• jer123c
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:28
Ik ben lid van een voetbalverening hier in het dorp. Natuurlijk betaal ik netjes de hoge contributie om lid te mogen zijn van de verening, nu wordt er geist vanuit de vereniging dat wij verplicht "vrijwilligerswerk" gaan doen in de veriniging. Dit houd in dat dat wij moeten schoonmaken of bardiensten moeten draaien.

Dit moet omdat er niet genoeg vrijwillegers zijn, hoe komt dat? Omdat vrijwilligers ook contributie moeten betalen om vrijwilliger te zijn.

Nu is mijn vraag, mag de vereniging dit uberhaupt verplichten? Ik vindt het namelijk belachelijk en zit er niet op te wachten om hier extra tijd in te gaan steken.

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 08:04

n2theb

Tweakers Abonnee

Je kan meestal bij een vereniging in het reglement het één en ander terug vinden over vrijwilligerswerk.

Een vrijwilliger die contributie moet betalen is wel beetje gek.. Maar dat iedereen verplicht wordt om iets te doen voor je vereniging vind ik niet gek. Wil jij als persoon niet dat de vereniging er beetje netjes bij staat of wil jij de vereniging niet helpen met iets doen voor de club? Vaak kan je bij een voetbal vereniging je vrijwilligerswerk afkopen voor een klein bedragje.

Bij ons is de regel als jij niks doe betreft fluiten, coachen, training geven of iets anders dan moet je of bardienst draaien of schoonmaken. Er zijn overigens genoeg mensen op de vereniging die meer dan zat doen voor de club (als vrijwilliger), dan vind ik het wel logisch dat er mensen buiten dat ook wel een keer beetje vrijwilligerswerk mogen doen.

Anoniem: 224360

Denk je dat jouw 'hoge' contributie voldoende is om een vereniging draaiende te houden? Guess again.
Kijk eens in de statuten of reglementen als je wil weten wat normaal is bij de club, maar dit gebeurt overal. Bij gebrek aan echte vrijwilligers worden de leden gewoon ingedeeld in diensten en draagt iedereen zijn steentje bij. Dat hoort erbij ja.

Je betaalt ook niet om vrijwilliger te zijn, maar om lid te zijn. Dus dat is echt niet de reden dat er niet genoeg vrijwilligers zijn. De echte reden zit hem meestal meer in het feit dat je meer en meer mensen zoals TS hebt, die willen vooral niets extra brengen, want dat kost tijd/energie/moeite etc.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 20:42
Lekkere instelling heb je... Er zijn mensen die moeite doen (op vrijwillige basis) zodat jij kan voetballen , wat is dan het probleem om paar keer een bardienst te draaien (is best gezellig).

Bij ons op de vereniging is het verplicht om een of twee keer per jaar een bardienst te draaien van drie uur op een woensdagavond, zaterdag of zondag. Kan je niet of wil je niet, dan ruil je met een lid.

Dat vrijwilligers contributie betalen is wellicht een verzekeringstechnisch iets, al kan daar ook een symbolische contributie van bijvoorbeeld 10 euro aan gekoppeld worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dit is geen ASP-onderwerp. Aangezien het vrijwilligerswerk betreft, een duwtje naar WI.

Zonder vrijwilligerswerk zou de contributie die je nogal hoog vindt, veel hoger worden. Veel verenigingen hebben regelingen met betrekking tot fluiten, schoonmaken en bardiensten.

[ Voor 49% gewijzigd door Señor Sjon op 24-09-2015 08:44 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:36
jer123c schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:20:
Ik ben lid van een voetbalverening hier in het dorp. Natuurlijk betaal ik netjes de hoge contributie om lid te mogen zijn van de verening, nu wordt er geist vanuit de vereniging dat wij verplicht "vrijwilligerswerk" gaan doen in de veriniging. Dit houd in dat dat wij moeten schoonmaken of bardiensten moeten draaien.

Dit moet omdat er niet genoeg vrijwillegers zijn, hoe komt dat? Omdat vrijwilligers ook contributie moeten betalen om vrijwilliger te zijn.

Nu is mijn vraag, mag de vereniging dit uberhaupt verplichten? Ik vindt het namelijk belachelijk en zit er niet op te wachten om hier extra tijd in te gaan steken.
En hoe denk je dat de kleedkamers schoon worden? Dat het veld er piekfijn uitziet? Dat de veldplanning elke zaterdag/zondag weer klopt?
Als alle leden van een vereniging 2 uurtjes per jaar in een willekeurige vereniging zouden steken dan zou dat voldoende zijn. Maar heel veel leden zijn te beroerd om hiervoor tijd vrij te maken, want te druk met andere zaken.

Bekijk het eens van een andere kant, het kan erg leuk zijn om een keertje de handen uit de mouwen te steken, je komt dan vaak in contact met leden waar je anders nooit mee praat en daarnaast geeft het achteraf vaak een voldaan gevoel, en wat zijn nu die paar uurtjes? (en nu heel generaliserend: die je anders achter je computer of TV doorbrengt..)

Als antwoord op je vraag:
Ja dat kan de vereniging verplichten, mits het besluit in de ledenvergadering is genomen conform het gestelde in de statuten.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 20:53
Wij zitten met hetzelfde probleem/uitdaging bij mijn korfbalvereniging. Te weinig vrijwilligers voor alle taken. En heel veel sportverenigingen lopen hier tegenaan. En je hebt dan een paar opties:
- Extern inhuren -> gevolg contributie omhoog, je zal nu iets van € 250,- per seizoen betalen gok ik? Dat wordt al snel minimaal het dubbele.
- Kantine sluiten -> gevolg contributie omhoog, want dat gaat heel veel inkomsten schelen, terwijl de vaste kosten weinig zullen zakken
- Vrijwilligerswerk verplicht stellen, evt i.c.m. de mogelijkheid het af te kopen

Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoeveel mensen er nodig zijn om 1 team draaiende te houden/ hoeveel uur vrijwilligerswerk er nodig is om 1 team draaiende te houden.

Denk daarbij aan het open zijn van de kantine tijdens trainingen/wedstrijden. Het schoonmaken van kleedkamers na trainingen/wedstrijden. Het trainen geven, het coachen, de scheidsrechter en evt. grensrechter, maar ook het indelen van spelers, trainers, scheidsrechters, kantineplanning, veldplanning, onderhoud van veld en kantine, aanschaf en onderhoud van materialen, het regelen van sponsoren, alle administratieve en bestuurlijke ondersteuningen etc.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:08
*snip* niet op de man spelen.

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 24-09-2015 09:21 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 21:22
Ik heb bij een vereniging een tijd in het bestuur gezeten en kan je vertellen als je iets niet verplicht (bij ons was dat bijvoorbeeld oud papier ophalen), is het altijd het zelfde kleine groepje mensen dat dan de werkzaamheden doet. Voor het oud papier ophalen is het bij ons simpel, als je niet kan, zorg je zelf voor een vervanger (of je ruilt, of je vraagt een familielid ofzo om in te vallen), geen discussie. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb "maar jij zit in het bestuur, daar ben jij voor en heb je zelf voor gekozen" als iemand geen zin had..... maar dan vergeten ze even dat als bestuur je sowieso geregeld vergaderingen en een aantal taken hebt die je naast je gewone werk nog eens moet doen.

Vooral bij ouders van kinderen zie je de instelling van "ik betaal, dus ik hoef niets te doen" heel veel, maar zolang er in de vereniging een cultuur is dat vrijwilligerswerk verplicht is en niet optioneel (wat een beetje tegenstrijdig is met het woord vrijwilligerswerk :) ) doen ook deze ouders vanzelf wel mee.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 16:51
Tsjah, ik weet binnen mijn sport (hockey) dat het op grote verenigingen veelal wordt uitbesteed (bar, schoonmaak, enzovoort) zoals waar ik lid ben. Sommige dingen moeten nu eenmaal professioneel worden aangepakt vanaf een bepaalde hoeveelheid leden.
Maar bijvoorbeeld fluiten is gewoon iets wat je als team elke keer dat je thuis speelt mee te maken krijgt. Daarnaast is de hele organisatie erachter, met allerlei commissies gewoon (niet verplicht) vrijwilligerswerk. Ik denk dat dat nu eenmaal zo werkt op elke sportvereniging.

Wat we voorheen (op een andere vereniging) deden binnen het team was dat degenen die echt niet wilden fluiten de bardiensten oppakten. Geef daar je eigen invulling aan en dan valt het allemaal wel mee denk ik.

• Crazz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-03 22:16
Ik ben zelf senior lid van een hockeyvereniging, en het draaien van bardiensten en fluiten van wedstrijden (als je op zondag thuis speelt, fluit je ook een wedstrijd van een ander team) is gewoon standaard. Dit is overigens bij alle hockeyclubs zo, het verbaast me eigenlijk dat dit niet zo geregeld is bij voetbalclubs. Er is bij ons (club van 2300 leden trouwens) altijd een chronisch tekort aan 'echte' vrijwilligers op het gebied van trainers, barmensen, coaches voor jeugdteams, scheidsrechters, leden van commissies, etc. En het merendeel van de mensen die dat soort functies vervullen betaalt ook gewoon contributie.

Wij fluiten overigens sinds twee jaar niet alleen seniorenwedstrijden op zondag, maar ook jeugdwedstrijden op zaterdag omdat er niet genoeg vrijwilligers waren. Met wat frisse tegenzin wordt dat ook opgepakt.

Kwestie van gewenning zo lijkt het.

Edit:
Goed om te zien dat er meer hockeyers reageren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazz op 24-09-2015 09:42 ]

• thewizard2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Dit soort discussies heb je volgens mij echt bij zo ongeveer alle sportverenigingen. Wat bij ons pas ook "speelde" is dat de mensen die bijv al een team coachte niet wilde schoonmaken/veldwacht/bardienst draaien. Verzin het en je kan er een variant op bedenken. De vraag is natuurlijk wat kan je als vereniging eisen. Wanneer is het genoeg en wanneer is het teveel. Kantine/kleedkamers schoonmaken, veld opruimen na een wedstrijddag, fluiten, bardienst, ctz, feestcommissie, sponsorcommissie, coachen en wat van al die mensen die elke zaterdag weer het vervoer doen zonder te declareren etc

Dus ja, het is normaal dat je als lid van een vereniging ook wat dingen doet vóór de vereniging. Wat dit is zal per vereniging weer verschillen. Als het een probleem is kan je het altijd aankaarten in de ledenvergadering.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Señor Sjon
Toen ik vroeger op hockey zat kon je bardiensten afkopen, later is dat weer afgeschaft omdat iets teveel mensen daar gebruik van maakten. :P

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Maar daarvoor betaal je toch juist, zodat dergelijke dingen geregeld worden? Wat doen ze anders met het geld, als alles al gratis gebeurt....

Ik heb nog nooit gezien dat er voor een bardienst, fluiten, schoonmaken of ander werk geen vergoedingen werden gegeven. Daar is immers de contributie voor, om alles te betalen zodat de vereniging door kan lopen.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Bij onze club is het zo dat je bij het opgeven kunt aangeven wel soort werk je wilt doen, in de meeste gevallen zie je dat men kiest voor begeleider van het team van de eigen kinderen. Degenen die voor de bardienst kiezen moeten best vaak hun vrije zaterdag opofferen.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 20:05
Xanaroth schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:44:

Ik heb nog nooit gezien dat er voor een bardienst, fluiten, schoonmaken of ander werk geen vergoedingen werden gegeven. Daar is immers de contributie voor, om alles te betalen zodat de vereniging door kan lopen.
Jij denkt echt dat bij kleine verenigingen vergoedingen worden gegeven voor fluiten / bardienst of de schoonmaak?

toettoett

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:44:
Toen ik vroeger op hockey zat kon je bardiensten afkopen, later is dat weer afgeschaft omdat iets teveel mensen daar gebruik van maakten. :P
Hadden wij met badminton hier ook.
Eerst kon je het voor 25 euro afkopen. Daarna niet meer.
Toen zijn we er maar mee gestopt. Simpelweg omdat we eigenlijk alleen maar tijden hadden om te spelen en zelfs dat ging ook niet altijd.
Snap uiteraard de achterliggende gedachte wel.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Maar daarvoor betaal je toch juist, zodat dergelijke dingen geregeld worden? Wat doen ze anders met het geld, als alles al gratis gebeurt....

:X

Als al deze krachten gewoon betaald worden zal je contributie vele malen hoger liggen. En sommige zaken kan je niet kosteloos doen. Zoals het onderhoud aan velden en gebouwen. De belastingen over eigendommen. Daar wordt je contributie voor gebruikt. Zaken die wel gratis kunnen worden uitgevoerd door "vrijwilligers" besparen dus op de lasten waardoor de contributie is wat die nu is.

[ Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 24-09-2015 09:50 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Señor Sjon

Huur velden en verenigingsgebouw.
Spaarpot clubhuis/kleedkamers.
Veldverlichting + energielasten.
Verbruikszaken bar
etc.

Ik ben nog nooit betaald voor trainen/coachen van een team of het wekelijkse fluiten van 1-2 wedstrijden naast mijn competitiewedstrijden. Nu is dit wel weer even gelden... (15+ jaar. :X)

• thewizard2006

Dan ben ik echt heel erg benieuwd welke sport jij beoefend en welke vereniging dit beleid hanteert.
Contributie is gewoon niet dekkend om al die kosten te dekken. Plain and simple as that. De huur/aanschaf van een kantine, onderhoud velden, huur/kosten velden, aanschaf en onderhoud materiaal, betaalde trainers, kampweekend, zaalhuur, elec/water (van alle douches en kleedkamers bijv) etc

Als je ook nog mensen moet gaan inhuren die alles voor je schoonmaken elke week en professioneel een bar willen runnen lopen de kosten nogal op. En er zijn bijv te weinig scheidsrechters om alle wedstrijden te kunnen fluiten dus moet je wel een beroep doen op je achterban.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 15:47
Ik doe ook aan hockey en ik heb mij altijd verbaasd over het feit dat er bij veel voetbalverenigingen bijvoorbeeld altijd een te kort aan rij-ouders voor de uitwedstrijden is. Zo erg zelfs dat dit bij o.a. het jeugdjournaal een onderwerp was. Ik heb bij meerdere hockeyverenigingen gezeten en nergens is dat een structureel probleem geweest. Wel eens een punt van ouders die een keer niet kunnen, maar ook dat was nog op te lossen. Ik ben ook trainer en ben coach geweest. Ouders worden gewoon ingepland voor een rijbeurt, als je zorgt dat je voor een half seizoen een rijschema hebt, was er niets loos. Ouders vonden het vaak ook leuk om te kijken en mee te gaan, het zorgde ervoor dat ik en de managers ook met de ouders in contact kwamen en bleven. Konden ze niet, werd dat onderling geregeld. Ik heb als coach ook wel eens van een ouder benzinegeld gekregen, dat ik zelf reed (omdat ze echt niet konden en ik als student geen grote portemonnee had, dus nooit zelf reed).

Hetzelfde geldt voor bardiensten, daar werd iedereen gewoon voor ingedeeld. In de ALV is erover gestemd of het op het moment moet dat je eigen kind speelt of ervoor/erna.

Zelfde geldt voor het fluiten, de hockeybond heeft daar een beleid voor: Niet fluiten? Dan sta je erbuiten! Gericht op de jeugd, vanaf 16 is ieder jeugdlid verplicht een scheidsrechterskaart te halen (en daarmee dus feitelijk ook goede kennis te nemen van de regels) en enkele keren per seizoen te fluiten. En sommige komen eronderuit omdat ze veel coachen en daardoor niet in het schema passen, maar de meeste hangen toch echt enkele keren per jaar. Over het coach, dus ik fluit niet gebeuren kwam niks, want coaches krijgen gewoon een vrijwilligersvergoeding.

Zelfde geldt voor de spelers van het 1e dames en 1e herenteam. Zij zijn het voorbeeld voor veel jeugdleden, dus ze zorgen maar dat ze op zaterdag ook voor jeugdteams beschikbaar zijn.

Ik heb nog nooit voor iets anders dan coachen en training geven (omdat dat iets structureels is) een vergoeding gekregen. Begeleiden van jeugdfeesten, op feestjes bardienst draaien, fluiten op zaterdag en zondag, veld speelklaar maken (ik heb als jeugdlid wat keren om half 8 's ochtends met de bladzuiger het veld bespeelbaar gemaakt), veld op zondagmiddag vegen, clubhuisonderhoud (okee, dat ik als Dtje met een paar teamgenootjes bleef om een paar plantenbakken te schilderen en in elkaar te timmeren kregen we een tosti, een zakje snoep en een flesje AA de man).

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 24-09-2015 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Señor Sjon schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:50:
[...]

Huur velden en verenigingsgebouw.
Spaarpot clubhuis/kleedkamers.
Veldverlichting + energielasten.
Verbruikszaken bar
etc.

Ik ben nog nooit betaald voor trainen/coachen van een team of het wekelijkse fluiten van 1-2 wedstrijden naast mijn competitiewedstrijden. Nu is dit wel weer even gelden... (15+ jaar. :X)
Als je die kant op gaat, gooi dan ook de dikke lease auto's van het hoogste amateurteam erbij die door menige vereniging betaald worden. Geloof me, als je de boekhouding induikt van verenigingen valt je mond open van de inkomsten uit reclame, contributie en vooral de bar. Valt prima betaald te doen.

Ik weet niet in detail hoe het in echte dorpjes zit, maar in een stad zijn inkomsten van duizenden euro's pe rmaand niet ongewoon. Alleen al die enorme hoeveelheden bier, sportdrank en snacks die er in een weekend doorheen gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 24-09-2015 09:54 ]

• rik86
  • Laatst online: 27-05 20:53

Ik ben penningmeester bij een korfbalvereniging en de totale contributie-inkomsten zijn net wat lager dan het totaal aan veld- en zaalhuur en bondskosten.

Wil je als sportvereniging dekkende contributie hebben, dan zit je al snel op € 100,- per kwartaal

• Pizza_Boom
Xanaroth schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:51:
Als je die kant op gaat, gooi dan ook de dikke lease auto's van het hoogste amateurteam erbij die door menige vereniging betaald worden. Geloof me, als je de boekhouding induikt van verenigingen valt je mond open van de inkomsten uit reclame, contributie en vooral de bar. Valt prima betaald te doen.
Ik zit redelijk hoog in de boom bij het hockey en kom bij nogal wat verenigingen over de vloer, maar voor de eerste teams wordt flink wat uitgegeven. Dat klopt. Echter, dat zijn wel de paradepaardjes van iedere vereniging en die moeten op de zondag ook voor de inkomsten zorgen uit bar, reclame en dergelijke. Leasewagens? Bij mijn weten worden teamauto's gesponsord, al dan niet met een kleine bijdrage van de club of het team.

Jij hebt het alleen over inkomsten, maar heb je enig idee wat de uitgaven zijn? Verlichting, 1 lamp is 2000 watt. In iedere paal zitten er 2 en per zijde staan er 3 of 4 palen. Ga even uit van 4, dat is normaal in het hockey, dan heb je dus 8 palen, 16 pitten. Sta je dus per uur 32000 watt weg te stoken. Een kilowattuur kost voor grootverbruik zo'n 9 tot 10 cent. Een veld kost per uur dat er 's avonds getraind wordt dus al 3,5 euro.

Die lampen gaan wel eens stuk. Een losse lamp gaat zomaar richting de 150 tot 200 euro per stuk. Plaatsen mag alleen nog met hoogwerkers, kosten geld. Mijn ervaring is dat je gemiddeld 1 set lampen per jaar moet vervangen, per veld. Dus reken dat een veld per jaar aan verlichtingsonderhoud 3200 euro materiaal.

• Señor Sjon
[...]

Ik weet niet in detail hoe het in echte dorpjes zit, maar in een stad zijn inkomsten van duizenden euro's pe rmaand niet ongewoon. Alleen al die enorme hoeveelheden bier, sportdrank en snacks die er in een weekend doorheen gaan.
Welke vereniging heb je het over? Amateurvoetbal die tegen de eerste divisie aanschurkt?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:24

Fiber

Beaches are for storming.

thewizard2006 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:44:
Dit soort discussies heb je volgens mij echt bij zo ongeveer alle sportverenigingen. Wat bij ons pas ook "speelde" is dat de mensen die bijv al een team coachte niet wilde schoonmaken/veldwacht/bardienst draaien. Verzin het en je kan er een variant op bedenken. De vraag is natuurlijk wat kan je als vereniging eisen. Wanneer is het genoeg en wanneer is het teveel. Kantine/kleedkamers schoonmaken, veld opruimen na een wedstrijddag, fluiten, bardienst, ctz, feestcommissie, sponsorcommissie, coachen en wat van al die mensen die elke zaterdag weer het vervoer doen zonder te declareren etc

Dus ja, het is normaal dat je als lid van een vereniging ook wat dingen doet vóór de vereniging. Wat dit is zal per vereniging weer verschillen. Als het een probleem is kan je het altijd aankaarten in de ledenvergadering.
Inderdaad. Het punt is dat als iedereen zijn steentje bijdraagt het ook voor iedereen behapbaar blijft. Als er teveel leden zoals de TS komen die niks willen doen dan krijgen de mensen die wel wat willen bijdragen steeds meer werk en wordt het ook minder leuk.

Als je dit niet wilt kun je beter lid worden van een commerciële sportschool. dan betaal je gewoon voor wat je krijgt.
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:51:
Ik doe ook aan hockey en ik heb mij altijd verbaasd over het feit dat er bij veel voetbalverenigingen bijvoorbeeld altijd een te kort aan rij-ouders voor de uitwedstrijden is. Zo erg zelfs dat dit bij o.a. het jeugdjournaal een onderwerp was...
Er is dan ook een behoorlijk 'cultuur' verschil tussen de diverse sporten. Hockey is toch net wat elitairder dan voetbal en korfbal trekt toch weer een ander soort mensen dan basketbal...

Zoals het bij jullie gaat is natuurlijk voorbeeldig, maar ik snap best dat het bij een kleine voetbalclub in een achterstandswijk allemaal een beetje moeizamer gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Fiber op 24-09-2015 10:37 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Akkoord dat je wat voor je vereniging moet overhebben, maar noem het dan geen "vrijwilligerswerk" als het de facto toch verplicht is. Noem het dan "verplichte ledendienst" oid en plak er een aantal uren per jaar op, dan is het voor iedereen duidelijk en geen discussie.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• thewizard2006
demichel schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:39:
Akkoord dat je wat voor je vereniging moet overhebben, maar noem het dan geen "vrijwilligerswerk" als het de facto toch verplicht is. Noem het dan "verplichte ledendienst" oid en plak er een aantal uren per jaar op, dan is het voor iedereen duidelijk en geen discussie.
poteto potato. Nee dan is de kous niet af. Dezelfde mensen zullen het nog steeds niet eens zijn met het verplichte deel. Ze betalen immers contributie en dit zou in hun ogen alles moeten/kunnen dekken. De praktijk wijst over het algemeen jammer genoeg anders uit.

• Invisible_man
Oh maar het is wel vrijwillig, je hoeft niet bij die vereniging te zitten.

Afgezien daarvan heeft de term "vrijwilliger" ook enige juridische waarde qua verzekering enzo.

• Fiber

Fiber

Op zich mee eens, maar het is natuurlijk van oudsher zo gegroeid en 'vroeger' waren er waarschijnlijk genoeg echte vrijwilligers om het zo te doen. Tegenwoordig moet je het helaas verplicht gaan stellen omdat anders niemand het meer doet...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Señor Sjon
Dat is al meer dan 20 jaar zo. Ik hoor eigenlijk niks anders. :P

• DedSec85
  • Laatst online: 08:05
Ik ben van twee verenigingen lid. En bij één van de twee is het verplicht om vrijwilligerswerk te doen. Dat bestaat uit twee keer per jaar een bardienst of helpen schoonmaken o.i.d. Ik moest destijds een bardienst draaien. Dat vond ik echter zo leuk om te doen dat ik gevraagd ben om in de vaste barcomissie te komen.

Het leuke vind ik dat je met alle leden een praatje maakt, want iedereen komt iets bij je bestellen.

Voor de andere vereniging draag ik een steentje bij als coördinator van diverse wedstrijden, en af en toe in de catering (zij serveren warme maaltijden) als daar hulp te kort komt.

Een vereniging is er voor leden door leden. Tuurlijk kunnen zaken zoals bardiensten, schoonmaak, administratie, onderhoud etc. bij derde partijen belegd worden. Dit heeft wel als gevolg dat ook die diensten betaald moeten worden en dat de contributie fors omhoog gaat.

Daarnaast hebben verenigingen al flink wat kostenposten in de vorm van een clubhuis, energie, bepaalde vergunningen die ze moeten hebben etc.

Als elk lid gewoon wat tijd maakt voor vrijwilligerswerk binnen hun vereniging dan valt het allemaal best wel mee. Bij de eerste vereniging waar ik het over heb is er gewoon een jaarrooster waar op staat wanneer je iets als bardienst hebt. Natuurlijk heb je er rotte appels tussen die niet op komen dagen als ze bardienst hebben met als gevolg dat iemand anders weer moet invallen. Veel mensen vergeten dat vrijwillig niet hetzelfde is als vrijblijvend.

Dus gewoon af en toe mee helpen, ook al betaal je contributie :)
Dat wordt echt wel gewaardeerd door de vereniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Het is een vereniging, geen bedrijf waar je een dienst afneemt. Het idee van een vereniging is dat samen verantwoordelijk bent om de activiteiten van die vereniging mogelijk te maken. Dat doe je door contributie te betalen, en door mede te zorgen dat de taken die gedaan moeten worden ook gedaan worden. En ja, vaak zijn daarbij dingen als bardiensten, onderhoudsdagen etc. een belangrijk deel van wat er nodig is om het draaiende te houden.

Een vereniging kan natuurlijk prima dit soort uren verplichten. Daar beslist de Algemene Ledenvergadering over. Je gaat daar toch wel heen hoop ik? Als je er een probleem mee hebt, dan is dat de plek om het aan te kaarten en wellicht een alternatief voor te stellen. Soms is er bijvoorbeeld een optie om het (gedeeltelijk) af te kopen. En in ultimo: als je die tijd niet in je vereniging wil steken, dan staat het je vrij je lidmaatschap op te zeggen.

* ATS is in de verenigingen waar hij lid van was altijd heel actief geweest

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 14:57

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Volgens mij is het heel normaal. De reden dat je nu kosten x hebt is omdat een deel van de kosten nu eenmaal in harde valuta afbetaald moet worden, een ander deel van de kosten proberen ze te drukken door leden diensten te laten draaien.

Je zou best op een ledenvergadering naar voren kunnen brengen dat je niet wilt dat er vrijwilligersdiensten zijn, als er genoeg mensen voor zijn dan kan dat vast wel. Dan kijk je alleen waarschijnlijk tegen een aanzienlijke verhoging van de kosten aan.

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:55
Wat mij opvalt is dat bardiensten hier door iedereen wordt gezien als iets dat er bij hoort, maar waarom is dat zo? Ik ben heel mijn jeugd lid geweest bij een basketbal vereniging waarbij zowel ik als lid als mijn ouders regelmatig hun steentje bij droegen met tafelen, fluiten, zaaldienst en administratieve taken. De bar werd echter altijd gerund door de uitbater van de sportzaal.

Ik snap ook niet zo goed wat bardienst te maken heeft met het lid zijn van een sportvereniging. Dat heeft toch niets met de sport te maken? En als het puur om het geld gaat laat mensen die het willen dan gewoon af kopen. In mijn ogen is helpen om een sport mogelijk te maken iets heel anders dan simpelweg onbetaald en ongeschoold werk doen om iets te bekostigen.

Zoals gezegd heb ik hier nog nooit mee te maken gehad dus wellicht zit ik er naast en ik hoor ook graag de ervaringen van mensen bij wiens sportvereniging dit wel de normale gang van zaken is.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
Dit is een apart geval. Ik vind dat je best vrijwilligers werk mag doen voor je club, maar ze mogen dit echt niet verplichten. Maar iedereen die zijn club wilt helpen doet hier aan mee, als is het maar 1 zaterdag per maand vlaggen of achter de bar staan.

Dus, of ze mogen verplichten? NEE
is het normaal om te helpen? JA

• LordSinclair
  • Nu online
Een bar wordt dan gebruikt voor extra inkomsten, de winst kan je dan direct zelf gebruiken (dus lagere contributie). Als daar nog een uitbater tussen zit gaat deze er vandoor met een deel van de winst (of alles) (dus hogere contributie).

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 24-09-2015 10:56 ]

• Pizza_Boom
Jullie hebben in het basketball zaaldienst en een zaal die je huurt, dat heeft bijvoorbeeld het hockey of het voetbal niet. Jullie huren de zaal alleen als je die nodig hebt, een hockeyveld of voetbalveld ligt er permanent. Daar komt ook het risico en dergelijke bij. Natuurlijk betaal je die bij een zaal ook, maar dan indirect. En je deelt het met andere gebruikers, iets dat voetbal en hockeyvelden vaak niet hebben, op een school die daar van de gemeente gebruik van moet maken na. Inderdaad, als wij zaalhockey spelen hebben we ook een baruitbater in de zaal. Maar vaak is dat ook nog de zaalbeheerder. En dan hebben wij wel zaaldienst, terwijl dat op het veld weer niet bestaat.

De bar is belangrijk voor de vereniging, een bar kan zomaar 1000 euro per speeldag aan omzet genereren. Zeg even dat 35 tot 40% daarvan pure winst is op je bar (zou hoger moeten zijn), dan verdien je dus per speeldag 350 tot 400 euro extra die je aan je trainers, materialen, velden en accommodatie kan besteden.

• Invisible_man
Bij onze vereniging hebben we een eigen gebouw wat zo nu en dan ook verhuurt wordt waarbij wij ook de optie geven om daar ook de bardienst bij te huren. Dat wordt dan ook door vrijwilligers gerund (bardienst is bij ons overigens niet verplicht) en genereert aardig wat inkomsten voor de vereniging zodat de contributie weer laag kan blijven.

• Bazziek
LordSinclair schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:56:
Een bar wordt dan gebruikt voor extra inkomsten, de winst kan je dan direct zelf gebruiken (dus lagere contributie). Als daar nog een uitbater tussen zit gaat deze er vandoor met een deel van de winst (of alles) (dus hogere contributie).
Pizza_Boom schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:00:
Jullie hebben in het basketball zaaldienst en een zaal die je huurt, dat heeft bijvoorbeeld het hockey of het voetbal niet. Jullie huren de zaal alleen als je die nodig hebt, een hockeyveld of voetbalveld ligt er permanent. Daar komt ook het risico en dergelijke bij. Natuurlijk betaal je die bij een zaal ook, maar dan indirect. En je deelt het met andere gebruikers, iets dat voetbal en hockeyvelden vaak niet hebben, op een school die daar van de gemeente gebruik van moet maken na. Inderdaad, als wij zaalhockey spelen hebben we ook een baruitbater in de zaal. Maar vaak is dat ook nog de zaalbeheerder. En dan hebben wij wel zaaldienst, terwijl dat op het veld weer niet bestaat.

De bar is belangrijk voor de vereniging, een bar kan zomaar 1000 euro per speeldag aan omzet genereren. Zeg even dat 35 tot 40% daarvan pure winst is op je bar (zou hoger moeten zijn), dan verdien je dus per speeldag 350 tot 400 euro extra die je aan je trainers, materialen, velden en accommodatie kan besteden.
Dat snap ik, maar waarom kiezen ze er niet voor mensen die dit niet willen het af te laten kopen. Voor het uurtarief van veel mensen met een fatsoenlijke baan zal je een hele middag een enthousiaste student in kunnen huren. Dat levert waarschijnlijk nog betere service op aangezien je met ervaren bar medewerkers kan gaan werken en je slokt geen vrije dagen op van mensen voor sport ongerelateerde zaken.

[ Voor 42% gewijzigd door Bazziek op 24-09-2015 11:01 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
mugenmarco schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:55:
Dit is een apart geval. Ik vind dat je best vrijwilligers werk mag doen voor je club, maar ze mogen dit echt niet verplichten. Maar iedereen die zijn club wilt helpen doet hier aan mee, als is het maar 1 zaterdag per maand vlaggen of achter de bar staan.

Waarom zouden ze het niet mogen verplichten ?

Het is een deel van de contributie in natura betalen, een vereniging is opzich grotendeels vrij eigen regels te maken waaraan je je als lid te houden hebt.

Je kunt het hooguit geen "vrijwilligerswerk" meer noemen omdat het niet meer geheel vrijwillig is :)

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 11:00
Bazziek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:54:
Wat mij opvalt is dat bardiensten hier door iedereen wordt gezien als iets dat er bij hoort, maar waarom is dat zo? Ik ben heel mijn jeugd lid geweest bij een basketbal vereniging waarbij zowel ik als lid als mijn ouders regelmatig hun steentje bij droegen met tafelen, fluiten, zaaldienst en administratieve taken. De bar werd echter altijd gerund door de uitbater van de sportzaal.
Bij Zaalsporten is het nogal gebruikelijk dat een zaal gebruikt wordt door meerdere verenigingen. Bijvoorbeeld naast Basketbal, nog volleybal, Turnen, Badminton, Handbal, korfbaal en (in de winter?) zaalvoetbal. In zo'n geval is het lastig om de kantine dan gezamenlijk met al die verenigingen te runnen. dan kan de uitbater zelf iets regelen.

Zoals je zelf deels al zegt veranderd dat niets aan de gedachte dat je wat hoort te doen (in mijn optiek) voor je vereniging. Je neemt in dit geval, al dan niet semi-verplicht andere taken op je.

• ATS

ATS

Bazziek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:54:

Ik snap ook niet zo goed wat bardienst te maken heeft met het lid zijn van een sportvereniging. Dat heeft toch niets met de sport te maken? En als het puur om het geld gaat laat mensen die het willen dan gewoon af kopen. In mijn ogen is helpen om een sport mogelijk te maken iets heel anders dan simpelweg onbetaald en ongeschoold werk doen om iets te bekostigen.

Zoals gezegd heb ik hier nog nooit mee te maken gehad dus wellicht zit ik er naast en ik hoor ook graag de ervaringen van mensen bij wiens sportvereniging dit wel de normale gang van zaken is.
Het ligt er nogal aan of je gebruik maakt van een sporthal of je een eigen clubhuis hebt. In het eerste geval heb je vaak te maken met een uitbater, maar in tweede geval vaak ook niet en wordt het in eigen beheer gedaan.

Ik ben jaren lid geweest van een zweefvliegclub, en ook daar moest veel zelf gewerkt worden. Je vliegt minder dan je uren maakt om dat mogelijk te maken aan onhoud, lierdiensten en vele, vele andere taken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik ben niet zo thuis in het verenigingen-wereldje want ben nog nooit lid geweest van één enkele vereniging, dus misschien zie ik het verkeerd, maar zouden twee lidmaatschap-tarieven dan geen optie zijn?

-wil je enkel sporten/whatever en geen klusjes uitvoeren, dan tarief A
-wil je wel klusjes uitvoeren (gekwantificeerd als x avonden/uren/... per jaar), dan tarief B.

Misschien een idee?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Bazziek
ATS schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:03:
[...]

Ik ben jaren lid geweest van een zweefvliegclub, en ook daar moest veel zelf gewerkt worden. Je vliegt minder dan je uren maakt om dat mogelijk te maken aan onhoud, lierdiensten en vele, vele andere taken.
Het gaat mij ook echt niet om het meehelpen, dat deed ik graag en gelukkig was dat binnen de vereniging iets dat breed werd gedragen. Echter was je dan altijd (hoe zijdelings dan ook) met je sport bezig en dan hoeft dat voor mij niet perse efficiënt te zijn. Wat mij betreft mag iets dat niets met sport en alles met geld te maken heeft zoals bardienst dan ook gewoon economisch efficiënt worden aangepakt en dat zal voor sommige mensen betekenen dat het goedkoper is (qua tijd) om het af te kopen.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 18:29

Ja de vereniging mag dat verplichten een vereniging (de ALV, niet het bestuur) mag namelijk haar eigen regels vaststellen (mits niet in strijd met de wet, etc). Als jij die regels niet ok vindt zou ik geen lid worden.

Overigens vind ik het wel vreemd dat er geen mogelijkheid is om de werkverplichting af tekopen, maar dan wel voor een commercieel tarief: als je via een uitzendbureau een barmedewerker of schoonmaker inhuurt betaal je daar minimaal €15 per uur voor met een minimum van drie uur (waarvan de uitzendkracht iets meer dan de helft krijgt...)
Bedoel je hiermee dat je denkt dat er mensen zijn die niets met een bepaalde sportvereniging hebben en er vrijwillig zouden gaan schoonmaken zolang ze maar geen contributie hoeven te betalen? Geen schijn van kans!
Maar volgens mij klopt je beeld van de financien van een sportvereniging ook niet helemaal, die zijn vast beschikbaar.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
Bazziek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:08:
[...]

Het gaat mij ook echt niet om het meehelpen, dat deed ik graag en gelukkig was dat binnen de vereniging iets dat breed werd gedragen. Echter was je dan altijd (hoe zijdelings dan ook) met je sport bezig en dan hoeft dat voor mij niet perse efficiënt te zijn. Wat mij betreft mag iets dat niets met sport en alles met geld te maken heeft zoals bardienst dan ook gewoon economisch efficiënt worden aangepakt en dat zal voor sommige mensen betekenen dat het goedkoper is (qua tijd) om het af te kopen.
Tsja als je wil weten waarom niet .. moet je toch aan het bestuur van TS z'n vereniging vragen of je op de ALV aanwezig mag zijn .. daar is het ooit besloten om hun moverende redenen.

Kan me op zich wel wat redenen voorstellen waarom je niet met een mix of vooral betaalde krachten zou willen werken:

Wordt een nogal grote begrotingspost met ditto risico.
Bij een te kort is men nog minder snel geneigd bij te springen als alles financieel geworden is.
Elke ALV het nodige gesteggel over de kosten van inhuur .. hoe dat invergelijking moet staan met vrijwillige uren qua kosten, etc. etc.

• ATS

ATS

Bazziek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:08:
[...]

Maar een vereniging gaat niet over het op de efficiëntst mogelijke manier werken. Het gaat over het samen mogelijk maken van wat je doet. Afkopen is een model, maar het is niet een model dat alleen maar goed werkt. Taken moeten toch gedaan worden, en de afkoopsom wordt daardoor al snel hoog. Daarmee wordt het voor de een wel, en de ander niet mogelijk om af te kopen. Dat kan op zich ook weer voor wrevel zorgen. Veel verenigingen ziten helemaal niet te wachten op mensen die de club eigenlijk het liefste zouden gebruiken als een pure dienstverlener waar ze als consumenten een dienst afnemen en daarna direct weer in de auto stappen. Als je dat zoekt, dan kan je beter naar een commerciële aanbieder gaan.

• Invisible_man
demichel schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:07:
Ik ben niet zo thuis in het verenigingen-wereldje want ben nog nooit lid geweest van één enkele vereniging, dus misschien zie ik het verkeerd, maar zouden twee lidmaatschap-tarieven dan geen optie zijn?

-wil je enkel sporten/whatever en geen klusjes uitvoeren, dan tarief A
-wil je wel klusjes uitvoeren (gekwantificeerd als x avonden/uren/... per jaar), dan tarief B.

Misschien een idee?
Dan ga je dus indirect geld hangen aan vrijwilligerswerk en krijg je ook snel scheve verhoudingen. Zoals al meer gezegd hier, als je niet dit soort vrijwilligerstaken wil doen, ga dan naar een commerciële instellingen. Bij een vereniging hoort nu eenmaal een verenigingsmentaliteit. Dus het fatsoen opbrengen om op de algemene ledenvergadering te komen (heel apart, maar de mensen met de grootste mond zie ik daar het minst), af en toe de handen uit de mouwen steken en respect opbrengen voor de vrijwilligers die nog een stapje harder doen (dus niet bij een jeugdwedstrijd de vrijwillige scheidsrechter uitschelden omdat hij tegen jouw team fluit).

• Pizza_Boom
Bazziek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:00:
Dat snap ik, maar waarom kiezen ze er niet voor mensen die dit niet willen het af te laten kopen. Voor het uurtarief van veel mensen met een fatsoenlijke baan zal je een hele middag een enthousiaste student in kunnen huren. Dat levert waarschijnlijk nog betere service op aangezien je met ervaren bar medewerkers kan gaan werken en je slokt geen vrije dagen op van mensen voor sport ongerelateerde zaken.
Je ziet alleen 1 ding over het hoofd: Je wordt dan als vereniging werkgever. Het is de vraag of je dat wilt zijn. Bovendien zijn het, voor mijn eigen vereniging sprekend, diensten van 1 tot 2 uur in een periode dat toch veel ouders aanwezig zijn.
Rrob schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:11:
Bedoel je hiermee dat je denkt dat er mensen zijn die niets met een bepaalde sportvereniging hebben en er vrijwillig zouden gaan schoonmaken zolang ze maar geen contributie hoeven te betalen? Geen schijn van kans!
Maar volgens mij klopt je beeld van de financien van een sportvereniging ook niet helemaal, die zijn vast beschikbaar.
Ik ben momenteel niet spelend lid. Ik krijg alleen een vrijwilligersvergoeding voor de trainingen die ik geef, maar ik betaal niets. En nee, die vrijwilligersvergoeding word ik niet rijk van, die ligt onder het minimum loon, maar lekker boeiend. Ik vind het leuk om met kinderen en sport bezig te zijn, ik breng kennis over en ben lekker bezig met de sport.

• Fiber

Fiber

ATS schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:13:
[...] Veel verenigingen ziten helemaal niet te wachten op mensen die de club eigenlijk het liefste zouden gebruiken als een pure dienstverlener waar ze als consumenten een dienst afnemen en daarna direct weer in de auto stappen. Als je dat zoekt, dan kan je beter naar een commerciële aanbieder gaan.
Dat is helemaal waar. Probleem in de huidige samenleving is alleen dat er helaas steeds meer mensen komen die alleen maar willen consumeren. Die mentaliteit moet je inderdaad bestrijden.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
[...]

:+ Hilarisch om te zien wat voor beeld je bij een sportvereniging hebt.

Ik stond vroeger op een veldje te voetbaltrainen waar niet viel te voetballen:
  • Doordat het zo blubberig was bevroor het nogal hobbelig,
  • Er was geen geld voor kleinere ballen, dus als 6 jarige speelde je gewoon met vijfjes,
  • De ballen die er waren, waren geplastificeerd, want de netten in de doelen waren 8 jaar geleden een keer vernield, dus er ging wel eens een bal in de meidoorns aan de andere kant van de sloot,
  • Er was 1 lamp, dus als je in het licht ging staan verloor je de bal uit het oog,
  • Maar er waren wel douches met warm water! Niet dat daar een kop op zat...
De jongetjes uit de stad kwamen aan, bespotten onze accomodatie en vernielden de gasten kleedkamer nadat we ze alle hoeken van de klei hadden laten zien.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat ik toch blij dan met onze Jan en Anita die elke keer er weer zijn om bardienst, schoonmaak, wc-schrobben doen voor onze Judo-vereniging. Dit stel is gepensioneerd en vinden dit prachtig om te doen. :)

Big-ass kerstkado vanuit de leden.. elk jaar weer :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Testert
ATS schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:13:
[...]

Maar een vereniging gaat niet over het op de efficiëntst mogelijke manier werken. Het gaat over het samen mogelijk maken van wat je doet. Afkopen is een model, maar het is niet een model dat alleen maar goed werkt. Taken moeten toch gedaan worden, en de afkoopsom wordt daardoor al snel hoog. Daarmee wordt het voor de een wel, en de ander niet mogelijk om af te kopen. Dat kan op zich ook weer voor wrevel zorgen. Veel verenigingen ziten helemaal niet te wachten op mensen die de club eigenlijk het liefste zouden gebruiken als een pure dienstverlener waar ze als consumenten een dienst afnemen en daarna direct weer in de auto stappen. Als je dat zoekt, dan kan je beter naar een commerciële aanbieder gaan.
Ik heb daar begrip voor. Echt, alle begrip. Maar ik vind het moeilijk om lid te zijn van een vereniging waar heel zwaar getild wordt aan vrijwilligerswerk. Ben met mijn leven allang blij dat ik tijd kan maken om af en toe te sporten. Mijn vrouw heeft me liever thuis voor de gezelligheid en anders wel voor hulp in huis of liggen er nog wat klusjes.

Wellicht gaan mijn kinderen ook bij dezelfde sportvereniging en kan ik een bijdrage leveren wanneer ze wat zelfstandiger zijn. Als het bestuur en de vrijwilligers liever hebben dat ik dan ook niet kom sporten, so be it. Helaas, wellicht in een latere fase. Voor nu betekent dat dan kennelijk dat ik welkom ben in het zwembad en de sportschool.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mugenmarco schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:55:
Ja hoor, ze mogen het prima verplichten. Aan een lidmaatschap van een vereniging zitten nou eenmaal plichten vast. De plicht tot betalen van de contributie wordt door iedereen gezien als logisch. Echter de plicht om je in te zetten kan ook prima bij een lidmaatschap horen.

Je moet niet vergeten wat een vereniging is:
* een groep mensen die gezamenlijk iets nastreeft of onderneemt.

En ze mogen dus ook onderling afspreken dat je een bepaald aantal uur moet "werken" voor de vereniging. Net zoals ze onderling de contributie mogen bepalen, en onderling de contributietermijn mogen bepalen, waar ze willen zitten, of ze een bar willen hebben of niet.

Als je slim bent, vraag je dus vóóraf wat de lidmaatschapsplichten zijn. Zo is mijn man lid van de badmintonvereniging en wordt hij geacht een aantal keer te rijden, te fluiten en bar te staan. Gelukkig huren ze een tijdsslot in de plaatselijke sporthal, zodat het schoonmaken bij de huurprijs inbegrepen zit, maar als een vereniging een eigen accomodatie heeft, moet je dat dus zelf regelen.

En waarom je het niet af kan kopen? Dat hebben alle leden gezamenlijk bepaald. Dus als je wil dat dat wél afgekocht kan worden, ga naar de ALV, dien een voorstel in, of richt een eigen vereniging op. Hou er echter wel rekening mee dat de contributie dan rustig met € 50-€ 100 per jaar verhoogd wordt: voor iedere dienst van 3-4 uur die jíj niet draait, moet de vereniging dan een commerciëel iemand voor inhuren.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:01
Testert schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:48:
[...]
Maar ik vind het moeilijk om lid te zijn van een vereniging waar heel zwaar getild wordt aan vrijwilligerswerk.
Ik denk dat het er een beetje afhangt wanneer je iets vrijwilligerswerk noemt en wanneer niet.

Jij wil sporten en je wedstrijden spelen. Echter wil je ook een trainer voor je trainingen en een scheidsrechter (en teller en lijnrechters etc) bij je wedstrijden zien. Er zijn genoeg mensen in een vereniging die liever geen wedstrijd fluiten. Dat je daardoor dus een paar keer per seizoen een wedstrijd van een ander team moet fluiten ipv de klusjes thuis hoort er in mijn ogen dus gewoon bij en is naar mijn inziens ook geen vrijwilligerswerk te noemen.

Een trainer steekt elke week een paar uur tijd in de training van een team. En over het algemeen wil je ook iemand voor de groep hebben staan die dat een beetje goed kan. Dat is in mijn ogen wel vrijwilligerswerk en die trainer mag ook nog wel een redelijke vrijwilligersvergoeding krijgen.

• Fiber

Fiber

Het punt is wellicht wel dat mensen die niet opgegroeid zijn in een verenigingscultuur en waar dit 'vrijwilligerswerk' er niet van jongs af aan ingebracht wordt dat die nauwelijks beseffen hoeveel werk er gaat zitten in het laten draaien van zo'n club. Je denkt er gewoon nauwelijks bij na en neemt vanzelfsprekend aan dat het gras gemaaid is en de douches schoon zijn en dat er scheidsrechters rondlopen.

Ouders die zelf wellicht nooit op voetbal gezeten hebben en nu kinderen hebben die wel op voetbal willen moeten ook goed voorgelicht worden over hun rechten en plichten. Veel mensen hebben het gewoon niet door denk ik, wat er allemaal bij komt lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Testert
Invisible_man schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:33:
[...]

Dan ga je dus indirect geld hangen aan vrijwilligerswerk en krijg je ook snel scheve verhoudingen. Zoals al meer gezegd hier, als je niet dit soort vrijwilligerstaken wil doen, ga dan naar een commerciële instellingen. Bij een vereniging hoort nu eenmaal een verenigingsmentaliteit. Dus het fatsoen opbrengen om op de algemene ledenvergadering te komen (heel apart, maar de mensen met de grootste mond zie ik daar het minst), af en toe de handen uit de mouwen steken en respect opbrengen voor de vrijwilligers die nog een stapje harder doen (dus niet bij een jeugdwedstrijd de vrijwillige scheidsrechter uitschelden omdat hij tegen jouw team fluit).
Ik vind het altijd heel apart dat mensen die veel tijd in de vereniging steken evenveel contributie betalen als de jongens van het eerste, die verwend worden met voorkeursbehandeling. Ik heb deel uitgemaakt van dat verwende groepje, bij verschillende verenigingen, waar ik niet echt een band mee had. Altijd heb ik me gerealiseerd dat zij degenen zijn die dat voor mij mogelijk maakten en dat ik slechts een uithangbord voor een hoofdsponsor was.

Ik zie hier wel mogelijkheden in:
- Mensen met veel tijd en weinig geld,
- Mensen met veel geld en weinig tijd,

Voor beide wordt de drempel om te sporten verlaagd, want voor mij is tijd duur. Voor bijstandstrekkers is de contributie hoog. Het geld dat ze hebben kunnen ze dan beter in materialen steken.

Ik zie deze problemen trouwens sterk verminderen in een wereld met een basisinkomen! :)

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
nee natuurlijk niet. Je betaald contributie om te mogen voetballen, je gaat dat niet betalen om na de wedstrijd nog eens te vlaggen of achter de bar te staan, en zo wel dan vind ik dat daar iets voor tegenover hoort te staan.

• Pizza_Boom
mugenmarco schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:10:
nee natuurlijk niet. Je betaald contributie om te mogen voetballen, je gaat dat niet betalen om na de wedstrijd nog eens te vlaggen of achter de bar te staan, en zo wel dan vind ik dat daar iets voor tegenover hoort te staan.
Een 4x zo hoge contributie zodat je een vrijwilligersvergoeding uitbetaald kan krijgen?
Testert schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:07:
Ik zie deze problemen trouwens sterk verminderen in een wereld met een basisinkomen! :)
Ik zie even niet wat dat hiermee te maken heeft, maargoed...

• marcop23
  • Laatst online: 22:28
Ook ik weet best wat van de financiën van de basketbalclub waar ik bij zit. Nu is dat simpeler, want er wordt gewoon een zaal van de gemeente gehuurd voor een aantal uren in de week. De bar is verzorgd door een gepensioneerde, maar dat gaat via de gemeente. Hij krijgt waarschijnlijk ook een kleine vergoeding onder het jeugdminimumloon van een 15-jarige.

Maar we hebben ongeveer 40 leden, ~230 euro per jaar, dus zeg 9k euro per jaar inkomsten. Wat denk je dat die hal kost? ~7000 per jaar. Dan heb je niet bizar veel meer over hoor, je hebt sowieso vrijwilligerswerk nodig. Er zijn wel trainingen, er zijn wel wedstrijden elke zaterdag die gefloten moeten worden, score bijhouden, etc etc. En je moet nog wel ballen kopen à 40 euro per stuk, en ander klein materiaal.

En wij zitten met het probleem dat die hal belachelijk snel duurder wordt de laatste tijd, steeds verhogingen van ~15% per jaar. Maar helaas, er is weinig alternatief. En de contributie evenredig meeverhogen is niet heel lidvriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
mugenmarco schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:10:
Het bedrag van je huidige contributie staat daar tegenover. Als je daar geen vrijwilligers voor hebt moet je professionals inhuren en dat kost geld. Dat geld moet ergens vandaan komen en dat is je contributie. Maar die is niet meer toereikend en zal dus vors verhoogd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehammer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2021
Ikzelf ben nu al 28 jaar vrijwilliger voor onze club, en ik heb daar mijn vrouw leren kennen.
Ik heb snotapen meegemaakt die niet te houden waren vroeger, die sponsoren nu.
Hebben een eigen zaak of zijn lid geworden van de club van honderd.
Het is gewoon geweldig om die kinderen te zien groeien, en ik kan ze allemaal.
Ik kan het iedereen aanraden, je krijgt er zo veel voor terug.
Wat is nu een paar uur in de week, komop zeg.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 15:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

dehammer schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:48:
Ikzelf ben nu al 28 jaar vrijwilliger voor onze club, en ik heb daar mijn vrouw leren kennen.
Ik heb snotapen meegemaakt die niet te houden waren vroeger, die sponsoren nu.
Hebben een eigen zaak of zijn lid geworden van de club van honderd.
Het is gewoon geweldig om die kinderen te zien groeien, en ik kan ze allemaal.
Ik kan het iedereen aanraden, je krijgt er zo veel voor terug.
Wat is nu een paar uur in de week, komop zeg.
Hoewel ik ook veel tijd stop in de vereniging waar ik bij zit (als bestuurslid), vind ik wel dat je hier te kort door de bocht gaat. Met 2 kleine kinderen, een drukke baan en een mooi huis dat onderhouden moet worden, heb ik niet zomaar 'een paar uur in de week' over. En áls ze er al zijn, vind ik het ook wel fijn als ze vrij blijven, dus niet worden opgeslokt door allerlei verplichtingen. Iedereen staat vind ik vrij om die afweging zelf te maken. Dat jij, dehammer, er blijkbaar energie van krijgt betekent niet dat dit voor iedereen zo is!

Verder vind ik wel dat er binnen de vereniging een bepaalde mate van saamhorigheid en bereidheid moet zijn. Als dit te laag wordt, moet je je denk ik gaan afvragen of de vereniging in z'n huidige vorm nog wel haalbaar is. De optie om vrijwilligerswerk af te kopen vind ik raar; stel dat er maar 5% van de mensen dit doet, ga je dan echt die 5% 'inhuren'? Waarschijnlijk moeten de andere vrijwilligers dan extra bardiensten oid draaien. En die krijgen daar helemaal niks voor. Nou lekker sociaal ben je dan bezig hoor.
Andersom: stel dat 95% van de mensen dit doet, ga je je bar fulltime bezetten met inhuur. Die 5% die dan niet extra betaalt profiteert dan wel mee. Is ook raar.

Nee, bij een vereniging hoort nou eenmaal dat er van je gevraagd wordt om je extra in te zetten. Wil je dat niet, vind ik het niet gek dat je op een gegeven ogenblik toch in meer of mindere mate buitengesloten wordt. Wat zei Rutte ook alweer over de 'dikke-ik'-mentaliteit? Zie je imho hier dus wel vaak terug!

/edit:
Mm... volgens mij komt bovenstaande een beetje tegenstrijdig over. Ter verduidelijking: ik kan dus best begrijpen dat mensen zich niet (verplicht) extra willen inzetten voor de vereniging, maar ga dan ook niet klagen dat de vereniging je niet kan bieden wat je wil.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 24-09-2015 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 16:51
Of het nu on- of offtopic is weet ik niet, maar de TS is nogal stil :)

Desalniettemin een erg interessant onderwerp! Onze vereniging werd 10 jaar geleden nog gezien als 'familieclub', met bardiensten en wat enthousiastelingen die van alles deden (fluiten, trainen, commissies, noem het). Inmiddels lopen er 2500 leden rond, is de bar uitbesteed en zijn er een aantal betaalde functies binnen de club omdat sommige dingen gewoon full-time aandacht vereisen.

We zien een duidelijke verandering in het gedrag van de leden: waar vroeger een leeg kratje naar de bar werd gebracht laten mensen / teams dat nu lekker buiten staan. Aan de ene kant logisch, want er loopt betaald barpersoneel rond aan de andere kant is dat misschien juist de oorzaak ..

De enige 'verplichting' die er nog is, is wedstrijden fluiten. Zelfs daar is een oplossing voor bedacht, een 'fluitpoule'. Ben je te lui of kan je niet? Dan kan je daar in contact komen met iemand die je beurt over kan nemen voor zo'n 20,-.

Aan de ene kant vind ik het een mooie oplossing, aan de andere kant wordt de band met de vereniging alleen maar minder en wordt er straks alleen nog maar 'geconsumeerd'.

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Jay... een waarom moet ik iets bijdragen aan de samenleving topic!!!!

[/sarcasme]

Zelf zit ik niet onder voetbal, maar ben betrokken bij een scouting vereniging.
Wij hebben een kwart van de leden van de lokale voetbalclub, maar verhoudingsgewijs wel een stuk minder terrein.
Wij zijn het grootste gedeelte van onze contributie kwijt aan gebouw en onderhoud en dan wordt het onderhoud gedaan door vrijwilligers.
Schoonmaak wordt ook gedaan door vrijwilligers, net zoals het verzorgen van de programma's.

De vrijwilligers houden de contributie betaalbaar.
Zou jij nog willen voetballen als jouw contributie 700 euro per jaar is?
Daarnaast moet jij jezelf niet eens afvragen waarom je jezelf in moet zetten voor de club maar waarom de club inzet moet tonen voor jou.

Dit soort dingen is een kwestie van geven en nemen en als ik bij jouw club zou zitten zou ik duidelijk maken dat ik nemers, zoals jij pretendeert te zijn, liever zie oprotten bij de club.

Persoonlijk kan ik je trouwens niet genoeg bedanken voor het leveren van bewijs dat voetballers (en hun supporters) compleet wereldvreemd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door T.C op 24-09-2015 22:28 ]

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Haha...ik ben voetballers geweest en nog steeds trouw supporter en dus wereldvreemd :)...ik snap prima dat sommige vrijwilligerstaken erbij horen. Met name achter de bar staan en wedstrijden fluiten. Ik heb bij 2 clubs gespeeld en bij beiden was de bardienst verplicht en roulerend. Wedstrijden fluiten was niet verplicht en meestal waren er wel genoeg scheidsrechters.

In de jeugd was dat allemaal niet verplicht maar wel enorm gewaardeerd als je ging fluiten of achter de bar ging staan. En er zijn ook zoveel andere, kleine, klusjes die enorm kunnen helpen. Denk aan wassen etcetera. Maar als je je kind toch naar voetbal brengt, dan kan je toch net zo goed ff naar een uitwedstrijd rijden met een auto vol teamgenootjes?

En dat er veel geld naar t eerste (of jeugdselecties) gaat, tja, so be it. Het verschilt enorm per club en het is wel het uithangbord van de club. Ik heb in de jeugd ook altijd selectie gespeeld en dan waren busjes voor uitwedstrijden nooit een probleem en het enige dat je zelf mee hoefde te nemen waren schoenen, scheenbeschermers en een schone onderbroek. De rest lag voor mij, als 13 jarige, gewoon keurig klaar in de kleedkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

dat is een hele normale gang van zaken. Een club kan niet zonder (extra) vrijwilligerswerk. Ik ben ook lid van een aantal (niet-voetbal) clubs en inderdaad, daar ben je best wat tijd mee kwijt, soms zelfs je halve weekend. Bardiensten, opruim- en onderhoudsdiensten, wedstrijdhulp, coördinatie-diensten. Heb je het nog niet eens over bestuurs- of commissiewerk.

het alternatief is ook al eens op tafel geweest: (sterke) verhoging contributie, commerciële activiteiten met als gevolg minder ruimte voor de leden (bijvoorbeeld verhuren kantine), geen activiteiten meer door de week, etc. Allemaal onacceptabel.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Testert schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:39:
[...]

:+ Hilarisch om te zien wat voor beeld je bij een sportvereniging hebt.

Ik stond vroeger op een veldje te voetbaltrainen waar niet viel te voetballen:
  • Doordat het zo blubberig was bevroor het nogal hobbelig,
  • Er was geen geld voor kleinere ballen, dus als 6 jarige speelde je gewoon met vijfjes,
  • De ballen die er waren, waren geplastificeerd, want de netten in de doelen waren 8 jaar geleden een keer vernield, dus er ging wel eens een bal in de meidoorns aan de andere kant van de sloot,
  • Er was 1 lamp, dus als je in het licht ging staan verloor je de bal uit het oog,
  • Maar er waren wel douches met warm water! Niet dat daar een kop op zat...
De jongetjes uit de stad kwamen aan, bespotten onze accomodatie en vernielden de gasten kleedkamer nadat we ze alle hoeken van de klei hadden laten zien.
En toch, als je hoort wat spelers hier in de 3e klasse al aan winstpremies krijgen. Gaat als snel richting de 200 euro per overwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Komt dat uit de clubkas of rechtstreeks van een sponsor...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:58

Onbekend

...

Zonder vrijwilligers is het te duur, en krijg je een vereniging zonder leden.

Bij mij hier in de buurt zie ik dat ze dat hebben opgelost door een hogere contributie te vragen en mensen die 2 keer vrijwilliger zijn geweest (chauffeur, bardienst e.d.) krijgen aan het eind van het seizoen 25 euro terug.
Het vrijwilligersprobleem is grotendeels verdwenen, en sommige mensen betalen inderdaad liever 25 euro meer dan dat ze vrijwilliger moeten zijn.

Of de vereniging dat mag verplichten hangt natuurlijk van de voorwaarden af welke je bent aangegaan door lid van die vereniging te worden. Als je gewoon niet komt opdagen wordt er natuurlijk wel achter je rug om over gepraat. Als je helemaal geen tijd aan het vrijwilligerswerk wilt besteden, kan je misschien vragen of je dat vrijwilligerswerk af kunt kopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Ik ben net na 10 jaar gestopt als badminiton (ja dat lees je goed is badminton t/m 8 jaar) trainer wegens een tekort aan kids. Bij ons op de club is er niks verplicht maar toch draagt of droeg een groot deel van de mensen wel iets bij, alleen de ouders van kids die competitie spelen en competitiespelers hebben een verplichting en dat is 1 of 2 keer rijden bij uitwedstrijden. Het voordeel is wel dat het hele team (mits ze met 4 spelen en niet met 5 of 6) in 1 auto past. De enige vergoeding die ik kreeg was de jaarlijkse vrijwilligers bbq, alleen de hoofdtrainer krijgt betaald en aangezien die van buiten komt vind ik dat ook niet meer dan normaal. Bardiensten zijn er niet aangezien de bar van de sporthal/turnhal/zwembad commercieel uitgebaat wordt maar dat moet ook wel bij een complex dat van smorgens vroeg tot savonds laat geopend is.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Pagina: 1