Nieuwe Homeserver/NAS

Pagina: 1
Acties:

• Erates
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 10:45
Hello,

Even schetsen waarom ik naar een nieuw systeem aan het zoeken ben. Ongeveer een klein jaar geleden heb ik mezelf een Thecus N5550 aangeschaft met 2x WD Red Pro 4TB Schijven. Dit omdat ik een NAS wou, maar ook een linux omgeving waar ik wat op kan klooien. Dit werkte in eerste instantie niet zo geweldig, de NAS is terug naar Thecus geweest voor reparatie etc.

Nu heb ik op mijn Thecus Plex Media Server draaien. Door wat problemen heb ik andere services zoals een Webserver en database op een Raspberry Pi moeten zetten. Ook het transcoden van PMS lukt niet.

Daarom zou ik over willen gaan naar een Homeserver, mocht dit haalbaar zijn. Al weet ik niet goed wat ik hiervoor nodig heb en wat het zal kosten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet voornamelijk dienen als Plex Media Server, met nog enkele andere dingetjes zoals een kleine database, kleine website, etc. Zolang hij de PMS maar vlotjes kan draaien inclusief transcoding ben ik tevreden. Deze andere programma's draaien momenteel op een Raspberry Pi 2 en zouden dus eventueel kunnen blijven staan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal een 450 euro (exclusief schijven/OS)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Thecus N5550 met 2x WD Red Pro 4TB in RAID-1. Als de configuratie het toe laat zou ik deze schijven eventueel kunnen overbouwen en de Thecus verkopen. Al heb ik ook al gedacht om de NAS gewoon als fileshare te houden en te mounten op de nieuwe server.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien ik graag 1080p video transcoding zou doen denk ik dat een i5 (of AMD equivalent) een must is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Als CPU heb ik het liefst een Intel. Dit omdat ik altijd al Intel gehad heb, maar als een AMD met dezelfde kracht maar energiezuiniger is en misschien zelfs goedkoper, dan is dat natuurlijk een alternatief.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een gigantische kast is natuurlijk uit den boze. Dat hij stil is is een leuke extra, maar niet vereist, aangezien mijn huidige NAS in een kast staat en het nieuw systeem waarschijnlijk zijn plaats gaat innemen. Energiezuinig zou wel in het achterhoofd genomen moeten worden, aangezien deze server 24/7 zal op staan.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Dat julle me helpen een systeem te vinden dat voldoet aan mijn vereisten. Ik ben niet meer mee met de laatse CPU's of moederborden, dus zelf de keuze gaan maken is een beetje moeilijk.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:28
Ik heb net dit gekocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock QC5000-ITX/PH€ 64,95€ 64,95
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1Kingston KVR16N11K2/16€ 81,-€ 81,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,85

Volgens mij is dit voor jou ook goed genoeg. Voor hoeveel clients ga je transcoden? En wat voor soort clients zijn het? Veel clients kunnen ook zelf transcoden. Want dit CPUtje schijnt al aardig in staat te zijn om 1080p 2d materiaal normaal te kunnen transcoden. Dan heb je dus een leuke apparaatje voor niet al te veel geld.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een FreeNAS systeem? Eenvoudig extra software (webserver, database, Plex,...) in een jail draaien waardoor je niet FreeNAS zelf om zeep helpt bij configuratiefouten maar enkel die specifieke jail opnieuw kan installeren. Door het ZFS filesystem ben je ook optimaal beschermd tegen dataverzies, zeker als je voor een RaidZ2 opstelling gaat.

Afhankelijk van hoeveel Plex streams je tegelijk wilt serveren zou je dan kunnen kiezen voor een i3 of een i5. Tezamen met 8GB geheugen en een goed moederbord heb je dan wel een mooi systeem.

Ik zou eerst kijken naar het OS dat je wilt draaien en dan daar de juiste hardware bij zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 24-09-2015 08:33 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Erates
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 10:45
Ik stream naar 2 chromecasts. Meestal niet tegelijkertijd, maar dat kan wel eens gebeuren. Voor de rest is het naar een PC of laptop. Mobiel doe ik niet.

Heb net FreeNAS eens bekeken, en dat lijkt mij wel vrij goed om te gebruiken als OS. OpenMediaVault leek ook wel OK, maar dat lijkt mij niet zo goed als FreeNAS.

Mijn eerste instantie was om er Ubuntu Server op te installeren omdat ik dan een volledige Linux tot mijn beschikking heb. met FreeNAS is het wel een FreeBSD, maar dat kan ook werken.