Youtubevideo bevat auteursrechtelijk beschermd audionummer

Pagina: 1
Acties:

• EvertonPride
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 22:41
Ik heb een compilatiefilmpje gemaakt van een vriendenweekend, hierbij komen een aantal muzieknummers in voor. Nadat ik het filmpje op Youtube heb geplaatst kwam al snel de volgende melding:

Deze video bevatte eerder een auteursrechtelijk beschermd audionummer. Vanwege een claim van een auteursrechthouder is het audionummer permanent gedempt.

De audio is nu helemaal gedempt in mijn video. Mijn vraag is nu, hoe kan ik weten welk nummer wel en welk nummer niet mag worden gebruikt?

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-10 21:59
Kijk in de audiobibliotheek van YouTube, die muziek mag je sowieso gebruiken YouTube: YouTube

Ook muziek met een Creative Commons licentie mag je vrij gebruiken in YouTube filmpjes:
http://creativecommons.nl/

[ Voor 28% gewijzigd door Audiowaste op 23-09-2015 09:09 ]

• EvertonPride
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 22:41
Via videobeheer ben ik erachter gekomen dat al mijn nummers advertenties veroorzaken en dat een bepaald nummer mijn audio gedempt, probleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
je mag er iig van uit gaan dat alle nummers die ooit in de top40 hebben staan niet gebruikt mogen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je mag er van uit gaan dat alle nummers niet gebruikt mogen worden, behalve waar je toestemming hebt van de rechthebbende zoals inderdaad via Creative Commons-licenties :P

(Of waar je zelf de muziek schrijft en speelt. Of waar de maker al lang dood is, of waar het geen significant deel is van de video / waar het fair use is: http://www.nytimes.com/20...s-fair-use-guideline.html)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• PowerFlower
  • Laatst online: 12-10 05:31

PowerFlower

être diable et jouer fleur

^^ zo werkt dat niet helemaal bij YouTube. Er zijn rechthebbenden die toestaan dat hun materiaal gebruikt wordt, maar zij krijgen dan de advertentie-inkomsten. Anderen hebben het geheel geblokkeerd voor dat doel. Gelukkig was EvertonPride er al achter gekomen dat je dat zelf via YouTube kunt zien, en dan kun je de desbetreffende muziek vervangen door iets anders ;)

Het suffe is wel dat niet alles door YouTube's systemen herkend wordt, dus sommige muziek bijvoorbeeld is wel degelijk auteursrechtelijk beschermd (en zou je niet mogen gebruiken) maar je video wordt er niet door geblokkeerd. Probleem daarmee is dat je een DMCA notice kunt krijgen zodra zo'n rechthebbende je video vind (en dan is hij botweg geblokkeerd).

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat vatte ik ook onder de toestemming, maar inderdaad had ik dat wel expliciet mogen zeggen. My bad :$

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1