• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Topicstarter
Ik loop met een Asus z170-a tegen het volgende probleem aan:
De computer gaat aan en het lampje bij de cpu brand kort en daarna brand de led voor het geheugen wat langer gaat even uit en brand dan weer even.
Fans gaan op een lager toerental en pc herstart

Hoe is het gekomen:
Na initieel installeren was het geheugen en de cpu linx stabiel.
Daarna een bios update gevoerd via de bios en usb stick, tijdens het updaten de TPU switch op 1 gezet(ja heel dom 8)7 )
Hierna begonnen bovenstaande problemen. Hij heeft uit eindelijk wel een paar keer beeld gegeven en de verdere updates gedaan.
Met een minimale setup(1mem verder alles los, monitor via de onboard) 1 keer in de bios gekomen, toen bleek het xmp profiel geladen/ingesteld te zijn en dat de cpu licht was overclocked. Toen werd de functie van TPU duidelijk. Deze weer snel op off gezet. Had ik toen maar de defaults in de bios geladen |:(
Helaas bleven de problemen.

Hierna nog via cmos_clr pins het systeem aan de praat te krijgen, zowel zonder power de pinnen kortgesloten en met de power op het bord de pinnen kortgesloten en op de powerbutton gedrukt.

Ik wil nog proberen om de bios te clearen via de batterij methode, geen power, bat er uit 15 minuten wachten en een paar keer op de power button klikken.
Wat ik ook nog moet proberen is het wisselen van het gebruikte geheugen slot.
Ergens heb ik het idee dat hij de XMP settings blijft laden in plaats van de spd settings welke wel stabiel waren. Terwijl de switch op het bord netjes op SPD staat.

Er staat me iets bij dat asus borden zonder cpu op nieuwe te flashen waren door deze aan te zetten en er een usb stick in te doen, maar kan hier niks meer over terug vinden.
Toch wel http://www.pcper.com/revi...es-and-Motherboard-Layout
The USB BIOS Flashback button can be used to re-flash the BIOS without having to boot the system into the UEFI BIOS interface or DOS. Simply plug in a USB drive containing the proper BIOS file in the root of the drive into the upper USB 3.1 port (teal colored) located just under the RJ-45 port and power on the system. As the BIOS is updated, the LED flashing frequency increases. Once the LED goes out, the flash operation is completed and the board can be booted. Note that if the BIOS Flashback LED flashes for 5 seconds and then glows solid, it means that something went wrong with the flashback operation. Check the USB drive for the the BIOS file in the root and make sure that the BIOS file is named correctly. BIOS Flashback looks for a specific filename and file format when attempting to replace the on-board BIOS. According to the user manual, the BIOS file in the root of the flash drive must be named Z170A.CAP for the BIOS Flashback applet to successfully re-flash the board's BIOS.

Kan bovenstaande alleen niet in de handleiding vinden en ik snap nu waarom. Dit was een preview model. In de reviews wordt duidelijk aangegeven dat je hier een extra card voor nodig hebt. Natuurlijk nergens te krijgen :'(

Zijn er tweakers die nog ideeen hebben of die in de omgeving van Baarn(Hilversum/Amersfoort) wonen en in het bezit zijn van standaard 2133MHz DDR4 en zin hebben om in het weekend te prutsen(mocht het dan nog niet opgelost zijn)?

Alvast bedankt

Update vanaf het des betreffende systeem :9
Weet niet wat nu de magische greep is geweest.
Heb de cmos gecleared via de batterij methode, system wilde toen nog niet.
Toen de m2 ssd er uit gehaald en hij wilde nog niet.
Als laatste poging de <DEL> toest ingedrukt gehouden tijdens het opstarten en daar was opeens de bios piep :)
Systeem bleef nu rustig draaien, dus blijkbaar zat ik in de bios. Voor de zekerheid het scherm via HDMI aangesloten ipv Displayport en tada er was beeld 8) (Achteraf zat waarschijnlijk de displayport kabel er niet helemaal goed in :+ )

Hierna rustig alles weer 1 voor 1 ingebouwd en alles bleef werken

O ja nog even headsup voor de tweakers die dit bord kopen.
De initial bios 0502 heeft een zeer laag max turbo boost wattage 95 watt. De laatste vesie 0901 ook. Short is 118 watt met een duration van 8 seconden.
Zodra als je dus een pakket zoals linx gaat gebruiken klappen de cores naar 3.8 GHz ipv 4.0GHz.

Ook lijkt het er op dat de auto setting voor de vcore hoge waardes gebruikt. Bij 4x 4.2 Ghz komt hij bij mij op 1.4v (1.2v is default)

Heb ondertussen de pinnen van mijn asrock extreme4 weer goed gebogen, misschien dat ik deze toch maar weer ga proberen. Diag display,2 biosen en een cmos reset hebben duidelijk zo hun voordelen

[ Voor 40% gewijzigd door brid op 24-09-2015 18:46 . Reden: Extra bevindingen ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!