• Crystal007
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer in elkaar gezet (dit heb ik al vaker gedaan). Het gaat om dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7850K Boxed€ 124,95€ 124,95
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 97,95€ 97,95
1Chieftec FI-02BC-U3€ 67,60€ 67,60
1Scythe Kodati Rev.B€ 20,-€ 20,-
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/8€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,40

Het probleem is nu, hij start niet. Ik heb de volgende dingen geprobeerd:

alles er uit, opnieuw in elkaar steken: geen resultaat, de CPU fan gaat 0.5 seconden aan en dan stopt alles (ook de PSU fan, deze lijkt zichzelf helemaal uit te zetten).

Geheugen er uit, ssd er uit, opnieuw... Geen resultaat. Weer de CPU fan die 0.5 seconden aan gaat, daarna valt de PSU uit.

Ik heb de "paperclip test" gedaan, dus de groene stekker verbinden met een zwarte, omdat ik dacht dat de PSU misschien kapot was. Resultaat: de PSU draait gewoon, deze is dus niet stuk.

Volgende optie dan maar.... Alles er uit, INCLUSIEF de CPU. Alleen de CPU fan laten zitten om te kijken of hij draait. En warempel: de PSU en de CPU fan blijven draaien, het moederbord is dus niet stuk en de PSU valt niet uit als de CPU er niet in zit.

Wat kan het zijn :( :( :(

Is de PSU (250 watt) niet krachtig genoeg voor het systeem? De AMD 7850k is volgensmij maar 95 watt, en dat is veel minder dan 250 watt. De overige componenten lijken mij geen 200 watt te verbruiken, vooral niet als het systeem nog in de opstart fase is.

Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Ik heb het hele internet afgestruind maar het lukt niet :/

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
De test met je voeding met paperclip zegt niks.
Dus met andere voeding testen(lenen) , dan weet je of het de voeding is(ook nog omdat het een lichte voeding is).

Daarna met andere cpu testen, dan weet je of het de cpu is, staat je cpu op de lijst die werkt met je moederbord?

Zoveel mogelijk hardware losmaken en dan testen.

• Crystal007
Op de handleiding van het moederbord staat dat alle APU's van de A serie (dit is de a10 serie) worden ondersteunt dus dat moet wel goed zitten.

Een andere voeding kan ik zo een twee drie niet aan komen.. Een andere cpu ook niet. Zijn daar andere oplossingen voor?

Ik heb een test gedaan op deze site: http://powersupplycalculator.net/ en daar alle gegevens kloppend ingevuld. Daar komt uit dan de aangeraden PSU een minimaal wattage moet hebben van 145 watt om onder load te kunnen draaien. 145 watt wordt makkelijk overschreden aangezien hij 228 watt is.

Lastig dit..

[ Voor 36% gewijzigd door Crystal007 op 23-09-2015 20:12 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Een voeding kan stroom geven, maar bij iets meer belasting kan deze direct uitvallen, dit dus als de voeding bijv defect is, of bijv door kortsluiting van andere hardware.

Bouw alles op een stuk karton op, met zo min mogelijk hardware.
hd of ssd eruit laten en booten vanaf een usb/cd, bijv linux.
En de rest van onderdelen uitwisselen.

• Crystal007
Bij het stukje met booten kom ik niet eens, het hele systeem (de psu) valt na een halve seconde uit.

Ik heb zojuist dit nog geprobeerd ( ik weet niet of het uitmaakt? ) :

De 12 volt CPU voeding er uit gehaald, zodat er geen stroom loopt naar CPU. Resultaat: PSU valt uit (raar?).

Oke, dacht ik. Nu haal ik niet alleen de 12 volt stekker er uit, ik haal ook de CPU er uit. Resultaat: PSU valt NIET uit.

Hoe kan dat verschil maken terwijl de CPU stekker er niet eens in zit? (dus wel of niet de CPU er in verschilt, ookal staat er geen stroom op).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zit er ergens kortsluiting.

check of de socket goed is (kromme contactjes),
bouw moederbord uit, leg op houten tafel of op de kartonnen doos en kijk of het dan wel werkt.

edit de kortsluiting kan ook in de voeding zelf zitten, of in de kabeltjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Reepje op 23-09-2015 20:50 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:18

Nemesizz

Untouchable

Inderdaad kortsluiting, niet per ongeluk een afstandsbusje teveel geplaatst?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:06
Wat nemesizz zegt klinkt idd bekend. Heb het zelf ook eens gehad namelijk. Bijna 100% zeker dat dat het is. Om kortsluiting tussen moederbord en kast uit te sluiten als oorzaak kun je dus idd een test op karton doen.

• Crystal007
Ik zal het morgen is proberen, als het op karton wel werkt hoe los ik het dan op in de kast?

En wat is een afstandsbusje?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Crystal007 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:53:
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer in elkaar gezet (dit heb ik al vaker gedaan).
Aangezien je blijkbaar een gevorderde bent hoef ik je niet te verklappen dat je zoiets kan googlen, maar het is eigenlijk toch wel vrij basic stuff.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HSjRrUIXA3gHKsuDMg41c7l9/full.jpg

en dan voor afstanden, dus afstandsbusje. Logisch toch?

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:06
Crystal007 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:54:
Ik zal het morgen is proberen, als het op karton wel werkt hoe los ik het dan op in de kast?

Dat zijn die kleine verloop schroefjes die tussen het moederbord en de kast horen. Mocht je die een 10-tal over hebben gehouden na assemblage, ligt daar het probleem :+

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

welke biosversie heb je? als je F1 hebt dan heb je beste pech, vanaf F2 wordt de 7850K pas ondersteund. Dit staat meestal aangegeven op de bioschip met een sticker, of op de doos van 't moederbord.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:27

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Geen pennetje krom van je cpu-(socket) oid? (moet je echt héél goed kijken en onder verschillende hoeken)

Professioneel Heftruck Syndroom

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 14:33
NLBUURMAN schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:26:
welke biosversie heb je? als je F1 hebt dan heb je beste pech, vanaf F2 wordt de 7850K pas ondersteund. Dit staat meestal aangegeven op de bioschip met een sticker, of op de doos van 't moederbord.
ondersteund of niet, de pc moet aan blijven staan volgens mij.

• Crystal007
Hallo,

Ik heb zojuist het systeem minimaal opgebouwd, op karton. Gebeurd weer het zelfde: 0.5 seconden gaat het gehele systeem aan, dan stoppen alle fans inclusief die van de PSU.

Een pennetje krom heb ik bekeken, het lijkt me van niet! Ik weet niet hoe moeilijk zo iets te zien is maar het lijkt me op het eerste gezicht van niet.

Ook heb ik de bios versie bekeken omdat deze mogelijk niet compitabel is met mijn CPU, maar mijn serienummer van mijn moederbord start met F2 (GA-F2A88XN), dus ik neem aan dat die F2 voor de bios versie staat.

Shit dit :/ Ik heb trouwens de afstandsbusjes gekeken: ik snapte niet wat het was omdat deze al standaard in de behuizing zaten. Maar deze zijn dus aanwezig, maar ze helpen niet; op karton werkt het systeem ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Crystal007 op 24-09-2015 18:01 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Wat is het merk van de PSU?

Probeer maar eens een zwaardere PSU uit van een goed merk, want ik denk dat die de problemen veroorzaakt. Te zwak! Misschien dat je die van iemand even een zwaardere PSU mag uitproberen, voordat je die gaat aanschaffen. Ik denk dat je het probleem dan hebt opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door jovadca op 28-09-2015 13:33 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heb je trouwens wat meer info over de voeding?

Heb hier wel eens sweex 600w gehad uit het P4 tijdperk en die leverde weing op de 12v en juist veel op de 5V en 3.3v

Laat de 12v tegenwoordig de belangrijkste zijn

[ Voor 15% gewijzigd door brid op 28-09-2015 14:41 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 16:36
Voeding van de case? Deze dus?
http://www.chieftec.eu/en/psus/smart-series/gpf-250p.html

Wat heb je liggen om te kunnen testen? Andere pc waar je ff de voeding van kan lenen oid?
Pagina: 1