• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Hi,

Heb deze setup opgebouwd voor mijn vSphere cursus, maar een aantal kuren krijg ik maar niet weg.

Volgende probeer ik te bereiken:
- Gedeelde LUN van Openfiler zichtbaar laten maken op lab_ESXI1. Dit moet via het storage net (10.0.0.0/24) gaan.

Momenteel lukt dit niet. Er valt niks te pingen vanaf lab_ESXI1 op het 10.0.0.0/24 netwerk. Alles op het 192.168.1.0/24 netwerk werkt perfect. Sterker nog, ik krijg gewoon de LUN's van openfiler binnen (indien ik dit instel) op het mgmt netwerk.

Ook kan openfiler vanaf zijn 10.0.0.0/24 netwerk wel apparaten pingen, behalve het lab_ESXI1 10.x IP.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 07-12-2015 15:52 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Heeft dit te maken met Promiscuous Mode (Reject/Accept) in de vSwitch properties ?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

EverLast2002 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:10:
Heeft dit te maken met Promiscuous Mode (Reject/Accept) in de vSwitch properties ?
Promiscious Mode is een mode die het mogelijk maakt om alle binnenkomende frames te verwerken in plaats van enkel de frames die aan de netwerkkaart geadresseerd zijn.Dat gebruik je voor sniffen etc. Als je een icmp echo request doet richt je je tot een systeem die daar op kan antwoorden. Overigens is ICMP echo geen sluitende test zoals veel mensen denken.

@TS je tekening klopt niet geheel. Je hebt een vswitch maar 1 keer en je kunt geen verbinding maken tussen de vswitch en dezelfde vswitch zoals je het nu hebt getekend.

Op welke versie vSphere test je dit? Zijn het echt hardwarematige servers of test je bv binnen een andere hypervisor laag als VMware Workstation?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• EverLast2002
Bor schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:18:
[...]

Promiscious Mode is een mode die het mogelijk maakt om alle binnenkomende frames te verwerken in plaats van enkel de frames die aan de netwerkkaart geadresseerd zijn.Dat gebruik je voor sniffen etc. Als je een icmp echo request doet richt je je tot een systeem die daar op kan antwoorden. Overigens is ICMP echo geen sluitende test zoals veel mensen denken.

@TS je tekening klopt niet geheel. Je hebt een vswitch maar 1 keer en je kunt geen verbinding maken tussen de vswitch en dezelfde vswitch zoals je het nu hebt getekend.

Op welke versie vSphere test je dit? Zijn het echt hardwarematige servers of test je bv binnen een andere hypervisor laag als VMware Workstation?
Wat bedoel je met "Je hebt een vswitch maar 1 keer" ?
Ik heb er hier zelf 5 in gebruik...

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
Ik denk dat ie doelt op dat je maar één vSwitch0 kan aanmaken, een nieuwe vSwitch wordt vSwitch1. (Op zijn tekening, komt vSwitch0 meer dan eens voor).

@TS eigenlijk heb je rechtstreeks een kabel tussen je iSCSI adapter in VMWare en de iSCSI adapter va openfiler?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Mogelijk snap ik je plaatje niet helemaal, maar vsphere kan geen iscsi verkeer routeren. Aangezien je vmkernel en je openfiler beiden in een ander subnet zitten.
Ah. zie het al, je gebruik 2 ranges per storage lan. Gebruik je dan ook de juiste bindings e.d. ?

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 24-09-2015 22:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bor
  • Nu online

Bor

EverLast2002 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:33:
[...]

Wat bedoel je met "Je hebt een vswitch maar 1 keer" ?
Ik heb er hier zelf 5 in gebruik...
Je kunt natuurlijk meerdere vswitches aanmaken en gebruiken maar er zit in 1 vswitch0 in de hypervisor en 1 in de guest. Dat is dezelde vswitch0 (idem voor vswitch1). Je tekening klopt dus niet.

• EverLast2002
No offense, maar ik vind die tekening niet echt overzichtelijk....

@Bor
oke, ik snap hem.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Had hem geprobeerd nog lekker duidelijk te maken. Blijkbaar heeft het toch wat extra uitleg nodig.

De fysieke doos is een HP server die ESXI 5.5 draait. Hierin probeer ik mijn vsphere omgeving te virtualiseren met o.a. vSphere management, Active directory, Storage server en ESXI hosts. Deze gevirtualiseerde omgeving is een vsphere 5.5 omgeving (de fysieke doos doet dus NIET mee aan dit proces, deze dient enkel om de rest te virtualiseren).

Verder gebruik ik niet switches 2x. De 2 vswitches in het vierkantje "Lab_ESXI1" zijn van de VM "Lab_ESXI1". Lab_ESXI1 is een ESXI server die draait IN de ESXI host server op de fysieke server. En in de fysieke doos heb ik wederom 2 vSwitches.

Een nested hypervisor scenario.

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 24-09-2015 23:08 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
vmkernel1 (10.0.0.81) ook aan iSCSI gebound?

Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/jvRnw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Jup, incl dynamic discovery naar 10.0.0.85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
kun je je vswitches eens laten zien hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Bor schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:18:
[...]

hij heeft wel gelijk, ik heb het ook aan moeten zetten zie http://www.virtuallyghett...miscuous-mode-forged.html voor waarom. TS: voer die aanpassing maar uit zoals in dit artikel staat.

[ Voor 3% gewijzigd door magneet op 25-09-2015 12:39 ]

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

magneet schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:37:
[...]

hij heeft wel gelijk, ik heb het ook aan moeten zetten zie http://www.virtuallyghett...miscuous-mode-forged.html voor waarom. TS: voer die aanpassing maar uit zoals in dit artikel staat.
Bij een nested hypervisor is dat ook niet raar maar dat er een nested omgeving in gebruik is werd mij uit de tekening niet duidelijk. Overigens is nested "not supported". Je loopt er o.a. tegen dit soort issues aan en daarom is het maar beperkt nuttig als goede labomgeving gezien je in de praktijk (non nested) deze issues helemaal niet hebt en je in een nested omgeving kunstgrepen moet gaan uithalen om het eea toch werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Natuurlijk heb je een punt, maar voor een student-on-budget heb ik simpelweg niet het geld om nog een fysieke box aan te schaffen :) Dus tja, dan moet je het maar proberen.

Thanks voor de opmerkingen tot nu toe, ik zit nu op werk en zal later in de middag even een paar screenshotjes oploaden ivm @Erikje zijn post. @Magneet thanks voor de link, ik ga het even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

Bor schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:29:
[...]

Bij een nested hypervisor is dat ook niet raar maar dat er een nested omgeving in gebruik is werd mij uit de tekening niet duidelijk. Overigens is nested "not supported". Je loopt er o.a. tegen dit soort issues aan en daarom is het maar beperkt nuttig als goede labomgeving gezien je in de praktijk (non nested) deze issues helemaal niet hebt en je in een nested omgeving kunstgrepen moet gaan uithalen om het eea toch werkend te krijgen.
ik zag een esxi host (fysiek) en een lab_esxi dus wist meteen dat het dat was door mijn recente ervaring met hetzelfde probleem. En ja het zijn kunstgrepen en zeker niet geschikt voor productie maar ik wil voor thuis echt niet meerdere fysieke dozen gaan gebruiken als ik het met eentje ook af kan. En opzich compromitteert het je lab omgeving niet, je doet de aanpassing op de fysieke host en als je die buiten je vcenter laat heb je nergens last van.

• EverLast2002
...ik was benieuwd of het probleem inmiddels is opgelost ? :)

[ Voor 3% gewijzigd door EverLast2002 op 26-09-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Yes! Dankzij de tip van @magneet is het mij gelukt de LUN's te bereiken :D Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet

magneet

Magnetic enhanced

Je kan het je trouwens nog makkelijker maken dan openfiler. Aangezien je waarschijnlijk toch een 2012 domain controller maakt kan je daar ook iscsi of nfs shares op hosten. Scheelt toch weer een VM en dus geheugen. Hier heb je een mooie handleiding: http://theithollow.com/20...ice-for-vsphere-home-lab/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
compjunkie schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:54:
Yes! Dankzij de tip van @magneet is het mij gelukt de LUN's te bereiken :D Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!
...eh ? Wie kwam er als 1e met die Promiscuous optie aanzetten..... -O- dankuwelastublieft.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
EverLast2002 schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:14:
[...]

...eh ? Wie kwam er als 1e met die Promiscuous optie aanzetten..... -O- dankuwelastublieft.
:P
*Voelt zich nu een lul*

Excuses, iets te vlug gereageerd. Heel erg bedankt voor de gouden tip EverLast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
compjunkie schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:41:
[...]

*Voelt zich nu een lul* Nergens voor nodig joh.. :)

Excuses, iets te vlug gereageerd. Heel erg bedankt voor de gouden tip EverLast :)
Iedereen helpt hier elkaar, dat is het mooie ervan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
compjunkie schreef op donderdag 24 september 2015 @ 23:05:
De fysieke doos is een HP server die ESXI 5.5 draait.
offtopic:
Ik vroeg me af toen je dit schreef waarom je nog op 5.5 zit en niet op 6.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
EverLast2002 schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:04:
[...]

offtopic:
Ik vroeg me af toen je dit schreef waarom je nog op 5.5 zit en niet op 6.0 ?
Hele goeie vraag. Ik werk momenteel bij een bedrijf die zijn servers de aankomende 2 jaar nog niet pland te upgraden naar 6. En gezien ik het boek al 4 maanden geleden had gekocht ben ik maar bij 5.5 blijven steken.

Zou jij ondanks dit toch 6 aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Een goede reden kan zijn dat de hardware-fabrikant (nog) geen ondersteuning biedt voor 6.0. Wij hebben bv een klant met hardware waarbij dit het geval is. 6.0 heeft op die hardware stability issues volgens HP met huidig beschikbare drivers/firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
compjunkie schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:08:
[...]

Hele goeie vraag. Ik werk momenteel bij een bedrijf die zijn servers de aankomende 2 jaar nog niet pland te upgraden naar 6. En gezien ik het boek al 4 maanden geleden had gekocht ben ik maar bij 5.5 blijven steken.

Zou jij ondanks dit toch 6 aanbevelen?
Oh...ik dacht dat dit ging om je prive setup, als student zijnde.
Aanbevelen is een groot woord, en if it ain't broken don't fix it, vooral in een bedrijfskritische omgeving.
Voor thuis draai ik 6.0 met de meest recente patches en updates, probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
EverLast2002 schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:45:
[...]

Oh...ik dacht dat dit ging om je prive setup, als student zijnde.
Aanbevelen is een groot woord, en if it ain't broken don't fix it, vooral in een bedrijfskritische omgeving.
Voor thuis draai ik 6.0 met de meest recente patches en updates, probleemloos.
Het betreft ook mijn thuis speel-omgeving, ik wil enkel de kennis die ik thuis leer toepassen binnen het bedrijf :) Ik kan natuurlijk niet zomaar dingen slopen bij de klant omgevingen.

Maar ik zal ook is kijken naar 6.

Pagina: 1