• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-02 09:44
Nu mijn laptop begint te piepen en te kraken bij het gebruik van Photoshop en Lightroom ben ik op zoek naar een heuse desktop-configuratie voor bovenstaand werk. Ik zal er vooral foto's op bewerken, office gebruiken en een beetje internetten. Van mijn ouders kan ik een oude desktop-kast met harde schijf, dvd-speler en voeding overnemen. Mooi, want dat scheelt toch weer wat euro's. Twijfel zit vooral in de zwaarte van de processor en de videokaart. 27 inch (namelijk één van de redenen om over te stappen op desktop) is een vereiste. Verder moet de boel gewoon smooth draaien en redelijk pittige (samenvoegen HDR) bewerkingen aankunnen zonder ellenlange wachttijden. Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk fotobewerking, office en internetgebruik. In ieder geval geen zware games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 900 euro, liefst minder. Dat budget is enigzins krap, maar wellicht toch haalbaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast, voeding, dvd-speler en harde schijf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast de desktop-configuratie, in ieder geval een beeldscherm en een cardreader. Liefst inbouw. En ik denk dat een videokaart ook geen overbodige luxe is, gezien dat Lightroom 6 gebruik kan maken van deze GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur voor welk merk dan ook, behalve Apple. Daar zit ik niet op te wachten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De desktop staat op zolder, dus schoonheid is geen enkel issue. Wel belangrijk dat het geluidsniveau binnen de perken blijft.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop op een degelijk advies, met name op de zwaarte van de componenten. Ik heb onderstaand een voorzet gedaan. Dank alvast! :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Tray€ 223,15€ 223,15
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 68,95€ 68,95
1MSI N730-4GD3V1€ 77,95€ 77,95
1TP-Link TL-WN851N€ 9,04€ 9,04
1Philips 277E6EDAD Zwart€ 202,34€ 202,34
2Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 78,95€ 157,90
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
1Sharkoon Media Reader III€ 11,16€ 11,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,44

[Voor 48% gewijzigd door Dexter35 op 23-09-2015 16:03]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet even je build in een tabel met de Handleiding Pricewatch. Dat leest een stuk makkelijker dan de koppelingen die je nu gemaakt hebt.

• Dexter35
br00ky schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:19:
[mbr]Zet even je build in een tabel met de Handleiding Pricewatch. Dat leest een stuk makkelijker dan de koppelingen die je nu gemaakt hebt.[/]
Dit schiet inderdaad niet op. Ik ga dat nu regelen.
---
Done
---

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-08-2021
Je hebt een beeldscherm, maar de vraag is wat voor beeldscherm? Voor fotobewerking zou ik eerst mijn geld uitgeven aan een fatsoenlijk beeldscherm.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Dexter35
Exphy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:25:
Je hebt een beeldscherm, maar de vraag is wat voor beeldscherm? Voor fotobewerking zou ik eerst mijn geld uitgeven aan een fatsoenlijk beeldscherm.
Ik heb geen beeldscherm. Er moet een 27 inch beeldscherm bij. Daarom heb ik een Philips IPS 27 inch scherm toegevoegd aan de configuratie.

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 19:38
Ik heb een tijd geleden ook naar een lightroom systeem gekeken en gebouwd. Het was toen de vraag of GPU acceleratie echt nuttig was en in alle situaties voor een snelheidsverbetering zorgt.

Bron: http://petapixel.com/2015...the-new-gpu-acceleration/

Als ik naar jouw systeem en (goedkope) videokaart kijk, dan heb ik mijn twijfels of je uberhaupt wel die GPU kaart moet nemen.

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 16:11
Je mist nog koeling voor je processor. In je samenstelling ben je voor een tray versie gegaan, dit is alleen de chip zonder standaard koeler.

Omdat je aangeeft de pc graag nog wat aan de stille kant te houden zou ik gaan voor een simpele maar degelijke koeler als deze. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 09:53
Photoshop en lightroom maken maar zeer beperkt gebruik van hardwareversnelling van de gpu. Ik zou die beeldschermkaart er dus gewoon uitlaten. Zelf heb ik een jaar lang met een i3 gefototshopt en dat ging prima, dus met een i5 gaat het meer dan uitstekend.

Nog wat vragen over de onderdelen die je mee gaat nemen:
De kast: welk formaat moederbord past daar in? Is dat inderdaad ATX zoals het moederbord in je built of wellicht micro ATX, dan gaat je gekozen bord namelijk niet passen,
Voeding: welke voeding is dit (merk en typenummer) en hoe oud is die voeding?

Tenzij je hele grote bestanden hebt of aan batchbewerkingen doet zou 8Gb ram ook meer dan voldoende zijn.

• 5bomen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-04 13:55
Accepteert de Sharkoon ook grote SD kaarten?
Mijn interne reader gaat maar tot 32 Gb. Erg onhandig voor de 64 Gb SD kaart die ik in mijn camera gebruik..

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:03

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Waarom zo'n oude cpu en geen pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed? Voor iets meer power een 7600.

En dan een van deze categorie: Moederborden. Samen met pricewatch: Crucial CT8G4DFD824A geheugen. MX300 ssd.

Ik zie dat dit topic al oud is, dus vandaar dat het wat oud leek.

[Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-01-2017 10:21]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 23:48
Waarschijnlijk omdat dit een topic is van 2 jaar oud
25- sept - 2015

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Hiervoor een oud topic kicken is niet de bedoeling. Eerst maar eens zelf uitzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee