Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thinkpad Yoga vs. Macbook Air/Pro

Pagina: 1
Acties:

• Latte
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-03 17:50
Tijdens mijn zoektocht naar een compacte, krachtige laptop voor school, ben ik - naast mijn (bijna-)keuze voor een Macbook Air of Pro - al een paar keer "gebotst" tegen de Thinkpad Yoga 12. Zojuist heb ik weer de Lenovo pagina van deze laptop bekeken en naar mijn idee krijg je veel meer specs voor goedkoper dan een Macbook Pro (en Macbook Air). Hierbij een link naar de pagina met een opsomming van specificaties wat je bij de Thinkpad Yoga 12 krijgt. Volgens mij is dit 'm op Tweakers: Lenovo ThinkPad Yoga 12 20DL000SMH

De Thinkpad Yoga 12 weegt 1,58 kg en is daarmee iets zwaarder dan een Macbook Air maar ik denk dat hij nog goed handzaam voor school zal zijn omdat hij 12" is.

Heeft iemand deze laptop die ervaringen wilt delen?
Is er een duidelijke manier hoe ik goed kan nagaan waarom ik écht voor een Macbook zou moeten kiezen? Ik weet van horen zeggen dat Macbooks lang meegaan. Kan je dat van een Lenovo Thinkpad Yoga ook zeggen? Of zal deze hoe dan ook op den duur vertragen omdat het Windows draait?

Eerder had ik een topic aangemaakt met de vraag welke processor ik het beste voor een Macbook Air kan kiezen. Mijn wensen uit dat topic zal ik hieronder plaatsen.

Wat ga je met je laptop doen?
- Gebruik maken van het Office pakket om voornamelijk tekst te verwerken.
- Werken met Adobe InDesign en Adobe Photoshop.

Wat is je budget?
Ongeveer € 1.200,- - € 1.400,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zou de laptop willen meenemen naar school. Hoe handzamer, hoe beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn laatste keuze is nu gevallen op Apple. Voorheen heb ik ook gekeken naar laptops van Lenovo en de HP Spectre x360.
Een Surface Pro vind ik ook leuk om te zien maar is voor mij geen optie.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Met dat budget zou ik voor een goed uitgeruste T450s gaan, iets zwaarder maar wel veel meer laptop. Batterij is goed, typt lekker en het gaat even makkelijk in mn tas als een 13" air. Ik sleep zijn voorganger T420s iedere dag mee naar werk en dan past er nog meer dan genoeg in mijn tas.

Ik expres niet gekozen voor een 12", 14" is voor productiviteit toch wat fijner.

[ Voor 12% gewijzigd door Exphy op 23-09-2015 19:01 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Latte schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:51:
[b]Wat ga je met je laptop doen?
- Werken met Adobe InDesign en Adobe Photoshop.
Denk je ook aan het scherm? Ik zou de air niet geschikt willen noemen voor design. Dan moet je toch echt een pro overwegen. Ik weet niet hoe het zit met de Yoga en het scherm.

En het gaat hierbij niet om de resolutie, maar weergave zoals kleuren en dergelijke..

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 23-09-2015 19:11 ]

• Latte
@Exphy
De batterij van tot 17 uur klinkt wel goed, ja.
Het ziet eruit als een goede laptop inderdaad. Je zegt "iets zwaarder maar wel veel meer laptop". Ik vraag me af of het niet te veel laptop zal zijn voor de wensen die ik ervoor heb.
Ik vind het toch jammer hoor, dat het geen 12" is. 13" lijkt mijn max. te zijn.
Waarom precies zou je niet kiezen voor een Thinkpad Yoga 12? Er zit een i7 processor in.

@ToFast
Ik denk ook aan het scherm. 12" is klein maar ik denk dat het wel gaat. Ik zal niet hoofdzakelijk grafische bewerkingen uitvoeren.
Er schijnen toch graphic designers te zijn die bewerken met een Air. Ik ken ze niet persoonlijk, ik zie ze op internet.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt een budget tot 1400 euro, wilt gaan designen en het enige wat je tegenkomt zijn een lompe Lenovo Yoga 12 en een Macbook Air met slecht TN paneel (iets wat je in het vorige topic ook al verteld is)? heb je de t.net pricewatch wel gezien? Waarom niet een Asus? Of een Dell? Of een HP? Toshiba? Acer?

En waarom start je twee topics?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Latte
Vanwaar deze ondertoon?

Ik heb twee topics gestart omdat een dubbelpost niet mag. Zou ik mijn laatste bericht in het vorige topic hebben gewijzigd, zou ik geen of minder aandacht krijgen voor wat ik er extra heb neergezet.
Een andere reden van dit topic is dat ik benieuwd ben naar de meningen over de Thinkpad Yoga 12 en of deze genoeg power kan bieden.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Had gehoopt dat het iets meer dan een ondertoon was ;)

Aangezien het toch om jouw keuze voor een laptop gaat zou ik eerder een topic maken in de trant van "[gezocht] laptop voor iedere dag school" ofzo, daar kan je dan al je vragen en overwegingen kwijt. Nu natuurlijk niet meer doen want dan ben je gewoon aan het spammen.

Verder vind ik je topicstart veel te veel los zand wat het erg lastig maakt om normaal advies te geven over wat handig is. Je vraagt bijvoorbeeld waarom het écht handig is om voor een MacBook te kiezen. Je weet toch wel dat deze OS X draaien bijvoorbeeld? Daar zeg je niets over. Zowel Windows als OS X zijn goed; het is vooral persoonlijk wat je beter vind werken (vaak ook bepaald door wat je al gewend bent). Ook OS X wordt langzaam als je maar genoeg programma's installeert, net zoals Windows.

Verder vertel je niet waarom de Surface Pro afvalt, of de HP Spectre 13? Waarom niet deze? pricewatch: Dell XPS 13 (2015) 9343-4814 of deze? pricewatch: Asus UX301LA-C4018H-BE of deze? pricewatch: MSI GS30-2MD16SR2 (Shadow) of deze? pricewatch: Asus UX305LA-FB043T-BE. Vooral de Asus UX305LA vind ik echt een machtig apparaat, en zo'n hoge resolutie lijkt me heerlijk bij beeldbewerking.

Ga je bijvoorbeeld de 360 scharnieren of de pen, of de touchscreen van de Yoga gebruiken? Zonee dan betaal je daar natuurlijk wel voor, dat is zonde.

Het zou goed zijn om bijvoorbeeld een lijstje te maken bij iedere laptop met plus- en minpunten. Dán kunnen wij echt goed advies geven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Exphy
Latte schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:14:

Waarom precies zou je niet kiezen voor een Thinkpad Yoga 12? Er zit een i7 processor in.
Bouwkwaliteit, dockingstation, design(ik vind 't gewoon echt toffe dingen, is thinkpad nummer 4 voor mij). Ik heb zelf een air 11", maar dat ding is er puur om portable op te zijn, echt werken zou ik er liever niet mee doen.

• Latte
@Ramon

De volgende keer zou ik inderdaad een topicnaam kunnen kiezen die wat algemener is.

Natuurlijk weet ik dat een Macbook OS X draait. Ik weet ook dat d.m.v. Bootcamp Windows ook op Macs te draaien is.
Met beide besturingssystemen heb ik gewerkt. Het fijne aan OS X vind ik dat het niet traag lijkt te worden. Met Windows heb ik het meest gewerkt en daar heb ik goed kunnen zien hoe het besturingssysteem niet fijn meer draait na verloop van (lange) tijd.

Een lijst met plus- en minpunten lijkt me goed om te doen:

Een Surface Pro kies ik niet vanwege het (voor mij) onhandig design. Je kan het niet werkelijk dichtklappen als een laptop en het schijnt niet te kunnen blijven staan op schoot.

De HP Spectre x360 is op dit moment niet meer te koop. Zelf heb ik ervaring met een HP laptop en daarvan vind ik dat hij veel geluid maakt door de fan die draait. Van anderen heb ik niet zulke goede ervaringen gelezen met HP computers/laptops, vandaar dat ik eigenlijk helemaal niet kijk naar HP.
De Spectre x360 sprak me nog wel aan. Deze krijgt meer positieve dan negatieve reacties maar voor mij blijft het een twijfel.

Producten van Asus ben ik sinds een miskoop van een (2-in-1) tablet van ze eigenlijk blijven vermijden.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat omdat één product voor mij een miskoop was, ik al hun producten meteen niet goed zal vinden maar dat gaat automatisch.

Ik heb ook een paar keer naar laptops van Acer gekeken. De R7 11 sprak me daarvan aan maar ook van Acer laptops hoor ik gemengde verhalen.

Het komt erop neer dat wanneer ik bij het researchen van een product veel negatieve berichten zie, ik al gauw verder kijk. Maar dat is logisch, toch? Zo zal ik ook om die reden bij Apple uitgekomen zijn omdat je (bijna) niet fout zit als je daarvan een product koopt.

• Latte
Exphy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:00:
[...]

Bouwkwaliteit, dockingstation, design(ik vind 't gewoon echt toffe dingen, is thinkpad nummer 4 voor mij). Ik heb zelf een air 11", maar dat ding is er puur om portable op te zijn, echt werken zou ik er liever niet mee doen.
Ik had de gedachte dat wanneer ik genoeg geheugen (8GB - 256 SSD) en een goede processor (i7) voor de Air zou kiezen, het wel voldoende zou zijn. Maar dat schijnt niet zo.

• Exphy
Latte schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:09:
[...]

Ik had de gedachte dat wanneer ik genoeg geheugen (8GB - 256 SSD) en een goede processor (i7) voor de Air zou kiezen, het wel voldoende zou zijn. Maar dat schijnt niet zo.
Specs zijn imho maar de helft van een laptop, misschien zelfs minder. Als ik foto's bewerk of video edit doe ik dat liever op mijn bejaarde Dell D830 dan een Macbook air 11". Resolutie is ook niet alles, schermgrootte is zeker ook belangrijk, op 15" HD ready kan je (imho natuurlijk) beter werken dan een 12" FHD, of je moet 30cm van je scherm zitten. Ik heb jaren gewerkt op een 12" 1280x800 en vond de 13nogiets 16:9 toch minder fijn omdat het niet 16:10 is. 14" is voor mij de sweetspot tussen portabiliteit en ergonomie.

Verkijk je trouwens niet op een i7 ULV tov een i5 LV CPU, als je kijkt naar de specs van intel zie je dat een LV CPU vaak toch stukken sneller is.

Pagina: 1