• NinjaRider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb op dit moment een Sony KDL-40X2000, een relatief oude TV die well full-HD maar geen 3D ondersteund. Omdat ik mijn TV graag wil upgraden, naar en 55-65 inch model, wil ik ook meteen eentje met 3D ondersteuning. Ik lees dat passive 3D er best gaaf uitziet op de recente UHD TV's.
Los van 3D hoop ik natuurlijk ook gewone UDH content kunnen af te spelen in de toekomst.

Nu zit ik nog met 'probleem' dat ik momenteel een Yamaha RX-V3800 heb, die eigenlijk meteen als HDMI switch fungeert, en uiteraard altijd gebruikt wordt voor geluid af te spelen. Van deze versteker ben ik eigenlijk zeer tevreden, als semi-audiofiel vind ik dat hij prachtig geluid speelt van zowel films als muziek.
Het probleem is dat deze receiver geen HDMI 1.4 of hoger ondersteund, en dus ook geen 3D/UHD signaal kan doorgeven aan mijn toekomstige nieuwe TV.

Dus zit ik met een dilemma. De mooiste oplossing zou een nieuwe receiver zijn, maar dan gaat het hele plaatje (samen met de nieuwe TV) al een flinke duit kosten. De Yamaha heeft destijds ruim 4000 Euro gekost, en vandaag nogmaals zo'n investering doen heb ik er eigenlijk niet voor over. Als ik wat rondkijk lijkt mij dat de gemiddelde prijs van AV-Receivers wel aardig gezakt is ten opzichte van 8-10 jaar terug toen ik deze Yamaha kocht. Wel vraag ik mij af of bijvoorbeeld een pak-em-beet een Onkyo HT-RC-660 receiver (die puur op vlak van specs aan mijn wensen zou voldoen) op vlak van geluidskwaliteit kan concurreren met mijn huidige Yamaha. Uiteraard zou ik nooit een nieuwe versterker kopen zonder eerst eens te gaan luisteren, maar...

Langs de andere kant vind ik het zonde om de Yamaha, waar ik anders heel tevreden over ben, weg te doen gewoon omdat hij niet het juiste videosignaal kan doorgeven. In mijn ogen dient een versterker in de eerste plaats nog steeds voor geluid af te spelen. Dus speel ik met het idee om een HDMI switch aan te schaffen om zo mijn HDMI apparaten naar mijn TV door te sluizen, echter wil ik behouden dat zoals nu steeds het geluid door de Yamaha receiver afgespeeld wordt. Ik weet dat er HDMI switches zijn welke een apparte audio-out hebben om een versteker op aan te sluiten, meestal is dit een TOSLINK aansluiting. Ik vraag mij wel af of dan de complexere audio formaten (DTS-HD, Dolby TrueHD, ...) gaan blijven werken.

Nog een alternatief is alle apparaten (of enkel de player die ik voor 3D wil gaan gebruiken) rechtstreeks aan de TV aansluiten, maar aangezien mijn RX-V3800 gaan ARC (Audio return channel) ondersteund zal ook dat geluid via TOSLINK moeten terug gaan, en zit ik weer met dezelfde vraag als bij de HDMI switch.

Wat is jullie gedachte hierover?
Alvast bedankt!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Alle receivers met HDMI kunnen sowieso wel 3d doorgeven, aangezien dit eigenlijk een normaal 1080p signaal is. Als je met een hogere resolutie wil werken, wordt dat lastig inderdaad. In dat geval moet je video en audio gaan splitsen en apart aansturen. Als je dat via de TV doet heb je wat beperkingen met betrekking met de optische uitgang (geen HD surround formaten), maar je kan ook kijken of je je speler met bijv. 5.1 pre-outs kan aansluiten op je Yamaha (analoog)

Mijn advies: 3d is voor 2 weekjes leuk en daarna leg je het weer in de kast. Dat is bij mij niet anders.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08
NinjaRider schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:26:
De Yamaha heeft destijds ruim 4000 Euro gekost...
Geheel offtopic, maar serieus 4000 euro voor die Yamaha? Of was dat met alle speakers er bij?

Verder met de heer boven mij: met optisch verlies je de optie om HD Audio bitstream bij de receiver te krijgen. Analoog is nog wel mogelijk alleen moet je dan een bron hebben met meer kanaals analoge uitgangen om het geluid als LPCM bij de receiver te krijgen. Plus dat meerkanaals analoog in veelal maar één maal op een receiver zit en je een keuze moet maken welke bron dat zal worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• NinjaRider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
DjVe schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:26:
Alle receivers met HDMI kunnen sowieso wel 3d doorgeven, aangezien dit eigenlijk een normaal 1080p signaal is. Als je met een hogere resolutie wil werken, wordt dat lastig inderdaad. In dat geval moet je video en audio gaan splitsen en apart aansturen. Als je dat via de TV doet heb je wat beperkingen met betrekking met de optische uitgang (geen HD surround formaten), maar je kan ook kijken of je je speler met bijv. 5.1 pre-outs kan aansluiten op je Yamaha (analoog)

Mijn advies: 3d is voor 2 weekjes leuk en daarna leg je het weer in de kast. Dat is bij mij niet anders.
Ik geloof niet dat alles wat HDMI heeft per definitie 3D ondersteund...
Hier zie je de versiegeschiedenis van HDMI, en er wordt pas vanaf 1.4 vermelding gemaakt van 3D.

Over de zin/onzin van 3D wil ik het in dit topic liever niet over hebben (persoonlijk: in de bioscoop vind ik het wel heel leuk), maar als ik een mooie nieuwe TV koop die het aankan, zou ik het wel zonde vinden om het niet te kunnen gebruiken.

Aangezien ik een Raspberry Pi 2 met OpeneElec wil gaan gebruiken voor 4K films te spelen, is pre-outs gebruiken ook geen oplossing vrees ik...

Los van de 3D kwestie, kan ik sowieso nooit via de Yamaha versterker 4K/UHD doorsluizen, dus zal ik sowieso iets moeten doen.
FeaR schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:43:
[...]

Geheel offtopic, maar serieus 4000 euro voor die Yamaha? Of was dat met alle speakers er bij?

Verder met de heer boven mij: met optisch verlies je de optie om HD Audio bitstream bij de receiver te krijgen. Analoog is nog wel mogelijk alleen moet je dan een bron hebben met meer kanaals analoge uitgangen om het geluid als LPCM bij de receiver te krijgen. Plus dat meerkanaals analoog in veelal maar één maal op een receiver zit en je een keuze moet maken welke bron dat zal worden.
Ruim 4000 was misschien overdreven, ik weet hier niet exact meer, maar het was allesinds rond de 4000 Euro. Ik was ook zo dom om hem direct te kopen toen hij uit kwam |:(

Het lijkt mij wel dat AV-Receivers vandaag een stuk goedkoper zijn, maar dan nog twijfel ik of een versterker van +500 Euro (zou ik nog wel willen investeren samen met de TV) op vlak van geluidskwaliteit mijn Yamaha gaat kunnen evenaren...

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

NinjaRider schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:47:
[...]

[...]

Ruim 4000 was misschien overdreven, ik weet hier niet exact meer, maar het was allesinds rond de 4000 Euro. Ik was ook zo dom om hem direct te kopen toen hij uit kwam |:(
Totaal offtopic maar dan heb je, je aardig laten bekopen
Original Price: $1,499.99
http://www.crutchfield.co...3800/Yamaha-RX-V3800.html
Typical Price: $2,499.00
http://www.cnet.com/au/pr...-av-receiver-7-1-channel/

Echter ik zou zeggen probeer het met een switch, je hebt ook van die HDMI switchjes die gewoon het signaal kopieren. Doe je dat over een niet al te lange afstand werkt dat prima. Doe je 1 HDMI kabel naar de TV maar geluid uit, en de andere naar je AV voor het geluid. Hopen dat het dan wel synchroon loopt.

Maar zoals boven al vermeld, waarschijnlijk werkt het gewoon standaard met je Yamaha al.

[ Voor 5% gewijzigd door Freakie1NL op 24-09-2015 14:47 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08
Freakie1NL schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:45:
[...]
Totaal offtopic maar dan heb je, je aardig laten bekopen
Original Price: $1,499.99
Die kwam ik inderdaad ook tegen waardoor ik die 4000 euro in twijfel ging trekken. Dan kom je toch in de buurt van heel andere receivers dan een Yamaha.

Als je puur en alleen 3D wilt heb je met HDMI 1.4 genoeg en die receivers zie je nu met regelmaat aan worden geboden. Ik heb zelf pas een mid-range Denon weggedaan en voor nog geen achthonderd euro een AVR-4520 gekocht. Dan is het upgraden naar een recent topmodel wel leuk. Als je echt 4K wilt dan zal tweedehands niet zo snel/minder snel gaan aangezien HDMI 2.0 met HDCP 2.2 nog relatief nieuw is. Maar naar receivers van 4K hoeft niet gekeken te worden aangezien de Yamaha ook niet in die league zat. Waarbij - op HT Forum - nogal eens voorbij komt dat van de nieuwere receivers de Surround Bubble juist vele malen beter is. Of dat waar is ga ik hier niet aan, altijd een lastige discussie of er verschillen zijn tussen receivers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:46

Mikayu

.srt

3D gaat vrijwel zeker wel werken. Vaak is dit een gewone 1080p signaal met side by side image die de TV weer omzet naar 3d

Maar voor 4K heb je al HDMI 2.0 nodig
Ik weet op het moment een demo model Denon AVR X4100 te vinden voor 600 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 12:39
Ik weet niet of deze inmiddels is uitverkocht, maar op onderstaande link een verre opvolger van jouw versterker voor € 1.099:
http://www.stassen.nl/ver...age&utm_campaign=tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:46

Mikayu

.srt

Of voor 100 euro minder een nieuwere maar iets minder zware A2040
Pagina: 1