Welk RAM geheugen voor deze PC? (CPU-Z info)

Pagina: 1
Acties:

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 10:07
Aloha!

Bij een computer van een collega hier op kantoor merkte ik op dat deze nogal traag was. Wellicht te verklaren daar er minstens 50-100 vensters open staan gemiddeld, waaronder tientallen Excels, internet tabbladen, E-mails, documenten, etc. Een snelle blik op het Taakbeheer gaf aan dat het processor gebruik normaal bleef (~10-20%), maar het werkgeheugen heb ik, na meerdere keren in de week gekeken te hebben, niet onder de 90%. Met maar 4GB aan ram geheugen vermoedde ik dus dat het RAM geheugen de boosdoener is.

Maar welk geheugen heb ik nodig/adviseren jullie?
Onderaan deze post plaats ik diverse foto's van CPU-Z met info over de betreffende computer. Ik denk dat 8GB RAM genoeg zal zijn, dus heb ik als ik het goed begrijp, een kaartje van 4GB nodig, daar er al 1 slot gevuld is met 4GB.

Gezien wat er nu in zit, leek dit mij de beste keus.. of niet?
pricewatch: Samsung M378B5173QH0-CK0

echter is dat 1600mhz en volgens mij zit er 1333mhz nu in de PC...

Budget
Laten we het budget houden rond de 50 euro. Als je zeker weet dat de huidige chip vervangen door 2x4GB andere kaartjes, dan is het niet erg om 2x een 4GB kaartje te kopen, ipv 1x een additionele om 8GB te krijgen.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/41nxrD9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/ORm4SVN.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Wkt8RlZ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/jatp6pr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Wx7LAzL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/R8EeKOR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/M0hTjMY.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Sjeefr op 24-09-2015 13:10 ]

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-02 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Eigenlijk maakt ram geheugen niks uit. Ik zal adviseren om ram geheugen te kiezen met zelfde type ram, je persoonlijke smaak en als je nog een CPU cooler hebt (niet van intel) Low profile nemen!

Ik werk met 8gb en best wel lekker als je paar taps Chrome open heb staan en word en exel

[ Voor 20% gewijzigd door Dutchredgaming op 25-09-2015 22:15 ]

Review QNAP TS-230 NAS

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Als je ruimte hebt voor Nog 2x2 gig gewoon doen. 1333mhz. Maakt niet zoveel uit van welk merk. De goedkoopste pakken.

Wel ddr3

@ hier boven, je bedoelt denk ik low profile.

[ Voor 16% gewijzigd door legendareN op 24-09-2015 13:29 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Sneller geheugen klokt automatisch terug naar de langzaamste module. Maar er zit 1600 Mhz geheugen in. Toch klokt het maar op 1333, ik denk dat dit het maximum van je bord is.

Met het mixen van verschillende modules kan het echter wel eens fout gaan, ook slikt niet elk bord elk geheugen. Ik zou zeker geen low voltage met normaal voltage geheugen gaan mixen, zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Het geheugen dat je uitgekozen hebt is identiek aan wat er nu inzit, PC3-12800 (DDR3-1600) en zou dus moeten werken.

• Sjeefr
Reepje schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:28:
.. ..

Het geheugen dat je uitgekozen hebt is identiek aan wat er nu inzit, PC3-12800 (DDR3-1600) en zou dus moeten werken.
Oftewel: Koop de chip die je (ik) aanhaal en dan komt het helemaal goed?

Ik vind het niet erg deze chip te vervangen door 2x4GB van een ander merk, andere latency enzo o.i.d.. Wat raadt jij aan om te doen?

• legendareN
Blackvibes schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:02:
[...]

Oftewel: Koop de chip die je (ik) aanhaal en dan komt het helemaal goed?

Ik vind het niet erg deze chip te vervangen door 2x4GB van een ander merk, andere latency enzo o.i.d.. Wat raadt jij aan om te doen?
Goedkoopste is het om gewoon 2x2 gig van hetzelfde te kopen. Je moederbord gaat toch niet hoger dan 1333 dus om een nieuw setje van 2x 4 te kopen, nouja het is hetzelfde als 4x2 in jouw situatie.

Ofwel wat jouw werd aangeraden. Dat setje van 1600 wat je zei in je eerste post. Draait dan wel op 1333 maar hoger gaat het niet op je moederbord. En 99% kans dat het werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door legendareN op 24-09-2015 14:07 ]

• Sjeefr
legendareN schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:05:
[...]

Goedkoopste is het om gewoon 2x2 gig van hetzelfde te kopen. Je moederbord gaat toch niet hoger dan 1333 dus om een nieuw setje van 2x 4 te kopen, nouja het is hetzelfde als 4x2 in jouw situatie.

Ofwel wat jouw werd aangeraden. Dat setje van 1600 wat je zei in je eerste post. Draait dan wel op 1333 maar hoger gaat het niet op je moederbord. En 99% kans dat het werkt.
Maar CPU-Z geeft maar aan dat er maar 2 slots zijn, waarvan één 1x 4GB kaartje bevat. Dan passen er toch niet nóg 2x 2GB in? Dus nog 1x 4GB is toch de enige optie?

• legendareN
Blackvibes schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:09:
[...]

Maar CPU-Z geeft maar aan dat er maar 2 slots zijn, waarvan één 1x 4GB kaartje bevat. Dan passen er toch niet nóg 2x 2GB in? Dus nog 1x 4GB is toch de enige optie?
Haha plaatjes laden niet goed op tel. Je hebt gelijk. 1x 4gb is prima. Had verder moeten kijken dst neus lang is.

Die 1x 4gig wat je zelf had aangegeven.

Advies blijft t zelfde :p

[ Voor 3% gewijzigd door legendareN op 24-09-2015 14:15 ]

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 19:37
Heeft het systeem een SSD?

Overigens een beetje raar dat je je als werknemer moet bekommeren om de traagheid van je werksysteem en vervolgens een belachelijk budget krijgt om je productiviteit te verhogen.

Wat voor werk doen jullie? :P

Is je budget incl of excl btw? (oftewel betalen jullie zelf of betaald de baas)

Disclaimer: uiteraard weet ik dat er genoeg werkgevers zijn die van geen kaas gegeten hebben en komt deze situatie heel vaak voor.

[ Voor 32% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24-09-2015 14:28 ]

• Sjeefr
Kosten zijn in principe geen probleem, maar als het niet hoeft dan hoeft het ook niet. :) Als ik vind dat er een geheel nieuw systeem moet komen, dan bepaal ik het budget zelf, als ik deze dan ook logisch kan verantwoorden.

Maar als zoon van de baas kan je dan ook veel voor elkaar krijgen. En als je nog enigszins verstand hebt van computer, dan kan je zulke beslissingen maken. Alleen vraag ik jullie verder voor advies.

Ik vind het gewoon prettig om te kijken waar, op (onder andere) ICT gebied het beter kan. Vandaar dat ik mij bekommer om de systemen van iedereen hier. Dat het budget belachelijk is, vind ik niet van toepassing. In principe hoeft er alleen ram geheugen bij. 4GB, 25 euro, 8GB 50 euro. Dus die 60 euro is ruim voldoende en was puur even een simpele richtlijn. En.. Uiteraard betaald de baas, dus excl. BTW. :)

Ik voorzie nog geen noodzakelijk nut voor een SSD in het systeem in kwestie. Misschien als er een interessante deal komt van b.v. 20 SSD's voor -30% ofzo. Dan upgraden we het gehele kantoor. ;)

Overigens bleken er nog 3 4GB chips in het voorraad hok te liggen. Dus einde v.d. dag even de PC open doen en erbij klikken.

Eerst moet de collega in kwestie even alle openstaande taken in de tientallen excel sheets, internet tabbladen en openstaande E-mails afwerken.. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Sjeefr op 24-09-2015 15:15 ]

Pagina: 1