Internetvoorziening clubhuis (+/- 150 gebruikers)

Pagina: 1
Acties:

• raffelw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-05-2025
Wat wil je bereiken?
Voor een clubhuis moet een wifi-netwerk worden gerealiseerd. Op een drukke dag zijn er waarschijnlijk +/- 150 gelijktijdige gebruikers online. In het clubhuis zelf, en op het terras ervoor moet een dekkend netwerk zijn.

Wat is je budget?
Het budget ligt rond de 250-300 euro, maar is eventueel rekbaar.
Het liefst zoveel mogelijk Bang4theBuck ;) .

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet persé, maar ik heb elders gelezen dat men dit liever niet wil proberen met consumentenspul vandaar mijn voorkeur uitgaat naar MikroTik of Ubiquiti. Dit komt omdat er gezegd wordt dat de meeste consumentenrouters niet goed kunnen omgaan met veel gelijktijdige verbindingen. Het gaat me dus niet echt om de snelheid (3-5MBit per gebruiker is bijvoorbeeld al genoeg), maar vooral om de capaciteit en dat het een beetje stabiel blijft draaien.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het netwerk komt dus in en rond een clubhuis. Er zullen vooral mobieltjes gaan verbinden en af en toe een laptop. Er is nog geen internetabonnement afgesloten, maar KPN levert hier VDSL2 tot 50MBit en Ziggo tot 200MBit dus qua snelheid moet het wel goed zitten denk ik.

Wat heb ik zelf al gevonden/ wat denk ik nodig te hebben?
Ik behoorlijk wat topics afgestruind en ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet ga redden met ac-routertjes van bijvoorbeeld Asus of TP-Link. Ik heb veel positieve verhalen gehoord over Ubiquiti en MikroTik qua betrouwbaarheid/stabiliteit, vandaar ik graag met een van deze bedrijven in zee ga. Omdat er veel gelijktijdige gebruikers zijn lijkt mij een netwerk op de 2.4Ghz en de 5Ghz geen overbodige luxe.

Setup die ik in gedachte had:
(linker deel van het gebouw is kantoor/keuken, rechterdeel is kantine en waar de mensen zitten)
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/47svsd72f/map.jpg
Router:
MikroTik RB951G-2HnD
Afbeeldingslocatie: http://pliki.interprojekt.pl/wiki/attach/RouterBoard__RB951G-2HND_eng/RB951G-2HnD.jpg
Beschrijving:
Deze router is eigenlijk hetzelfde als de bekende MikroTik rb2011 met als enige verschillen: 5 ipv 10 lanpoorten, interne i.p.v externe wifi antennes en geen mogelijkheid voor glasvezel. Deze router lijkt me sterk genoeg om al het verkeer af te handelen. €54,83

2.4Ghz access points (2x)
MikroTik RB951Ui-2HnD
Afbeeldingslocatie: http://pliki.interprojekt.pl/wiki/attach/RouterBoard__RB951Ui-2HnD_en/RB951Ui_2HnD.jpg
Beschrijving:
Dit model lijkt heel erg op de router, met als enige verschil dat dit model een switch is een geen routerfunctionaliteit heeft. De 2.4Ghz-radio wilde ik dus opstellen als access point. €41,10

2x 5Ghz access points (2x)
MikroTik NetMETAL 5
Afbeeldingslocatie: http://www.instantbyte.com/wpnews/wp-content/NETMETAL-1.jpg
Beschrijving:
Dit model wil ik gaan inzetten voor de 5Ghz. De AP ondersteunt 3x3MIMO 802.11ac en heeft een snelle processor waardoor deze acces point mij wel geschikt lijkt voor veel gebruikers. Ik weet echter niet zeker of deze AP daar wel geschikt voor is (hij wordt vaak geadverteerd met P2P-verbindingen), bovendien moet ik er nog antennes bijkopen. €72,16.

Een eventueel alternatief zal de MikroTik OmniTIK U-5HnD, maar deze heeft slechts 2x2MIMO en minder RAM met een mindere processor waardoor mijn voorkeur uitgaat naar de NetMetal. Voordeel bij de OmniTik is dat de antennes ingebouwd zijn.

Waarom alles van MikroTik?
MikroTik is goedkoper dan Ubiquiti (5Ghz bij Ubiquiti is bijna onbetaalbaar). Bovendien beschikken alle MikroTik-producten met een >L4 licensie over CapsMan. Dat is een wireless controller die er voor zorgt dat access-points onder andere gebruikers beter laat roamen tussen de access points en de gebruikers beter moet verdelen over de beschikbare access points (iets met load balancing).

Alle soorten advies/tips zijn welkom! Ik wil gewoon een goed netwerk opleveren :*) .