[Gerucht] Einde Mac Pro - OSX vrij installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Beste Tweaker vrinden,

Ik lees hier en daar interessante berichten over het einde van de Mac Pro. Naar mijn idee (Lees: mijn mening) is de nieuwe ronde Mac Pro een vreemde eend in de huidige lijn van Apple. Van de iMac naar de Mac Pro zit een gapend gat waar nog een professionele computer tussen had moeten zitten. Een computer die niet met een Xeon is uitgerust maar met een zware i7. Een computer die niet met ECC geheugen werkt maar met gewoon geheugen. Een computer die niet met Dual GPU werkt maar met een enkele zware jongen. Een computer waar je SSD's kan inladen wanneer je maar wil. Een computer zonder scherm en waarvan je de hardware kan vervangen. (Omschrijf ik hier nou een gewone pc? Je zou het bijna denken). Om mijn gevoel visueel te maken ga je van een leuk uitgeruste luxe lexus (iMac maxed out) naar de space shuttle. De F1 wagen die er tussenin had kunnen staan is een missing link in het geheel)

Het interessante tussen al het geroddel over het einde van de Mac Pro, en waarom ik dit topic start, zou zijn dat OSX vrij geïnstalleerd kan gaan worden en dat Apple hier support voor gaat leveren. Dat zou denk ik een waanzinnige move kunnen zijn van Apple. Ik kan me heel goed voorstellen dat dan ontzettend veel mensen naar OSX overstappen omdat het toegankelijk is geworden zonder een Apple machine te moeten bezitten. En wat dacht je van de potentie van veel meer verkoop in de app store.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? :+

Mijn portfolio op Instagram

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42

Nogne

>.<

Ik denk dat dat nooit gebeurt omdat Apple verdient aan de hardware. Als ik OSX kan installeren op mijn goedkope asus laptop verdient Apple helemaal niks aan mij.

Ben het wel met je eens dat tussen de iMac en Mac Pro er een aardig groot gat is ontstaan.

PS/XBL: Nogne

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Nogne schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:15:
Ik denk dat dat nooit gebeurt omdat Apple verdient aan de hardware. Als ik OSX kan installeren op mijn goedkope asus laptop verdient Apple helemaal niks aan mij.

Ben het wel met je eens dat tussen de iMac en Mac Pro er een aardig groot gat is ontstaan.
True, maar er gaan ook grote bedragen om in de App store. Daar hebben ze ook Apple apps waar je een tientje of wat voor moet betalen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:54
Ik denk het niet. Als ze iets tussen de pro en de imac in willen kunnen ze gewoon een i7, normaal geheugen en een enkele gpu in die prullenbak stoppen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 20:56

Kek

3flix

Lol, deze vraag komt letterlijk om de paar jaar langs, en ik zal je vertellen, dit gaat nooit gebeuren.

Apple verdient zn geld aan de hardware, software gratis weg geven is gewoonweg dom als een bedrijf dat winst wil maken.

je kan al een kleine 10 jaar os x draaien op de juiste "windows" hardware, en Apple maakt dat elk jaar moeilijker.

De macpro blijft wel bestaan, en os x gaat nooit legaal op windows hardware draaien.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:42

Nogne

>.<

RoyK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:19:
[...]

True, maar er gaan ook grote bedragen om in de App store. Daar hebben ze ook Apple apps waar je een tientje of wat voor moet betalen.
Zeker weten, alleen nu verdient Apple heel erg goed aan de hardware, App Store en Mac App Store. Ze snijden zichzelf echt in de vingers als ze hardware loslaten en verwachten dat er veel meer word verkocht in de Mac App Store.

Ik heb zelf een Macbook maar heb alleen Telegram uit de Mac App Store ivm makkelijk updaten. De rest heb ik gewoon gekocht / gedownload bij de bedrijven zelf. Dat zou betekenen dat ze aan mij niks zouden verdienen op het moment dat ik OSX kan installeren op een willekeurige laptop.

PS/XBL: Nogne

• Kek

Kek

3flix

bedenk ook wat apple wil met al zijn software en hardware.

Een soepele en probleemloze gebruikers ervaring, waar hardware en software naadloos samenwerken.

nou ik verwacht niet dat als je mac os op elke willekeurige grijze bak gaat isntalleren alle hardware ineens goed gaat werken zonder alle drivers die daarvoor nodig zullen zijn..

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Kek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:33:
bedenk ook wat apple wil met al zijn software en hardware.

Een soepele en probleemloze gebruikers ervaring, waar hardware en software naadloos samenwerken.

nou ik verwacht niet dat als je mac os op elke willekeurige grijze bak gaat isntalleren alle hardware ineens goed gaat werken zonder alle drivers die daarvoor nodig zullen zijn..
Dat gaat velen toch prima af in de Hackingtosh wereld. Als Apple daar zelf support voor zou leveren zou dat geen probleem moeten zijn.

Een van de recente berichten en vele reacties die je overal kan vinden over deze machine.
http://architosh.com/2015...portrait-missing-mac-pro/

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 24-09-2015 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

RoyK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:38:
[...]

Dat gaat velen toch prima af in de Hackingtosh wereld. Als Apple daar zelf support voor zou leveren zou dat geen probleem moeten zijn.
je zal je toch iets beter moeten verdiepen in de hackintosh wereld voordat je deze uitspraak kan doen, voor elk onderdeel dat daar werkt met os x, zijn er 10 die niet werken

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Kek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:42:
[...]

je zal je toch iets beter moeten verdiepen in de hackintosh wereld voordat je deze uitspraak kan doen, voor elk onderdeel dat daar werkt met os x, zijn er 10 die niet werken
Ik heb me er niet in verdiept want ik heb geen interesse in een hackingtosh. Een tijd terug wel even aandacht aan gegeven en geleerd dat daar een paar flinke sites voor zijn die daar druk mee doende zijn. Genoeg succes verhalen gelezen en ja er zal soms wel eens iets niet lekker werken. Dat heb ik ook op mn iMac en dat hebben mensen ook op Windows.

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:24:
De macpro blijft wel bestaan, en os x gaat nooit legaal op windows hardware draaien.
Windows hardware bestaat niet... het is IBM-compatible hardware en deze ondersteunt alle systemen ter wereld (Windows / Linux / Android x86 / BeOS / ReactOS / Origame / etc...)... behalve OSX.

Dus feitelijk heb je twee soorten hardware;
  • Universele hardware, draait en vreet alles dat je kan bedenken.
  • Apple hardware, draait alleen OSX.
...en als je beide grijze kasten open schroeft, blijkt dat de hardware plots exact hetzelfde is :) [SSD / video-kaart / harddisk / etc...].

Het zijn net mensen... bruin, wit, geel... maar als je ze opensnijdt opeens allemaal hetzelfde kleurtje.

• Kek

Kek

3flix

RoyK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:45:
[...]

Ik heb me er niet in verdiept want ik heb geen interesse in een hackingtosh. Een tijd terug wel even aandacht aan gegeven en geleerd dat daar een paar flinke sites voor zijn die daar druk mee doende zijn. Genoeg succes verhalen gelezen en ja er zal soms wel eens iets niet lekker werken. Dat heb ik ook op mn iMac en dat hebben mensen ook op Windows.
Je leest die succesverhalen omdat de mensen op die sites precies de juiste hardware kopen om een hackintosh te kunnen maken. niet omdat het met elke willekeurige medionbak lukt..
b2vjfvj75gjx7 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:45:
[...]

Windows hardware bestaat niet... het is IBM-compatible hardware en deze ondersteunt alle systemen ter wereld (Windows / Linux / Android x86 / BeOS / ReactOS / Origame / etc...)... behalve OSX.

Dus feitelijk heb je twee soorten hardware;
  • Universele hardware, draait en vreet alles dat je kan bedenken.
  • Apple hardware, draait alleen OSX.
...en als je beide grijze kasten open schroeft, blijkt dat de hardware plots exact hetzelfde is :) [SSD / video-kaart / harddisk / etc...].

Het zijn net mensen... bruin, wit, geel... maar als je ze opensnijdt opeens allemaal hetzelfde kleurtje.
dat weet ik ook wel, het was maar even een manier om verschil aan te geven tussen Applehardware en de rest :P

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Kek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:49:
dat weet ik ook wel, het was maar even een manier om verschil aan te geven tussen A
pplehardware en de rest :P
Cool :P

Overigens heb je gelijk wat Hackintosh betreft; het kán goed werken - maar het zal niet altijd 100% werken.

Zelf draai ik OSX op een oude PC (van +/- 2008) -> maar wel in VMware... dat gaat wel goed (om Xcode te kunnen draaien voor het debuggen op een iPhone die ik niet heb)...

• Kek

Kek

3flix

mijn hackintosh draait al weer eventjes El Cap, werkt als een trein, maar zeker niet gebruiks vriendlijke installatie :D

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Kek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:54:
mijn hackintosh draait al weer eventjes El Cap, werkt als een trein, maar zeker niet gebruiks vriendlijke installatie :D
Nope - installatie is een crime (zeker als VM)... voordeel is wel dat het mijn normale systeem (W10) niet vervuilt (draait gewoon vanaf een externe disk).

En het lagged als wat... maar voor puur debuggen gaat het wel (voornamelijk CSS / HTML parsen in Xcode).

...om nu 2500 euro uit te geven aan een MacBook / iPhone (samen) terwijl je "gratis" kan debuggen op een pc'tje van 300 euro (toentertijd) is ook wat overdreven :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Leuk, een wild idee zonder doordachte onderbouwing.

OSX op meer hardware laten draaien = meer ontwikkelingskosten
OSX app store is minutieus klein, ook qua omzet.
etc.etc.etc.

Weet je wat! pas iOS aan zodat het ook op elke android mobiel draait!....

39

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Fietsbel schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:57:
Leuk, een wild idee zonder doordachte onderbouwing.

OSX op meer hardware laten draaien = meer ontwikkelingskosten
OSX app store is minutieus klein, ook qua omzet.
etc.etc.etc.

Weet je wat! pas iOS aan zodat het ook op elke android mobiel draait!....
Zo zeg, kan het nog zuurder. Onderbouwing is met een gerucht ook niet heel erg hard aan de orde. Wel leuk om over te roddelen. Mogelijkheden bekijken. Kansen die aanwezig zijn.

Apple draait 50 miljard per kwartaal in zijn app store. Ik denk niet dat zijn PC tak nu echt de draaiende motor is van het bedrijf maar erbij hangt. Ik zou me zelfs heel goed voor kunnen stellen dat het fabriceren en onderhouden van de Mac Pro helemaal niet zo lucratief is.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
Ik verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren, Apple verdient op de harde waren die zij slijten en het besturingssysteem moet veel verder ontwikkeld gaan worden qua ondersteuning == meer kosten en minder verdienen.

AdGuard Home

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
bardi-1 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:08:
Ik verwacht ook niet dat dit gaat gebeuren, Apple verdient op de harde waren die zij slijten en het besturingssysteem moet veel verder ontwikkeld gaan worden qua ondersteuning == meer kosten en minder verdienen.
Hoeveel Mac Pro's worden er dan verkocht? Naar mijn weten is dat niet zo geweldig hoor. De iMac doet het zo slecht niet. Maar veel grafische professionals om mij heen werken niet meer met Apple. Vanuit mijn beleving zijn ze die groep mensen aan het verliezen en zijn iMac gebruikers doorsnee thuis gebruikers. Dat wat vroeger wel anders was.

Een prima argument dat de Mac Pro wellicht aan zijn einde zit. Als het kostbaar is om te maken en de doelgroep te specifiek is, die elders een betere configuratie kan bouwen en wel hardware kan vervangen... zou het gerucht toch best grond hebben om op te staan.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:54

Grin

Ride si sapis.

Begrijp precies wat de TS graag zou willen zien en zou dat zelf ook graag in huis hebben! Maar helaas zie ik die toekomst somber in... De huidige Mac Pro blijft en de iMac schuift op naar retina spec, meer zie ik niet gebeuren de komende 2 tot 4 jaren op high-end desktop gebied. Ik zou bv graag een MP willen maar dan met een high-end grafische kaart voor gaming, dus niet voor rendering. Helaas... :(

OS X vrij installeren: when hell freezes over and pigs fly. Gaat echt nooit gebeuren. Het is dat ik eind 2013 een maxed out iMac hebt gekocht (dus met een 4GB 780GTX), als ik nu een desktop Mac zou moeten kopen dan zie ik echt geen enkele optie. Hopelijk komt de Skylake-versie van de MP met GPU('s) die ook geschikt zijn voor gaming, dan sta ik vooraan @ de rij! :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
RoyK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:12:
... lang en leuk maar niet realistisch verhaal ...
Heel simpel: Apple gaat dat nooit toestaan. OS X vrij installeren is iets wat Apple niet wil.

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
RoyK schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:28:
[...]

Hoeveel Mac Pro's worden er dan verkocht? Naar mijn weten is dat niet zo geweldig hoor. De iMac doet het zo slecht niet. Maar veel grafische professionals om mij heen werken niet meer met Apple. Vanuit mijn beleving zijn ze die groep mensen aan het verliezen en zijn iMac gebruikers doorsnee thuis gebruikers. Dat wat vroeger wel anders was.

Een prima argument dat de Mac Pro wellicht aan zijn einde zit. Als het kostbaar is om te maken en de doelgroep te specifiek is, die elders een betere configuratie kan bouwen en wel hardware kan vervangen... zou het gerucht toch best grond hebben om op te staan.
Ja daar heb je zeker gelijk in, in dat opzicht zit de Mac Pro wel aan zijn einde. Er worden waarschijnlijk, ik ken de cijfers niet, veel te weinig Mac Pro's verkocht. Het middel model mist, tussen de iMac en Mac Pro, misschien komen ze hier mee na het afschaffen van de huidige reeks Mac Pro's.

Persoonlijk ben ik ook geen Apple gebruiker.

AdGuard Home

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het lijkt mij dat er te weinig interesse is in een desktop naast de Mac Pro, iMac en Mac Mini. De iMac en Mac Mini zijn gewoon al vrij krachtig (verkrijgbaar met i7) en wil je meer power dan kies je voor de Mac Pro. Wil je er audio interfaces of RAID arrays aan hangen? Dan kan dat bij beiden via Thunderbolt. En wie wil er nou geen ingebouwd retina display?

Er wordt al jaren gespeculeerd over een 'Mac Maxi' maar hij gaat er echt niet komen.. net zoals er waarschijnlijk nooit meer een rackmount server van Apple komt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja de vraag is hoeveel OSX gebruikers hebben echt behoefte aan een 2de cpu, zeer veel ram en flexibiliteit in gpu's.. Misschien te weinig voor Apple om een old skool Mac Pro er bij te houden.

Maar zoals gezegd, ik kan me best voorstellen dat er een markt is voor een i7 socket 2011-3 systeem met flexibiliteit in gpu's etc. Daar heeft apple nu niks maar misschien boeit het ze ook niet.

Apple moet in staat zijn om een zeer cute alu mac pro behuizinkje te maken toch? :)

specs

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ze zijn wel in staat maar het past niet in hun visie. Dus nee, dat gaat niet komen.

Je kan er in elk geval wel van uit gaan dat Apple diverse 'versies' hardware klaar heeft staan, builds van OSX voor PPC, Intel en ARM, en constant de nieuwste engineering samples test. Het is niet alsof een hardware fabrikant alleen in huis heeft wat je als consument al kan kopen ;-)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:58
Dit is mooie wishfull thinking. Maar zoals duidelijk in het beleid staat, is discussie over geruchten alleen gewenst als er ook daadwerkelijk bronnen zijn om het gerucht te onderschrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoedje op 24-09-2015 20:42 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.