4K TV zonder hevc en HDMI 2.0?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 424507

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe TV gekocht (Philips 50PUK6809) die volgens alle advertenties een 4k TV is.
Nu kwam ik achter een mogelijk dilemma.
De resolutie van het scherm is inderdaad 4k maar de TV ondersteunt geen hevc en hdmi 2.0.
Wil dit zeggen dat ik in de toekomst alsnog geen 4k content kan kijken met de komst van de nieuwe bluray standaard?
Ik lees nu overal dat mensen zeggen dat dit soort tv's eigenlijk geen 4k tv's genoemd zouden mogen worden, maar ik lees ook dat hdmi 1.4 gewoon 4k ondersteund maar dat het slechts nadelig is voor de frame rate van de film.
Kan ik er nou vanuit gaan dat ik alsnog 4k blurays kan gaan kopen met een eventueel iets minder goede weergave dan hdmi 2.0, of ben ik gewoon in goedkope advertisement getrapt en heb ik eigenlijk niks aan mijn TV wat betreft 4k?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

Bever!

3

Je kan met deze tv helaas niets inderdaad kwa 4K.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien dat je via normale opslag zoals externe HDD's, USB-Sticks en netwerkapparaten wel 4K kan kijken. Is er een specifieke reden dat je blu-ray wil kijken in plaats van iets moderns?

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 12:08
De HDMI 1.4 standaard kan gewoon gebruikt worden voor 4k. Het "probleem" is alleen dat de framerate niet hoger komt dan 24fps bij een resolutie van 4096x2160 pixels of 30 fps bij een resolutie van 3840x2160 pixels. Voor een film dus geen probleem, omdat deze op 24fps draaien. Wil je er echter op gaan gamen met een 4K resolutie dan loop je wel tegen de limieten van de HDMI 1.4 standaard aan.

Wat betreft het missen van de HEVC codec, volgens mij kan dit gewoon ondersteunt worden op een externe mediaspeler of blurayspeler. Je zal alleen niet bestanden die met HEVC gecodeerd zijn af kunnen spelen met de interne mediaplayer van de tv.

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:55:
Misschien dat je via normale opslag zoals externe HDD's, USB-Sticks en netwerkapparaten wel 4K kan kijken. Is er een specifieke reden dat je blu-ray wil kijken in plaats van iets moderns?
En waarom zou dat op deze manier wel kunnen als mijn TV blijkbaar de 4k benodigden niet in huis heeft (sorry nogal een leek)?
Ik hou van het verzamelen van films haha. Het hoesje de disc, een betere totaalervaring. Daarbij komt dat ik niet afhankelijk wil hoeven zijn van diensten en/of een hardeschijf die het mogelijk ooit begeeft waardoor de totale collectie verloren gaat.

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 12:08
Anoniem: 424507 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:02:
[...]

En waarom zou dat op deze manier wel kunnen als mijn TV blijkbaar de 4k benodigden niet in huis heeft (sorry nogal een leek)?
Ik hou van het verzamelen van films haha. Het hoesje de disc, een betere totaalervaring. Daarbij komt dat ik niet afhankelijk wil hoeven zijn van diensten en/of een hardeschijf die het mogelijk ooit begeeft waardoor de totale collectie verloren gaat.
Zoals ik al aangaf in mijn vorige post kan je TV prima 4k blurays afspelen. Het enige wat je nodig hebt is een blurayspeler die Ultra HD blurays kan lezen. Als je er wat meer over wilt weten lees dan deze link: http://www.digitaltrends....y-specs-dates-and-titles/

Het afspelen van hardeschijven en usbsticks gaat trouwens niet werken. Deze gebruiken de interne mediaspeler van de TV welke de benodigde HEVC codec mist.

[ Voor 8% gewijzigd door RamonK op 24-09-2015 20:09 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
RamonK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:01:
De HDMI 1.4 standaard kan gewoon gebruikt worden voor 4k. Het "probleem" is alleen dat de framerate niet hoger komt dan 24fps bij een resolutie van 4096x2160 pixels of 30 fps bij een resolutie van 3840x2160 pixels. Voor een film dus geen probleem, omdat deze op 24fps draaien. Wil je er echter op gaan gamen met een 4K resolutie dan loop je wel tegen de limieten van de HDMI 1.4 standaard aan.
RamonK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:08:
[...]

Zoals ik al aangaf in mijn vorige post kan je TV prima 4k blurays afspelen. Het enige wat je nodig hebt is een blurayspeler die Ultra HD blurays kan lezen. Als je er wat meer over wilt weten lees dan deze link: http://www.digitaltrends....y-specs-dates-and-titles/
Vergeet niet dat UHD Blu-Ray's zeer waarschijnlijk de HDCP 2.2 protectie gaan krijgen, die zowel door de Blu-Ray speler als de televisie uitgelezen dienen te worden. Omdat het toestel niet over deze protectie beschikt, kan het dus alsnog betekenen dat het toestel geen UHD-content kan afspelen wanneer gebruik wordt gemaakt een UHD Blu-Ray speler.

Topicstarter
Dimens schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:44:
[...]

[...]

Vergeet niet dat UHD Blu-Ray's zeer waarschijnlijk de HDCP 2.2 protectie gaan krijgen, die zowel door de Blu-Ray speler als de televisie uitgelezen dienen te worden. Omdat het toestel niet over deze protectie beschikt, kan het dus alsnog betekenen dat het toestel geen UHD-content kan afspelen wanneer gebruik wordt gemaakt een UHD Blu-Ray speler.
Ik begin langzamerhand toch wel spijt te krijgen van mijn aankoop. Toch weer 700 euro lichter en niet eens krijgen waar je voor betaald hebt. Of er moet natuurlijk een manier zijn om deze beveiliging te omzeilen. Maar dat lijkt mij sterk.

• Dimens
Anoniem: 424507 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:07:
[...]

Ik begin langzamerhand toch wel spijt te krijgen van mijn aankoop. Toch weer 700 euro lichter en niet eens krijgen waar je voor betaald hebt. Of er moet natuurlijk een manier zijn om deze beveiliging te omzeilen. Maar dat lijkt mij sterk.
Het blijft natuurlijk ook altijd nog maar de vraag of je het verschil in resolutie zult zien. Je moet erg dicht op de televisie moeten zitten om het verschil tussen FHD en UHD te kunnen zien.

Al is de resolutie eigenlijk nog een van de minst interessante onderdelen als het aankomt op de UHD-specificaties. HDR heeft toch wel mijn meeste interesse omdat het echt een vooruitgang zal bieden als het aankomt op beeldkwaliteit. Samen met 10-bit kleurdiepte en een breder kleurenspectrum zoals DCI P3 zal dit voor veel natuurgetrouwere en mooiere beelden zorgen dan een verdubbeling in pixels. Iets waar dit toestel overigens ook niet over beschikt, maar dat doen heel veel televisies nog niet.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

Bever!

3

Anoniem: 424507 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:07:
[...]

Helaas is er geen workaround voor. En in mijn ogen bedrog van de consument door philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kwam er zojuist achter dat dit ding misschien een oplossing zou kunnen zijn. Echter nog onbekend wanneer hij uit komt. http://www.philips.nl/c-p...streamer-met-android-tvtm.
Vraag me alleen wel af hoe doe 2.0 poort dan werkt als dat kastje alsnog 1.4 met je TV verbonden is, dan heeft het dus toch geen zin lijkt mij?
Weet iemand of je bij dit soort kastjes ook gewoon een bluray speler kan aansluiten of is dit puur voor streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:10
Dit zou voor jou idd de oplossing kunnen zijn. Vraag me alleen af hoe de 4k streamer op de PUK6809 wordt aangesloten, aangezien de PUK6809 heen HDMI 2.x aansluiting heeft. Maar daar zal vast wel over zijn nagedacht. Externe bronnen die 4k weergeven kunnen dan gewoon op de 4k streamer worden aangesloten.

Hoe ver zit je van de TV? Bij > pakweg 2,5m zul je weinig/geen verschil zien tussen 1080p en 4k. Maar ik kan me voorstellen dat je futureproof wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Anoniem: 424507 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 03:07:
Ik kwam er zojuist achter dat dit ding misschien een oplossing zou kunnen zijn. Echter nog onbekend wanneer hij uit komt. http://www.philips.nl/c-p...streamer-met-android-tvtm.
Vraag me alleen wel af hoe doe 2.0 poort dan werkt als dat kastje alsnog 1.4 met je TV verbonden is, dan heeft het dus toch geen zin lijkt mij?
Weet iemand of je bij dit soort kastjes ook gewoon een bluray speler kan aansluiten of is dit puur voor streamen.
Ik zou je vooral nu niet bezig houden met geschikte apparatuur uitzoeken. Momenteel is Ultra HD Blu-Ray nog steeds niet op de markt en dat zal bepalend zijn voor de standaard van UHD.

Je kunt het beter nog een jaartje laten rusten. Anders zit je straks met twee verouderde apparaten die niet aan de standaard voldoen en waar je niets aan hebt. Content is er tevens toch nog nauwelijks dus je mist momenteel niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik weet dat het een oud topic is, maar nu wel relevant voor mijn "probleem".

Van een Tweaker heb ik een fantastisch toestel overgekocht namelijk de Philips 65PFL9708, dit toestel heb ik van hem overgenomen om een groot beeld te krijgen met Ambilight. Dit betreft een 4K topmodel van Philips uit 2013, echter is deze toen uitgerust met een 1.4 HDMI poort en zonder hevc coded. Bij aankoop wist ik dit dus ik ging ermee akkoord dat ik een hele goede Full HD tv had gekocht maar dan met een optie tot Ultra HD mogelijkheden (maar dan beperkt).

Echter, nu ben ik dus opzoek naar een goedkope streambox (zo'n ding met Android oid van Dealextreme bijvoorbeeld). Is het dan bijvoorbeeld mogelijk om Ultra HD te sreamen naar mijn TV? Is het mogelijk om desnoods de output tot 30 FPS af te stellen van een dergelijke streambox (dat moet HDMI 1.4 trekken met 4K).

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
apekoek schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:26:
Ik weet dat het een oud topic is, maar nu wel relevant voor mijn "probleem".

Van een Tweaker heb ik een fantastisch toestel overgekocht namelijk de Philips 65PFL9708, dit toestel heb ik van hem overgenomen om een groot beeld te krijgen met Ambilight. Dit betreft een 4K topmodel van Philips uit 2013, echter is deze toen uitgerust met een 1.4 HDMI poort en zonder hevc coded. Bij aankoop wist ik dit dus ik ging ermee akkoord dat ik een hele goede Full HD tv had gekocht maar dan met een optie tot Ultra HD mogelijkheden (maar dan beperkt).

Echter, nu ben ik dus opzoek naar een goedkope streambox (zo'n ding met Android oid van Dealextreme bijvoorbeeld). Is het dan bijvoorbeeld mogelijk om Ultra HD te sreamen naar mijn TV? Is het mogelijk om desnoods de output tot 30 FPS af te stellen van een dergelijke streambox (dat moet HDMI 1.4 trekken met 4K).

Iemand tips?
Pagina 79 van de (online) handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Dimens schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:34:
[...]

Misschien kijk ik niet goed maar ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt of wil zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
Dimens schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:34:
[...]

Bedoel je Miracast of wat anders? Zoja, wat kun je mij aanbevelen om wel 4K met deze tv te kijken (of welk apparaat?)

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:30
Misschien is een nVidia Shield een mogelijkheid om toch 4K via de HDMI 5 ingang te verkrijgen.
Ik ken het apparaat niet persoonlijk, maar zag o.a. bij een ander betrouwbaar forum: Hifi-forum.de en wel betreffende bovengenoemd apparaat bij forum post 151 van pagina 4 en verder hier enig info over.
Schijnt dat je de Shield op 4k o.a. 24, 29, 30 Hz kunt uitgeven.
Een ander vaker genoemd apparaat zou een Himedia H8 kunnen zijn.
Succes
Pagina: 1