• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Topicstarter
Help... dilemma!

Ik heb aan het begin van de zomer mezelf de Canon EOS 700D kado gedaan met de 18-55 lens.
Nu merk ik bij het fotograferen van diverse momenten en situaties dat het fijn zou zijn om iets verder van de objecten af te kunnen zitten/staan/liggen en daarbij is wat meer zoom dus wel handig.

Van mijn pa heb ik de 55-200 (4.5 - 5.6) lens mogen lenen en dat is heel fijn, maar ja, iedere keer de lens moeten wisselen is niet handig. Zeker niet omdat ik graag foto's van (onze) honden maak op het strand of in het bos.

Dus ja, wat nu. Ik neig naar een groothoeklens met meer zoom, dus bijvoorbeeld een 18-200, maar lees ook heel veel goede dingen over een 55-250 lens.
Wat is jullie mening, gezien mijn situatie: een 18-200 of een 55-250?
(Ik weet dat ik ook nog op het maximale diafragma moet letten, dat dat ook invloed heeft)
Alvast bedankt voor de reacties!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
Hi Mirreke,

Ik heb zelf een 7D met een 18-200, deze gebruik ik voor vakanties omdat dat lekker makkelijk is. Een lens met dit bereik heeft minpunten tov prime lenzen. Maar mijn ervaring is dat je er prima fotos mee kan maken. Ik ben er erg blij mee.
Ik heb overigens ook een 10-22, 18-55 2.8 en een 60mm voor het dagelijks werk.(allen Canon)

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 16:05
ik weet niet welke 18-200 lens jij op het oog hebt, ik heb zelf bij toeval een tamron 18-200 (ik heb een tweeedehands body gekocht, en deze lens er gratis bijgekregen). De lens is ronduit soft te noemen. Het is een leuke vakantielens om zo toch plaatjes te kunnen maken, maar geen enkele foto is echt scherp te noemen, en zeker niet als het diafragma maximaal openstaat. dit laatste wil je namelijk graag hebben bij beweeglijke voorwerpen zoals honden in het bos. Ik zou dus gaan voor de 55-250 (of eventueel de 70-300 IS)

Verwijderd

Welke 18/200 heb je op het oog ?

• Mirreke

Mirreke

Winter Time

Topicstarter
Daar ik niet een supergroot budget heb, toch redelijk wat goede dingen over de Tamron lenzen hoor, neig ik naar een Tamron 18-200.

Verwijderd

Mirreke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:47:
[...]

Daar ik niet een supergroot budget heb, toch redelijk wat goede dingen over de Tamron lenzen hoor, neig ik naar een Tamron 18-200.
Oke heb je ook een type nummer?

Verwijderd

Ik zelf zou voor de pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM gaan (Letop dit is de STM uitvoering). Iets goedkoper en door dat het meer een telelens is en niet een super zoom als de Tamron toch optisch wel de betere denk ik zo. Al kan ik nog maar vrij weinig vinden over deze nieuwe Tamron.

Maar dingen als softer worden bij tele en behoorlijke distortion bij wide angle en tele zullen toch wel eigenschappen van de Tamron zijn.

Misschien anders eens beide lenzen in de winkel proberen en kijken welke je de fijnere vind en of je tevreden bent met resultaten zover dat te testen is in een winkel.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:01
Wat kan je verwachten van een lens uit deze prijs categorie? Als dit je budget is dan zou ik de Canon links laten liggen (die een goede review krijgt) maar een stuk duurder.

Je moet je zelf afvragen 'wil ik wisselen tijdens de vakantie of niet' zo niet zou ik voor de 18-200 gaan, als je wisselen geen probleem vind en je hecht veel waarde aan de extra 50mm aan het einde dan moet je de 55-250 nemen.

Mijn ervaring met de Canon 18-200 is heel goed, en dat ik niet meer hoef te wisselen vind ik erg prettig. Scheelt ook weer mee slepen van een extra lens.

Je kan ook nog kijken naar 2de hands of de 18-200 van sigma

Er staat een goedkope tamron in de V&A

[ Voor 13% gewijzigd door gielie op 24-09-2015 09:27 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Mijn ervaring met de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM is ook erg goed.
Ik heb toen ik begon te fotograferen, Wat jaren geleden de Tamron 18-200 die jullie bedoelen ook gehad, maar gauw weggedaan, dit is een erg softe lens, niet aan te raden.
De 18-200 is leuk voor als je alleen kleine vakantiekiekjes wil maken.

Verwijderd

paulmedusa schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:35:
Ik heb toen ik begon te fotograferen, Wat jaren geleden de Tamron 18-200 die jullie bedoelen ook gehad, maar gauw weggedaan, dit is een erg softe lens, niet aan te raden.
De Tamron die de TS op het oog heeft is een nieuwe Tamron 18-200mm als ik ga zoeken is deze pas net iets meer dan een maand op de markt (Ergens halverwege augustus 2015). Deze lijkt toch wel beter te zijn dan de oudere Tamron 18-200mm die jij mogelijk gebruikt hebt.

Hier trouwens een review van deze nieuwe Tamron 18-200mm:
http://dustinabbott.net/2...f3-5-6-3-di-ii-vc-review/

Verwijderd

Oke dat was de lens die ik zelf ook naar zat te kijken voor de nikon
Niet genomen vond het te duur
Reden was een revieuw vergelijking
Als ik thuis ben zal ik het even opzoeken

• Mirreke

Mirreke

Winter Time

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:18:
[...]

De Tamron die de TS op het oog heeft is een nieuwe Tamron 18-200mm als ik ga zoeken is deze pas net iets meer dan een maand op de markt (Ergens halverwege augustus 2015). Deze lijkt toch wel beter te zijn dan de oudere Tamron 18-200mm die jij mogelijk gebruikt hebt.

Hier trouwens een review van deze nieuwe Tamron 18-200mm:
http://dustinabbott.net/2...f3-5-6-3-di-ii-vc-review/
Juist, de oude lens had bijvoorbeeld blijkbaar geen stabilisator en de nieuwe wel.. Nu maar hopen dat manlief de juiste heeft besteld want het is idd die nieuwe Tamron geworden 8)
^^ ff gecheckt en ja hoor, morgen is ie binnen als het goed is, kan ik 'm van het weekend gelijk gaan testen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Mirreke op 24-09-2015 17:07 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk ook dat een superzoom leuk is maar ook een compromis daarnaast is er met de huidige megapixel cameras voldoende ruimte voor een crop. Zeker voor Canon zou ik altijd eerst tweede hands zoeken genoeg moois te vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Daarnaast loop je continu met een zwaardere lens die je alleen in bepaalde situaties nodig hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb wel eens een groepsfoto gezien met volgens mij een nikon 18-200. Dat zag er dus niet uit. In het midden scherp, maar de randen waren erg slecht. En dan bedoel ik niet de extreme randen. Links en rechts was de groep mensen duidelijk onscherpe dan in het midden.
Pagina: 1