Toon posts:

4790K OF 6600K?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
onderaan vind u mijn verhaal dit zijn gewoon de vragen die ik kreeg:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
400

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alles behalve een moederbord CPU en werkgeheugen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
minimaal 2/3 jaar mee door kan

Ga je overklokken?
Was er wel aan het denken

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies

Nou over nar mijn verhaal:
ik was het twijfelen tussen een 4790K(tweedehands anders haal ik het niet met prijs) en een 6600K te gaan halen omdat volgens CPU boss de 4790K veel beter is dan een 6600K maar dan kijk ik naar benchmarks op youtube en zie je amper of weinig verschill tussen de fps in en als je gaat kijken naar overclocken haalt de 6600K meer FPS uiteindelijk en stable ook. dus mijn vraag is wat is de manier van gaan hier?

en is het makkelijk om naar 4,5 dus 1ghz er bij te clocken met de volgende setup?
Intel Core i5-6600K - Boxed
MSI B150M PRO-DH - Socket 1151 - DDR4
Crucial - DDR4 2133Mhz CL15 Module - 4GB (woord 8)

Ik bedank jullie voor de moeite en de hulp alvast!
Groetjes,

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 23:40 ]

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-11 21:10

wiLLius

Extreme OC

Voor overklokken heb je een Z170 chipset bord nodig.

hwbot; wiLLius

Verwijderd

Topicstarter
ASRock Z170M Pro4S zou het dan met die wel lukken dan naar de 4,5?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 23:45 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

dat kan je zo toch niet stellen of je 4500mhz haalt, hangt van je cpu en koeling af. doorgaans is t wel haalbaar maar je weet t nooit,.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je enkel met de PC gaat gamen, zou ik ook de i5 nemen, die is ruimschoots voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:45:
dat kan je zo toch niet stellen of je 4500mhz haalt, hangt van je cpu en koeling af. doorgaans is t wel haalbaar maar je weet t nooit,.
en dit zou ook haalbaar zijn zonder zoon dure chipset?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee, intel heeft 'non-z overclocking' verboden, en op moederborden waar het wel kon is dat ook met biosupdates dichtgespijkert,. Kortom, Z170 of stock clocks

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:48:
Nee, intel heeft 'non-z overclocking' verboden, en op moederborden waar het wel kon is dat ook met biosupdates dichtgespijkert,. Kortom, Z170 of stock clocks
oke hartelijk bedankt omdat er stond advenced overclocking bij msi op de website.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

marketing.. gaat in dat geval om geheugen en gpu op de cpu overclock

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:50:
marketing.. gaat in dat geval om geheugen en gpu op de cpu overclock
okeoke. even in overclock normen gesproken is 1GHZ veel voor een overclock om dat te halen? meer wil ik zeker niet er bij doen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:48:
Dit is natuurlijk net zo goed marketing. ;) De andere chipsets kunnen het op zich ook, maar met de Z170 borden gaat het gewoon net even makkelijker. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 23-09-2015 23:52 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

1Ghz is doorgaans net iets bovengemiddeld.. 43-4400mhz is zeker haalbaar, welke koeler heb je op t oog?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CptChaos schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:51:
[...]
Dit is natuurlijk net zo goed marketing. ;) De andere chipsets kunnen het op zich ook, maar met de Z170 borden gaat het gewoon net even makkelijker. ;)
true, omdat het dus wel technisch haalbaar is op zo'n mobo..

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:52:
1Ghz is doorgaans net iets bovengemiddeld.. 43-4400mhz is zeker haalbaar, welke koeler heb je op t oog?
daar heb ik nog niet heen gekeken. maar rond de 50 euro voor in de toekomst

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met het oog op overclocken wel handig om je daar eerst op te orienteren..

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:55:
Met het oog op overclocken wel handig om je daar eerst op te orienteren..
naja is pas wat voor in de toekomst voorlopig zal de 6600K denk wel elke game trekken mits goede GPU.
maar dus moet een Z170 mobo als eerst halen en dan verder kijken naar koeling,

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok dat lijkt mij een goede volgorde dan. Ja een 6600k moet alles wel redden, je haalt ook meer fps uit GPU oc dan CPU oc

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:58:
Ok dat lijkt mij een goede volgorde dan. Ja een 6600k moet alles wel redden, je haalt ook meer fps uit GPU oc dan CPU oc
Dat klopt. maar een OC van je CPU is ook vaak betere stable fps wat ik zo vond niet meer zoveel drops

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Met de huidige K-Procs valt dat verschil reuze mee, maar je systeem wordt er in ieder geval niet trager van ;D

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:03:
Met de huidige K-Procs valt dat verschil reuze mee, maar je systeem wordt er in ieder geval niet trager van ;D
aah oke. dus u raad ook aan om een 6600K te nemen en daar uiteindelijk een mooie OC overheen te gooien?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:00:
[...]

Dat klopt. maar een OC van je CPU is ook vaak betere stable fps wat ik zo vond niet meer zoveel drops
Stabielere framerates? Nee, ook die haal je door je GPU over te klokken en de framerate te limiteren op niet-belachelijke waarden.

De frametime gaat nauwelijks omlaag bij het overklokken van een CPU welke meer als capabel is om een bepaald spel te draaien. Het verschil in moderne AAA games is in ieder geval nihil, die leunen namelijk allemaal op je GPU en niet op je CPU.

Lees je beter in op wat overklokken wel en niet mogelijk maakt en wat de voor- en nadelen zijn. Voor 99/100 gamebakken heb je er geen drol aan omdat de GPU de limiterende factor is, en dat gaat met een degelijke quadcore i5 de komende jaren ook niet veranderen of je er nou wel of geen overklok op draait. Jij bevind je in dezelfde waan als die veel andere onervaren overklokkers lijken te hebben: Alsof het een wondermiddel is die alles opeens x keer zo snel maakt.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 24-09-2015 00:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Aanraden is een groot woord. Overklokken is vooral leuk om te doen, kijken hoever je kan gaan. Ik doe t niet perse voor 24/7 performancewinst. Daarnaast dien je je zeer goed in te lezen op de gebruikte hardware (reviews) en overclock tutorials, je leert gewoon een hoop van je eigen hardware.

@ Danger, Je hebt helemaal gelijk, maar er zijn wel uitzonderingen, Sim games en RTS hebben vaak nog wel baat bij een CPU OC, zei het minimaal.

PS, zeg maar jij hoor, bedankt voor de beleefdheid tho ;)

[ Voor 26% gewijzigd door millman op 24-09-2015 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:06:
Aanraden is een groot woord. Overklokken is vooral leuk om te doen, kijken hoever je kan gaan. Ik doe t niet perse voor 24/7 performancewinst. Daarnaast dien je je zeer goed in te lezen op de gebruikte hardware (reviews) en overclock tutorials, je leert gewoon een hoop van je eigen hardware
Oke bedankt. ik kan altijd hier terug komen op het forum mocht ik hulp nodig hebben er zullen mensen zoals u zijn die er meer verstand van hebben als mij ik weet dat vroeger met een q9450 quadcore makkelijk 1 ghz erbij kon krijgen maar blijkbaar zijn tijden verandert sinds dien en verbod hier en daar. maar bedankt voor u hulp!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ook een q9450 was 1Ghz niet meteen makkelijk, maar goed haalbaar en ook dat hing af van gebruikte spullen. Ik denk dat er in die zin niets is veranderd. Wat wel veranderd is is dat de hardware een scheiding heeft gemaakt tussen Overclockkers en niet overclockers. Zowel met CPU (k) en Moederbord (Z), wil je alle vrijheid dien je toch naar AMD te kijken, waar elke CPU nog te overklokken is.

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 24-09-2015 00:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:06:
[...]

Stabielere framerates? Nee, ook die haal je door je GPU over te klokken en de framerate te limiteren op niet-belachelijke waarden.

De frametime gaat nauwelijks omlaag bij het overklokken van een CPU welke meer als capabel is om een bepaald spel te draaien. Het verschil in moderne AAA games is in ieder geval nihil, die leunen namelijk allemaal op je GPU en niet op je CPU.

Lees je beter in op wat overklokken wel en niet mogelijk maakt en wat de voor- en nadelen zijn. Voor 99/100 gamebakken heb je er geen drol aan omdat de GPU de limiterende factor is, en dat gaat met een degelijke quadcore i5 de komende jaren ook niet veranderen of je er nou wel of geen overklok op draait. Jij bevind je in dezelfde waan als die veel andere onervaren overklokkers lijken te hebben: Alsof het een wondermiddel is die alles opeens x keer zo snel maakt.
als ik kijk naar filmpjes over een 6600K non OC en met OC zie je dergelijk verschill;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:06:
@ Danger, Je hebt helemaal gelijk, maar er zijn wel uitzonderingen, Sim games en RTS hebben vaak nog wel baat bij een CPU OC, zei het minimaal.
Correct, maar dat zijn wel vrij specifieke scenario's. De TS lijkt te denken dat een CPU overklok overal en altijd helpt. Verre van realistisch als je je bedenkt dat het in de meeste scenario's niet alleen onnodig is, maar je ook extra geld en koeling kost. De kans dat de processor het begeeft word op dat moment ook onnodig een stuk groter.
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:14:
[...]

als ik kijk naar filmpjes over een 6600K non OC en met OC zie je dergelijk verschill;)
Youtube gebruikers claimen wel meer, de waarheid (meetbare reviews, kennis over de jaren heen) toont anders. :w

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 24-09-2015 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:13:
Ook een q9450 was 1Ghz niet meteen makkelijk, maar goed haalbaar en ook dat hing af van gebruikte spullen. Ik denk dat er in die zin niets is veranderd. Wat wel veranderd is is dat de hardware een scheiding heeft gemaakt tussen Overclockkers en niet overclockers. Zowel met CPU (k) en Moederbord (Z), wil je alle vrijheid dien je toch naar AMD te kijken, waar elke CPU nog te overklokken is.
naja dan haal ik me gewoon een Z moederbordje en klaar dan is de 4,4 4,5 ook haalbaar wat ik uiteindelijk wil

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

D4NG3R schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:15:
[...]

Correct, maar dat zijn wel vrij specifieke scenario's. De TS lijkt te denken dat een CPU overklok overal en altijd helpt. Verre van realistisch als je je bedenkt dat het in de meeste scenario's niet alleen onnodig is, maar je ook extra geld en koeling kost. De kans dat de processor het begeeft word op dat moment ook onnodig een stuk groter.
Nou, begeven is uitzonderlijk, zeker als je je houd aan de algemene OC regels, goed inlezen, inlezen en.. inlezen. Temps in de gaten houden, langdurig testen enz enz.. Maar tegenwoordig is t zeker niet nodig, alleen leuk om te doen. Die 5% scheelt ook niets en uiteraard... Alles kan stuk :Y

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:18:
[...]

Nou, begeven is uitzonderlijk
Klopt, vandaar dat ik ook aangeef dat de kans onnodig 'een stuk groter' word. Ik impliceer nergens dat de kans opeens van 0.1% naar 50% gaat, maar zelfs als je van 0.1 naar 0.12% gaat is dat een verhoging van 20%. Relatief aan 100% is dat natuurlijk niet veel, maar relatief aan de average failure rate is dat een immense verhoging.
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:15:
[...]

naja dan haal ik me gewoon een Z moederbordje en klaar dan is de 4,4 4,5 ook haalbaar wat ik uiteindelijk wil
Als je toch gaat overklokken ga dan direct voor het hoogste wat je processor stabiel wil draaien met je setup.. Het is vrij onzinnig om best wel veel geld te steken in hardware alleen maar voor een 'voor de lol' overklok. Maar hey, Doe wat je niet laten kan. :9

Edit: Iets wat ik trouwens mis in de OP, waar bestaat de rest van het systeem uit? Welke voeding heb je? Welke GPU heb je? Welke kast word alles in geplaatst?

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 24-09-2015 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je toch gaat overklokken ga dan direct voor het hoogste wat je processor stabiel wil draaien met je setup.. Het is vrij onzinnig om best wel veel geld te steken in hardware alleen maar voor een 'voor de lol' overklok. Maar hey, Doe wat je niet laten kan. :9

Edit: Iets wat ik trouwens mis in de TS, welke GPU heb je eigenlijk?
[/quote]
nou ik wil gewoon 4,5 uiteindelijk draaien en als dat met een z170 moederbordje kan en het is ietsje duurder heb ik het daar voor over het is niet voor de lol maar later over jaartje als de games zwaar woorden dit omhoog te gooie

Verwijderd

Topicstarter
650 watt voeding en een 770GTX momenteel woord r9 380

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:33:
nou ik wil gewoon 4,5 uiteindelijk draaien en als dat met een z170 moederbordje kan en het is ietsje duurder heb ik het daar voor over het is niet voor de lol maar later over jaartje als de games zwaar woorden dit omhoog te gooie
Nogmaals: Nee, je verspilt een flinke hoeveelheid geld alleen maar omdat jij denkt dat het zo werkt:
Het verschil in moderne AAA games is in ieder geval nihil, die leunen namelijk allemaal op je GPU en niet op je CPU.

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:34:
650 watt voeding en een 770GTX momenteel woord r9 380
Welke voeding? En de R9 380 word direct al de bottleneck in het systeem. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 24-09-2015 00:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarom woord dat een bottleneck?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit word in ieder geval voor nu m'n laatste post omdat je schijnbaar straal over de helft van de tekst heen leest, ik daarom in herhaling moet vallen en nogal moe begin te worden:
Het verschil in moderne AAA games is in ieder geval nihil, die leunen namelijk allemaal op je GPU en niet op je CPU.
Zoek gerust reviews op als je het niet wil geloven, maar die >€150,- extra die je in een dure overklokbare CPU wil steken, kan je beter in een krachtigere GPU steken.

• Sankara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-12 11:40
hmm is de 770GTX niet iets beter dan de R9 380 (uitgezonderd DX12 benchmark 'resultaten')?
En ja zeker, je GPU wordt een 'behoorlijke' bottleneck vergeleken met je CPU. Hiermee wordt bedoelt dat je CPU 'meer aankan' dan je GPU (lees: CPU heeft geen moeite de game met alle toeters en bellen aan, GPU is aan het zweten om het bij te houden). Om het zo te zeggen: je toekomstige cpu kan de 980Ti bij benen (vormt geen bottleneck)!

Niet dat je niet kan gamen met je huidige GPU's, dat zeker wel minus enige toeters en bellen, maar je CPU overclocken terwijl je grafische kaart zelfs zonder CPU overclock al je CPU verhindert is geen slimme keuze!

Ik weet niet van welke rig je vandaan komt (AMD FX wellicht?) maar je GPU zal zodanig een bottleneck vormen dat je waarschijnlijk niet de (FPS) winst zal krijgen die je nu wellicht hoopt te krijgen. Je gaat voor een high end CPU namelijk maar je hebt nog een midrange kaart. Tja kan je nog steeds doen en dan lekker door sparen, volgend jaar hoort een nieuwe lading GPU's aan te komen namelijk en komt DX12 hopelijk op stoom (goed moment om GPU up te graden).

edit: ligt er ook aan welke games je speelt. RTS ala SCII zijn meer CPU intensief (kan je dus een grote FPS winst mee verwachten) terwijl FPS/action adventure (lees GTA/Witcher/MGS) echt GPU intensief zijn (minder grote FPS winst te verwachten).

[ Voor 17% gewijzigd door Sankara op 24-09-2015 10:02 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Sankara88-2341/hero/1258821

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
Je kunt het een beetje vergelijken met een auto. Die heeft een motor en wielen/banden.

Je processor is de motor, en je videokaart zijn de banden. Als je een super mega dikke krachtige motor hebt die 500 pk kan leveren, maar smalle flut bandjes met bijna geen profiel, dan heb je geen klap aan al dat motor vermogen, want je gaat meteen slippen en hebt geen grip meer en noem het maar op. Je motor is dus 'overkill' ten aanzien van je banden.

Met vrijwel elk systeem van tegenwoordig is dat een vergelijkbaar verhaal. Processors kunnen doorgaans alles best wel makkelijk aan (inderdaad met uitzondering van bepaalde strategy games of simulatie games), maar juist de videokaart is het onderdeel wat bepaald hoe mooi je de game kunt instellen en hoe goed deze draait.

Jij bent je dus vooral aan het focussen hoe je die 'motor' zo goed en hard mogelijk kunt opfokken, terwijl je daar helemaal niet zo veel aan hebt want je 'banden' kunnen dat vermogen helemaal niet aan dus je gaat alleen maar slippen.

Beetje simpele vergelijking en klopt niet 100% maar het geeft je wellicht een idee van hoe het ongeveer zit.

Vandaar dat men ook vraagt naar welke videokaart je gaat gebruiken. Want tenzij je het gewoon een coole hobby vind om te gaan overclocken, kan het upgraden van je videokaart een veel betere keuze zijn.

https://freight.associates

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-11 20:40
Daffie schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:43:
Je kunt het een beetje vergelijken met een auto. Die heeft een motor en wielen/banden.

Je processor is de motor, en je videokaart zijn de banden. Als je een super mega dikke krachtige motor hebt die 500 pk kan leveren, maar smalle flut bandjes met bijna geen profiel, dan heb je geen klap aan al dat motor vermogen, want je gaat meteen slippen en hebt geen grip meer en noem het maar op. Je motor is dus 'overkill' ten aanzien van je banden.

Met vrijwel elk systeem van tegenwoordig is dat een vergelijkbaar verhaal. Processors kunnen doorgaans alles best wel makkelijk aan (inderdaad met uitzondering van bepaalde strategy games of simulatie games), maar juist de videokaart is het onderdeel wat bepaald hoe mooi je de game kunt instellen en hoe goed deze draait.

Jij bent je dus vooral aan het focussen hoe je die 'motor' zo goed en hard mogelijk kunt opfokken, terwijl je daar helemaal niet zo veel aan hebt want je 'banden' kunnen dat vermogen helemaal niet aan dus je gaat alleen maar slippen.

Beetje simpele vergelijking en klopt niet 100% maar het geeft je wellicht een idee van hoe het ongeveer zit.

Vandaar dat men ook vraagt naar welke videokaart je gaat gebruiken. Want tenzij je het gewoon een coole hobby vind om te gaan overclocken, kan het upgraden van je videokaart een veel betere keuze zijn.
Mooi verhaal, is ook de waarheid. Alleen wordt hier meer informatie gevraagd over de processor. De parts waar hij over praat is de moederbord, geheugen en processor, want deze wilt hij upgraden en als doelgroep wilt hij gamen.

Voor hetzelfde geld heeft hij al 2 fury's, ik neem an dat hij niet wilt gamen met het processor :P

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 16:29
ilaurensnl schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:37:
[...]

Mooi verhaal, is ook de waarheid. Alleen wordt hier meer informatie gevraagd over de processor. De parts waar hij over praat is de moederbord, geheugen en processor, want deze wilt hij upgraden en als doelgroep wilt hij gamen.

Voor hetzelfde geld heeft hij al 2 fury's, ik neem an dat hij niet wilt gamen met het processor :P
TS gaf al aan dat hij nu een GTX770 heeft en binnenkort een R9 380 wilt aanschaffen, en daar waren weer een paar reacties op gekomen dat hij beter niet kan investeren in het CPU-overclockbaar maken van zijn systeem (en daarmee dus een duurder moederbord en allicht ook betere koeling, voeding etc), maar dat hij dan beter kan kijken/doorsparen voor een betere videokaart. Vandaar mijn verhaal ;)

https://freight.associates

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Overklokken is echt heel simpel, je moet er alleen voor zorgen dat de de koeler echt vast zit (de pushpins). Daarna druk je op de overklok knop, en klaar is bassie. http://nl.hardware.info/p...rvaring-door-lip#aisuite3

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lip schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:19:
Overklokken is echt heel simpel, je moet er alleen voor zorgen dat de de koeler echt vast zit (de pushpins). Daarna druk je op de overklok knop, en klaar is bassie. http://nl.hardware.info/p...rvaring-door-lip#aisuite3
Dat is niet de manier om te overklokken hier, we zitten op tweakers, dus auto OC is 'not done'. Overklokken doe je omdat het kan en leuk is om mee bezig te zijn.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lip schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:19:
D4NG3R schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:27:
Een overklok 'voor de lol' is jammer, tenzij je de extra performance ook daadwerkelijk gaat gebruiken is het gewoon weggegooid geld.. De TS wil een R9 380 kopen, beter dat het extra geld wat een K processor + Z moederbord kost word gestoken om dit te upgraden naar een 390 of iets dergelijks. (welke trouwens nog steeds een bottleneck vormt, maar dat doet elke single GPU op dit moment)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 18:36:
[...]

Dat is niet de manier om te overklokken hier, we zitten op tweakers, dus auto OC is 'not done'. Overklokken doe je omdat het kan en leuk is om mee bezig te zijn.
Bepaal jij dat...? :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:58
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:54:
daar heb ik nog niet heen gekeken. maar rond de 50 euro voor in de toekomst
Het is me niet helemaal duidelijk hoe je dat bedoeld, maar hou er rekening mee dat die 6600K zonder koeler geleverd wordt. Dus je zal nu al moeten investeren in een koelblok.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee, echter is t advies wat je geeft gewoon niet juist. Een auto oc zal per definitie niet efficiënt met voltage omspringen met hoge(re) temperaturen tot gevolg (en dus een lager haalbare oc dan mogelijk is met zelf tunen). Met een gemiddelde aircooler dien je gewoon te testen om tot een goede oc te komen en leer je er ook nog wat van. Dat is precies wat ik over probeer te brengen en vind het jammer dat goed advies wordt ondermijnd door jou gegeven advies.

(En stiekem ook een voorbeeld wat er mis is met het tweakers niveau.. Liever lui dan moe.)

* Je geeft in je review aan dat je bord met auto oc het voltage onder de 1,3v houd. Dit is voor elke proc anders en wordt door het bord geschat aan de hand van de ViD van de proc. Misschien heeft jou processor maar 1,15v nodig voor dezelfde oc. Testen dus :)

[ Voor 17% gewijzigd door millman op 24-09-2015 21:55 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

millman schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:50:
(En stiekem ook een voorbeeld wat er mis is met het tweakers niveau.. Liever lui dan moe.)
offtopic:
Dat is het niveau van verreweg alle IT'ers. En naar mijn mening ben je ook hardstikke slecht als dit niet je houding is.. Je moet alles zo makkelijk mogelijk voor jezelf willen maken, genoeg mensen die daar eerst een omweg voor maken en daarmee meer moeite verzetten om iets in de toekomst iets makkelijker te maken. ;)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

D4NG3R schreef op donderdag 24 september 2015 @ 19:57:
[...]

offtopic:
Dat is het niveau van verreweg alle IT'ers. En naar mijn mening ben je ook hardstikke slecht als dit niet je houding is.. Je moet alles zo makkelijk mogelijk voor jezelf willen maken, genoeg mensen die daar eerst een omweg voor maken en daarmee meer moeite verzetten om iets in de toekomst iets makkelijker te maken. ;)
Als it-er lijkt mij niet dat je altijd maar lui moet zijn toch. Soms moetje gedegen onderzoek doen, goed lezen, testen enz enz.. Dat zou jij toch moeten weten ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Correct, maar in de vaste routines moet een IT'er lekker lui willen zijn. Doe een keer een dag moeilijk om het de rest van de week makkelijker te maken. :Y)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

We dwalen af, maar uiteindelijk is techniek er zeker om het de mens makkelijker te maken..

Verwijderd

gaming is het redelijk simpel i5 > i7 hier komt traag verandering in maar in een groot deel van de gevallen geld deze regel. De laatste nieuwe cpu's tov de vorige reeks hebben amper een performance boost in games.
Het belangrijkste hier is dat de skylake cpu ddr4 gebruikt en dit wss mainstream komt. Voor de i7 heb je ddr3 geheugen nodig wat wss traag zal verdwijnen.

Verwijderd

Deze 2 verschillen nog wel wat.
De 4790K is iets langzamer dan de 6700K
En de 6600K is weer een stuk langzamer dan de 4790K, los van gaming.

Voor genoeg fps / toekomst is de i5 een betere keuze.

Ik heb nu de Z170 i.c.m. de 6700K.
En ja, ik ben gek, want ik overclock gewoon niet. (haal genoeg fps in de games die ik wil spelen)
Dit is afhankelijk van de videokaart.

Wil je zware dingen gaan doen, los van gaming: 4790K
Wil je alleen gaan gamen en alvast meegaan voor de komende jaren: 6600K
Dit wil niet zeggen, dat de i5 geen zware taken aankan, dit kan alsnog prima.

Persoonlijk zou ik voor de 6600K gaan, i.v.m. de toekomst en de verbeteringen.

(Edit: Just to know: Ik gebruik een R9 380 4GB Nitro)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 09:58 ]

• deurmatje
  • Laatst online: 07-10 19:57
Hier nog een review.

http://nl.hardware.info/r...ks-gtx-960--980-far-cry-4

Ik zou voor de i5 gaan als het puur voor gamen is.
Pagina: 1