Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkopstelling voor thuis. Met een printer en mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-11 01:40
Heren, dames, een goeiemiddag.

Om maar met de deur in huis te vallen, ik heb wat hulp nodig. Ik ben geen volslagen achterlijke in netwerken, maar het is ook niet zo, dat ik het 1-2-3 aanleg. Ik zal de situatie uitleggen.

Wij wonen in een huis (Doh) met een loods ervoor. Deze staat aan de kant van de weg. We zitten bij KPN, en de Experiabox hangt in de loods. Vanuit hier loopt er een kabel naar het huis, wat ongeveer een meter of 30-40 zal zijn. Ook loopt er een kabel het kantoor in, die in de loods zit, welke een router voedt.

Ik heb het een paar jaar geleden zo neergehangen, dat die kabel, vanaf de box, op een switch uitkomt, en deze herverdeelt het naar 2 posities. 1 in de keuken, welke naar een router gaat, en 1 naar m'n kamer, die ook naar een router gaat.

De 2 routers zijn wel nodig, omdat het huis redelijk aan de maat is, overal zitten muren, dus met 'ruimtelijk' opstellen kom ik er niet. Ik hou gewoon van goede Wi-Fi.

Nu wil ik hier van het winter weer eens mee aan de gang. We hebben nu een HP printer erbij, een 5510, welke altijd een drama is om te kunnen gebruiken. Deze staat beneden, en als ik iets uit wil printen, moet ik al snel met een USB naar beneden lopen. De 5510 heeft namelijk geen optie tot bekabeld netwerk. Een nadeel, want de Wi-Fi functie is ook niet denderend.

Ik wil ook gaan kijken voor een NAS of mediaspeler, welke bij de TV komt te staan. Hiervoor moet nog wel een kabel getrokken worden, maar dat is geen probleem. Bij mij boven komt ook een printer, welke ik ook op het netwerk wil aan gaan sluiten.

Hebben jullie tips om het te vergemakkelijken? Iets ertussenuit halen, of bijvoorbeeld repeaters ergens plaatsen?

Dankjewel,

Jacco

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik gok er op (hoop het eigenlijk) dat je een foutje maakt met betrekking tot de 3 routers en dat dit gewoon AP's zijn.

Wat je eerst moet doen is bekijken welke apparatuur je hebt en welke modellen en merken dit zijn.
Door 3 routers te gebruiken zou je 3 losse netwerken hebben waardoor je communicatie onnodig moeilijk maakt.
Ik verwacht dat je een bedrijf aan huis hebt. Dus zeker wel 2 losse netwerken zou willen.

Mijn ervaring met HP en draadloos is dat deze er regelmatig uit valt. Mijn ouders hebben dit en frustraties allom.
Ikzelf ben van een bedrade HP printer naar een Samsung Laser gegaan met draad en/of wifi.

Even terug op mijn eerste stukje.

Kantoor/loods en huis gescheiden?
Huis wil je 1 netwerk. Dus ipv de switch neem je dan een router (er vanuit gaande dat het experia "dom" is ingesteld).
Daarvandaan kabels naar verschillende plekken. Zelf zou ik elke kamer iig een kabel geven.
Centraal (als het huis niet te groot is) hang je een Access Point op (AP in het kort) voor wifi. Alhoewel als het huis echt groot is en een goede AP redt het niet met volledige dekking, dan kun je elke verdieping voorzien van een AP.
Maar nogmaals, maak een lijstje met wat je precies in bezit hebt, waar je dit wilt hebben staan en wat je nog wilt hebben.

Mijn tip, blijf weg bij repeaters. Als je het niet erg vind en het mogelijk is, trek kabels naar de plekken waar de AP's komen te hangen. Repeaters maken een slecht signaal niet beter.

Mediaspelers zijn er ook zat opties voor.
Ikzelf ben fan van Dune HD, maar moet zeggen dat het steeds vaker voor komt dat hij niet alles lekker af speelt terwijl er toch nieuwe updates blijven komen zo nu en dan.
Volgende upgrade als ik het zat ben, wordt wellicht een kleine mediacenter pc met SSD voor de snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 23-09-2015 12:30 ]

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-11 01:40
Ik heb geen bedrijf aan huis, het is puur een thuisnetwerk. Kantoor en loods/kantoor zijn gescheiden. Kantoor is van m'n pa, maar die doet weinig met de Wi-Fi.

Die routers zijn zo neergezet, als zijnde 3 aparte netwerken inderdaad. Zoals ik zei, ik ben geen kingping netwerken.
Door die 3 routers wordt de comms erg moeilijk inderdaad, vaak verspringt het ook en dergelijke.

Inderdaad, dat lijkt me wel een slimme. Sowieso op elke verdieping zo'n Access Point, er zijn teveel muren en dingen om dat met 1 te doen.

Voor die printer ga ik nog wel verder kijken, las de rage al op m'n andere topic, was niet goed....
En voor wat betreft de mediaspeler, die Dune heb ik ook gezien, dat zijn wel mooie apparaatjes!

Ik ga eens alles op een lijstje zetten, met hoe en wat ik het precies wil. In ieder geval kan het veel simpeler, hoor ik al!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Koop een mede8er als mediaplayer, veel beter dan die dure Dune. Speelt alles af.

Als je ook een Nas aanschaft neem dan een mede8er zonder harddisk, die dan namelijk overbodig want je kun je videdo's op de Nas zetten.

Een Nas als mediaplayer is geen goed idee, dan moet je via dlna je video's streamen en dat heeft vaak voor allerlei formaten, codecs, ondertitleing etc problemen.

Zet twee van die drie routers als access point of bridge dan is alles weer een netwerk.

Printer via wif is nooit een goed idee, printjobs zijn altijd veel data.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.