Dat zou een optie zijn, wel vrij prijzig dus ik hoop op een wat goedkoper alternatief.
begintmeta schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:06:
Kan je geen kozijn met ingefreesde zonwering nemen (kan binnen of buiten gemonteerd vaak vrijwel onzichtbaar gemaakt worden), of bijvooreeld een elektrisch dimbaar raam/folie laten monteren? Dat lijkt me het strakst. Maar niet eenvoudig verwijderbaar natuurlijk.
Het hele kozijn vervangen is wat ingrijpend. Elektrisch dimbare folie zou wel ideaal zijn, wist niet dat dit bestond. Daar ga ik eens naar kijken.
Anders gewoon twee mooi afgewerkte platen op maat ervoor (bijvoorbeeld met magnetische bevestiging)? Is wel lastig met die flessen en potjes die er dan voorstaan, maar wellicht is het aan de buitenkant bevestigen dan makkelijker (maar in de winter eventueel een wat vervelend klusje.)
Ik weet niet of er iets bestaat dat hecht aan glas? Een plaat zou op zich prima kunnen als ik deze makkelijk kan bevestigen, Dan schuif ik hem wel over alle flessen en dergelijken heen. Of ik zorg dat het wat opgeruimder is, dat is ook geen issue.
Bastien schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:09:
Als je niets in het kozijn wilt, zou je een paar haakjes aan de zijkant in het kozijn kunnen draaien waaraan je een stuk gordijnstof aan kunt hangen. Beetje douchegordijn idee zeg maar maar dan zonder een stang.
Maar goed, of dat strak genoeg is...

Haakjes zijn niet erg strak inderdaad, dat gaat er wellicht wat cheap uit zien.
Dat is een interessante optie. Brandgevaar ben ik niet heel bang voor, wij hebben geen open vuur in de keuken. Allemaal elektrische apparaten en een inductiefornuis.
LA-384 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:08:
Je hebt het zelf over een verwijderbare oplossing aan de binnenzijde, maar zie jij jezelf al elke avond en ochtend al die potjes, kannetjes, vaasjes, flesjes, kaarten een boek (of wat dat ook is) verplaatsen om erbij te kunnen? Dat gaat snel vervelen denk ik.
Die kunnen eventueel wel verwijderd worden of iets er overheen of er langs. Hangt een beetje vanaf hoe makkelijk eht gaat.
Ik zou in eerste instantie denken aan luiken, maar de mogelijkheid daarvan hangt af van hoe de buitenmuur loopt (ik zie bijvoorbeeld aan beide kanten al een muur/zuil).
Een tweede optie is misschien toch een semi-licht-doorlatende vaste constructie aan de binnenzijde. Voor mijn raam aan de wegkant heb ik zelf plissé gordijnen en overgordijnen. Beiden zijn (los van elkaar) zeer lichtdoorlatend en zorgen voor een waar schimmenspel in de avond. Maar wanneer ik ze over elkaar heen dicht heb, is het niet meer dan een wazig beeld waarbij enkele lichtbronnen vaag zichtbaar zijn.
Misschien kun je voor een soortgelijke (vaste plissé gordijnen) oplossing gaan (of toch die folie), met als toevoeging een spotje dichtbij het raam erop gericht. Ik heb dit zelf niet getest, maar volgens mij zijn objecten alleen zichtbaar wanneer ze tussen de lichtbron en het raam staan. Als je zorgt dat de sterkste lichtbron vóór het object staat, heb je er denk ik geen last meer van.
Bij nader inzien kunnen zo'n plisségordijnen best een oplossing zijn. Er is geen cassette en de stof is er in vele soorten.
[
afbeelding]
Zo'n plissé gordijn zit dan vast tussen twee geleiders? Deze is dan niet in z'n geheel verwijderbaar? Overdag heb ik graag zo veel mogelijk uitkijk naar buiten dus als je dat gordijn dan omhoog schuift geeft dat toch hetzelfde effect als een cassette?
Ik kwam zelf nog DadaDark tegen, een soort sticker die statisch aan het glas hecht en makkelijk verwijderbaar zou zijn.
http://www.baby-dump.nl/i...32&groep_id=34&merk=19040
Iemand een idee of dit werkt?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N