snel naar die 600/1000 euro idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Jan-man schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 19:39:
[...]

Dan hebben ze een nieuwe kabel hebben moeten trekken wss ? Als er nog lengte over is en ze kunnen het lassen is het een half uurtje werk. Moeten ze echter gaan graven en nieuwe kabel gaan trekken ja dan ga je al snel naar die 600/1000 euro idd.
Nieuwe kabel is €100 per meter + de kosten voor de mensen zelf uiteraard. Dus dan kan het een duur geintje worden ja. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Wie heeft die kabel gesloopt?

Maar zoals gezegd, normaal is er wel overlengte waardoor men de vezel opnieuw kan aflassen, vermoedelijk op een uFTU.

Als je een glasvezelabbo neemt zal je provider dat verder regelen.
Reggefiber zelf benaderen kan maar de officiele weg is dat je provider het regelt. De provider (die de diensten levert) bestelt een verbinding bij een operator. Soms zijn ze dat zelf, maar in veel gevallen KPN Wholesale. Die (de operator, dus degene die het licht op je vezels zetten), schieten bij Reggefiber een order in voor de fysieke vezel, en kunnen ook tickets inschieten bij vezelschade.

Maar ik gok dat er iemand is die hier op GoT het je een stuk preciezer kan vertellen lees: dichterbij 't vuur zit dan een AO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:24

vr6-only

Blub Blub

Kosten verhalen op vorige bewoner als zijnde verborgen gebrek. Dit is moedwillig slopen van eigendom en dat hoort niet. Of het nou wel of niet gelast kan worden. Even tussendoor, ja dat kan sowieso. Hoe, hoeft niet jouw zorg te zijn.

Ik moet ook zeggen dat KPN erg slordig is in hun verwoording bij een verhuizing bericht.
Staat letterlijk in: neem alle glasvezelapparatuur mee vanuit uw vorige woning. |:(. Zo vaak gehoord dat mensen gewoon de kabel afknippen en de FTU plaat incl modem erop meenemen. :+

[ Voor 42% gewijzigd door vr6-only op 25-09-2015 22:21 ]

It ain't stupid if it works!

Pagina: 1