Gaan we weer
Dit zijn totaal appels en peren, en er zitten letterlijk tientallen andere auto's tussen deze twee in. Als je Volvo vs VW wilt vergelijken is de Golf veel dichter bij de S/V40.
Als je Polo of S40 overweegt heb je nog geen idee wat je wilt, ik zou daar vooral op focussen.
Nu heb ik zelf een aantal jaar terug de upgrade van een Seat Cordoba (=Polo) diesel naar een V40 1.8 BiFuel (fabrieks-af LPG) gedaan en een goede vriendin heeft de V40 1.9D waar ik vaker in gereden heb, dus ik kan haarfijn de verschillen noemen:
Polo(/Cordoba/Ibiza/Fabia):
+ 200kg lichter, dus goedkoper in belasting/verzekering, vlotter en wendbaarder
+ Zowel benzine als dieselblokken erg prettig, veel koppel onderin en soepel rijden
+ Zuiniger, zowel benzine als LPG als diesel (nogal logisch want kleiner en lichter)
- Duidelijk minder comfort, minst comfortabele stoelen (voor mijn rug) die ik meegemaakt heb
- Minder ruimte voorin, veel minder ruimte achterin. Kofferbak scheelt weinig.
- Veel windruis/motorgeluid, je kunt iig bij de <2003 uitvoeringen bellen in de auto vergeten en ook >2003 is het allesbehalve stil.
S/V40:
+ meest comfortabele auto's die ik heb gehad, overtreft met gemak zelfs Volvo's 940 en eerste generatie V70.
+ goede geluidsisolatie, al maakt benzine/LPGblok zoveel toeren dat je >120km/u toch herrie hebt
+ riant voorin, riant achterin, je kunt met vijf volwassenen lange afstanden zonder ontberingen rijden.
+ 1.9D is een beest, bakken met koppel en zat vermogen.
- 200kg zwaarder, dus duurder in belasting/verzekering, zelfs met meer vermogen minder vlot en wendbaar
- 1.8 is een hoogtoerig onding, onder de 3k rpm trekt het voor geen meter, 50km/u in iets hoger dan 3e versnelling kun je vergeten en zelfs dan neig ik snel naar terugschakelen en zelfs met 120km/u moet je op snelweg terugschakelen om in te halen. Rijdt meer als Toyota Starlet dan eh, als ik van een Volvo zou verwachten

- verbruik diesel en benzine is redelijk, maar je merkt dat je bijna 1350kg aan het verplaatsen bent, LPG verbruik is ranzig; 1:9 is een uitdaging. Een V70 met aftermarket LPG is niet minder zuinig dan een V40 met fabrieks-af LPG. Dan nog goedkoopste optie per km, maar met dat klein tankje zou jij dagelijks moeten tanken.
Maar ik ben wel nieuwschierig hoeveel €/Maand het gaat schelen aan verzekering/wegenbelasting/verbruik als ik een Polo haal ipv een S40. Wat het verschil in betrouwbaarheid en onderhoudskosten etc. is.
Wegenbelasting:
www.belastingdienst.nl
Verzekering:
www.independer.nl (niet dat Independer heilig is, maar voor indicatie om tussen auto's te kiezen voldoet het prima)
Verbruik:
www.spritmonitor.de
Gewoon een spreadsheet voor jezelf maken, de relevante waardes invullen en jouw afstanden (zowel nu als vanaf 2016) invullen en je krijgt al een heel goede indicatie. Ik heb exact die vergelijking een jaar of 5 geleden gemaakt met vergelijkbare afstanden (90km/dag gemiddeld) en conclusie was dat LPG Cordoba (/Polo/Fabia) goedkoopst was, gevolgd door diesel Cordoba of LPG V40 (exact even duur), gevolgd door benzine Cordoba of diesel V40, met benzine V40 op eenzame hoogte qua prijs.
Bij meer kms wordt benzine relatief duurder, bij minder wordt diesel relatief duurder. Bij alles boven de 10k km/j was LPG veruit goedkoopst per km. Maar goed, dat was mijn rekensom 5 jaar terug. Brandstofprijzen zijn veranderd, mogelijk belasting en verzekering ook. Dus reken voor jezelf uit hoe het nu is.
Een Polo uit '03 / '04 is in aanschaf in principe even duur als een S40.
Wat voor KM Stand moet ik verder ook naar zoeken? ~150-180k?
Ik zou er totaal niet naar kijken
Zeker bij de S40/V40 zie je auto's met 450k km op teller verkocht worden, en oude Cordoba's/Polo's rijden nog prima met 350k km op teller. In beide gevallen zijn ze geheid daarna ook nog op de weg te houden, maar wordt het economisch onzinnig. Onze V40 hebben we doorverkocht met 360k km op teller en tellerstand onlogisch (dus vermoedelijk nog ton meer IRL) en dat ding is jaar later rijdend naar sloop gebracht door volgende eigenaar omdat hij geen zin had om koppeling en *weer* uitlaat te vervangen.
Qua onderhoud - ik zou iets van EUR 550/j aanhouden voor beide. Bij de Cordoba was grootste probleem dat we het continu tegen dingen aan reden (paal, scooter, vangrail, garagemuur)

Buiten die zooi herstellen is een keer de stuurbekrachtiging overleden (nieuw pomp nodig) en verder alleen slijtage (remklauwen, banden etc). Bij de V40 hebben wij in drie jaar twee keer uitlaat moeten laten vervangen, maar tweede keer hoogstwaarschijnlijk gevolg van beunhaas die het eerste keer (brak) deed. Daarnaast ook alleen maar slijtage. Het ging om een 1999 Cordoba en een 2001 V40. Vriendin van me heeft een 2003 V40 en heeft daar gedoe gehad met stuurbekrachtiging en verder ook werk aan uitlaat, maar buiten dat niets. Geen van de auto's heeft ons ooit langs kant van weg laten staan.
Iig rijden we nu in geen van beide: de Cordoba was te oncomfortabel en te klein achterin (derde kind komt er over paar weken aan), de V40 was simpelweg te duur qua lasten/verbruik, zeker aangezien we nu veel minder rijden (we stevenen af op 9k km dit jaar). Na een zijstap richting Peugeot 306 Break (prima type, maar totale nachtmerrie maandagmorgen-exemplaar) rijden we nu een Renault Megane Grand Tour uit 2005, 1.6i met aftermarket LPG. Kostte EUR 1850. Veel meer auto dan Cordoba, veel lagere lasten (100kg lichter, 1:11 LPG) dan V40, motorblok lijkt op die van de V40, maar trekt toch meer onder de 3k rpm, comfort is iets minder dan V40, maar nog steeds ruim toereikend, ook achterin. En kofferbak is beduidend groter dan V40.
Niet de perfecte auto (als Renault nou de goddelijke 1.6 uit de Peugeot 306 hierin gestopt had...), wel beter voor ons dan Cordoba/Polo of V40. Voor jou? Jij hebt die break helemaal niet nodig, dus je zou rustig nog iets kleiner/lichter kunnen gaan, en er is zat in die categorie wat veel comfortabeler is dan een Polo. Kijk eens naar de Peugeot 206 HDI, of naar de Ford Fiesta of Opel Corsa. Stuk voor stuk niet duurder dan Polo, wel comfortabeler om in te rijden en veel zuiniger/goedkoper dan de V40.
Reden dat ik geen Japanners noem: met deze afstanden, zelfs de latere 80km/dag -wat neerkomt op 16k km/j alleen voor werk, ben je dief van eigen portemonnaie als je geen diesel of LPG rijdt. En je vindt nauwelijks JP/KR auto's daarmee.