Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
Hi Tweakers.

Ik heb een vraagje. Ik heb een hoop netwerk producten van TP-link, ik heb ook een hoop geprobeerd en mijn netwerk verbinding is nu .. mwah. Ik heb een abonnement waarmee ik maximaal 120mbit moet krijgen, maar dat haal ik wireless niet. Ik zou ook het liefst door het hele huis gewoon een goede verbinding hebben en dat haal ik ook niet.. Regelmatig stotterende youtube filmpjes op mijn iPad of Chromecast die geen verbinding heeft..

Dit is mijn huidige set up:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/244xijt.jpg

Voor zover mijn kennis reikt werkt deze het best gezien de situatie. Ik weet dat mijn router het best in het midden van de woonkamer op de 1e verdieping kan staan, maar helaas is dat (voor zover ik weet) geen optie. Dit aangezien kabels trekken niet subtiel kan en ik gehuurd zit dus niet de hele hut kan gaan verbouwen. Ik heb echter ook dingen gehoord dat Range extenders weer snijden in je snelheid. Maar snijden ze in je potentiele snelheid of de haalbare snelheid? dus bijv. de beweerde 300Mbit/s van de range extender word 150Mbit/s t.o.v. 120Mbit/s van Ziggo die gehalveerd gaat worden naar 60Mbit/s?

Een hoop vragen.. maar hopelijk nog duidelijk. Wat voor oplossing/opstelling raden jullie aan?

Ik heb de onderstaande producten beschikbaar, en zou het hier ook het liefst bij laten, haha.

pricewatch: TP-Link Archer C8

pricewatch: TP-Link RE200

pricewatch: TP-Link TL-WA860RE

Niet in gebruik:
pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit

pricewatch: TP-Link Wireless-N300 (TL-WA854RE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jouel schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:49:
Ik heb echter ook dingen gehoord dat Range extenders weer snijden in je snelheid. Maar snijden ze in je potentiele snelheid of de haalbare snelheid? dus bijv. de beweerde 300Mbit/s van de range extender word 150Mbit/s t.o.v. 120Mbit/s van Ziggo die gehalveerd gaat worden naar 60Mbit/s?
Je hebt het inderdaad goed gelezen. Range extenders halveren de snelheid die binnenkomt, want ze werken half-duplex. Ze zijn dus de halve tijd aan het zenden en de andere helft van de tijd aan het ontvangen.

Even er vanuit gaande dat je TP-Link RE200 de volle 120Mbit binnen krijgt die je router verzend, blijft er aan de andere kant van de lijn nog maar 60Mbit van over. Vangt je TP-Link TL-WA860RE Range extender die 60Mbit weer, wordt dit weer verzonden met 30Mbit. Ben je dus verbonden met die laatste Range extender kan er theoretisch nog maar 30Mbit ontvangen worden.

Dit alles is theoretisch, mocht de eerste range extender een lager signaal ontvangen dan 120Mbit dan wordt de snelheid nog lager.

Waarom is de keus gevallen op twee range extenders? Ik kan de grootte van het huis niet inschatten aan de hand van je afbeelding, maar het lijkt erop dat één range extender genoeg is.

---

Wat is de snelheid die je ontvangt op je vaste pc? Je het er een AC wireless kaart inzitten, maar beide range extenders ondersteunen AC. Ben je met de vaste PC dus verbonden met je router of met je extender?

---

Waar zit je router nu in? In de meterkast of daarbuiten? Mocht hij in de meterkast bevinden kan ik je aanraden om hem daarbuiten te hangen. Je raakt door de vier muren van je meterkast dan namelijk al een hoop signaal kwijt.

Verder is kabels trekken in dit geval echt de beste oplossing. Je geeft aan dat dit niet mogelijk is, maar heb je niet misschien een aantal loze leidingen?

Edit:
Wat me net ook nog te binnen schoot, is het niet mogelijk om je router in het trappengat te hangen. Hij hangt dan iig ten hoogte van je eerste etage. Wat waarschijnlijk meteen een beter verbinding opleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 25-09-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

Heb je ook een inventarisatie van netwerken in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Rangeextenders en 2.4Ghz zijn de dingen die je vooral niet moet gebruiken als je hoge throuhput nodig hebt.

Beste optie: Dualband, 3x3 AC AP's nemen. Dan alles bekabeld aansluiten, en minimaal 1 (mogelijk 2) AP's per verdieping plaatsen.

Uiteraard moeten je clients ook 5Ghz (en AC enz) ondersteunen. Voor hoge througput heb je ook meerdere kanalen nodig. Dan komt al snel de volgende vereiste: Met DFS support. Anders ga je niet 2-4 AP's kwijt kunnen zonder overlap.

Je hebt nu eea aan elkaar geknupt. Leuk, maar onbetrouwbaar en niet snel (ik gok 20-30Mbit max).
Snel en stabiel wifi vergt een investering en goede basis. Los daarvan zoveel mogelijk bekabeld aansluiten.

Als je geen kabels kan trekken: Ligt er geen coax die je kan gebruiken? Met MOCA kun je ook redelijke snelheden halen (175Mbit of 400Mbit met MOCA 2.0)

Powerline kan maar is een hit&miss. Soms draait het (tijden) prima, maar kan random wegvallen als je bv ergens maar een brakke adapter ofzo in een wcd stopt. Voor stabiliteit is de voorkeur echt kabel, gevolgd door MOCA.

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 25-09-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-03 20:11
rens-br schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:03:
Waarom is de keus gevallen op twee range extenders? Ik kan de grootte van het huis niet inschatten aan de hand van je afbeelding, maar het lijkt erop dat één range extender genoeg is.
Mijn PS3 en chromecast ontvingen amper wifi signaal en op de bank was het af en toe ook tranentrekkend. Vandaar dat ik besloot te proberen een range extender dedicated in de woonkamer te zetten. Gevoelsmatig is het nu sneller, ik kan geen benchmarks op de 2 draaien voor zover ik weetr.
Wat is de snelheid die je ontvangt op je vaste pc? Je het er een AC wireless kaart inzitten, maar beide range extenders ondersteunen AC. Ben je met de vaste PC dus verbonden met je router of met je extender?
Ik ontvang daar bij een piek rond de 100Mbit/s. Meestal eerder rond de 45/47Mbit/s.
Waar zit je router nu in? In de meterkast of daarbuiten? Mocht hij in de meterkast bevinden kan ik je aanraden om hem daarbuiten te hangen. Je raakt door de vier muren van je meterkast dan namelijk al een hoop signaal kwijt.
De router staat er al buiten inderdaad!
Verder is kabels trekken in dit geval echt de beste oplossing. Je geeft aan dat dit niet mogelijk is, maar heb je niet misschien een aantal loze leidingen?
Geen idee, ben niet zo'n klusjesman :P
Wat me net ook nog te binnen schoot, is het niet mogelijk om je router in het trappengat te hangen. Hij hangt dan iig ten hoogte van je eerste etage. Wat waarschijnlijk meteen een beter verbinding opleverd.
Zou eventueel kunnen maar dan zit ik weer met de vrij korte stroomkabel van de router, dus dan moet naast een UTP kabel nog een stroomkabel leggen en zit er een stekkerdoos tegen de muur...
Tazzios schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:08:
Heb je ook een inventarisatie van netwerken in de buurt?
Hoe bedoel je precies? Van de buren enzo? Of van mezelf? Ik heb in elk geval een 5Ghz en 2.4 ghz apart aangemaakt. Over die 5Ghz probeer ik alleen AC apparaten te verbinden. Blijkbaar kan dit namelijk ook de snelheid verlagen.
DJSmiley schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:30:
Rangeextenders en 2.4Ghz zijn de dingen die je vooral niet moet gebruiken als je hoge throuhput nodig hebt.

Beste optie: Dualband, 3x3 AC AP's nemen. Dan alles bekabeld aansluiten, en minimaal 1 (mogelijk 2) AP's per verdieping plaatsen.

Uiteraard moeten je clients ook 5Ghz (en AC enz) ondersteunen. Voor hoge througput heb je ook meerdere kanalen nodig. Dan komt al snel de volgende vereiste: Met DFS support. Anders ga je niet 2-4 AP's kwijt kunnen zonder overlap.
Ik volg je denk ik maar half. Sorry. Voor zover ik je volg heb ik inderdaad een onderscheid gemaakt in 2.4 Ghz netwerk en 5Ghz, daarna ben ik je kwijt.
DJSmiley schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:30:
Je hebt nu eea aan elkaar geknupt. Leuk, maar onbetrouwbaar en niet snel (ik gok 20-30Mbit max).
Snel en stabiel wifi vergt een investering en goede basis. Los daarvan zoveel mogelijk bekabeld aansluiten.

Als je geen kabels kan trekken: Ligt er geen coax die je kan gebruiken? Met MOCA kun je ook redelijke snelheden halen (175Mbit of 400Mbit met MOCA 2.0)

Powerline kan maar is een hit&miss. Soms draait het (tijden) prima, maar kan random wegvallen als je bv ergens maar een brakke adapter ofzo in een wcd stopt. Voor stabiliteit is de voorkeur echt kabel, gevolgd door MOCA.
Ja kabel is nu alleen niet echt een optie. Je heb inderdaad gelijk ik haal op sommige plekken zelfs maar 17Mbit. Maar zonder kabels zie jij het dus niet verbeteren? In feite is wat je zegt, beter dat hoe ik het nu heb, gaat het niet worden wanneer ik niet met kabels wil/kan gaan werken?

[ Voor 32% gewijzigd door Jouel op 25-09-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:42

Tazzios

..

Jouel schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:05:
[...]
Hoe bedoel je precies? Van de buren enzo? Of van mezelf? Ik heb in elk geval een 5Ghz en 2.4 ghz apart aangemaakt. Over die 5Ghz probeer ik alleen AC apparaten te verbinden. Blijkbaar kan dit namelijk ook de snelheid verlagen.
Wifinetwerken, Als meerdere buren op hetzelfde kanaal als jouw zitten is dat niet echt bevorderlijk.

-De TP-Link TL-WA860RE kun je denk beter weg halen. Als je pech hebt verbind deze met je andere extender waardoor het erg druk wordt op het kanaal en je snelheid slecht is.Als je minder pech hebt verbindt hij wel met je router maar door de grote afstand is het bereik slecht.
- De antennes van je router zenden, als ze recht omhoog staan, in de breedte. Richt de antenne`s dus zo dat het signaal naar boven gaat.
- De powerline extenders zouden een aardig alternatief kunnen zijn(resultaat varieert) voor het trekken van een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jouel schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:05:
[...]
Mijn PS3 en chromecast ontvingen amper wifi signaal en op de bank was het af en toe ook tranentrekkend. Vandaar dat ik besloot te proberen een range extender dedicated in de woonkamer te zetten. Gevoelsmatig is het nu sneller, ik kan geen benchmarks op de 2 draaien voor zover ik weetr.
Je zou eventueel met je laptop een speedtest kunnen runnen op die plek.
[...]
Zou eventueel kunnen maar dan zit ik weer met de vrij korte stroomkabel van de router, dus dan moet naast een UTP kabel nog een stroomkabel leggen en zit er een stekkerdoos tegen de muur...
Je router zal waarschijnlijk op 12V werken en de voedingskabels bestaan vaak uit 2 losse aders die je gemakkelijk kan doorknippen en verlengen. (Bijv. solderen of kroonsteentjes)
Hij zal de netwerken van de buren inderdaad bedoelen. Wifi heeft 14 kanalen waar je gebruik van kan maken. Als iedereen op hetzelfde kanaal zit stoor je elkaar enorm veel. Je kan met bijv.Wifi Analyzer (Android) bekijken hoeveel netwerken er zijn en op welke kanalen deze zitten. Als je verbonden bent met je eigen netwerk dan geeft dat programma ook suggesties voor het juiste kanaalnummer.
Pagina: 1