• dvdn1997
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-02-2021
Beste Tweakers

Ik zit nu al een aantal maanden met het probleem dat mijn pc uit valt wanneer ik bepaalde games start.
Deze games zijn ondere andere: Diablo 3 en Heroes of the Storm

Het grootste probleem voor mij is dat wanneer de pc uitvalt of zelfs wanneer ik hem na een avond gamen gewoon uitzet (ongeacht de games), hij niet meer opstart voor de komende 12 uur. De ventilatoren gaan aan en blazen erg hard, maar hij start niet op. Ook voelt de kast van binnen uit niet warm aan.

Nu speel ik veel andere (en naar mijn idee zwaardere games) waarbij de pc niet uitvalt (zoals Bioshock Infinite, TERA, WoW noem maar op).

Mijn ideeën van wat het zouden kunnen zijn beginnen langzaam op te raken. Het enige wat ik zou kunnen denken is dat de processor oververhit raakt, omdat Diablo over het algemeen meer een processor hevig spel is.

Alle tips zijn welkom en als er vragen zijn hoor ik dat ook graag.

Mijn systeem:
intel core i5 3350P (3.1 GHZ)
6GB DDR3 RAM
Sapphire Dual-X r9 280 3GB with BOOST
500W Corsair CXM
Moederbord is standaard van Acer, niet zeker wat t is

Alvast bedankt!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

"Ik denk, ik denk"

Wat zijn de temperaturen van de processor, GPU? Heb je een memory test gedraaid? "Standaard Acer moederbord" klinkt ook niet al te best. Zoek even exacte informatie op.

Show me your moves.

• dvdn1997
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-02-2021
Ehmm okey, ik wist niet dat het zo onduidelijk was... Hoe zou ik precies de temperaturen moeten opmeten als mijn pc direct uitvalt? Ik heb niet zo veel ervaring met dit soort problemen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Koninkje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:57:
"Ik denk, ik denk"

Wat zijn de temperaturen van de processor, GPU? Heb je een memory test gedraaid? "Standaard Acer moederbord" klinkt ook niet al te best. Zoek even exacte informatie op.
Vaak zijn dat OEM borden van Foxcon of MSI, is vaak weinig info over te vinden omdat ze custom gemaakt worden voor een bepaalde OEM en vaak net iets afwijken van de retail borden. De fabrikant zelf (Foxcon, MSI, of welke fabrikant dan ook) geeft dan ook geen enkele info over zulke borden op hun website.

@TS:

Ik zou de PC kast even open maken en controleren of je CPU koeler nog goed vast zit (ik neem aan een stock koeler met push-pins, even kijken of alle push-pins nog goed vast zitten).
Ook controleren op bolle elco's, vaak zijn de symptomen anders, maar je weet maar nooit, OEM bordjes willen er nog (steeds) wel eens last van hebben.

En inderdaad, even software gebruiken om te kijken wat de temperaturen zijn, (denk aan HWMonitor of iets dergelijks).

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Als de PC niet meer opstart na gebruik, is het probleem voor 99% te wijten aan een PSU die op z'n einde loopt.
Voor dat die PSU iets kapot gaat maken (b.v. mobo, CPU, HDD, etc.), vervang de PSU zo snel mogelijk. Ik heb dit probleem zelf ook aan de hand gehad en op een gegeven moment een keiharde knal en ik zat letterlijk in het donker. PSU gehiemeld en mijn CPU + mobo beschadigd.

Dus wees voorzichtig met het verdere gebruik van je PC en vervang eerst de PSU!!!