Ik doe ook aan hockey en ik heb mij altijd verbaasd over het feit dat er bij veel voetbalverenigingen bijvoorbeeld altijd een te kort aan rij-ouders voor de uitwedstrijden is. Zo erg zelfs dat dit bij o.a. het jeugdjournaal een onderwerp was. Ik heb bij meerdere hockeyverenigingen gezeten en nergens is dat een structureel probleem geweest. Wel eens een punt van ouders die een keer niet kunnen, maar ook dat was nog op te lossen. Ik ben ook trainer en ben coach geweest. Ouders worden gewoon ingepland voor een rijbeurt, als je zorgt dat je voor een half seizoen een rijschema hebt, was er niets loos. Ouders vonden het vaak ook leuk om te kijken en mee te gaan, het zorgde ervoor dat ik en de managers ook met de ouders in contact kwamen en bleven. Konden ze niet, werd dat onderling geregeld. Ik heb als coach ook wel eens van een ouder benzinegeld gekregen, dat ik zelf reed (omdat ze echt niet konden en ik als student geen grote portemonnee had, dus nooit zelf reed).
Hetzelfde geldt voor bardiensten, daar werd iedereen gewoon voor ingedeeld. In de ALV is erover gestemd of het op het moment moet dat je eigen kind speelt of ervoor/erna.
Zelfde geldt voor het fluiten, de hockeybond heeft daar een beleid voor: Niet fluiten? Dan sta je erbuiten! Gericht op de jeugd, vanaf 16 is ieder jeugdlid verplicht een scheidsrechterskaart te halen (en daarmee dus feitelijk ook goede kennis te nemen van de regels) en enkele keren per seizoen te fluiten. En sommige komen eronderuit omdat ze veel coachen en daardoor niet in het schema passen, maar de meeste hangen toch echt enkele keren per jaar. Over het coach, dus ik fluit niet gebeuren kwam niks, want coaches krijgen gewoon een vrijwilligersvergoeding.
Zelfde geldt voor de spelers van het 1e dames en 1e herenteam. Zij zijn het voorbeeld voor veel jeugdleden, dus ze zorgen maar dat ze op zaterdag ook voor jeugdteams beschikbaar zijn.
Ik heb nog nooit voor iets anders dan coachen en training geven (omdat dat iets structureels is) een vergoeding gekregen. Begeleiden van jeugdfeesten, op feestjes bardienst draaien, fluiten op zaterdag en zondag, veld speelklaar maken (ik heb als jeugdlid wat keren om half 8 's ochtends met de bladzuiger het veld bespeelbaar gemaakt), veld op zondagmiddag vegen, clubhuisonderhoud (okee, dat ik als Dtje met een paar teamgenootjes bleef om een paar plantenbakken te schilderen en in elkaar te timmeren kregen we een tosti, een zakje snoep en een flesje AA de man).
[
Voor 3% gewijzigd door
Pizza_Boom op 24-09-2015 09:52
]