Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Core i5 5200U of Core i7 5500U in de Thinkpad stoppen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De keuze welke laptop het gaat worden is al gemaakt.
Een Lenovo Thinkpad Yoga 14,
met Geforce 940M 2GB videokaart,
8 GB ram
512GB SSD.
active pen
(http://shop.lenovo.com/de...kpad/yoga-series/yoga-14/)

Ik heb de keuze om een Core i5 5200U of een Core i7 5500U te nemen. De kloksnelheid en prestaties schelen zo'n 11%, en de meerprijs is ook 11% van de complete laptop. Dus ja, die i7 is absurd duur... Maar het wordt door de baas betaald, en het is 11% sneller voor 11% meerprijs.

Ik vraag me af of het desondanks toch nuttig kan zijn om de Core i5 te nemen... aangezien zowel boost als normale frequentie lager zijn, zou hij toch ook een lagere energie verbruik moeten opleveren. Mag ik ook 11% langere accu duur verwachten bij de core i5? En dat ik de fan minder hoor?

En wat gebeurt er bij zware belasting? Beide cpu's hebben dezelfde TDP.... betekent dat in de praktijk dat de core i7 meer moet throttelen? Zal dan de daadwerkelijke prestatie bij zware belasting gelijk worden? Of is the DTP weliswaar gelijk (15W) , maar is dat gewoon een maximum, en zal de i5 bijvoorbeeld op 12W blijven, en de i7 op 13W werken..?

Ik zit al veel te zoeken op Google, maar op dit soort vragen geven de reviews geen antwoord...

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat ga je ermee doen??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Topicstarter
Hoofdzakelijk Labview, Perforce, Bitplane Imaris, AutoDesk Inventor.

Zal vermoedelijk allemaal gewoon schalen met de klokfrequentie, en kan onder omstandigheden een redelijk load veroorzaken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
In deze review wordt een i5 vs i7 bekeken. Doordat de i7 sneller is op hetzelfde voltage (door de betere binning) kan deze eerder terugschakelen naar idle. Daardoor is hij bij lage belasting juist zuiniger. Bij medium en zware belasting kan hij niet/minder terugschakelen omdat er altijd wat te doen is en is het verschil juist andersom. Hij verbruikt dan meer, maar doet ook meer.

http://www.anandtech.com/...i5-4250u-vs-core-i7-4650u

Nu is het verschil in snelheid bij dit voorbeeld groter dan in jouw geval. Ik zou gewoon voor de i5 gaan, die 11% zul je niet merken.

Over het algemeen is het ook niet zo dat de i7 meer throttled dan de i5 omdat een i7 sneller is. Als er door gebrek aan koeling gethrottled wordt, dan zal een i7 waarschijnlijk op een hogere snelheid kunnen blijven draaien omdat hij beter gebint is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een heel interessant artikel!

Bottom line...
- wanneer je idle zit, maar het geen zier uit.
- wanneer je prestaties vraagt, dan is de i7 beter gebinned, en levert hij meer prestaties per W bij dezelfde klokfrequentie.
- omdat de i7 hogere klokfrequentie toelaat, kan hij in sneller zijn, maar dat gaat wel gepaard met minder prestaties per W.

In de praktijk lijkt me de i7 dan in alle gevallen beter. Immers, ik kan met de powersettings zelf de maximale klokfrequentie afregelen, en 'm in power-saving mode dus afregelen op dezelfde maximale frequentie als de i5. En daarmee is hij dan zuiniger.

Interessant!