• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 19:34
Goede nacht allemaal,

Op het moment volg ik de opleiding Technische Bedrijfskunde en een minor gericht op Business Intelligence. Gaat allemaal verder prima, het is goed te volgen.

Uiteraard wordt er tijdens de minor veel gebruik gemaakt van database/bi tools neem bijvoorbeeld Business Objects /Qlickview etc. Alleen heb ik als bedrijfskundige natuurlijk nooit echt databases uitgebreid behandeld. Nu laten deze BI tools je natuurlijk data opvragen in een grafische interface waardoor het erg makkelijk wordt met query's etc.

Allemaal leuk en aardig, maar ik vind dat je moet weten wat er werkelijk gebeurd i.p.v. op een paar knopjes te drukken. Dus bedacht ik mij om een MCSA SQL server 2012 te behalen. Heb de stof al even bestudeerd alles staat online er zijn zelfs filmpjes, tevens al met wat query's lopen spelen :P

Mijn enige vraag die rest is dit een goed SQL certificaat om te behalen. Of kan ik beter een ander certificaat behalen. De keuze voor het Microsoft certificaat is voornamelijk gebaseerd op het feit dat het relatief goedkoop is en naar mijn idee wel echt waarde op serieus niveau heeft en niet alleen wat theorie.

Uiteraard zullen er nog meer relevante certificaten zijn, maar het gaat mij er meer dat ik kan aantonen dat ik een sterke IT achtergrond bezit. Naar mijn idee is namelijk de tijd van bedrijfskundigen/managers welke zich met IT bemoeien maar geen kennis bezitten spoedig voorbij. Overigens volledig terecht!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Allereerst het is MCSA ;)

En zo goedkoop is de titel op zich niet. Je moet er 3 examens a 150 euro per stuk voor afleggen tenzij je school hier andere afspraken met Microsoft over heeft liggen. Wel de moeite waard om even in te duiken lijkt mij.

Welke examens je moet hebben vind je hier.

• LemonC200
Megajr schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:57:
Allereerst het is MCSA ;)

En zo goedkoop is de titel op zich niet. Je moet er 3 examens a 150 euro per stuk voor afleggen tenzij je school hier andere afspraken met Microsoft over heeft liggen. Wel de moeite waard om even in te duiken lijkt mij.

Welke examens je moet hebben vind je hier.
Haha scherp!

Klopt inderdaad van de 3 examens. Ik denk dat ik er mee verder ga en proberen de certificaten te halen.
€450 voor een goed certificaat vindt ik op zich te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door LemonC200 op 24-09-2015 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
LemonC200 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 01:51:
Mijn enige vraag die rest is dit een goed SQL certificaat om te behalen. Of kan ik beter een ander certificaat behalen. De keuze voor het Microsoft certificaat is voornamelijk gebaseerd op het feit dat het relatief goedkoop is en naar mijn idee wel echt waarde op serieus niveau heeft en niet alleen wat theorie.
Voor SQL Server is het een goed certificaat, maar voor BI zou ik het niet weten. De MCSA bestaat voornamelijk uit DBA werkzaamheden (installeren en onderhouden) en basiskennis van query's met T-SQL. Het is goede kennis om te hebben van SQL Server, maar ik weet niet of het direct past bij wat je zoekt.

Als BI ontwikkelaar zal je vooral te maken hebben met de Rapporting Service, SQL Server Integration Services en SQL Server Analyse Service. Dit zijn de onderdelen van SQL Server die een BI functie kunnen hebben.
Uiteraard zullen er nog meer relevante certificaten zijn, maar het gaat mij er meer dat ik kan aantonen dat ik een sterke IT achtergrond bezit. Naar mijn idee is namelijk de tijd van bedrijfskundigen/managers welke zich met IT bemoeien maar geen kennis bezitten spoedig voorbij. Overigens volledig terecht!
Een sterke IT achtergrond is niet alleen certificaten, maar ook werkervaring. Je moet ook gewerkt hebben met SQL Server om het maximale eruit te halen.

Een manager hoeft overigens geen inhoudelijk IT kennis te hebben, het is leuk maar geen eis. Ik heb een paar managers meegemaakt die geen of weinig IT kennis hadden, maar wel uitstekend leiding konden geven aan een IT afdeling. Manager moeten vooral dingen faciliteren en ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LemonC200 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 01:51:
Allemaal leuk en aardig, maar ik vind dat je moet weten wat er werkelijk gebeurd i.p.v. op een paar knopjes te drukken.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een eindgebruiker van een tool moet weten hoe de tool intern werkt...

Puur als bedrijfskundige ben je niet met (onderliggende) techniek bezig. Het siert je dat je de kennis op wilt doen, maar ik denk dat er andere curcussen zijn die wellicht nuttiger zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook trainingen om Business Objects Designer of Developer te worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LemonC200
CMD-Snake schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:45:
[...]

Voor SQL Server is het een goed certificaat, maar voor BI zou ik het niet weten. De MCSA bestaat voornamelijk uit DBA werkzaamheden (installeren en onderhouden) en basiskennis van query's met T-SQL. Het is goede kennis om te hebben van SQL Server, maar ik weet niet of het direct past bij wat je zoekt.

Als BI ontwikkelaar zal je vooral te maken hebben met de Rapporting Service, SQL Server Integration Services en SQL Server Analyse Service. Dit zijn de onderdelen van SQL Server die een BI functie kunnen hebben.

[...]

Een sterke IT achtergrond is niet alleen certificaten, maar ook werkervaring. Je moet ook gewerkt hebben met SQL Server om het maximale eruit te halen.

Een manager hoeft overigens geen inhoudelijk IT kennis te hebben, het is leuk maar geen eis. Ik heb een paar managers meegemaakt die geen of weinig IT kennis hadden, maar wel uitstekend leiding konden geven aan een IT afdeling. Manager moeten vooral dingen faciliteren en ondersteunen.
Je hebt gelijk met betrekking tot het certificaat het is in eerste instantie puur SQL
Wel is het zo dat ik daarna door kan gaan met een MCSE in business intelligence of MCSE dataplatform.

Wat ik verder als bedrijfskundige eigenlijk wil is het maken van een functioneel ontwerp van een BI-oplossing of een softwareproduct in combinatie met leidinggeven aan een team. Zodat er een mooi strak product uit komt waar de eindgebruiker blij mee is.

Het certificaat zie ik meer als bewijs van ik heb affiniteit met IT en indien nodig kan ik snel kennis oppikken van een IT gerelateerd onderwerp op fatsoenlijk niveau. De specifieke keuze voor BI & SQL/Databases vind ik aansluiten/interessant omdat het in het functioneel ontwerp allerlei mogelijkheden bied (voorspellingen etc).

Om een specifiek voorbeeld te geven graag zou ik Excel herontwerpen zodat je gewoon een zin kan typen met:

Vergelijk kolom A met kolom B indien er in kolom A een getal voorkomt wat ook in kolom B voorkomt verwijder deze dan in A tenzij dit getal een min getal is.

Als Excel dit vervolgens zou begrijpen in plaats van de huidige formules kunnen veel meer mensen Excel gebruiken. Persoonlijk kan ik daar echt blij van worden. :)
Question Mark schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:08:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een eindgebruiker van een tool moet weten hoe de tool intern werkt...

Puur als bedrijfskundige ben je niet met (onderliggende) techniek bezig. Het siert je dat je de kennis op wilt doen, maar ik denk dat er andere curcussen zijn die wellicht nuttiger zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook trainingen om Business Objects Designer of Developer te worden.
Op BI gebied heb je daar zeker gelijk in, maar er zijn veel verschillende BI programma's welke nu ook al deels in mijn opleiding aanbod komen. Daarnaast denk ik dat iedereen kan werken met tools na een 2 dagen cursus althans dat is mij ooit eens verteld door iemand van een groot IT-concern.

[ Voor 14% gewijzigd door LemonC200 op 24-09-2015 12:20 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LemonC200 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:58:
[...]
Daarnaast denk ik dat iedereen kan werken met tools na een 2 dagen cursus althans dat is mij ooit eens verteld door iemand van een groot IT-concern.
Ben ik het niet helemaal mee eens... Na een tweedaagse curcus weet iemand hoe de userinterface werkt, maar nog niet welke keuzes gemaakt moeten worden binnen een applicatie. (beetje afhankelijk van de tool uiteraard).

Verder moet je gewoon doen waar je zin in hebt. Als jij wilt weten hoe SQL onderhuids werkt, is er echt niks op tegen om je hierin te verdiepen. Het kan een stuk basis of achtergrondkennis zijn waar je nog jarenlang van kunt profiteren. Zeker tijdens gesprekken met "echte" techneuten die jouw functioneel ontwerp moeten gaan vertalen naar een technisch ontwerp. :)

Question Mark heeft ook TBK gestudeerd overigens

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1