aardlek schakelaar slaat juist niet uit

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 698517

Topicstarter
Goeie dag ik heb een vraagje over het niet uitslaan van een aardlek schakelaar.weet dat er veel over gesproken is in verschillende forums maar kan het nergens vinden.mijn probleem is dat mijn aardlek schakelaar in mijn stacaravan wel uitslaat als je op het test knopje drukt maar niet als tie getest wordt op de snelheidt .dan slaat hij er niet op tyd uit.dit alles ivm met het keuren van de caravan ps heb al drie maal een nieuwe aardlek schakelaar er opgezet dus het ligt niet aan de schakelaar .bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 09:49
Zou je ons een overzichtsfoto kunnen sturen? Misschien valt er het een en ander op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

Onbekend

...

Hij doet het dus wel, maar te traag?
Hoe test je dat dan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31
Aardlekschakelaar gaat niet op tijd uit? Dan is de schakelaar kapot. Dat zou normaal met het vervangen van de aardlekschakelaar opgelost moeten zijn.

Hoe test je dit precies? Komen de instellingen van de meter overeen met de toegepaste schakelaar? Wordt de meter bediend door iemand die snapt waar hij mee bezig is?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De test knop maakt een onbalans in de schakelaar waardoor die eruit gaat. Als ze die testen via apparatuur moet je je aarding in orde zijn, d.w.z. in deze situatie moet deze kleiner zijn dan de aarding van de caravan zelf (caravan staat wrs op stenen in de grond?), bv. als de caravan een aardingsweerstand heeft van 0.5Ohm met de aardingsweerstand 0.4 of lager zijn.

Ook een scan van het keuringsverslag en het elektrische schema is handig

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 24-09-2015 06:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je al 3 keer de aardlek hebt vervangen vraag ik me af hoe de boel is aangesloten.

Hoe test jij dat de aardlek het niet doet? Wat doe je hiervoor? Maak je kortsluiting of zet je daadwerkelijk de pluspotentiaal op een geaard punt?

Hoe is de caravan in z'n geheel aangesloten? Is dat met zo'n blauwe stekker of is dat met een vaste installatie?

Een boel vragen. Tijd voor antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 09:37
Met hierboven en dan nog erbij:
Aardlek of automaat?
Ik krijg namelijk altijd klachten met: "Veroorzaakt kortsluiting" wat dus de aardlek blijkt te zijn en andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:26
Aarddraad niet los ergens in de caravan waardoor er geen lekstroom loopt tijdens testen?

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties ga dr mee aan de slag .ik zit niet heel de week op de camping ga dit wkend of volgende week erheen en ermee aan de slag👍👍👍

Topicstarter
Laat het nog weten

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31
Damic schreef op donderdag 24 september 2015 @ 06:57:
De test knop maakt een onbalans in de schakelaar waardoor die eruit gaat. Als ze die testen via apparatuur moet je je aarding in orde zijn, d.w.z. in deze situatie moet deze kleiner zijn dan de aarding van de caravan zelf (caravan staat wrs op stenen in de grond?), bv. als de caravan een aardingsweerstand heeft van 0.5Ohm met de aardingsweerstand 0.4 of lager zijn.

Ook een scan van het keuringsverslag en het elektrische schema is handig
Weet niet wat voor aardlekschakelaar het is, maar om 30mA te laten lopen heb je echt niet zo'n lage aardingsweerstand nodig. R=U/I dus R=230/0.03=7666,67 ohm.

Ik wil nu niet beweren dat een aardcircuitweerstand van 7666 ohm goed is (dat is het niet!), maar zelfs in die omstandigheden zou je de aardlek moeten kunnen laten aanspreken...

Als de aarding echt los ligt dan is het natuurlijk een ander verhaal maar ik mag hopen dat dat dan al in een eerder stadium van deze "keuring" geconstateerd is...

Die aardlekschakelaar wordt getest met een installatietester neem ik aan? Die moet ook een aardcircuitweerstand kunnen meten. Dan is dat ook meteen duidelijk. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 698517 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:20:
Goeie dag ik heb een vraagje over het niet uitslaan van een aardlek schakelaar.weet dat er veel over gesproken is in verschillende forums maar kan het nergens vinden.mijn probleem is dat mijn aardlek schakelaar in mijn stacaravan wel uitslaat als je op het test knopje drukt maar niet als tie getest wordt op de snelheidt .dan slaat hij er niet op tyd uit.dit alles ivm met het keuren van de caravan ps heb al drie maal een nieuwe aardlek schakelaar er opgezet dus het ligt niet aan de schakelaar .bvd
Ik heb het volledige startbericht voor de duidelijkheid even ge-quote.
Het is inderdaad zo, dat met de testknop een onbalans wordt gecreëerd tussen fase- en nulstroom, hetgeen totaal niets zegt over de aarding als zodanig. Eenvoudig omdat die helemaal niet zit aangesloten op de aardlekschakelaar. Met de testknop wordt alleen maar zo'n onbalans door aardsluiting gesimuleerd. Met andere woorden, bij het volledig ontbreken van een aarding doet hij dat ook. Het is alleen maar een test op goede werking.

De aarding zelf kan dan ook alleen maar met een daartoe geschikte meter worden gemeten. Tot zover een beetje achtergrond. Wat ik echter niet helemaal begrijp van TS is "... niet als, tie getest wordt op de snelheid.dan slaat hij er niet op tijd uit ...". Wat bedoel TS daar precies mee, beetje sloom? Werd bij die test inderdaad ook de aardingsweerstand gemeten? Stel dat die weerstand in de verste verte niet voldoende laag is. Moet dan wel heel beroerd zijn, maar het kan door een geoxideerde verbinding. En die kans is bij een stacaravan die permanent in weer en wind staat niet denkbeeldig. Uiteraard ben je daar afhankelijk van het stopcontact dat je op de camping krijgt aangeboden. En daarvan mag je verwachten dat het helemaal in orde is. Wat dus bij een keuring van een stacaravan gebeurt is het testen van de aardcircuitweerstand, want ik neem aan dat opde plaats waar de caravan staat niet apart een aardingspen in de grond is gedreven.

Kortom, inspecteer de verbinding eens naar de elektriciteitsaansluiting op de camping, te beginnen met de stekker die je daar in het stopcontact duwt. Het zou niet de eerste keer zijn dat die er nogal vies uitziet van binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 25-09-2015 16:06 ]

Pagina: 1